Kορυφαίος Ιάπωνας επιστήμονας βρέθηκε νεκρός στο εργαστήριό του

Τους τελευταίους μήνες ο Γιοσίκι Σασάι βρισκόταν υπό μεγάλη πίεση σχετικά με μια αμφιλεγόμενη μελέτη του Ρίκεν, η οποία έπρεπε να αποσυρθεί καθώς περιείχε επιστημονικά λάθη

Μυστήριο καλύπτει τον θάνατο του κορυφαίου Ιάπωνα ερευνητή, Γιοσίκι Σασάι, ο οποίος βρέθηκε νεκρός το πρωί της Τρίτης, μέσα στο εργαστήριό του, στο Κέντρο Ρίκεν για την Εξελικτική Βιολογία στο Κόμπε της Ιαπωνίας.

Τα πρώτα στοιχεία, όπως το χειρόγραφο σημείωμα αυτοκτονίας που βρέθηκε κοντά στο πτώμα του 52χρονου επιστήμονα, δείχνουν ότι πρόκειται για αυτοκτονία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τους τελευταίους μήνες ο Σασάι βρισκόταν υπό μεγάλη πίεση σχετικά με μια αμφιλεγόμενη μελέτη του Ρίκεν, η οποία έπρεπε να αποσυρθεί καθώς περιείχε επιστημονικά λάθη.

Ο Σασάι είχε αναλάβει την επίβλεψη της μελέτης της νεαρής ερευνήτριας Χαρούκο Ομποκάτα. Στα τέλη Ιανουαρίου, ερευνητές στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ ανέφεραν στην επιθεώρηση Nature ότι δημιούργησαν «ολοδύναμα» βλαστικά κύτταρα απλά βουτώντας ενήλικά κύτταρα σε ένα όξινο διάλυμα. Το χημικό στρες φέρεται να ανάγκασε τα κύτταρα να επανέλθουν σε μια εμβρυϊκή κατάσταση, έτσι ώστε να μπορούν να δώσουν οποιονδήποτε τύπο ιστού.

Έπειτα από καταγγελίες ότι η μελέτη περιείχε ύποπτα στοιχεία, το ιαπωνικό ινστιτούτο Ρίκεν, στο οποίο πραγματοποιήθηκε το μεγαλύτερο μέρος των πειραμάτων, διόρισε εξαμελή επιτροπή για να διερευνήσει τυχόν παραπτώματα.

Σε τέσσερις από τις έξι περιπτώσεις η επιτροπή έκανε λόγο για γνήσια λάθη, ενώ στις υπόλοιπες δύο εντόπιζε παραποιημένα στοιχεία τα οποία απέδιδε στην πρώτη συγγραφέα της μελέτης, τη Χαρούκο Ομποκάτα.

Αν και το όνομα του Γιοσίκι Σασάι είχε απαλλαχθεί από οποιαδήποτε ανάμειξη στην απάτη με τα παραποιημένα στοιχεία για «εύκολα» βλαστοκύτταρα, είχε δεχθεί έντονη και σκληρή κριτική για το ρόλο του στην επίβλεψη της μελέτης.

Σημειώνεται ότι το 2011, ερευνητές του Κέντρου Αναπτυξιακής Βιολογίας Ρίκεν, υπό την καθοδήγηση του επιστήμονα Γιοσίκι Σασάι δημιούργησαν στο εργαστήριο την πρόδρομη δομή του ανθρώπινου ματιού.

Πηγή: Independent.co.uk