Ο πολυέλαιος της Συναγωγής Σαρφατή

leon

Ο 44χρονος φιλόλογος Λέων Α. Ναρ στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης γράφει μια ξεχωριστή ιστορία για την επώδυνη ανασυγκρότηση της Ισραηλιτικής Κοινότητας, καταγράφοντας τα πολλαπλά εμπόδια που συνάντησε η επανένταξη των ομοθρήσκων του στην πόλη τους

Εν τέλει, τι είναι ηρωικό στις μέρες μας; Η απάντηση δεν είναι καθόλου εύκολη… Παρά τις δυσκολίες θα έλεγα ότι ηρωικό είναι να προσπαθείς σήμερα να μοχλεύεις και να αναμοχλεύεις το επίπεδο αυτογνωσίας και αυτοσυνειδησίας ενός τόπου – σε ένα διαρκή αγώνα της μνήμης εναντίον της λήθης και όχι μόνο… Και αυτό γιατί η μνήμη πρέπει να συνοδεύεται από το στοιχείο της γνώσης και η τελευταία οφείλει να βρει τους κατάλληλους storytellers.

Ένας storyteller – και μάλιστα σε ηρωική αποστολή- είναι και ο 44χρονος συγγραφέας Λέων Α. Ναρ που επέλεξε να αφηγηθεί μια ιστορία για τους ομοθρήσκους του στη πόλη της Θεσσαλονίκης λίγο μετά την απελευθέρωση της από τα Κατοχικά στρατεύματα. Αλλά, ας κάνουμε μια παρένθεση για ένα παιχνίδι με τις χρονολογίες… Ο Ναρ γεννιέται το 1974 (είναι τα χρόνια της Μεταπολίτευσης) και χρόνια μετά επιλέγει να αφηγηθεί μια ιστορία που αρχίζει να «τρέχει» 30 χρόνια πριν – λίγο πριν το τέλος του 1944. Ουσιαστικά, ένας νέος άνθρωπος που ζει ανάμεσα σε παιδιά και εφήβους – εργάζεται ως φιλόλογος στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης- πρέπει να «γυρίσει» πολύ πίσω στο χρόνο, να ξεψαχνίσει αρχειακά ντοκουμέντα και να βρει τον τρόπο να αφηγηθεί μια ιστορία για την καθημαγμένη ζωή των ομοθρήσκων του σε μια αφιλόξενη πόλη. Και ο Ναρ έχει το κουράγιο και τη δύναμη αλλά και την τέχνη να τα καταφέρει!

Ο τίτλος του βιβλίου του «Ξανά στη Σαλονίκη» με υπότιτλο: Η μετέωρη επιστροφή των Ελλήνων Εβραίων στον γενέθλιο τόπο (1945-1946). Το βιβλίο των 173 σελίδων με πρόλογο του Στράτου Ν. Δορδανά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.
leon-1


Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου διαβάζουμε: «Η επώδυνη ανασυγκρότηση της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης (1945-1946) και η καταγραφή των εμποδίων που συναντούσε η επανένταξη των Εβραίων στη συλλογικότητα της πόλης. Οι διαρκείς προσπάθειες για την επανάκτηση των κατασχεμένων ακινήτων και η απροθυμία του κράτους να έρθει σε αντιπαράθεση με τους μεσεγγυούχους. Η μεταπολεμική λεηλασία του κατεστραμμένου νεκροταφείου της Κοινότητας και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έδρασε η Υπηρεσία Διαχείρισης Ισραηλιτικών Περιουσιών.

Ο Λέων Α. Ναρ, αξιοποιώντας πλουσιότατο αρχειακό υλικό, αξιολογεί τις συνθήκες που επικράτησαν τα δύο πρώτα χρόνια της μεταπολεμικής ανασύστασης της Κοινότητας, η οποία, χωρίς να απομακρύνεται από τον κλονισμό που υπέστη, προσπαθεί να εξοικειωθεί σταδιακά με τη διαχείριση της νέας πραγματικότητας».

Στη σελίδα 92 του βιβλίου διαβάστε την μικρή αλλά δηλωτική καταστάσεων και συμπεριφορών ιστορία με τον πολυέλαιο της Συναγωγής Σαρφατή που όλως τυχαίως είχε βρεθεί στον Ιερό Ναό της Αναλήψεως. Εφημερίδες της εποχής έγραφαν για την «ιεροσυλία των Εβραίων» εις βάρους του Ιερού Ναού… κάτι σαν τα σημερινά fake news. Η συνέχεια έχει περισσότερο ενδιαφέρον. Η εκκλησιαστική επιτροπή του ναού δέχθηκε να δώσει τον πολυέλαιο στους εκπροσώπους της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης (ΙΚΘ) αλλά με την προϋπόθεση να καταβληθούν στο παγκάρι κάπου 75.000 δραχμές για έξοδα εγκατάστασης. Η Κοινότητα κατέβαλλε το ποσό, πήρε τον πολυέλαιο και τον εγκατέστησε στην Συναγωγή Μοναστηριωτών.

