Έλληνας αστρονόμος βρήκε νερό σε εξωπλανήτη!

Εξωπλανητης_Κ2-18b_Πηγη_ESA-Hubble-M__Kornmesser

Υδρατμοί στην ατμόσφαιρα του K2-18b - Ο εξωπλανήτης βρίσκεται σε απόσταση 110 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Λέοντα - Επικεφαλής των επιστημόνων ο Έλληνας αστρονόμος στη Βρετανία,  δρ Άγγελος Τσιάρας - Τι δηλώνει

Την ύπαρξη υδρατμών στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη, ο οποίος βρίσκεται στη δυνητικά φιλόξενη για ζωή ζώνη του άστρου του, του ψυχρού ερυθρού νάνου Κ2-18, σε απόσταση 110 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Λέοντα, ανακάλυψαν για πρώτη φορά επιστήμονες με επικεφαλής έναν Έλληνα αστρονόμο στη Βρετανία, τον δρα Άγγελο Τσιάρα.

Είναι η πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο που εντοπίστηκε νερό σε αέρια μορφή στην ατμόσφαιρα ενός πλανήτη με θερμοκρασία παρόμοια με της Γης. Ο εξωπλανήτης βρίσκεται εντός της κατοικήσιμης ζώνης του άστρου του, δηλαδή στην περιοχή όπου το νερό μπορεί να υπάρξει σε υγρή μορφή. Το νερό είτε βρίσκεται σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του, είτε μόνο στην ατμόσφαιρα του, κάτι που προς το παρόν είναι αδύνατο να προσδιοριστεί.

Πρόκειται για τον εξωπλανήτη K2-18b, ο οποίος είχε αρχικά ανακαλυφθεί από το διαστημικό τηλεσκόπιο «Κέπλερ» το 2015. Είναι πιθανότατα μια βραχώδης υπερ-Γη, που έχει μάζα οκταπλάσια της Γης και διπλάσιο μέγεθος. Θεωρείται πλέον ο μοναδικός πλανήτης γύρω από ένα άστρο έξω από το ηλιακό μας σύστημα, ο οποίος διαθέτει τόσο νερό (πιθανώς σε υγρή μορφή), όσο και θερμοκρασία που θα μπορούσε να υποστηρίξει ζωή. Μέχρι σήμερα οι περισσότεροι εξωπλανήτες με ατμόσφαιρα που βρέθηκαν, ήσαν αέριοι γίγαντες, αλλά δεν φαίνεται ότι αυτή είναι η περίπτωση του K2-18b.

Αστρονομία: Πρώτη ανακάλυψη νερού σε εξωπλανήτη

Ο κ. Τσιάρας δήλωσε στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι από τους περίπου 4.000 εξωπλανήτες που έχουν επιβεβαιωθεί μέχρι σήμερα, «ο K2-18b βρίσκεται δύο βήματα μπροστά, όσον αφορά την πιθανότητα να φιλοξενήσει ζωή». Λόγω πάντως του υψηλού επιπέδου δραστηριότητας στο άστρο του, είναι πιθανό ότι ο εξωπλανήτης είναι πιο εχθρικός από τη Γη, καθώς εκτίθεται μάλλον σε περισσότερη αστρική (ηλιακή) ακτινοβολία.

Αγγελος_Τσιαρας
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον 28χρονο Άγγελο Τσιάρα, ερευνητή του Τμήματος Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστρονομίας «Nature Astronomy», μελέτησαν τον συγκεκριμένο εξωπλανήτη χρησιμοποιώντας φασματοσκοπικά δεδομένα του 2016 και 2017 από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble και αναπτύσσοντας ειδικούς αλγόριθμους ανάλυσης του αστρικού φωτός (που είναι πια διαθέσιμοι σε όλους), προκειμένου να αναλύσουν το φως του άστρου, που φιλτράρεται μέσα από την ατμόσφαιρα του πλανήτη K2-18b, προτού φθάσει στη Γη.

Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν μόρια νερού σε αέρια μορφή, υποδεικνύοντας επιπλέον την παρουσία υδρογόνου και ηλίου στην ατμόσφαιρα του πλανήτη. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορεί να υπάρχουν και άλλες μοριακές ενώσεις, συμπεριλαμβανομένου του αζώτου και του μεθανίου, αλλά δεν είναι ανιχνεύσιμες με τις συγκεκριμένες παρατηρήσεις.

Απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για την ακριβή εκτίμηση του ποσοστού του νερού, καθώς επίσης και της νεφοκάλυψης στον πλανήτη. Μολονότι δεν είναι δυνατό να γίνει ακριβής εκτίμηση για τη σύνθεση της ατμόσφαιρας του, οι ερευνητές που εξέτασαν διάφορα σενάρια, δεν αποκλείουν αυτή να περιέχει νερό σε ποσοστό έως 50%.

