Ένα εγχείρημα, που αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση στη δημόσια παιδεία, αποτελεί ο νέος θεσμός των
Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ.). Οι εξετάσεις εισαγωγής διεξάγονται για πρώτη φορά αύριο, 4 Μαΐου, ενώ για τις 1.166 διαθέσιμες θέσεις υποβλήθηκαν 3.274 αιτήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
«Δεν πρόκειται απλώς για μία εκπαιδευτική καινοτομία αλλά μία πρόταση για ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο, που εμπνέει, αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα, προάγει την ποιότητα και τις αξίες, τη συνεργασία και την εξωστρέφεια», δηλώνει στο protothema.gr η Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής των ΔΗΜ.Ω.Σ.,
Σοφία Λαμπροπούλου, Καθηγήτρια της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, η οποία μιλά για πρώτη φορά σχετικά με το ‘νεοσσό’ στο χώρο της εκπαίδευσης.
Η ίδια αναφέρεται στις εντατικές προσπάθειες, που προηγήθηκαν εκ μέρους των ιθυνόντων, στη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων, της ανάδειξης των ιδιαιτεροτήτων κάθε περιοχής, που θα λειτουργήσουν τα σχολεία αυτά, καθώς και όλων των παραμέτρων, που έπρεπε να ληφθούν υπόψη για να αντιμετωπιστούν.
Την άοκνη προσπάθεια όσων προετοιμάζουν τα Ωνάσεια, έρχεται να υπερκεράσει το όραμα για ένα σχολείο, που θα δώσει την ευκαιρία σε πολλά παιδιά από περιοχές που αντιμετωπίζουν οικονομικές ή κοινωνικές προκλήσεις, να στρέψουν επιτέλους τη ματιά τους από το δύσκολο ‘σήμερα’, σε ένα ‘αύριο’, όπου θα μπορέσουν – εφόσον προσπαθήσουν – να ανθίσουν μέσα στην κοινωνία ως ισότιμα μέλη της.
Από τον Σεπτέμβριο του 2025 ξεκινά η λειτουργία των 12 πρώτων Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων, έξι Γυμνασίων και ισάριθμων Λυκείων. Οι
εξετάσεις εισαγωγής διεξάγονται σήμερα, Κυριακή 4 Μαΐου και από το σύνολο των 3.274 αιτήσεων, που υποβλήθηκαν συνολικά, οι υποψήφιοι διεκδικούν μία από τις 1.166 διαθέσιμες θέσεις.
Οι προκλήσεις των Ωνασείων Σχολείων
«Η Διοικούσα Επιτροπή, έχει ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των σχολικών μονάδων πρώτης εφαρμογής προκειμένου να διαμορφώσει μία λεπτομερή εικόνα σχετικά με τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου, της περιοχής και του μαθητικού πληθυσμού, ώστε να αντιμετωπισθούν οι μεγαλύτερες προκλήσεις και τα προβλήματα», αναφέρει στο ΘΕΜΑ η Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (Δ.Ε.ΔΗΜ.Ω.Σ.), Σοφία Λαμπροπούλου.
«Επειδή το κάθε σχολείο έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες, απαιτείται ευελιξία προκειμένου να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του», αναφέρει η κ. Λαμπροπούλου, για να προσθέσει πως
«ένας από τους στρατηγικούς στόχους της πρωτοβουλίας είναι τα σχολεία να αποτελέσουν ένα Δίκτυο ανταλλαγής τεχνογνωσίας, καλών πρακτικών και αλληλοϋποστήριξης».
Η προετοιμασία των εξετάσεων και τα ενδεικτικά θέματα
Το τεστ για την εισαγωγή στα Ωνάσεια Γυμνάσια θα έχει διάρκεια 150 λεπτά και για τα Λύκεια, 180 λεπτά. Σε κάθε γνωστικό αντικείμενο – Γλώσσα και Μαθηματικά – θα υπάρχουν 25 ερωτήσεις των δύο μονάδων, με άριστα το 100 συνολικά.
