Οδηγούν και δεν σκέφτονται…
Μιχάλης Στούκας

Μιχάλης Στούκας

Οδηγούν και δεν σκέφτονται…

Οι φετινές εορταστικές μέρες του Πάσχα σημαδεύτηκαν σε μεγάλο βαθμό από τα τροχαία δυστυχήματα, τα οποία στοίχισαν τη ζωή σε νέους, κυρίως, συνανθρώπους μας και τραυματισμούς σοβαρούς ή ελαφρούς, σε πολύ περισσότερους

Είναι πραγματικά κρίμα, αυτές ειδικά τις μέρες, να μονοπωλούν σχεδόν την επικαιρότητα τροχαία δυστυχήματα ή σοβαρά ατυχήματα και περιστατικά με βεγγαλικά που προκάλεσαν φέτος τον ακρωτηριασμό 10 τουλάχιστον συνανθρώπων μας. Τα τροχαία δυστυχήματα βέβαια δεν αποτελούν πρωτόγνωρο πασχαλινό φαινόμενο. Το γεγονός ότι κάποια ήταν πραγματικά απίστευτα, όπως αυτό στα διόδια του Πολυμύλου στην Εγνατία Οδό, όπου ο Ουκρανός οδηγός μιας νταλίκας, τρέχοντας υπερβολικά μέσα στην ομίχλη σκότωσε ένα ζευγάρι Ελλήνων που είχε έρθει από την Ελβετία για τις μέρες του Πάσχα και πήρε παραμάζωμα το κουβούκλιο των διοδίων (η νεαρή υπάλληλος των οποίων σώθηκε στην κυριολεξία από θαύμα) έστρεψε περισσότερο τα φώτα της δημοσιότητας στις άδικες θυσίες στον Μολώχ της ασφάλτου.

Η 27χρονη φαρμακοποιός η οποία έπεσε στη θάλασσα με το αυτοκίνητό της, στην, φερόμενη ως, Εθνική Οδό Ιτέας-Ναυπάκτου, η 20χρονη που εκτινάχθηκε από το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο πατέρας της στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας και άλλα τροχαία θανατηφόρα ή με σοβαρά τραυματισμένα άτομα, ορισμένα από τα οποία ίσως μείνουν για όλη την υπόλοιπη ζωή τους με μόνιμη αναπηρία, κάνουν ακόμα και τους πιο σκληρούς να λυγίσουν.

Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα φαίνεται ότι δεν μπορείς να αισθάνεσαι πουθενά ασφαλής, εφόσον κυκλοφορείς στον δρόμο. Βρίσκεσαι σε μια διαχωριστική νησίδα και ξαφνικά πέφτει πάνω σου μια κολόνα(<μεσν. κολόνα< ιταλ. colonna, η γραφή κολώνα είναι λανθασμένη). Το είδαμε κι αυτό πριν λίγες μέρες στο κέντρο της Αθήνας, μετά την πρόσκρουση ασθενοφόρου σε κολόνα που βρισκόταν (πάλι καλά που δεν ζητήθηκαν ευθύνες από την κολόνα…) σε διαχωριστική νησίδα στην οδό Βασιλέως Κωνσταντίνου…

Τα στοιχεία για τους νεκρούς στην Ελλάδα το 2024 είναι δραματικά. «Θλιβερό ρεκόρ» με 665 συνανθρώπους μας να χάνουν τη ζωή τους. Στο χρονικό διάστημα από το 2020 ως το 2024 (θυμίζουμε ότι λόγω κορονοϊού η κυκλοφορία ήταν μειωμένη για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τα έτη αυτά), οι νεκροί στην άσφαλτο ήταν 3.104! Όπως αναφέρει ο Πανελλήνιος Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα», η Ελλάδα σπάει το ένα μετά το άλλο τα μακάβρια ρεκόρ.

Ρίχναμε κάποτε τις ευθύνες για τις εκατόμβες θυμάτων στο κάκιστο και ανεπαρκές εθνικό οδικό δίκτυο και, σε μεγάλο βαθμό, αυτό ήταν σωστό. Ο δρόμος καρμανιόλα Αθηνών-Πατρών, όμως, δεν υπάρχει πλέον. Στη «θέση» του φτιάχτηκε η Ολυμπία Οδός. Η αγροτική οδός Αντιρρίου-Ιωαννίνων που μέχρι σήμερα λέγεται κατ’ ευφημισμό «εθνική οδός» περιέπεσε σχεδόν σε αχρηστία, μετά την κατασκευή της Ιόνιας Οδού. Το καταραμένο πέταλο του Μαλιακού, τα Τέμπη, όπου εκτός από τη σιδηροδρομική τραγωδία του 2023 είχαμε και την τραγωδία στην ,επίσης κατ’ ευφημισμό Εθνική Οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τους 21 νεκρούς μαθητές από την Ημαθία το 2003, αποτελούν ουσιαστικά παρελθόν. Η Εγνατία Οδός συνδέει τον Έβρο με την Ηγουμενίτσα. Η Κατάρα, όνομα και πράγμα, που συνδέει τα Τρίκαλα με τα Γιάννενα, δεν χρησιμοποιείται πλέον. Και σε άλλα μέρη της χώρας μας έχουν φτιαχτεί πολύ καλοί δρόμοι. «Τις πταίει» λοιπόν για τα αδιανόητα και, ενίοτε, αδικαιολόγητα, τροχαία;

