Τι αλλάζει στον ΕΦΚΑ
tsapalos_blog

Όμηρος Τσάπαλος

Τι αλλάζει στον ΕΦΚΑ

O ΕΦΚΑ είναι o πιο προβληματικός Οργανισμός της Δημόσιας Διοίκησης. Το καταγγέλλουν άλλωστε οι ίδιοι οι πολίτες. Το 48% των καταγγελιών προς τον Συνήγορο του Πολίτη αφορούν στον ΕΦΚΑ. Είναι πρώτος σε παράπονα για κακή εξυπηρέτηση, για τα κατεβασμένα τηλέφωνα, για τις πολύμηνες καθυστερήσεις στις συντάξεις. Την ίδια ώρα καλείται να εξυπηρετήσει 6,5 εκατομμύρια εργαζόμενους, συνταξιούχους και αυτοαπασχολούμενους.

Πληρωμές συντάξεων, αναδρομικών, επιδομάτων, πιστοποιήσεις αναπηρίας, ασφαλιστικές ενημερότητες και δεκάδες άλλα πιστοποιητικά που είναι απαραίτητα για την εργασία και την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών εξαρτώνται από την καλή λειτουργία του Οργανισμού.

Αλλάζει ο ΕΦΚΑ; Κατά τη γνώμη μου αλλάζει και αυτό έχει ήδη γίνει σε σημαντικό βαθμό. Θα ήταν λάθος να αντιμετωπίσουμε τον ΕΦΚΑ ως πρόβλημα που δεν λύνεται. Αντιθέτως θα πρέπει να τον αντιμετωπίσουμε ως την μεγαλύτερη πρόκληση της Δημόσιας Διοίκησης. Τους τελευταίους μήνες αποδεικνύεται καθημερινά πως με δράσεις κοινής λογικής αλλά και με δράσεις «έξω από το κουτί» ο Οργανισμός στέκεται στα πόδια του και βελτιώνεται.

Ο ενιαίος αριθμός εξυπηρέτησης του πολίτη 1555 ξεκίνησε την λειτουργία του τον Ιούλιο και ήδη έχει ανταποκριθεί σε πάνω από 1 εκατομμύριο κλήσεις πολιτών! Είναι η απάντηση σε όσους ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης δεν λύνεται.

Μέσα από τις 53 ηλεκτρονικές υπηρεσίες που λειτουργούν στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ πραγματοποιήθηκαν το 2021 πάνω από 12 εκατομμύρια συναλλαγές, καταργώντας αντίστοιχες μετακινήσεις από και προς τα υποκαταστήματα.

Κλείσιμο
Είναι η απάντηση σε όσους πιστεύουν ότι ο ΕΦΚΑ δεν ψηφιοποιείται. Η νέα υπηρεσία myEFKAlive παρέχει την δυνατότητα εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης μέσω βιντεοκλήσης σε πολίτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα μετακίνησης ή αναπηρίας. Είναι η απάντηση σε όσους πιστεύουν ότι ο ΕΦΚΑ δεν εξελίσσεται.

Και στη μεγάλη πρόκληση για τον ΕΦΚΑ που είναι η εξάλειψη του στοκ των εκκρεμών συντάξεων, η πρόοδος είναι παραπάνω από εμφανής. Οι ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις υπολογίζονται σε περίπου 80.000, ενώ έναν χρόνο πριν ξεπερνούσαν τις 125.000. Ο ΕΦΚΑ σημείωσε ρεκόρ τριετίες στην έκδοση νέων συντάξεων τον Νοέμβριο με 25.000 απονομές και ρεκόρ έτους για το σύνολο του 2021 με απονομές που ξεπέρασαν τις 225.000. Είναι η απάντηση σε όσους πιστεύουν ότι οι εκκρεμείς συντάξεις δεν μειώνονται!

Ο ΕΦΚΑ έχει μπροστά του ένα κρίσιμο έτος για να αντιμετωπίσει οριστικά τα σοβαρά δομικά προβλήματα που τον ταλανίζουν. Έχει τεθεί ο βραχυπρόθεσμος στόχος της εκκαθάρισης του συνόλου των ληξιπρόθεσμων συντάξεων προ του 2019 μέχρι τον τέλος Φεβρουαρίου, και της εξάλειψης του συνόλου του ληξιπρόθεσμου στοκ μέχρι το τέλος Ιουνίου.

Επιπλέον, τίθενται σταδιακά σε λειτουργία πάνω από 10 λογισμικά. Λογισμικά που αυτοματοποιούν τη διαδικασία απονομής τόσο για τις κύριες όσο και για τις επικουρικές, τα εφάπαξ αλλά και τις συντάξεις παράλληλης ασφάλισης. Δρομολογείται η υλοποίηση 15 νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών εντός του 2022 με στόχο οι ψηφιακές συναλλαγές να ξεπεράσουν τα 2 εκατομμύρια τον μήνα. Το 1555 θα αποτελέσει το μοναδικό κανάλι τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον ΕΦΚΑ καθώς οι τηλεφωνικές γραμμές στα τοπικά υποκαταστήματα σταδιακά θα καταργηθούν.

Επίσης, πολλές δημοφιλείς υπηρεσίες θα παρέχονται μόνο ψηφιακά, καθώς θα καταργηθεί η δυνατότητα επίσκεψης στα υποκαταστήματα, για να ενισχύσουμε με αυτόν τον τρόπο την ψηφιακή εξυπηρέτηση μέσω του gov.gr και της ιστοσελίδας του Φορέα.

Η πρόοδος τόσο στις συντάξεις όσο και στην εξυπηρέτηση του πολίτη δεν επήλθε με ευχές και δοξασίες. Είναι το αποτέλεσμα σοβαρού σχεδιασμού της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας και της Διοίκησης του ΕΦΚΑ.

Ειδικά για τις συντάξεις είναι το αποτέλεσμα της εφαρμογής σύγχρονων μεθόδων management, της αναβάθμισης της υλικοτεχνικής υποδομής με την προμήθεια 3.000 υπολογιστών, της δημιουργίας νέων δομών ταχείας αποκλιμάκωσης των συντάξεων αλλά και της δημιουργίας του «Πύργου Ελέγχου» για τη ψηφιακή παρακολούθηση της αποδοτικότητας διευθυντών και υπαλλήλων του Οργανισμού. Όλα τα παραπάνω συνέβαλαν και στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων που αποτελούν μέρος της λύσης του προβλήματος.

Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ προβλέπει ριζικές αλλαγές στον Οργανισμό. Νέο Οργανόγραμμα, νέο ευέλικτο σύστημα προμηθειών (για να μην απαιτούνται 15 μήνες για προμήθεια εκτυπωτών), νέο πλαίσιο για τη πειθαρχική διερεύνηση των καταγγελιών, αξιοποίηση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας αλλά και δυνατότητα τοποθέτησης διευθυντικών στελεχών προερχόμενων και από τον ιδιωτικό τομέα.

Έχουν γίνει ήδη πολλά και δρομολογούνται περισσότερα. Όλα όμως καταδεικνύουν πως με σχέδιο και με πείσμα μέχρι και ο ΕΦΚΑ αλλάζει!


* Ο Όμηρος Τσάπαλος είναι εκπρόσωπος τύπου του ΕΦΚΑ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