Για την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων, διαμορφώθηκαν ενδεικτικά θέματα για τις εξετάσεις. Επιπλέον με την αρωγή του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δημιουργήθηκαν βιντεομαθήματα για το ψηφιακό φροντιστήριο.
«Ήταν σημαντικό για εμάς να δώσουμε το μήνυμα ότι προετοιμάζουμε τα παιδιά για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΔΗΜ.Ω.Σ., χωρίς να χρειαστεί να πληρώσουν οι γονείς».
Η σημασία του ‘ανήκειν’ σε ένα δημιουργικό σχολικό περιβάλλον
«Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. είναι μία καινοτομία της δημόσιας εκπαίδευσης με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα – άλλωστε, δίνεται έως και 60% ποσοστό στην εντοπιότητα. Έρχονται για να αναδείξουν την αξία της ισότιμης πρόσβασης στη γνώση. Αποτελούν μία πρόταση για ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο που εμπνέει, αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα, προάγει την ποιότητα και τις αξίες, τη συνεργασία και την εξωστρέφεια», τονίζει η Πρόεδρος.
Καθοριστικό ρόλο στη ζωή των παιδιών, που προέρχονται από ευάλωτα οικονομικά και κοινωνικά περιβάλλοντα, έρχονται να παίξουν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, καθώς στόχο έχουν να κάνουν τα παιδιά να αισθανθούν καλά, μέσα σε ένα περιβάλλον δημιουργικό, σύγχρονο και ασφαλές.
Η αποστολή της Διοικούσας Επιτροπής
«Η Διοικούσα Επιτροπή έχει συγκροτηθεί για να οργανώσει το δίκτυο των ΔΗΜ.Ω.Σ., να προωθήσει τις μεταξύ τους συνεργασίες αλλά και κοινές δράσεις με κοινωνικούς ερευνητικούς φορείς, με το ΙΕΠ και με ΑΕΙ. Να ενισχύσει τους εκπαιδευτικούς του δικτύου προς την κατεύθυνση της επαγγελματικής τους ανάπτυξης. Να χαράξει εκείνες τις κατευθύνσεις, που θα επιτρέψουν στα ΔΗΜ.Ω.Σ. να προσφέρουν δημόσια παιδεία υψηλής ποιότητας. Κι όλα αυτά, με ανοιχτό πνεύμα και με σεβασμό στην παιδαγωγική ελευθερία», αποτυπώνει το ρόλο του σώματος η Πρόεδρος.
Οι τρεις αλληλένδετοι κρίκοι
«Για να επιτευχθεί ο στόχος των ΔΗΜ.Ω.Σ., πρέπει να συνυπάρχουν η επαρκής χρηματοδότηση και οι υποδομές - υλικοτεχνικές και κτηριακές. Οι εξαιρετικοί και εμπνευσμένοι εκπαιδευτικοί. Τα παιδιά, που πραγματικά επιθυμούν να φοιτήσουν στο συγκεκριμένο σχολείο. Αυτοί είναι οι τρεις απαραίτητοι ‘κρίκοι’, άρρηκτα συνδεμένοι μεταξύ τους, έτσι που αν αφαιρεθεί ο ένας, οι άλλοι δύο λύνονται», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Λαμπροπούλου, επισημαίνοντας, ωστόσο πως
«τα ΔΗΜ.Ω.Σ., ως σύγχρονα σχολεία, θα μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά να βγουν αργότερα στην κοινωνία και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σωστά. Εξυπακούεται, πως η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος απαιτεί συνεργασία, διαφάνεια, διαρκή αξιολόγηση των ενεργειών και στήριξη προς όλους τους εμπλεκόμενους – από τους εκπαιδευτικούς μέχρι τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι μεγάλη και θα είμαστε εκεί για να εντοπίσουμε και να διορθώσουμε τα όποια προβλήματα προκύψουν», υπογραμμίζει και κλείνοντας, προσθέτει:
«Εκ μέρους της Διοικούσας Επιτροπής των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων, θα ήθελα να εκφράσω την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας για την ανταπόκριση της ελληνικής κοινωνίας στη δημόσια εκπαιδευτική πρωτοβουλία των Ωνασείων Σχολείων, που υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση. Με αφορμή τις εξετάσεις εισαγωγής, εκφράζουμε τις θερμότερες ευχές μας για επιτυχία σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετέχουν».
