Η γενιά του baby botox: Πώς το marketing απογείωσε τις ενέσιμες θεραπείες ομορφιάς και τα fillers έγιναν η νέα... κανονικότητα στην Ελλάδα
Το σούπερ μάρκετ της αισθητικής βελτίωσης - Ο τιμοκατάλογος των θεραπειών που ισοδυναμούν με επένδυση για ένα πιο λαμπερό μέλλον
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ενα δάχτυλο πατά «εγγραφή». Ακολουθούν 15 δευτερόλεπτα, ένα έντονο φως και μια φωνή που λέει: «Μόλις έκανα baby botox και το αποτέλεσμα είναι άκρως φυσικό». Πρόκειται για ένα από τα χιλιάδες βίντεο που γεμίζουν καθημερινά τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το TikTok και το Instagram.
Τι ακριβώς βλέπουμε σε αυτά; Νέους, κυρίως μεταξύ 20-25 ετών, διάσημους και μη στη διαδικτυακή κοινότητα, οι οποίοι μας δείχνουν με μια παρόμοια, σχεδόν επιβεβλημένη, αισθητική τη νέα τους «φυσική ανανέωση», η οποία απαρτίζεται είτε από ενέσεις botox και υαλουρονικού, είτε από fillers (πληρωτικό υλικό) σε χείλη και ζυγωματικά. Το βίντεο συνοδεύεται από την επωνυμία του εκάστοτε κέντρου ομορφιάς ή πλαστικού χειρουργού και από κάποιον εκπτωτικό κωδικό για τους πρώτους 10 που θα πατήσουν like.
Κάπως έτσι, τα πρόσωπα των κοριτσιών -και ολοένα περισσότερων αγοριών- μοιάζουν λίγο πιο συμμετρικά, λίγο πιο «φρέσκα», λίγο πιο ομοιόμορφα. Οχι γιατί κοιμούνται καλύτερα ή πίνουν περισσότερο νερό, αλλά γιατί το baby botox και τα fillers έχουν γίνει το νέο μέσο αυτοφροντίδας. Οι influencers με εκατοντάδες χιλιάδες followers και χορηγούμενες συνεργασίες δεν μιλούν πια για «μεταμόρφωση», αλλά για «φυσική ανανέωση», επιδεικνύοντας το αποτέλεσμα των ενέσεων σαν να πρόκειται για serum προσώπου.
Η βελτιωμένη εκδοχή του εαυτού μας περνάει από τη βελόνα, όπως μας δείχνουν, με stories, μουσική υπόκρουση και έκπτωση 20% για όσους κλείσουν ραντεβού μέσα στην εβδομάδα. Και κάπου ανάμεσα σε hashtags όπως #selfcare και #naturallook ελλοχεύει ένα πραγματικά επικίνδυνο φαινόμενο: μια νέα μανία για αισθητικές παρεμβάσεις ως αποτέλεσμα ψυχολογικής πίεσης από τα social media.
«Μπορώ να αλλάξω τη ζωή κάποιου»
Το αφετηριακό σημείο σε αυτή τη συζήτηση είναι η διερεύνηση του τι υπόσχεται πραγματικά η πλαστική χειρουργική. «Είναι η υπόσχεση για καλύτερη ποιότητα ζωής», μας απαντάει ο δρ Ιωάννης Αναστασάτος, αισθητικός, πλαστικός και επανορθωτικός χειρουργός με έδρα στην Ελλάδα και το Λος Αντζελες. «Η πρακτική μας έχει τη δύναμη να αλλάξει την εικόνα που έχει ένα άτομο για τον εαυτό του και να επεκτείνει τους τομείς τού τι είναι δυνατό και διαθέσιμο για εκείνο», συμπληρώνει.
Ακόμα κι όταν ένας πλαστικός χειρουργός δεν καλείται να αποκαταστήσει την επιδερμίδα έπειτα από ένα τραύμα ή έγκαυμα ή να χειρουργήσει καρκίνους δέρματος και μαλακών μορίων -όλα μέσα στο πεδίο εξειδίκευσής του-, η δουλειά του εξακολουθεί να παραμένει σημαντική. Μπορεί όντως το να κάνει κανείς λίφτινγκ ή αυξητική στήθους να μην έχει τον ίδιο επείγοντα χαρακτήρα με μια αφαίρεση ενός κακοήθους πολύποδα στο έντερο, όμως το να διορθώσει κάποιος αυτό που τον ενοχλεί στην εμφάνισή του δεν είναι ελάσσονος σημασίας.