«Η ανακάλυψη νερού σε έναν πιθανά κατοικήσιμο κόσμο πέρα από τη Γη, μού δημιουργεί πρωτόγνωρα συναισθήματα. Ο K2-18b σίγουρα δεν είναι μια δεύτερη Γη, καθώς έχει αρκετά μεγαλύτερη μάζα και πολύ διαφορετική ατμοσφαιρική σύνθεση. Ωστόσο, ερχόμαστε πλέον λίγο πιο κοντά σε απαντήσεις που αφορούν το θεμελιώδες ερώτημα: Είναι η Γη μοναδική στο σύμπαν;» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Έλληνας ερευνητής.

Δείτε ΕΔΩ την επιστημονική μελέτη

«Η μελέτη αυτή συμβάλλει σημαντικά στην κατανόηση των κατοικήσιμων κόσμων πέρα από το ηλιακό μας σύστημα και σηματοδοτεί μια νέα εποχή στην έρευνα των εξωπλανητών, μια εποχή σημαντική, ώστε να κατανοήσουμε ποιά θέση κατέχει η Γη, το μοναδικό μας σπίτι, στην απεραντοσύνη του σύμπαντος», πρόσθεσε. Σε κάθε περίπτωση εκτιμά ότι ο K2-18b αποτελεί θαυμάσιο στόχο για νέες παρατηρήσεις, που θα φέρουν στο φως περισσότερα στοιχεία για τη σύνθεση και το κλίμα του.

Ο Άγγ. Τσιάρας αποφοίτησε το 2014 από το Τμήμα Φυσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και πήρε το διδακτορικό του στην αστρονομία από το UCL το 2017, ειδικευόμενος στις ατμόσφαιρες εξωπλανητών. Το 2016 είχε συμμετάσχει στην ευρωπαϊκή επιστημονική ομάδα που ανακοίνωσε την πρώτη ανίχνευση αερίων (υδρογόνου και ηλίου) στην ατμόσφαιρα μιας υπερ-Γης, του εξωτικού εξωπλανήτη 55 Cancri e. Τότε όμως δεν είχαν βρεθεί ενδείξεις υδρατμών.

Το 2017 είχε συμμετάσχει στη δημοσίευση από Ευρωπαίους ερευνητές του πρώτου μεγάλου καταλόγου εξωπλανητικών ατμοσφαιρών, μετά τη μελέτη 30 εξωπλανητών με τη βοήθεια του Hubble. Μεταξύ άλλων, είχε βρεθεί παρουσία υδρατμών στις ατμόσφαιρες όλων των λεγόμενων αέριων «καυτών Διών».

Οι ερυθροί νάνοι είναι μικρότεροι από τον Ήλιο μας και τα πιο κοινά άστρα στο γαλαξία μας. Οι πλανήτες στην κατηγορία της υπερ-Γης (με μάζα δηλαδή μεταξύ της Γης και του Ποσειδώνα) είναι επίσης οι πιο κοινοί πλανήτες στο γαλαξία μας. Το νέο διαστημικό τηλεσκόπιο TESS της NASA αναμένεται ότι θα βρει εκατοντάδες ακόμη τέτοιους πλανήτες τα επόμενα χρόνια.

Τα επόμενης γενιάς διαστημικά τηλεσκόπια, όπως το αμερικανικό James Webb και το ευρωπαϊκό Ariel, θα είναι ικανά να μελετήσουν με περισσότερες λεπτομέρειες τις ατμόσφαιρες των εξωπλανητών. Μέχρι σήμερα έχουν εντοπισθεί περισσότεροι από 4.000 εξωπλανήτες, αλλά στην πραγματικότητα οι επιστήμονες έχουν μάθει ελάχιστα πράγματα για τη φύση και τη σύσταση τους.

Η νέα έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC) και το Συμβούλιο Επιστημών και Τεχνολογίας του Ηνωμένου Βασιλείου.

