Όταν κλείνει ένα βιβλιοπωλείο

karion

Ο Καταλανός 42χρονος συγγραφέας Χόρχε Κάριον με το πολυδιαβασμένο και πολυταξιδεμένο βιβλίο του που φέρει τον τίτλο Βιβλιοπωλεία μας δίνει ένα μέτρο της μετάβασης από ένα παραδοσιακό κόσμο σε ένα άλλο, εκείνον της ψηφιακής εποχής

Στην Αθήνα – και αλλού, σε όλη την Ελλάδα- ξέρω αναρίθμητες κινηματογραφικές αίθουσες που μέσα σε ένα βράδυ κατέβασαν ρολά και άνοιξαν λίγο αργότερα ως μεγαλοπρεπή σούπερ μάρκετ με άπλετο φώς και ατελείωτες σειρές από ράφια με τοποθετημένα πάνω τους προϊόντα.

Δεν ξέρω όμως να συνέβη το ίδιο με βιβλιοπωλεία – με μεγάλα βιβλιοπωλεία που μετατράπηκαν σε μοδάτα ταχυφαγεία. Όπως ακριβώς αφηγείται πως έγινε στην εμβληματική Πλατεία Καταλωνίας ο συγγραφέας Χόρχε Κάριον (Jorge Carrión). Στο πολυδιαβασμένο και πολυταξιδεμένο βιβλίο του Βιβλιοπωλεία και μάλιστα στον επίλογο του βιβλίου ( Επίλογος: Τα εικονικά βιβλιοπωλεία) ο Χόρχε μας δίνει μια εικόνα γεμάτη νοήματα και μηνύματα για την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή ( από τον πάγκο και την χειροπιαστή αγορά στην ηλεκτρονική επιλογή και παραγγελία με ένα κλικ από τον καναπέ).

Ο 42χρονος συγγραφέας μας περιγράφει το τέλος του Catalonia – ενός βιβλιοπωλείου που στάθηκε εκεί στην ιστορική πλατεία της πρωτεύουσας της Καταλωνίας από το 1924- και την μετατροπή του σε ένα κατάστημα της διεθνούς αλυσίδας McDonalds. Ο Κάριον σπεύδει να ενημερώσει τους αναγνώστες του πως δεν έχει κανένα πρόβλημα με το γρήγορο φαγητό και διευκρινίζει τις προθέσεις του: «Στη διάρκεια εκείνων των μηνών, κάθε πρωί παρακολουθούσα την καταστροφή ενός μικρόκοσμου, την κατάληψη εκείνου του ίδιου χώρου από την πρεσβεία ενός άλλου κόσμου».

Ο «μικρόκοσμος» του Κάριον, λοιπόν, ο μικρόκοσμος των βιβλιοπωλείων εν τέλει δεν είναι άλλος από τον μεγάλο χάρτη συγκροτημένο από τις γειτονιές του κόσμου όπου οι άνθρωποι συνεχίζουν σε πείσμα των καιρών να κρατούν στα χέρια ένα βιβλίο, να συζητούν γι΄αυτό με τους άλλους, τους διπλανούς τους, τους θαμώνες ή τους περαστικούς αλλά και τον βιβλιοπώλη τους.

Τα μικρά βιβλιοπωλεία της Βαρκελώνης ή και της Αθήνας δεν είναι τίποτα περισσότερο από την εικόνα ενός αστικού πολιτισμού που αντιστέκεται στην αδυσώπητη μεγέθυνση της αγοράς –και όμως αυτά τα μικρά, ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία στο κέντρο και τις γειτονιές της πόλης δίνουν το μέτρο της ευασθησίας αλλά και το προνόμιο της μνήμης.