«Οταν αλλάζω το σώμα κάποιου, μπορώ να αλλάξω τη στάση του και αυτό που πιστεύει ότι μπορεί να πετύχει στη ζωή. Οταν αλλάζω το πρόσωπο κάποιου, μπορώ να αλλάξω το μέλλον αυτού του ατόμου», μας επισημαίνει ο δρ Αναστασάτος. Το πρόβλημα μάλλον ξεκινάει όταν χάνεται το μέτρο, όταν δηλαδή κανείς πιστεύει ότι για να κατακτήσει τους στόχους του η αισθητική παρέμβαση είναι βασική προϋπόθεση. «Οταν με ρωτάνε “γιατρέ, τι θα αλλάζατε πάνω μου”, η απάντησή μου είναι τίποτα», μας τονίζει ο πλαστικός χειρουργός δρ Σπύρος Βλάχος.
Κλείσιμο
Μας εξηγεί ότι οι αισθητικές παρεμβάσεις, από μια πολύωρη χειρουργικά κοιλιοπλαστική έως ένα απλό ενέσιμο, δεν έχουν κανένα πρέπει και περιορίζονται μόνο στα θέλω του κάθε ασθενούς. «Είναι ανήθικο από πλευράς μας να δημιουργούμε ανάγκες για αισθητικές παρεμβάσεις από το πουθενά, γι’ αυτό πολλές φορές έχω αρνηθεί σε πελάτες να επέμβω πάνω τους, καθώς έχω αξιολογήσει ότι το πρόβλημα είναι μάλλον διαφορετικής φύσεως».
Λίγο filler, παρακαλώ!
Αν και τα προαναφερθέντα θα έπρεπε να αποτελούν τον κανόνα, απ’ ό,τι φαίνεται κινδυνεύουν να είναι η εξαίρεση αυτού. Η νέα πραγματικότητα θέλει όλο και περισσότερους ανθρώπους να υιοθετούν την ιδέα των αισθητικών παρεμβάσεων για να βελτιώσουν την εξωτερική τους εικόνα, φαινόμενο που αφορά τόσο την Ελλάδα όσο και τον κόσμο.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επαγγελματίες και μη προωθούν τα ενέσιμα και υπόσχονται φυσικό αποτέλεσμα, ενώ όροι όπως baby botox, Nefertiti botox, fillers και ενέσεις υαλουρονικού γίνονται ανάρπαστοι στις αναζητήσεις της Google. Η διαφήμιση αυτή, απ’ ό,τι φαίνεται, είναι άκρως αποτελεσματική, καθώς, σύμφωνα με έκθεση της Διεθνούς Εταιρείας Αισθητικής Πλαστικής Χειρουργικής (ISAPS), το 2024 πραγματοποιήθηκαν παγκοσμίως σχεδόν 38 εκατομμύρια αισθητικές επεμβάσεις, αριθμός που αυξήθηκε περίπου κατά 40% από το 2020.
Στην Ελλάδα τα νούμερα διαφοροποιούνται ακόμα περισσότερο από χρονιά σε χρονιά. Η ίδια έκθεση δείχνει ότι το 2023 πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας μόλις 150.000 μη χειρουργικές αισθητικές επεμβάσεις. Ο αριθμός αυτός σχεδόν τριπλασιάστηκε το 2024, με τις ενέσιμες θεραπείες να αγγίζουν τις 410.000. Ηγέτες αυτής της τάσης είναι φυσικά το baby Botox (ενέσεις βοτουλινικής τοξίνης για την αντιμετώπιση των ρυτίδων) και τα fillers (που γεμίζουν όγκους χειλιών, ζυγωματικών και βαθιών ρυτίδων).
Από 20 ετών στο botox
Ωστόσο, περισσότερο από την αύξηση των ενέσιμων παρεμβάσεων, προβληματίζει το γεγονός ότι όλο και νεότεροι άνθρωποι τις θεωρούν αυτονόητη επιλογή. Μπορεί για την Ελλάδα να μην υπάρχουν ακόμα επίσημα στοιχεία για τα ηλικιακά γκρουπ, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Αμερική. Εκεί ο αριθμός των 20άρηδων που έκαναν botox και παρόμοιες ενέσιμες θεραπείες αυξήθηκε κατά 71% από το 2019 έως το 2022, σύμφωνα με την Εταιρεία Πλαστικών Χειρουργών. Επιπλέον, μεταξύ των ανδρών, το ποσοστό παρόμοιων επεμβάσεων έχει αυξηθεί 403% μεταξύ 2000 και 2018.
