Πάνω από 5.000 πρωτόκολλα κατεδάφισης για
αυθαίρετες κατασκευές σε
αιγιαλούς, παραλίες, παρόχθιες και παραποτάμιες περιοχές της χώρας παραμένουν στο ράφι των αποκεντρωμένων διοικήσεων εδώ και χρόνια. Χιλιάδες αυθαίρετες κατασκευές -από τσιμεντένιες προβλήτες και γλίστρες μέχρι ολόκληρα κτίρια και βίλες– παραμένουν για χρόνια αλώβητες σε αιγιαλούς, παραλίες και νησιά της χώρας.
Ενδεικτικά, μόνο στην
Αττική ξεπερνούν τις 2.000, στον
Πειραιά και στα νησιά καταγράφονται πάνω από 1.000 εκκρεμότητες, ενώ στις
Κυκλάδες φτάνουν τα 700. Πολλά από αυτά αφορούν και παραβάσεις που έγιναν από δημόσιους φορείς -κυρίως δήμους– ακόμα και με ευρωπαϊκά κονδύλια σε ορισμένες περιπτώσεις!
Τακτοποιώντας το χάος
Ολα αυτά τα χιλιάδες πρωτόκολλα κατεδάφισης καθυστερούν γιατί η διαδικασία ήταν χαοτική, άτακτη, αδιαφανής, χωρίς σχέδιο και κριτήρια, με αποτέλεσμα να εκτελούνται σποραδικά ελάχιστες κατεδαφίσεις. Ωστόσο, από φέτος μπαίνει τέλος στην άναρχη διαχείριση των αυθαίρετων κατασκευών σε παραλίες και αιγιαλούς. Για πρώτη φορά τα πρωτόκολλα κατεδάφισης μπαίνουν σε σειρά με ιεράρχηση και προτεραιότητες.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, σε περίπτωση παράνομης κατασκευής έργων στον αιγιαλό ή την παραλία τα έργα αυτά πρέπει να κατεδαφίζονται εντός 30 ημερών με τις διατάξεις περί αυθαίρετων. Η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία εκδίδει πρωτόκολλο κατεδάφισης και το αποστέλλει στον γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Η νέα προσέγγιση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δίνει έμφαση στον συντεταγμένο και προγραμματισμένο τρόπο κατεδάφισης. Με εγκύκλιο, η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και οι Κτηματικές Υπηρεσίες καλούνται να συγκεντρώσουν τα ήδη εκδοθέντα πρωτόκολλα κατεδάφισης, να εκδώσουν νέα για τις περιπτώσεις που έχουν διαπιστωθεί αυθαίρετες κατασκευές και να προγραμματίσουν τη σειρά και τον χρόνο των κατεδαφίσεων με βάση οκτώ κριτήρια.
Νέα στρατηγική
Ωστόσο, αν και αναγκαία, η κατεδάφιση δεν θεωρείται πια πανάκεια. Μπορεί να προκαλέσει προβλήματα αντιστήριξης και ανάγκη για να κατασκευαστούν νέα έργα, ιδίως αντιδιαβρωτικά, ζημιά σε γειτονικά νόμιμα έργα, ρύπανση και προβλήματα στο οικοσύστημα που έχει αναπτυχθεί. Αν η κατεδάφιση απειλεί με κατάρρευση εδάφους ή χειρότερη περιβαλλοντική βλάβη, το αυθαίρετο θα κατεδαφίζεται αργότερα από άλλα με λιγότερα προβλήματα.
Ετσι, κάθε αυθαίρετη κατασκευή θα βαθμολογείται και η σειρά των κατεδαφίσεων θα εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:
α) Επικινδυνότητα: Οι επικίνδυνες κατασκευές πρέπει να κατεδαφίζονται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα σε σχέση με αυτές που δεν προκαλούν κινδύνους σε χρήστες και κοινό.
β) Δυσμενείς συνέπειες από την κατεδάφιση για το περιβάλλον: Η κατεδάφιση είναι αναγκαία, αλλά δεν αποτελεί πανάκεια. Μπορεί να προκαλέσει προβλήματα αντιστήριξης και ανάγκη για να κατασκευαστούν νέα έργα, ιδίως αντιδιαβρωτικά, ζημιά σε γειτονικά νόμιμα έργα, ρύπανση και προβλήματα στο οικοσύστημα που έχει αναπτυχθεί. Αν η κατεδάφιση απειλεί με κατάρρευση εδάφους ή χειρότερη περιβαλλοντική βλάβη, το αυθαίρετο θα κατεδαφίζεται αργότερα από άλλα με λιγότερα προβλήματα.
γ) Χρόνος αυθαίρετης κατασκευής: Οι πιο πρόσφατες κατασκευές πρέπει να κατεδαφίζονται κατά προτεραιότητα σε σχέση με τις παλαιότερες.
δ) Μέγεθος κατασκευής: Οι μεγαλύτερες κατασκευές που κατά τεκμήριο παρεμποδίζουν την κοινοχρησία περισσότερο θα κατεδαφίζονται κατά προτεραιότητα σε σχέση με μικρότερες.
ε) Εγγύτητα στη θάλασσα: Προηγούνται για κατεδάφιση τα έργα που είναι πιο κοντά στη γραμμή του αιγιαλού.
στ) Συγκέντρωση έργων: Αν υπάρχουν πολλά παράνομα έργα σε μια περιοχή, εξετάζονται κατά προτεραιότητα και η εκτίμηση των επιπτώσεων γίνεται συνολικά.
ζ) Εξυπηρετούμενος σκοπός: Εργα που εξυπηρετούν μόνο ιδιωτικό συμφέρον (βίλες, αυθαίρετα μπαρ) κατεδαφίζονται κατά προτεραιότητα σε σχέση με έργα που εξυπηρετούν δημόσιο σκοπό.
η) Σημασία για την τουριστική κίνηση: Εργα των οποίων η διατήρηση δεν επηρεάζει την τουριστική κίνηση κατεδαφίζονται κατά προτεραιότητα σε σχέση με όσα είναι επωφελή για την τουριστική κίνηση.
Διαβάστε περισσότερα στο
newmoney