«Δεν θέλει κόπο αλλά τρόπο», αναφωνούν από Ιαπωνία πλευρά, τονίζοντας εμφατικά ότι υπάρχει ασφαλής μέθοδος ώστε οι ντίζελ κινητήρες να εξακολουθούν να βρίσκονται στον αφρό. Ο λόγος, εν προκειμένω, για τον 1.6 i-DTEC, o οποίος τοποθετείται, ανανεωμένος, στο νέο Civic. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, τα έχουμε ξαναπεί. Αυτή η δέκατη γενιά με τη νέα πλατφόρμα και τη φουτουριστική εμφάνιση έχει εισπράξει κυρίως κολακευτικά σχόλια. Φαρδύ, μακρύ και κοντό σε ύψος, με συνεπακόλουθο το χαμηλό κέντρο βάρους, κατέχει ξεχωριστή θέση στο γίγνεσθαι της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας. Το πλαίσιο αποτελείται εσκεμμένα από λιγότερα τμήματα, διαθέτοντας μεγαλύτερη κατά 52% στρεπτική ακαμψία συγκριτικά με το παρελθόν, ενώ οι μεγαλύτερες διαστάσεις ευνόησαν τους χώρους, χάρη κυρίως στο μεταξόνιο των σχεδόν 2,7 μέτρων. Μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών, ο οποίος αισίως προσεγγίζει τα 478 διαθέσιμα lt. Τα υπενθυμίζουμε εκ νέου διότι η πετρελαιοκίνητη έκδοση πιθανότατα να αποτελέσει πόλο (οικογενειακής) έλξης. Σήμα κατατεθέν εντός είναι η πολυεπίπεδη διάταξη του ταμπλό με την εξαιρετική συναρμολόγηση, η οποία παραδοσιακά υπόσχεται μακροζωία. Κατά τα άλλα, το σύστημα πλοήγησης και πολυμέσων, το Honda Connect 2, έχει αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά, καλύτερη συνδεσιμότητα και πιο γρήγορο επεξεργαστή. Στον τομέα των παραπόνων, αν καταφέρεις να βρεις άμεσα άκρη με τις διάφορες ηλεκτρονικές εφαρμογές ακόμη και για τις απλούστερες λειτουργίες, τότε αναμφισβήτητα δικαιούσαι βραβείο. Πέρασαν αρκετές ημέρες μέχρι να βρω τη χειροκίνητη λειτουργία αλλαγής σταθμών στο ραδιόφωνο, ενώ η ψηφιακή αυξομείωση της έντασης του ήχου αποσπά την προσοχή.
Στο ζουμί τώρα, ο πετρελαιοκινητήρας ανταποκρίνεται πολύ καλά, κυρίως κοντά στο φάσμα των στροφών όπου κορυφώνεται η μέγιστη ροπή. Πιο κάτω τεμπελιάζει, σαν να περιμένει την κατάλληλη στιγμή για να προσφέρει τις υπηρεσίες του. Εμφανίζεται σαφώς πιο ραφιναρισμένος σε λειτουργία, αλλά συνάμα και πιο γραμμικός στον τρόπο που ξεδιπλώνει την απόδοση και τη ροπή. Σε επίπεδο κατανάλωσης τώρα, τα συν πλην 7 lt/100 km κατά την πολυήμερη συμβίωσή μας είναι μια αποδεκτή τιμή, δεδομένου ότι ελάχιστα κινηθήκαμε εκτός αστικού ιστού. Στον αυτοκινητόδρομο με οικογενειακό cruising, εύκολα θα δεις νούμερα που ξεκινούν από «5»...