«Η ομορφιά λειτουργούσε πάντα σαν ένα κοινωνικό διαβατήριο», μας επισημαίνει ο καθηγητής Ψυχιατρικής και Ψυχοθεραπείας στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου Αντώνης Ντακανάλης. «Ωστόσο, ως ψυχίατρος παρατηρώ ολοένα συχνότερα περιπτώσεις νέων ανθρώπων όπου η δυσαρέσκεια με την εμφάνιση γίνεται εμμονική, όπου το άτομο παγιδεύεται σε έναν φαύλο κύκλο ανασφάλειας και διαδοχικών επεμβάσεων», συμπληρώνει.
Social media: Ο μεγεθυντικός φακός της ανασφάλειας
Τα κοινωνικά δίκτυα, βέβαια, δεν δημιούργησαν το πρόβλημα της εικόνας που παρατηρεί ο κ. Ντακανάλης, αλλά σίγουρα το ενίσχυσαν και το κανονικοποίησαν. Πλατφόρμες όπως το Instagram και το TikTok λειτουργούν ως μηχανές culture engineering (δημιουργοί κουλτούρας): influencers και «πειραγμένες» αισθητικές προτάσεις εμφανίζονται στα feed χιλιάδων νέων καθημερινά.
Οι πλατφόρμες αυτές προβάλλουν πρότυπα που συχνά είναι αδύνατον να επιτευχθούν χωρίς ιατρικές ή ψηφιακές παρεμβάσεις. Παράλληλα, πολλοί πλαστικοί χειρουργοί και αισθητικοί χρησιμοποιούν τα ίδια μέσα για να διαφημίσουν «γρήγορα» αποτελέσματα, προσφορές και ανώδυνες μεταμορφωτικές διαδικασίες μέσα σε λίγα λεπτά.
«Το πεδίο της αισθητικής επέμβασης έχει πλέον εμπορευματοποιηθεί σε σημείο που διέπεται από κανόνες μάρκετινγκ», τονίζει ο δρ Αναστασάτος. Τα reels και τα before/after βίντεο τη μετατρέπουν σε προϊόν του lifestyle. «Είναι λογικό όταν είσαι νέος στο επάγγελμα να κυνηγάς την πελατεία, έστω και με αυτό τον τρόπο. Ωστόσο, έτσι δεν μπορείς να χτίσεις σχέση εμπιστοσύνης με τον ασθενή, ούτε να εγγυηθείς ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα», σημειώνει ο δρ Βλάχος.
«Εγώ ως ειδικός θα ενημερώσω τον ασθενή για την πρακτική που θα ακολουθήσει, για τις παρενέργειες, για την περίοδο ανάρρωσης και φυσικά θα εκτιμήσω αν αυτό που τον ενοχλεί πάνω του επιδέχεται διόρθωση», τονίζει ο πλαστικός χειρουργός. Ο ίδιος εξηγεί ότι οι μη σωστά εκτελεσμένες θεραπείες οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε αλλοιώσεις στην υφή του δέρματος, μολύνσεις, παρενέργειες και πολύ συχνά σε ένα κακό αισθητικά αποτέλεσμα.
Στην Ελλάδα, ο νόμος ορίζει ότι για να κάνει κάποιος αισθητικές παρεμβάσεις αρκεί να είναι άνω των 18 ετών. Ετσι, έγκειται απλά και μόνο στο χέρι -και τον επαγγελματισμό- του κάθε πλαστικού για το αν θα προχωρήσει με τον νεαρό ασθενή του σε μία από αυτές τις διαδικασίες. Ισως το πιο σημαντικό, σύμφωνα με τον κ. Ντακανάλη, είναι να μάθουμε ότι δεν είμαστε μόνο η εικόνα μας και ότι η αναγκαία «επέμβαση» δεν είναι πάντα στο πρόσωπο ή στο σώμα, αλλά στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε να βλέπουμε τον εαυτό μας.
Το σούπερ μάρκετ της αισθητικής βελτίωσης: Ο τιμοκατάλογος των θεραπειών που ισοδυναμούν με επένδυση για ένα πιο λαμπερό μέλλον
Στην Ελλάδα οι ενέσιμες θεραπείες και οι πλαστικές επεμβάσεις εμφανίζουν σημαντικά μεταβλητό κόστος, ανάλογα με τον τύπο της διαδικασίας, την εμπειρία του επαγγελματία και την κλινική όπου γίνεται η επέμβαση.
■ Για μια θεραπεία με botox ή baby botox το κόστος κυμαίνεται περίπου στα 100-300 ευρώ.
■ Το filler με υαλουρονικό οξύ στοιχίζει από 150 έως 400 ευρώ ανά σύριγγα.