Faster than light - WARP DRIVE

Μου αρέσει που έχετε κολλήσει όλοι στα σχόλια με την ταχύτητα του φωτός και τα πόσα έτη χρειάζονται για ένα τέτοιο ταξίδι. Με τον ίδιο τρόπο που στέλνουν αυτοί τα drones - ufo τους για να εξερευνήσουν την Γη, έτσι θα κάνουμε και εμείς... Για περαιτέρω λεπτομέρειες και επιστημονική ανάλυση, παρακολουθήστε στο youtube το επιστημονικό video με τίτλο: Faster than Light: Warp Drive - SpaceVision 2013

ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙΚΟΠΕΔΑ

ΦΩΣ - ΝΕΡΟ - ΤΗΛΕΦΩΝΟ

Μενέλαος

Με λίγα λόγια, θες μόνο 110 χρονάκια για να φτάσεις εκεί, εφόσον βεβαίως ταξιδεύεις με την ταχύτητα του φωτός, αλλιώς με βάση τις πραγματικές "γήινες" δυνατότητες και ταχύτητες της τεχνολογίας μας, προφανώς θες μερικές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια. Οπότε: να κι αν υπάρχει νερό εκεί (που κι αυτό θεωρητικό είναι), να κι αν δεν υπάρχει! Ούτε τα τετρασέγγονά μας δεν θα το καταφέρουν αυτό (αν υπάρχει έως τότε ο άνθρωπος και ο πλανήτης έτσι όπως πάμε -που μόνοι μας βγάζουμε τα μάτια μας, δεν χρειαζόμαστε κανέναν εξωγήινο για να μας εξολοθρεύσει).

...

Σκέφτεσαι πολύ ρηχά. Η ανακάλυψη τέτοιων πλανητών σημαίνει ότι υπάρχει πιθανότητα να υπάρχουν κι άλλοι, πιο κοντά από αυτούς. Όσο περισσότερους ανακαλύπτουμε, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες. Επίσης, η ανακάλυψη πλανητών με συνθήκες που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν εξωγήινη ζωή αποτελούν σημαντικό βήμα προς την ανακάλυψη του αν υπάρχει ή όχι. Αλλά, από ό,τι φαίνεται, εσένα δε σε ενδιαφέρει τίποτα που δε βάζει απ'ευθείας λεφτά στο παντελόνι σου, οπότε δε χρειάζεται να αναλώνεσαι σε τέτοια άρθρα.

john

μηπως ηταν και κρητικος απ τα χανια ?

katrougalos

Τι να πω κι εγώ που λόγω παλαιότητας του δικτύου ύδρευσης στην περιοχή μου, βρήκα εξωπλανήτη στο νερό μου.

Me

110 χρονια δεν ειναι πολλα για τετοια κολοσσιαία προτζεκτ. Αυτα θα γινουν σε πολλες γενιες και πιθανον με κρυοψυξη των ταξιδιωτων

You

110 χρονια εαν ταξιδευει με την ταχυτητα του φωτός.

Φίλιππος

Δεν είναι 110 χρόνια, είναι 110 ΈΤΗ ΦΩΤΟΣ. Με τη σημερινή τεχνολογία 1 έτος φωτός διανύεται σε περίπου 30.000 χρόνια, οπότε τα 110 έτη φωτός θα τα διανύαμε σε σχεδόν 3 εκατομμύρια χρόνια.

Χ.Ο . Ιερευς

ειναι , ο αντιχριστος , μην τον πιστευετε, χρηζει αφορισμου Α ! Α ! Α !

Γιάννης ο εκ Τρικάλων ορμώμενος

Κουμμουνιστοταλιμπάν,αχρείε και αμόρφωτε.

γσπ

Εαν μπορεσουμε να παμε γρηγορα και διαπιστωσουμε οτι ειναι ενας φιλοξενος πλουσιος πλανητης με αγαθες μορφες ζωης πανω του, πως νομιζεται οτι θα συμπεριφερθουμε;

Βασιλης

Την ταχυτητα του φωτος C δεν την εχουμε πιασει ουτε σε τεραστιους επιταχυντες σωματιδιων,φτασαμε τα 0,9C.Μεχρι να φτασουμε αυτη την ταχυτητα σε επανδρωμενο σκαφος,εκτιμω οτι θα χρειαστουμε παρα πολλα χρονια.Ακομα και να την πιασουμε 110 γηινα χρονια για να ταξιδευεις ειναι παρα πολλα.Συνεπως χρειαζομαστε ακομα γρηγοροτερο τροπο κι οπως φανταζεσαι μιλαμε για παρα παρα πολλα χρονια εξελιξης.Αν μετα απ ολα αυτα υπαρχει ακομα η αυτοκαταστροφικη ανθρωποτητα και δεν θα χει συνετιστει για να ταξιδεψει με την ιδια αυτη λογικη,η εκτιμηση μου ειναι πως δεν θα χει επιβιωση κανεις μας για να κανει αυτο το ταξιδι μ αυτη την τεχνολογια,οποτε επανδρωμενα δεν θα παμε σε κανεναν τετοιο πλανητη.

Ευχαριστούμε Κυριάκο