Ένας άνθρωπος με αναμνήσεις

papadopoulos

«Μια μέρα, στο τέλος του 17ου αιώνα, στην Πάδοβα της βόρειας Ιταλίας, ένας ηλικιωμένος Κρητικός πήρε χαρτί και μελάνι και άρχισε να καταγράφει στα ιταλικά τις αναμνήσεις του από τον τόπο που μεγάλωσε»

Ο Τζουάνες Παπαδόπουλος, γεννημένος γύρω στα 1618 στο Χάνδακα, έζησε τα τελευταία ειρηνικά χρόνια της βενετοκρατίας και τη μακρόχρονη πολιορκία της πόλης του από τους Οθωμανούς. Πρόσφυγας από το 1669, κατέφυγε στα Επτάνησα, έμεινε πολλά χρόνια στην Ιστρία και τελικά εγκαταστάθηκε στην Πάδοβα. Εκεί έγραψε το 1696, στα ιταλικά, τις αναμνήσεις του από τη χαμένη πατρίδα.

Αλλά, τι ενδιαφέρον μπορεί να έχει ένα βιβλίο για τον Χάνδακα στο χρονικό διάστημα ανάμεσα στους Βενετούς και τους Οθωμανούς; Η απάντηση είναι εύκολη: Η ιστορία μιας πόλης και μαζί της, η απαραίτητη και αναγκαία γνώση για όλα όσα δεν γνωρίζουμε από την σκυτάλη των κατοχών, των επιρροών, των επιδράσεων και των αποτυπωμάτων …

Στην εισαγωγή του βιβλίου Στον καιρό της σχόλης (μετάφραση και επιμέλεια της Ναταλίας Δεληγιαννάκη, έκδοση των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης) διαβάζουμε:

«Μια μέρα, στο τέλος του 17ου αιώνα, στην Πάδοβα της βόρειας Ιταλίας, ένας ηλικιωμένος Κρητικός πήρε χαρτί και μελάνι και άρχισε να καταγράφει στα ιταλικά τις αναμνήσεις του από τον τόπο που μεγάλωσε. Λόγω της προχωρημένης του ηλικίας ο Τζουάνες (Ιωάννης) Παπαδόπουλος είχε αποτραβηχτεί από την ενεργό ζωή και στις ώρες της αναγκαστικής αργίας τού στοιχειώνανε το νου γλυκόπικρες αναμνήσεις:«πιο πρόθυμα θα δεχόμουν την τέχνη της λησμοσύνης παρά τη θύμηση της δυστυχισμένης πατρίδας».

Ο Τζουάνες είχε ζήσει την τελευταία εποχή της Βενετοκρατίας στην Κρήτη. Γεννημένος γύρω στα 1618, είχε βιώσει το Κάστρο ή Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο, όταν ήταν ακόμα σημαντικό εμπορικό και διοικητικό κέντρο, πρωτεύουσα της μεγαλονήσου και θέση-κλειδί στη βενετική θαλασσοκρατορία. Είχε μείνει στην πόλη σε όλη τη διάρκεια της οθωμανικής πολιορκίας, που άρχισε το 1648 και τελείωσε με την παράδοση της πόλης στους Οθωμανούς το Σεπτέμβρη του 1669. Ως πρόσφυγας πια, είχε ήδη σκοτώσει αμέτρητες ώρες συντάσσοντας ένα Xρονικό του Κρητικού Πολέμου (Memorie della Guerra di Candia)».

ΣΧΟΛΙΑ (2)

MAKIS

Φίλε σου προτείνω να ανοίξεις ένα βιβλίο ιστορίας . Η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια .

giorgos

ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΔΕΝ ΜΑΣ ΤΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΙ ΙΤΑΛΟΙ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ.ΒΑΣΙΚΑ ΟΙ ΕΝΕΤΟΙ ΚΡΑΤΟΥΣΑΝ ΑΡΧΕΙΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ.ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΔΕΝ ΚΡΑΤΟΥΣΑΝ ΓΙΑΤΙ ΕΝ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙ ΜΕ ΤΟΥς ΕΝΕΤΟΥΣ ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΜΠΑΧΑΛΟ.200 ΧΡΟΝΙΑ ΕΝΕΤΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΑΛΛΑ 200 ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ.ΣΥΝΟΛΟ 400 ΚΙ ΕΔΩ Σ ΕΑΥΤΗ ΤΗ ΓΩΝΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.υΠΟΨΙΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΝΕΤΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΕΓΙΝΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΦΟΡΙΣΕ Ο ΠΑΠΑΣ.ΒΕΒΑΙΑ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΗΚΩΝΕ ΜΠΑΙΡΑΚΙ ,ΤΟΝ ΚΡΕΜΑΓΑΝΕ ΚΑΙ ΜΑΛΛΟΝ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΜΑΣ ΔΙΝΟΥΝ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ.ΤΙ ΕΔΩΣΑΝ ΟΙ ΕΝΕΤΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ? ΕΔΩΣΑΝ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΑ ΤΟΥ ΧΑΝΙΩΤΙΚΟΥ ΠΙΛΑΦΙΟΥ ΠΟΥ ΑΜΑ ΤΟ ΦΑΣ ΑΠΟ ΚΡΗΤΙΚΙΑ ΓΛΕΙΦΕΙΣ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΣΟΥ.ΕΔΩΣΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΓΡΑΒΙΕΡΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΙΚΗ ΠΟΥ ΕΠΙΣΗΣ ΛΟΓΩ ΜΥΡΩΔΙΚΩΝ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΦΟΒΕΡΗ.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

vrekos

Τρία αδέρφια από το Καρπενήσι, ο Γιάννης, ο Δημήτρης και ο Βασίλης Βρέκος, έχουν δημιουργήσει μια σύγχρονη παραγωγική μονάδα κρέατος και μέσα από την προϊοντική τους γκάμα έχουν κατοχυρώσει την πατέντα ενός είδους λουκάνικου, γεμιστού με τραχανά και φέτα

o-kosmos-tis-evripidou

Για 34 χρόνια, από το 1977 έως το 2011η φιλόλογος-λαογράφος κα Ζωή Ε. Ρωπαϊτου εργάσθηκε στο Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών ως ερευνήτρια, ενώ έχει προλάβει να «γράψει» 4 βιβλία για πρόσωπα, επαγγέλματα, γειτονιές της πρωτεύουσας.Στις αρχές Οκτωβρίου θα βρίσκεται στα βιβλιοπωλεία το νέο της βιβλίο για την Ευριπίδου

karteraki

Η απαίτηση ενός θαμώνα παραδοσιακού καφενείου στην Κρήτη για το βοτανικό μείγμα του ζεστού ροφήματος του έγινε στις μέρες μας premium προϊόν