Κέρος: Νέες αποκαλύψεις για το αρχαιότερο νησιωτικό ιερό στον κόσμο

Κέρος: Νέες αποκαλύψεις για το αρχαιότερο νησιωτικό ιερό στον κόσμο

Η βραχονησίδα των Κυκλάδων ήταν σπουδαίο λατρευτικό κέντρο κατά την Εποχή του Χαλκού - Τι δείχνουν τα νέα ευρήματα, μια κλίμακα και ένα αρχαίο μονοπάτι

Για τα νέα εντυπωσιακά ευρήματα που εντοπίστηκαν στην Κέρο, την βραχονησίδα βορειοδυτικά της Αμοργού με το ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, κάνει λόγο δημοσίευμα των Times. Σύμφωνα με τον ιστότοπο της αγγλικής εφημερίδας μια από τις πιο αινιγματικές αρχαίες θέσεις στην Ελλάδα αποκαλύπτει νέα επίπεδα πολυπλοκότητας μετά από μια δεκαετία έρευνας.

Πρόκειται για την εύρεση μιας εντυπωσιακής κλίμακας κι ενός δρόμου (μονοπατιού) που συνέδεε τον πετρώδη λόφο Κάβο της Κέρου με τη βραχονησίδα Δασκαλιό, περιοχές οι οποίες στην αρχαιότητα συνδέονταν μεταξύ τους με μια λεπτή λωρίδα γης (και τον καταποντισμένο σήμερα δρόμο). Τα ευρήματα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, χρονολογούνται την εποχή των Πυραμίδων της Αιγύπτου.

Ο αρπιστής της Κέρου



«Το αρχαιότερο νησιωτικό ιερό στον κόσμο»
«Το αρχαιότερο νησιωτικό ιερό στον κόσμο», σύμφωνα με τον γνωστό Βρετανό αρχαιολόγο Σερ Κόλιν Ρένφριου, που ερευνά εδώ και χρόνια την περιοχή, βρίσκεται στο απόμερο και ακατοίκητο νησί της Κέρου στα νότια των Κυκλάδων, μεταξύ Νάξου και Σαντορίνης, επίσης σημαντικά κέντρα της Εποχής του Χαλκού. Όπως αναφέρουν οι Times, εκεί όπου ο δρόμος συναντά την απότομη πλαγιά του Κάβου, οι πρόσφατες ανασκαφές έχουν φέρει στην επιφάνεια μια σκάλα, που ανεβαίνει την πλαγιά προς τις δυο περιοχές όπου γίνονταν οι «τελετουργικές εναποθέσεις».

Πρόκειται για τις εναποθέσεις εκατοντάδων σπασμένων κομματιών από μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια, καθώς και από μαρμάρινες λεκάνες και ασυνήθιστα κεραμικά αγγεία πόσης κρασιού, που φέρουν το παρατσούκλι «σαλτσιέρες» εξαιτίας του σχήματός τους. 
Είναι εντυπωσιακό ότι σχεδόν κανένα από τα μαρμάρινα κομμάτια δεν «κολλάει» με άλλο και κανένα ολόκληρο ειδώλιο ή αγγείο δεν έχει βρεθεί, αλλά ούτε και κάποιο ίχνος από θραύση στη γύρω περιοχή, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα κομμάτια έρχονταν στον Κάβο ήδη σπασμένα από άλλο μέρος.

Επιπλέον, κανένα από τα 500 και πλέον κομμάτια ειδωλίων ή τα 2.500 περίεργα κομμάτια μαρμάρινων λεκανών δεν έχει βρει το ταίρι του σε κάποιο κυκλαδικό αντικείμενο που εντοπίστηκε αλλού ή αποκτήθηκε μέσω της αγοράς παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων. 
«Φαίνεται ότι υπήρχε ένα είδος υποχρέωσης να φέρνουν ένα κομμάτι σπασμένου ειδωλίου και να το αποθέτουν στο ιερό νησί της Κέρου, πιθανότατα διαμένοντας μερικές μέρες στο Δασκαλιό κατά τη διάρκεια της ολοκλήρωσης της τελετής», είχε υποθέσει πριν έξι χρόνια ο καθηγητής Ρένφριου (The Times, June 18, 2011).

Το ύφος της κεραμικής, αλλά και οι ραδιοχρονολογήσεις, αποδεικνύουν ότι οι τελετουργικές εναποθέσεις έγιναν κυρίως μεταξύ 2750 και 2550 π. Χ., με σταδιακή μείωση στον επόμενο ενάμιση αιώνα. Η πρόσφατα ανακαλυφθείσα σκάλα είναι «συνομήλικη» της τελετουργικής δραστηριότητας.

Σημειώνεται ότι στη νησίδα Δασκαλιό έχουν εντοπιστεί από το 2008 τα κατάλοιπα πέτρινου τελετουργικού κτιρίου μήκους 16 μ., που χρονολογείται μεταξύ 2550 και 2400 π. Χ. και το οποίο εγκαταλείφθηκε περίπου το 2000 π. Χ. Σύμφωνα με τον κ. Ρένφριου, είναι «το μεγαλύτερο γνωστό κτίριο της Πρωτοκυκλαδικής Περιόδου», η δε περιοχή «έχει την πιο εντυπωσιακή δημόσια αρχιτεκτονική στις Κυκλάδες για την εποχή, που όμοιά της δεν υπάρχει πουθενά στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου».

Επιπλέον, όπως είχε γίνει γνωστό το 2008, μέσα στο κτίριο εντοπίστηκαν τρία χάλκινα τσεκούρια, τα οποία ζυγίζουν περισσότερο από ένα κιλό, γεγονός πολύ σημαντικό για τη μεταλλουργία του νησιού, που πιθανόν έπαιξε τον ρόλο της στη σπουδαιότητα της εγκατάστασης, ενώ ένα μικρότερο κυκλικό κτίριο στο Δασκαλιό, που έκρυβε 350 θαλάσσια βότσαλα στο εσωτερικό του και βρέθηκε στην ίδια ανασκαφική περίοδο, δείχνει τελετουργικές πρακτικές και στη θέση της σημερινής βραχονησίδας.

«Η σημασία του ιερού της Κέρου ως το πρώτο σημαντικό θρησκευτικό κέντρο στο Αιγαίο της Εποχής του Χαλκού ενισχύεται από τα νέα ευρήματα στην εγκατάσταση του Δασκαλιού» δήλωσε πρόσφατα ο κ. Ρένφριου, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα. «Οι κύριες τελετουργικές εναποθέσεις σπασμένων μαρμάρινων ειδωλίων και αγγείων, καθώς και κεραμικών αγγείων πόσης, έγιναν στον Κάβο της Κέρου, χωρίς να συνοδεύονται από την παρουσία εντυπωσιακών κατασκευών ή κάποιου μεγάλου συγκροτήματος κτιρίων», τόνισε, συμπληρώνοντας:

«Αντίθετα, αυτά τα μνημειώδη κτίρια κατασκευάστηκαν στον οικισμό του Δασκαλιού, ο σχεδιασμός και τα μνημειώδη χαρακτηριστικά του οποίου τώρα αρχίζουν να γίνονται κατανοητά. Ήταν σαφώς το σημαντικότερο τελετουργικό κέντρο των Κυκλάδων στο κέντρο του Αιγαίου από τις αρχές της 3ης χιλιετίας π. Χ., αναμφισβήτητα κάπου 500 χρόνια νωρίτερα από οποιοδήποτε άλλο τελετουργικό κέντρο στο προϊστορικό Αιγαίο», ανέφερε ο Βρετανός καθηγητής.


ΣΧΟΛΙΑ (14)

Αντιδραστικο Στοιχειο

Παμε παλι μπας και το καταλαβουν οι ναζιστες-χιτλερικοι!Οι καρες,λελεγες,πελασγοι ειναι τροφοσιλεκτες και αγροτικοι πληθυσμοι πριν κατεβουν οι πρωτοι ινδοευρωπαιοι(αχαιοι).Οι πολιτισμοι του αιγαιου,της κρητης(μινωικος) και ο κυκλαδικος ειναι πολιτισμοι που ναι μεν εγιναν στον ελλαδικο χωρο,αλλα οχι απο ελληνες.Το ιδιο εγινε και στην τουρκια με τους χετταιους.Δεν σημαινει οτι οι χετταιοι ειναι τουρκοι.Για να ξερουμε και τι λεμε,διοτι οι ναζιστες εδω θα μας πουνε οτι και οι Ινκας ηταν ελληνες.

ε οχι και καμια σχεση...

καλο θα ηταν να μην παιζετε με τις λεξεις, ουτε να κανετε τον αντιδραστικο χωρις λογο... βεβαια δεν μπορει να διασαφηνιστει στα σχολια του πρωτου θεματος ολοκληρη η ιστορια των ελληνων και της ελλαδας... παρολαυτα, μια χαρα ελληνες ηταν και οι πελασγοι και οι λελεγες... το οτι ηταν προελληνικης καταγωγης πληθυσμοι, οσο δηλ δεν ειχε ακομα εδραιωθει το ονομα ''ελλαδα'', δεν αναιρει το γεγονος οτι, ηταν ελληνες! ειναι σαν να μου λετε οτι π.χ. η γιαγια μου δεν ηταν γιαγια μου, ωσοτου γεννησε τη μανα μου... καλημερα )

Γιάννης

Μα καλά, προσπαθείς να βάλεις μυαλό σε αριστερά λοβοτομημένα αντιδραστικά πρακτοράκια; Πάλι καλά δεν μας είπε ότι ο κυκλαδικός πολιτισμός ήταν αρχαίοι Τούρκοι και οι Πελασγοί, αρχαίοι Αλβανοί.