Στον δρόμο, το πετρελαιοκίνητο Civic απέδειξε πως υιοθετεί τις οδηγικές αρετές των βενζινοκίνητων αδελφών του, με τη διαφορά ότι αποδείχτηκε αρκετά πιο οικονομικό σε καύσιμο με πλουσιότερη ροπή εκεί που συνήθως τη χρειάζεσαι. Ασφαλές και σίγουρο, με πλατύ αποτύπωμα στον δρόμο, είναι δεδομένο ότι βάζει δύσκολα στους Ευρωπαίους ανταγωνιστές. Εντυπωσιακά ουδέτερο στις στροφές, ακόμη και στην περίπτωση που φτάσεις αφηρημένος με κάμποση φόρα, ανεβάζει κατακόρυφα την αυτοπεποίθηση του οδηγού ο οποίος τις περισσότερες φορές διαπιστώνει ότι έχει πολλά περιθώρια ακόμη. Το σύστημα διεύθυνσης, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο, εκτελεί σωστά τις εντολές, ενώ η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων λειτουργεί υποδειγματικά προσφέροντας ,εκτός των άλλων, καλά επίπεδα άνεσης τα οποία υποστηρίζονται εδώ από τα γήινα σε διάσταση ελαστικά (215/55/R16). Πάντως, στις ανωμαλίες του οδοστρώματος στην πόλη διαπιστώνεις τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης. Εξαιρετική εξακολουθεί να είναι η αίσθηση του επιλογέα του χειροκίνητου κιβωτίου, οι διαδρομές και το κούμπωμα του οποίου θυμίζουν κάτι από τα χρυσά χρόνια της Honda. Οχι ότι χρειάζονται πολλά ανεβοκατεβάσματα με τόσα αποθέματα ροπής, αλλά έτσι για να μπαίνεις περισσότερο στο κλίμα.
Η έκδοση ντίζελ μπαίνει σφήνα σε ό,τι αφορά τα τιμολογιακά δεδομένα μεταξύ των δυο βενζινοκίνητων προτάσεων 1.0 και 1.5. Αυτό πρακτικά ερμηνεύεται ως εναλλακτική και των δύο για όποιον δυνητικά προτίθεται να γράψει στο οδόμετρο του Civic πολλά χιλιόμετρα σε ετήσια βάση. Ο εξορθολογισμός των χαρακτηριστικών λειτουργίας του πετρελαιοκινητήρα είναι σημαντικό ζητούμενο, την ώρα μάλιστα που η μέση κατανάλωση των συνόλων βενζίνης (παρότι χαμηλή αναλογικά με τα δεδομένα της κλάσης) τα θέτει αυτονόητα σε δεύτερη μοίρα. Για τους μηχανικούς της Honda οι ντίζελ δεν πέθαναν ακόμη και προφανώς κάτι περισσότερο γνωρίζουν.
KEY TECH: Η εκδίκηση των ντίζελ
Ο ανανεωμένος πετρελαιοκινητήρας 1.6, προδιαγραφών Euro 6d-TEMP, εξελίχθηκε προκειμένου να ανταποκρίνεται στις νέες, πιο αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων. Η ισχύς παραμένει στους 120 PS και η ροπή φτάνει στα 30,4 kgm μόλις από τις 2.000 rpm, ωστόσο υπάρχουν αρκετές βελτιώσεις οι οποίες μειώνουν περαιτέρω τις εκπομπές ρύπων. Για τη μείωση ιδιαίτερα των σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου (NOx) η φίρμα έκανε μια σειρά από βελτιώσεις, όπως είναι η αναβάθμιση του τούρμπο και του θαλάμου καύσης στους κυλίνδρους αλλά και η τροποποίηση της μέγιστης πίεσης ανάφλεξης ταυτόχρονα με την επανακυκλοφορία των καυσαερίων. Επίσης, ενσωμάτωσε το σύστημα EGR, με εισαγωγή υψηλής ροής καθώς επίσης και κυλινδροκεφαλή υψηλού στροβιλισμού. Επικουρικά είχαμε βελτίωση του καταλύτη και του φίλτρου σωματιδίων, χρήση χαλύβδινων εμβόλων για μείωση θερμικών απωλειών, νέα καδένα χαμηλής τριβής αλλά και κάποιες επεμβάσεις που είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του θορύβου και των κραδασμών. Βελτιώσεις συντελέστηκαν και στο χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων.