Η Αθήνα ήταν ένα χωριό…

Ο ιστορικός Λεωνίδας Καλλιβρετάκης (Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών / Ε.Ι.Ε.) με πλήθος αρχειακών τεκμηρίων διαμορφώνει την εικόνα της Αθήνας τον 19ο αιώνα ή το πώς η Αθήνα από μια επαρχιακή πόλη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας καθίσταται πρωτεύουσα του Ελληνικού Βασιλείου (Το θέμα βρίσκεται διαθέσιμο στην ηλεκτρονική έκδοση της Ε.Ι.Ε «Αρχαιολογία της Πόλης των Αθηνών»)

«Φτάνοντας με τον Λόρδο Βύρωνα στην Αθήνα το 1810 ο Βαρώνος Hobhouse και ακούγοντας τον οδηγό τους να λέει “αφέντη, να η χώρα”, νόμιζε ότι άκουσε «να το χωριό»· αλλά “έκπληκτοι είδαμε σε μια πεδιάδα, σε μεγάλη από μας απόσταση, μια μεγάλη πόλη γύρω από ένα περίοπτο ύψωμα, πάνω στο οποίο μπορέσαμε να διακρίνουμε κάποια οικοδομήματα, και πέραν αυτής της πόλεως, τη θάλασσα”.
athens-1821-1

Πράγματι, σε όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, η Αθήνα όχι μόνο παρέμεινε πόλη, αλλά παρέμεινε σταθερά η μεγαλύτερη πόλη της Στερεάς Ελλάδας, ακολουθούμενη από τη Θήβα, τη Λιβαδειά, τη Λαμία, την Αταλάντη, τα Σάλωνα και, αργότερα, το Μεσολόγγι, ενώ παρουσίασε μια αισθητή γεωγραφική επέκταση, εκτός των μεσαιωνικών της ορίων. Έδρα Μητρόπολης καθώς και Οθωμανικού Κάζα, ανέπτυξε την ειδίκευσή της σε μια σειρά από δραστηριότητες αστικού χαρακτήρα, όπως η βιοτεχνία μεταξωτών υφασμάτων, η σαπωνοποιία και η βυρσοδεψία. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όταν τον Οκτώβριο του 1833, συντάσσεται ο κατάλογος των προς απαλλοτρίωση κτιρίων, χάριν ανασκαφών, καταγράφονται 400 σπίτια, 7 φούρνοι και 103 εργαστήρια, μεταξύ των οποίων 2 ελαιοτριβεία και 2 σαπουντζίδικα, μόνο στην περιοχή την οριζόμενη από τις κατοπινές οδούς Ηφαίστου, Μητροπόλεως, Νίκης, Αμαλίας και Λυσικράτους, δηλαδή στο ήμισυ περίπου της παλαιάς πόλης. Αλλά και πέραν της Στερεάς, η Αθήνα ανήκε στην κατηγορία των σημαντικών βαλκανικών πόλεων. Κατά τις παραμονές της Επανάστασης, συγκαταλεγόταν στην πρώτη δεκάδα των πόλεων της Νότιας Βαλκανικής, μετά την Κωνσταντινούπολη, την Αδριανούπολη, τη Θεσσαλονίκη, τα Γιάννενα, τις Σέρρες, τη Λάρισα, την Τρίπολη και την Πάτρα. Κατατασσόταν στην ίδια σειρά με το Αργυρόκαστρο, ενώ άφηνε πίσω ονομαστές πόλεις, όπως τη Βέροια, το Μοναστήρι, το Άργος και το Ναύπλιο, την Καστοριά, το Μπεράτι και την Άρτα».

Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από το θέμα «Η Αθήνα τον 19ο αιώνα: Από επαρχιακή πόλη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, πρωτεύουσα του Ελληνικού Βασιλείου» που υπογράφει ο ιστορικός Λεωνίδας Καλλιβρετάκης (Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών / Ε.Ι.Ε.) και βρίσκεται διαθέσιμο στην ηλεκτρονική έκδοση της Ε.Ι.Ε «Αρχαιολογία της Πόλης των Αθηνών».

Εδώ όλο το κείμενο:www.eie.gr


Δείτε βίντεο: Κάποτε η Αθήνα ήταν ένα χωριό! Δείτε εντυπωσιακές φωτογραφίες
Κάποτε η Αθήνα ήταν ένα χωριό! Δείτε εντυπωσιακές φωτογραφίες

ΣΧΟΛΙΑ (7)

mm

Η Αθήνα του 19ου αιώνα ξεκίνησε καλά. Αλλά μετά με το τσουρμο που ήρθε και τις παραγκουπόλεις και τους πρόσφυγες και την μεγάλη ελλειψη χρημάτων του κράτους καταστράφηκε για να μπει κεραμίδι πάνω από τους πολλούς γρήγορα με ιδιωτικό χρήμα. Αλλά η Ελλάδα δεν ειχε καιτ ην οργανωση να το έχει υπό έλεγχο. Οργάνωση δεν έχει ούτε τώρα.

mm

Δεν ήταν χωριό ήταν επαρχιακή πόλη. 40,000 κάτοικοι (18ος αιώνας) δεν είναι χωριο. Η Αθήνα υποβαθμίστηκς ηθελημένα από τους Βυζαντινούς λόγω του παρελθόντος της με τη θρησκεία. Ειδικά μέχρι το 10αιώνα που υπηρχαν ακόμη δωδεκαθειστές.

γκαζόν

Μέχρι πρόσφατα που ήρθε ο Κωστόπουλος απο τον Βόλο και σας ξεβλάχεψε!

Τρύφωνας

Όλη η αρβανιτοβλαχιά και το γυφταριό μαζεύτηκαν στην Αθήνα.Ένα μεγάλο χουριό.

Εντάξει, το έγραψες τρεις φορές, ξαλαφρωσες;

Εσύ που είσαι βέρος Αθηναίος σίγουρα, εννοείται ότι Χριστούγεννα, Πάσχα, Καλοκαίρι θα περάσεις στην Αθήνα. Δεν πιστεύω να πατήσεις επαρχία για διακοπές ε;

ΕΙΝΑΙ

ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΧΩΝΕΥΤΗΡΙ. ΤΙΠΟΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ. ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΑΘΛΙΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ.

ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΧΩΡΙΟ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕ ΕΝΑ ΓΥΦΤΑΡΙΟ

Γέμισε το χουριό η Αθήνα με νεοΓκάγκαρους, που κατέβηκαν από τα βλαχοχώρια που έβοσκαν πρόβατα για να γίνουν πρωτευουσιάνοι. Η Αθήνα είναι η ξεφτίλα και το αίσχος της Ευρώπης, ένα μεγάλο άσχημο χουριό γεμάτο εγωϊστές ΓΥΦΤΟΥΣ

Πολυκατοικία παντού

Ένα χωριό που το έκαναν βόθρο οι νεοδημοκράτες

ΜΠΕΕΕΕΕΕ

ΣΤΟΝ ΚΑΡΑΝΙΚΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ ΤΗΝ ΔΟΣΗ ΣΟΥ.....ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΟΤΙ ΥΠΟΦΕΡΕΙΣ ????

ΧΩΡΙΟ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΧΟΥΡΙΟ ΕΓΙΝΕ

Οι αστικές τάξεις της Αθήνας είναι κουμμούνια. Αυτοί βρόμισαν το άλλοτε χωριό και το έκαναν ένα μεγαλύτερο ΧΟΥΡΙΟ, ένα μεγάλο γυφταριό

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

bill-gate

Ο Σπύρος Αρσένης, πέραν από γνώστης όλων των πειρασμών αλλά και των δυνατοτήτων της ψηφιακής εποχής είναι και πατέρας δύο αγοριών πράγμα που τον ώθησε να γράψει ένα βιβλίο με χρήσιμες συμβουλές για παιδιά και γονείς

1
make-a-splash

Η Sun of a Beach ανέθεσε σε 8 γνωστούς καλλιτέχνες να δημιουργήσουν έργα εμπνευσμένα «από το συναίσθημα της πρώτης βουτιάς στη θάλασσα, από το καράβι που σαλπάρει αλλά και από ένα beach party». Τα έργα τους τυπώθηκαν σε ύφασμα και έγιναν μια limited edition σειρά από πετσέτες θαλάσσης / έργα τέχνης, που θα παρουσιαστούν στις 9 Μάιου στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη

labada

Η σειρά λαμπάδων So Lucky by Metallinou συνδυάζουν την παράδοση του brand με την τεχνολογία και το design της νέας γενιάς

exlibris

Ένα συναρπαστικό και μυσταγωγικό συνάμα ταξίδι στον κόσμο της λογοτεχνίας και της ποίησης, εκεί όπου οι λέξεις βασιλεύουν. Ίσως σε αυτό θα μπορούσε κανείς να συνοψίσει το “Ex Libris”, μία περιπατητική performance με επίκεντρο τα βιβλία, που εμπνεύστηκε και έστησε η Όλγα Ποζέλη και η Ομάδα Θεάτρου «Νοητή Γραμμή»

franco

Τα Φεστιβάλ με πρώτη ύλη τις ταινίες εναλλάσσονται στον Κόλπο του Θερμαϊκού. Μεταξύ Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και του Φεστιβάλ In Edit το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου με 14 συνολικά προβολές ταινιών αγκαλιάστηκε από το σινεφίλ κοινό

rafina

Μια περιβαλλοντική εκδρομή για όλη την οικογένεια με ιστορικές εξερευνήσεις, φυσιολατρικές ανακαλύψεις και πολλή αγάπη και σεβασμό στο περιβάλλον στην ανεξερεύνητη και «αθέατη» πλευρά της Ραφήνας

1
anamnistika

Η designer Ειρήνη Γκέλη που κάτω από την φίρμα της HUGAH design δημιουργεί χειροποίητες τσάντες είναι η νικήτρια του διαγωνισμού που έκανε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να τροφοδοτήσει το ηλεκτρονικό κατάστημα με νέα αναμνηστικά είδη με βάση επιλεγμένα μοτίβα

4
giannis-melas

Το Μουσείο Μπενάκη μας θύμισε με ανάρτηση του στο fb το ποιος είναι ο δημιουργός του έφιππου Μεγάλου Αλεξάνδρου που τοποθετήθηκε στη συμβολή των οδών Βασιλίσσης Όλγας και Αμαλίας και ο Δήμος Αθηναίων έφερε στο προσκήνιο άγνωστες λεπτομέρειες από την μακρά πορεία της δωρεάς του γλύπτη Γιάννη Παππά

2