Τέτοιες ιστορίες στην Θεσσαλονίκη της Απελευθέρωσης θα βρει κανείς ουκ ολίγες … Όπως για παράδειγμα εκείνη που συνδέει την ευγενή τάξη των μεσεγγυούχων των Ισραηλιτικών Περιουσιών (καταστήματα κλπ) με πολιτικούς άνδρες της εποχής. Στις σελίδες 77-78 η ιστορία για τις πολιτικές εμπλοκές και τα διαβήματα των μεσεγγυούχων…

ΣΧΟΛΙΑ (24)

κωστας αιρετικος κυνικος 51

Oταν νομιζεις επειδη ετσι σε μεγαλωσαν τα ιερα κειμενα και αλλες ανθρωπινες εφευρεσεις οτι ανηκεις στον εκλεκτο λαο του θεου ΜΟΝΟ ΕΣΥ και κανενας αλλος ειναι λογικο να αναπτυξεις αντικοινωνικη συμπεριφορα να κλειστεις στην καστα σου στη φυλη σου να μην κανεις μεικτους γαμους να βλεπεις τους αλλους ως μιασματα.Τα παραδειγματα κακης συμπεριφορας των εβραιων κατα των ελληνων οπου και οποτε μπορουσαν ειναι πολλα.Προφανως δεν ξεχνουν οτι παραλιγο να εξελληνιστουν οταν η περιοχη της παλαιστινης ηταν υπο ελληνικη εξουσια.Ανεκαθεν ειχαν αναπτυξει ενα ειδος μισους και αποστροφης για ολους τους αλλους λαους της περιοχης το οποιο κρατησαν μεσα τους οταν οι ρωμαιοι τους εδιωξαν κακην κακως απο τα εδαφη της παλαιστινης.Στην αλωση της τριπολιτσας το 1821 σφαγιαστηκαν απο τους επαναστατημενους ελληνες περι τους τρεις χιλιαδες εβραιους οι οποιοι καθ ολη τη διαρκεια της οθωμανικης κυριαρχιας ητανε κολαουζοι των τουρκων παντου στην ελλαδα.Προφανως αναμεσα στον εβραικο πληθυσμο θα υπηρχαν και λογικες φωνες ομως ηταν λιγες.Ειναι κι αυτη η αγαπη τους για το χρημα και την απολυτη εξουσια ειναι κι αυτο το μοναδικο δικαιωμα που τους εδωσε η παπικη εκκλησια να πουλανε χρημα με τοκο διοτι αυτο απαγορευοταν στους χριστιανους -μιλαμε για πατενταετσι δημιουργηθηκαν οι τραπεζες -δεν ηθελε πολυ να γινουν αντιπαθεις.Ακομα και ο σεξπηρ εγραψε για τον πανουργο Σαιλοκ........τον εβραιο τοκογλυφο που δεν ζητησε χρηματα αλλα μια λιβρα σαρκα απο τη σαρκα του δανειζομενου Αντονιο εαν αυτος δεν καταφερνε να αποπληρωσει το δανειο.....ΥΓ ο παππους μου ηταν εμπορος στη χαλκιδα.Λιγο πριν οι ναζι αρχισουν το πογκρομ εναντιον των εβραιων της πολης αυτοι επειδη γνωριζαν οτι ειναι τιμιος ανθρωπος του εδωσαν προς φυλαξη τοπια με υφασματα.Μετα το τελος της τραγωδιας τα υφασματα επεστραφησαν στους δικαιουχους οι οποιοι με εκπληξη διαπιστωσαν οτι τα τιμαλφη τα οποια ειχαν κρυψει μεσα στα τοπια ηταν στη θεση τους.Απο τοτε καθε φορα που εβλεπαν τον παππου μου στην αγορα εσκυβαν ευλαβικα το κεφαλι τους σε ενδειξη σεβασμου.Ειπαμε δεν ειναι ολοι οι ανθρωποι το ιδιο ειτε ελληνες ειτε εβραιοι ειτε γερμανοι!!!!!!!!!!