Σε όλα αυτά να συνυπολογίσουμε και τα σαφώς καλύτερα και πιο ασφαλή αυτοκίνητα, ιδιωτικά, αλλά και δημοσίας χρήσεως σε σχέση με 25-30 χρόνια πριν. Πολλά, για να μη γράψουμε τα πάντα, είναι θέμα εκπαίδευσης και νοοτροπίας. Ο αξέχαστος Κώστας Καββαθάς είχε πει, μεταξύ άλλων, το εξής σοφό: «Στις εξετάσεις υποψηφίων οδηγών δίνεται, μεγάλη «βαρύτητα» στο παρκάρισμα. Στην Ελλάδα, απ’ όσο ξέρω κανείς δεν σκοτώθηκε στην προσπάθειά του να παρκάρει». Άντε να προκληθούν υλικές ζημιές από αδέξιους/-ες οδηγούς συμπληρώνουμε. Παρά τις ασφαλιστικές δικλίδες που βάζουν κατά καιρούς οι αρμόδιοι, το «λάδωμα» περιορίστηκε ίσως, δεν εξαλείφθηκε όμως.

Από εκεί και πέρα , με την απόκτηση του διπλώματος, αρχίζουν τα προβλήματα, καθώς οι νέοι οδηγοί έρχονται αντιμέτωποι με τη σκληρή πραγματικότητα των δρόμων. Δυστυχώς, έχει καλλιεργηθεί η εντύπωση ότι όλες και όλοι μπορούμε να κυκλοφορούμε στους δρόμους. Λόγω φόρτου εργασίας, δεν κυκλοφορώ πολύ με το αυτοκίνητο. Δεν υπάρχει περίπτωση όμως να οδηγήσω και να μην «πετύχω» οδηγούς (άντρες και γυναίκες) που είναι εμφανώς ακατάλληλοι για οδήγηση. Οδηγούς οι οποίοι ξαφνικά θυμούνται ότι κάτι πρέπει να αγοράσουν και σταματούν αστραπιαία για να παρκάρουν, χωρίς τη χρήση αλάρμ. Άλλους και άλλες, οι οποίοι θεωρούν ότι ο οδηγός που ακολουθεί έχει μαντικές ικανότητες και στρίβουν ξαφνικά χωρίς ν’ ανάψουν φλας. Οδηγούς μηχανών που ξεφυτρώνουν από παντού, μέχρι τώρα μόνο ιπτάμενο μηχανόβιο ή κάποιον που θα βγει από κάποιον υπόνομο δεν έχω συναντήσει. Η χρήση κινητού τηλεφώνου, το χάζεμα των προπορευόμενων στα φανάρια, με αποτέλεσμα να περνούν 1-2 αυτοκίνητα με πράσινο και καμία δεκαριά που ακολουθούν, με πορτοκαλί ή κόκκινο είναι πλέον συνηθισμένο φαινόμενο.

Θυμάμαι ότι ο Έρικ Μίκλαντ, ο Νορβηγός εξαιρετικός ποδοσφαιριστής του Παναθηναϊκού (1997-2000) είχε πει: «Ωραία χώρα η Ελλάδα. Περνάς με κόκκινο φανάρι και δεν σε ενοχλεί κανείς…». Αυτά είναι κωμικοτραγικά γεγονότα που όμως διασύρουν διεθνώς τη χώρα μας…

Κλείσιμο
Τη χώρα μας όμως τη διασύρουμε εμείς οι ίδιοι. 79.000 οδηγοί συνελήφθησαν χωρίς δίπλωμα στην Ελλάδα το 2024! Αν προσθέσουμε και όσους χωρίς δίπλωμα δεν συνελήφθησαν, πρέπει να ξεπερνάμε τους 100.000 παραβάτες. Για τα οχήματα που κυκλοφορούν χωρίς οι ιδιοκτήτες τους να έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας ή είναι ανασφάλιστα έχουμε ξαναγράψει. Αναδρομικός έλεγχος δεκαετίας τουλάχιστον και αναδρομικά πρόστιμα. Δεν πληρώσατε το πρόστιμο κύριε ή κυρία Χ; Αφαίρεση πινακίδων και διπλώματος. Βέβαια ακόμα και όσοι δεν κυκλοφορούμε πολλές ώρες έχουμε δει αυτοκίνητα ή μηχανάκια να κυκλοφορούν, κανονικά, χωρίς πινακίδες ή με πινακίδες που δεν διακρίνονται. Άλλοι, με σπασμένο τζάμι, στο αυτοκίνητό τους, τοποθετούν ένα νάιλον αντί για τζάμι και δεν τρέχει τίποτα…

Τα τελευταία, ειδικά, χρόνια έχει διαμορφωθεί στην κοινή γνώμη η αντίληψη ότι αν κάποιος ή κάποια μετά τα 18 δεν οδηγεί, έχει πρόβλημα. Ντε και καλά, άτομα τα οποία φαίνεται ότι δεν το «έχουν» με την οδήγηση, να πάρουν δίπλωμα, καινούργιο αυτοκίνητο και να βγουν στους δρόμους. Τα αποτελέσματα; Τον Μάρτιο του 2025, μόνο στην Αττική, 18 άτομα έχασαν τη ζωή τους , 17 τραυματίστηκαν σοβαρά και 596 ελαφρά σε 521 τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα. Αν συνυπολογίσουμε και τα τροχαία με μόνο υλικές ζημιές, σίγουρα ο αριθμός «521» αυξάνεται κατά πολύ.

Τα τσιγάρα απαγορεύτηκαν σχεδόν παντού. Διαφημίσεις τους βέβαια δεν επιτρέπονται. Αντίθετα, επιτρέπονται οι διαφημίσεις αυτοκινήτων και ποτών. Ένας συνδυασμός δηλαδή θανατηφόρος. Γιατί δεν υποχρεώνονται οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες παραγωγής αλκοολούχων ποτών να περιλαμβάνουν κάποια κοινωνικά μηνύματα στις διαφημίσεις τους; Ή να υποχρεούνται να πληρώνουν ενημερωτικά σποτάκια σε τηλεόραση, διαδίκτυο και ραδιόφωνο;

Μαθήματα οδηγικής παιδείας πρέπει να γίνονται υποχρεωτικά από το Δημοτικό. Υποψήφιοι οδηγοί να υποχρεώνονται να βλέπουν θύματα τροχαίων αντί να μαθαίνουν να παρκάρουν. Και οι γονείς, ιδίως στην επαρχία, να σταματήσουν να δίνουν το τιμόνι σε 15χρονα παιδιά. Είδαμε την τραγική κατάληξη στον Βασιλοπόταμο Λακωνίας, μιας έφηβης που της έδωσε για λίγο ο πατέρας της το τιμόνι για να ξεκουραστεί ο ίδιος. Και για τους νέους, κυρίως. Δεν είναι μαγκιά να τρέχεις με 200 χιλιόμετρα. Είναι ραντεβού με τον Χάρο, ο οποίος μπορεί μια-δυο φορές να το ξεχάσει, την επόμενη όμως θα έρθει…

Και δυστυχώς, υπάρχουν και μεγαλύτεροι-ες που κάνουν αποκοτιές. Η γιατρός από την Πάτρα γλίτωσε από θαύμα. Και σταματήστε τις ηλιθιότητες με τις σέλφι και τις ζωντανές μεταδόσεις ενώ οδηγείτε. Δεν είναι γήπεδα, οι δρόμοι. Δεν αξίζει τον κόπο για μια στιγμιαία απροσεξία ή μια κρίση ματαιοδοξίας να βρεθείτε σε νοσοκομείο ή σε φέρετρο… Όσο για αυτούς και γι’ αυτές που σχολιάζουν κακεντρεχώς θανάτους ή σοβαρούς τραυματισμούς συνανθρώπων μας σε τροχαία, ας μην ξεχνούν κάτι που έχουμε γράψει και παλιότερα: τίποτα δεν είναι δεδομένο στη ζωή, ούτε η ίδια η ζωή. Βγάλτε τη χολή σας κάπου αλλού, γιατί κανείς και καμία μας δεν ξέρει τι μας επιφυλάσσει όχι μόνο η ζωή, αλλά και η αμέσως επόμενη στιγμή…

ΥΓ. Για την έξαρση της εγκληματικότητας, τι να ξαναγράψουμε; Τριάντα τουλάχιστον σφαίρες από καλάσνικοφ, που ρίχτηκαν μέρα μεσημέρι στο Χαλάνδρι έστειλαν στον άλλο κόσμο ένα από τα «κεφάλια» της Greek Mafia. Πριν λίγες μέρες, ένας Αιγύπτιος δολοφονήθηκε σε ζωντανή μετάδοση μέσα στο αυτοκίνητό του. Ευτυχώς έχουμε το Ελληνικό FBI και τα φαινόμενα αυτά θα εκλείψουν, καθώς θα αλληλοεξοντωθούν οι κακοποιοί, μεταξύ τους φυσικά. Ευφυές σχέδιο, που βέβαια δεν το έχουν καταλάβει ούτε αυτοί που το συνέλαβαν. Από συλλήψεις σχεδίων, καλά πάμε. Με τις συλλήψεις παρανόμων έχουμε ένα θέμα, όπως φαίνεται…
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies

Μάθετε περισσότερα εδώ

Αποδοχή