■ Σε πιο σοβαρές ιατρικές επεμβάσεις -χειρουργικού τύπου- τα ποσά ανεβαίνουν σημαντικά: για παράδειγμα, η αντιμετώπιση της γυναικομαστίας κυμαίνεται μεταξύ 2.500-4.500 ευρώ, ενώ αντίστοιχα η αυξητική στήθους με εμφυτεύματα περίπου 5.000-6.500 ευρώ.
■ Οι μεταμοσχεύσεις μαλλιών, ανάλογα την περίπτωση, κοστίζουν από 2.000 έως 5.000 ευρώ.
Φυσικά, αυτές οι τιμές σημαίνουν ότι για πολλούς νέους που μπαίνουν στον κύκλο των ενέσεων το κόστος δεν είναι «μια βόλτα στο ινστιτούτο ομορφιάς», αλλά μια επένδυση που εμπεριέχει οικονομικό ρίσκο - ιδιαίτερα αν οι θεραπείες γίνουν επαναλαμβανόμενες ή σε μη εξειδικευμένο περιβάλλον με πιθανές επιπλοκές.
Φθηνά πακέτα για χείλη σε κομμωτήρια και nail bars: Δεκάδες χώροι ομορφιάς θησαυρίζουν χωρίς ιατρικά πρωτόκολλα και εξοπλισμό
Μαζί με τη νέα αυτή αισθητική τάση, η Ελλάδα βλέπει επίσης να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια δεκάδες χώροι ομορφιάς, από κομμωτήρια μέχρι nail bars, που προσφέρουν ενέσιμες θεραπείες. Εκεί, η ένεση με υαλουρονικό συναντά τη λάμπα του μανικιούρ, ο «γιατρός» δεν είναι ακριβώς γιατρός, αλλά περισσότερο αισθητικός και ο τιμοκατάλογος αναφέρει: 20 ευρώ το ημιμόνιμο νυχιών, 15 το κούρεμα και 120 ευρώ το baby botox.
Από το Περιστέρι έως τον Νέο Κόσμο και από τη Γλυφάδα έως την Καλλιθέα, αυτοί οι χώροι προσφέρουν μεγάλη γκάμα αισθητικών παρεμβάσεων, συνήθως χωρίς ιατρικό εξοπλισμό ή πρωτόκολλα επείγουσας αντιμετώπισης. Τα fillers στα χείλη γίνονται πιο γρήγορα από το πεντικιούρ και η ερώτηση αν ο πελάτης είναι άνω των 18 ετών υφίσταται μόνο στη φαντασία μας.
Παρά την ιατρική ανεπάρκειά τους, οι επαγγελματικοί αυτοί χώροι θησαυρίζουν. Η μεγάλη τους πελατεία φυσικά προέρχεται από τη διαφήμιση που κάνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δημιουργούν πιασάρικα βίντεο των 15 δευτερολέπτων, ενώ στο bio του λογαριασμού τους δεν υπάρχει πουθενά η λέξη «γιατρός», μόνο emojis και προσφορές. Επιπλέον, η τεράστια διαθεσιμότητα φθηνού botox ή fillers σε μη ιατρικά περιβάλλοντα επιτρέπει σε άτομα χωρίς ειδικότητα να πραγματοποιούν επεμβάσεις που νομοθετικά και ηθικά εντάσσονται στον ιατρικό τομέα.
Κάπως έτσι, φθηνά πακέτα για χείλη και baby Botox σε προσφορά προσελκύουν φοιτητές και νέους εργαζομένους με περιορισμένους πόρους - αλλά και μειωμένη επίγνωση των κινδύνων. Εκεί η φυσικότητα μετριέται σε ml υαλουρονικού και τα likes έχουν για τους πελάτες μεγαλύτερη βαρύτητα από τον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας.
Οι πλαστικές στο εξωτερικό: Μετά την Κάιλι Τζένερ, η Αμερική είδε 700% αύξηση των ενέσιμων θεραπειών
Στην Ελλάδα η τάση των ενέσιμων επεμβάσεων μεταξύ των 18-25 ετών είναι σχετικά πρόσφατο φαινόμενο, αν και αναπτύσσεται βέβαια με ταχύ ρυθμό. Στο εξωτερικό, ωστόσο, η «τρέλα των πλαστικών», όπως τη χαρακτηρίζει ο δρ Σπύρος Βλάχος, προϋπήρχε. Στην ερώτηση αν θεωρεί ότι αυτή η τρέλα θα έρθει και στην Ελλάδα, η απάντησή του είναι αρνητική.
«Εδώ επιθυμούμε ένα αποτέλεσμα που να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο σε κάτι φυσικό». Αν και οι τάσεις λοιπόν εμφανίζονται παρόμοιες, σημειώνονται κάποιες σημαντικές διαφορές μεταξύ Ελλάδας και εξωτερικού.