Αντιδραστικο Στοιχειο

Οι καρες,οι λελεγες και οι πελασγοι ηταν λαοι που υπηρχαν πριν την αφηξη τον ινδοευρωπαων αχαιων!Αργοτερα αφομοιωθηκαν και αποτελεσαν το ελληνικο εθνος.Ο πολιτισμος ομως των κυκλαδων οπως και ο μινοικως δεν ειναι ελληνικο.Αν με πιανεις τι λεω!

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.δικαιωμα λογου.

30.1.2017.-χαιρομαστε με τις ανασκαφες και τα ευρηματα...................................... ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ 3 ΙΕΡΑΡΧΩΝ, ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΙΧΑΝ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΙΑΤΡΟΙ, ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, ΘΕΡΑΠΕΥΑΝ ΔΩΡΕΑΝ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ, ΕΙΧΑΝ ΧΤΙΣΕΙ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ,ΠΟΛΛΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΑ...ΕΣΕΙΣ ΟΛΟΙ ΣΤΑ ΜΜΕ, ΑΔΙΑΦΟΡΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ..........................Ο ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΥ πχ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ, ΑΝΑΦΕΡΟΤΑΝ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ.......................ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ. ΗΤΑΝ ΘΑΡΡΑΛΕΟΣ ΑΝΔΡΑΣ............ΔΕΝ ΦΟΒΟΤΑΝ ΝΑ ΟΜΟΛΟΓΗΣΕΙ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΤΟΥ. ΑΙΩΝΙΑ ΑΥΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ.

Κορίτσι

Μου αρέσει πάρα πολύ το άρθρο! Μου αρέσει πάρα πολύ η ιστορία! Θα μου άρεσε πολύ νάσαι εργάζομαι σε ανασκαφές! Ελπίζω να διαβάσουν πολλοί το άρθρο!

chris

...οπως επισης και ο παρευξεινιος ελληνισμος, τραπεζουντα,κερασουντα κλπ

ΕΛΛΑΔΑ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

ΜΠΟΡΕΙ ΑΡΚΕΤΑ ΤΣΟΚΑΡΑ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΜΗΝ ΣΕΒΟΝΤΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ, ΑΛΛΑ Η ΜΕΓΑΛΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΤΟΝ ΘΑΥΜΑΖΕΙ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ! ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΛΥΣΤΕΡΑ, ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ , ΚΑΙ ΣΩΝΕΙ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΝΑ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΟΥΝ ΝΑ ΑΣΠΑΣΤΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΥΠΟΔΕΕΣΤΕΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΠΧ ΤΩΝ ΛΑΘΡΟΕΙΣΒΟΛΕΩΝ !

haris

Γέννημα θρέμμα πολιτισμένος είσαι αγορίνα μου. Μέσα σε δυο προτάσεις καταλάβαμε τον πολιτισμό σου. Έξω απ'την κοιτίδα του πολιτισμού αυτοί που δηλώνουν Έλληνες επειδή τους το γράψαν στο ληξιαρχείο.

Γιάννης

Ο κυκλαδικός πολιτισμός είναι εκτός ύλης στα νέα βιβλία της αριστεράς.

Αντιδραστικο Στοιχειο

ο κυκλαδικος πολιτισμος δεν εχει καμια σχεση με ελλαδα και ελληνες!Ο πολιτισμος αυτος δημιουργηθηκε απο τους λελεγες και τους πελασγους.Προελληνικης καταγωγης πλυθησμοι.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

sdasdads

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης - Ένα θρυλικό αριστούργημα του σύγχρονου θεάτρου, που ακροβατεί ανάμεσα στην κωμωδία, το παράλογο και την τραγωδία, θα παρουσιαστεί φέτος τον χειμώνα στο θέατρο Αθηνών.

keros_kas_pic

Θα πραγματοποιηθούν εργασίες στερέωσης των αρχιτεκτονικών καταλοίπων, τα οποία στη συνέχεια θα καταχωθούν για λόγους ασφάλειας και προστασίας - Στόχος να γίνουν όλα πριν τα ακραία φαινόμενα του χειμώνα