Και όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του βιβλίου (κυκλοφορεί σε μετάφραση του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου από τις εκδόσεις Ποταμός) τα Βιβλιοπωλεία του Κάριον «είναι το άθροισμα της ιστορίας των βιβλιοπωλείων, οι σχέσεις τους με τους συγγραφείς και το πώς έγιναν κεντρικά σημεία κουλτούρας και πολιτικής αντίστασης. Όλα καταλήγουν σ' ένα ταξίδι από το εμπόριο βιβλίων της αρχαίας Ρώμης ως τον 21ο αιώνα. Νοσταλγικό αλλά και απομυθοποιητικό το βιβλίο είναι κριτική του πολιτισμού και μαζί ταξιδιωτικό χρονικό».

Ο Χόρχε Κάριον -Jorge Carrión γεννήθηκε στην Ταρραγώνα το 1976. Είναι κάτοχος πτυχίου Ανθρωπιστικών Επιστημών από το Πανεπιστήμιο Pompeu Fabra της Βαρκελώνης, όπου διδάσκει σύγχρονη λογοτεχνία και διευθύνει το Μεταπτυχιακό Τμήμα της δημιουργικής γραφής. Γράφει για τους New York Times στην Ισπανία καθώς και σε διάφορα ισπανικά και λατινοαμερικάνικα περιοδικά, όπως το El País,το Vanguardia and το Arcadia.

Το βιβλίο του Los Muertos βραβεύτηκε στο Festival de Chambéry το 2011. Το βιβλίο του Librerias έλαβε το 2013 το δεύτερο Βραβείο Δοκιμίου Anagram, έχει μεταφραστεί σε 10 γλώσσες, ενώ στα Ισπανικά κυκλοφόρησε η έβδομη έκδοση που έχει ήδη πουλήσει 20.000 αντίτυπα.

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

25-xronia-ellini-ekdotiki

«Οι Έλληνες καλλιτέχνες και το Βιβλίο, 1910-1967» η έκθεση, η οποία παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων, επικεντρώνεται στην οργανική σχέση ανάμεσα στο λόγο και την εικόνα στην ελληνική εκδοτική ιστορία και υλοποιείται στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Αθήνα 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου»

farma-bio-fylla

Μια οικογενειακή επιχείρηση στήθηκε εκ του μηδενός σε ένα χωριό της Χαλκίδας με την ενεργή υποστήριξη και την χρηματοδότηση δύο οργανισμών – του The People’s Trust και της AFI

ergo-mykonos

Μοιάζει με την τέλεια σύμπραξη: «Χειροποίητες εσπαντρίγιες από το ERGON Mykonos, διακοσμημένες με αντίγραφα βυζαντινού νομίσματος από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη»

sleepover-dimitsana

Τον έναστρο ουρανό, το φως και τις σκιές, το ηλιακό σύστημα αλλά και αφηγήσεις παραμυθιών περιλαμβάνουν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες της "Νύχτας στο Μουσείο" που διοργανώνει το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα

bizrupt-spir-to

Η δραστήρια ομάδα Bizrupt στο Ηράκλειο της Κρήτης άνοιξε με εκδήλωση -στον δημιουργικό χώρο του Comeet με την υποστήριξη του Europedirect Crete και του Spir.To- το μεγάλο κεφάλαιο του σύγχρονου design... στη Μεγαλόνησο

melekouni

Καινούργια ώθηση σε ένα παραδοσιακό τοπικό προϊόν του νησιού της Ρόδου –το μελεκούνι- που συνεχίζει να παρασκευάζεται με χειροποίητο τρόπο δίνει η προσπάθεια μιας οικογενειακής επιχείρησης με το εργαστήριο της

xalepas-piop

«Γιανούλης Χαλεπάς: επιστροφή στον Πύργο» η έκθεση- με αφορμή την επέτειο των 80 χρόνων από τον θάνατο του τήνιου γλύπτη, παρουσιάζεται –σε μια σύμπραξη του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου– στον χώρο του Μουσείου Μαρμαροτεχνίας, στον Πύργο της Τήνου