Σε χώρες όπως οι ΗΠΑ ή η Μεγάλη Βρετανία η χρήση ενέσιμων θεραπειών σε νεαρή ηλικία είναι πιο διαδεδομένη, αλλά η αγορά είναι αυστηρά ρυθμισμένη, με ξεκάθαρες απαιτήσεις για ιατρική εποπτεία και συχνά αυστηρούς ελέγχους ποιότητας των υλικών. Ο ίδιος εξηγεί ότι στην Αγγλία ο νόμος ορίζει την ύπαρξη μιας «cooling off period», δηλαδή ενός χρονικού διαστήματος αναμονής του ασθενούς πριν από τη συμφωνημένη με τον γιατρό του επέμβαση, η οποία διαρκεί συνήθως 3-4 εβδομάδες.
Ο λόγος είναι ότι ο νόμος προσπαθεί να προστατέψει τον πελάτη προτού εκείνος πάρει οποιαδήποτε απόφαση επέμβασης και ειδικότερα να τον διαφυλάξει απέναντι στον οποιονδήποτε επαγγελματία μπορεί να τον έχει χειραγωγήσει προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Αν ο ασθενής επιθυμεί την άμεση πραγματοποίηση της επέμβασης, τότε είναι αναγκασμένος να υπογράψει ένα waiver, δηλαδή ένα συμφωνητικό παράκαμψης, στο οποίο θα δηλώνει υπεύθυνα την έναρξη της διαδικασίας.
Παράλληλα, η ενημέρωση γύρω από τις ψυχολογικές συνέπειες και τους κινδύνους είναι πιο συστηματική, ενώ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υπάρχουν οδηγίες ασφαλούς χρήσης και προειδοποιήσεις (warnings) από επαγγελματικούς φορείς.
Από την άλλη πλευρά του νομίσματος, ωστόσο, στο εξωτερικό, παρ’ όλη την ύπαρξη αυτών των δικλίδων ασφαλείας, συναντούμε όλο και μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων που υπόκεινται σε πλαστικές επεμβάσεις - και μάλιστα, με αποτελέσματα που ξεφεύγουν πολύ από το λεγόμενο «φυσικό αποτέλεσμα».
Συγκεκριμένα, ανάμεσα στις χώρες με πολύ υψηλά ποσοστά πλαστικής χειρουργικής συμπεριλαμβάνονται η Βραζιλία (με υψηλά ποσοστά, ειδικά για επεμβάσεις αναδιαμόρφωσης σώματος και στήθους), η Ιαπωνία, η Ιταλία και η Γερμανία.
Από την εξίσωση φυσικά δεν λείπουν οι ΗΠΑ, η «χώρα της υπερβολής», όπως τη χαρακτηρίζει ο δρ Βλάχος. Συγκεκριμένα, το 2024 ο συνολικός αριθμός πλαστικών επεμβάσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες άγγιξε τα 6 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 4 εκατομμύρια ήταν ενέσιμες θεραπείες, σύμφωνα με την έκθεση της Διεθνούς Εταιρείας Αισθητικής Πλαστικής Χειρουργικής (ISAPS).
«Σκεφτείτε απλά ότι όταν βγήκε η Κάιλι Τζένερ στην τηλεόραση και έδειξε την πρώτη αισθητική επέμβαση που έκανε, δηλαδή το υαλουρονικό που είχε βάλει στα χείλη της, η Αμερική είδε ποσοστιαία αύξηση των αντίστοιχων ενέσιμων θεραπειών της τάξεως του 700%», αποκαλύπτει ο πλαστικός χειρουργός δρ Βλάχος.
Η Seneca Medical Group κατέκτησε 11 βραβεία στα Medical Beauty Awards 2025, σταθερή στη δέσμευσή της για παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών μεταμόσχευσης μαλλιών
Με απόλυτη επιτυχία και με μετρήσιμα αποτελέσματα, που αποδεικνύουν ότι η συνεργασία ιδιωτικού - δημόσιου τομέα μπορεί να κάνει τη μεγάλη διαφορά, ολοκληρώθηκαν τα έργα βιώσιμης διαχείρισης νερού στο Δήμο Τανάγρας, κατά τη δεύτερη φάση του προγράμματος Zero Drop Mornos.
Διαθέσιμο από την Παρασκευή 5/12 έως και την Τετάρτη 7/1, με 4 καθημερινές back-2-back προβολές ταινιών - Με πάνω από 130 ταινίες για όλη την οικογένεια και περισσότερες από 25 ταινίες σε Α’ τηλεοπτική προβολή