Η σύνθεση της εννεαμελούς Διοικούσας Επιτροπής των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (Δ.Ε.ΔΗΜ.Ω.Σ.)
Πρόεδρος: Σοφία Λαμπροπούλου, Kαθηγήτρια της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Αναπληρωτής: Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αντιπρόεδρος: Δημήτρης Σάμψων, Καθηγητής του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Αναπληρώτρια: Σπυριδούλα Βαρλοκώστα, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μέλη
1. Παπατσίμπα Λαμπρινή, Εκπαιδευτικός. Αναπληρωτής: Ξένος Μάριος, Εκπαιδευτικός.
2. Βόντσα Βασιλική, Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης. Αναπληρώτρια: Μακρή Δήμητρα, Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας.
3. Φανίδης Χρήστος, Σύμβουλος Εκπαίδευσης. Αναπληρώτρια: Βακαλούδη Αναστασία, Σύμβουλος Εκπαίδευσης.
4. Μητσιάκη Μαρία, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Ι.Ε.Π. Αναπληρωτής: Αναστασόπουλος Διονύσιος, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) του Ι.Ε.Π..
5. Κοζύρης Νεκτάριος, Καθηγητής της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Αναπληρώτρια: Αθανασιάδου Χριστίνα, Καθηγήτρια Συμβουλευτικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
6. Τάτση Στυλιανή, Διευθύντρια Υποτροφιών και Πρωτοβουλιών Παιδείας του Ιδρύματος Ωνάση, μέλος του Δ.Σ. ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. Αναπληρωτής: Παπαδημητρίου Αντώνιος, Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση.
7. Τσιαβός Πρόδρομος, Διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας και του προγράμματος ΟΝΧ του Ιδρύματος Ωνάση, Ακαδημαϊκός Διευθυντής Σπουδών στο Ινστιτούτο Διανοητικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ευρωπαϊκού οργανισμού Δημοσίου Δικαίου, μέλος του Δ.Σ. ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. Αναπληρωτής: Δρίβας Δημήτρης, Διευθυντής Επικοινωνίας του Ιδρύματος Ωνάση και Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε..
Η θητεία των μελών της Δ.Ε.ΔΗΜ.Ω.Σ. είναι τετραετής και δύναται να ανανεώνεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Οι 12 σχολικές μονάδες – 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια – που θα λειτουργήσουν ως ΔΗΜ.Ω.Σ. από τον Σεπτέμβριο 2025 θα είναι οι εξής:
Στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
Tο 1ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ξάνθης μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γυμνάσιο Ξάνθης». Το 2ο Ημερήσιο Λύκειο Ξάνθης, μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Ξάνθης».
Στην Αττική
Το 52ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Αθηνών μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γυμνάσιο Κολωνού Δήμου Αθηναίων». Ομοίως, το 52ο Γενικό Λύκειο Αθηνών μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Κολωνού Δήμου Αθηναίων».
Το 5ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Περιστερίου μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γυμνάσιο Περιστερίου» και το 5ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Περιστερίου ‘Οδυσσέας Ελύτης’, μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Περιστερίου ‘Οδυσσέας Ελύτης’».
Το 3ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Αχαρνών μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γυμνάσιο Αχαρνών» και το 7ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αχαρνών μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αχαρνών».
Στην Κοζάνη
Το 3ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Κοζάνης μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γυμνάσιο Κοζάνης» και το 3ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Κοζάνης μετατρέπεται σε «Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο – Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Κοζάνης.
Στη Θεσσαλονίκη