Προβληματισμός για τη σκοπιμότητα

Τέτοια βιβλία και άρθρα και παρεμβάσεις με έχουν κάνει προσωπικά εξαιρετικά καχύποπτο για τους Εβραίους . Παρα τη θετική προκατάληψη για τους Εβραίους που μας δημιουργεί το σχολείο και τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, αυτοί εμμένουν στο να προσπαθούν ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΑΙΣΘΗΜΑ ΕΝΟΧΗΣ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ απέναντι τους . Ενώ οι ίδιοι ΔΕΝ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΑΠΡΕΠΕΙΕΣ , ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΠΡΑΞΕΙ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ( τόσο στο πλευρό των Τούρκων , όσο και στο πλευρό των περσων , όσο και στις εξεγέρσεις κατα των Ρωμαίων που έβαλαν στο στόχαστρο άμαχο ελληνικό πληθισμο με παροιμιώδη κτηνωδία ) . Αυτή η ασυμμετρία με εχει πείσει ότι οι άνθρωποι αυτοί ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΠΙΣΤΟΙ . ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΠΟΥΜΕ «ΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΞΕΧΑΣΜΕΝΑ» και να πορευτούμε μαζί στο μέλλον τώρα που ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΕ ΝΑ ΧΩΡΙΣΟΥΜΕ. Θέλουν να διατηρούν ένα «ηθικό πλεονέκτημα» απέναντι μας ΜΕ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ (μισές αλήθειες και αποσιωπήσεις έως και ψεύδη). Δεν είναι βάση για έντιμη και ισότιμη σχεση αυτή. Καιρός να μας ξεφορτωθούνε . Ας τα βρούνε με όλους τους υπόλοιπους στον πλανήτη που τους αγαπάνε και ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΧΟΥΝΕ ΚΑΝΕΙ ΤΙΠΟΤΕ. Εμείς τους πήραμε τον πολυελαιο. Είμαστε κακοί άνθρωποι. Δεν θελουμε πάρε δώσε

Ηρωικό στις ημέρες μας...

Είναι να ξεπερνάς τον εαυτό σου και τις δυνατότητές σου χάριν ενός ανωτερου ιδανικού. Όλα τα άλλα περί ηρωικού είναι ή ηλιθιότητες ή ανεντιμότητες...

Σιγα τον πολυελαιο

ΠΟΣΕΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΣΦΑΓΙΑΣΘΕΝΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΑΝ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΕΠΟΙΚΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΣΟΓΕΙΟ ΤΟΝ 15ο ΑΙΩΝΑ ΜΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ? γιατί τι τι κόβετε πρωτοθεματατζηδες ? Είναι ψέμα ? ΓΙΑ ΤΣΕΚΑΡΕΤΕ ΑΝ ΕΙΝΑΙ! Πόσες περιουσίες καταπάτησαν μετά τις σφαγές και τους διωγμούς του 1821 , του 1922 και του 1955 ? Ψέμα και αυτο?! Fake news? Για διαψεύστε το να γελάσουμε .ΓΙΑΤΙ ΛΟΓΟΚΡΙΝΕΤΕ ? Είναι «αντισημιτισμός» Η ΙΣΤΟΡΙΑ ?

Πυθια

Για τον πολυέλαιο στη Λωρίδα της Γάζας μούγκα.

Ενδιαφερον

Ευκαιρια να μιλήσουμε και για τις αποζημιώσεις που οφείλουν οι Εβραίοι στην ελληνικη κοινότητα για τις περιουσιες που κατέλαβαν τον 15ο αιωνα ως έποικοι των Τούρκων και το 1821 ως αποτέλεσμα του προγκρόμ κατα των Ελλήνων στο οποίο μετείχαν

andreas

Έχει μπει όλος ο φασιστικός οχετός και οι αντισημίτες και σχολιάζουν βγάζοντας τη χολή τους. Παλιάνθρωποι, δεν είπατε μια κουβέντα για την φριχτή δολοφονία 48.000 Ελλήνων Εβραίων, ούτε για την λεηλασία των περιουσιών τους από τους συμπατριώτες παππούδες μας.

Κουβεντα

Τους δολοφόνησαν οι Γερμανοί οι οποίοι τους έχουν αποζημιώσει ΠΛΟΥΣΙΟΠΑΡΟΧΑ . Οι Τούρκοι έσφαξαν και έσυραν στα σκλαβοπάζαρα πολύ περισσοτερους Έλληνες τον 15ο αιώνα ΚΑΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΚΑΡΠΩΘΗΚΑΝ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥΣ ΟΤΑΝ ΚΟΥΒΑΛΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ . Δεν είναι ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΙΔΙΟ !; Εεεεε! Περιουσιε; Μόνο που βεβαια Η ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΑΡΠΑΓΗ ΚΑΙ ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΗΤΑΝΕ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΗ ΚΑΙ ΥΠΟΤΡΟΠΙΑΖΟΥΣΑ . Γιατί βεβαιως τα ίδια κάνατε και ΤΟ 1821 ΚΑΙ ΤΟ 1922 ΚΑΙ ΤΟ 1955 . Περιμένω λοιπόν ΝΑ ΠΕΙΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ ΓΙΑ ΑΥΤΑ ΣΑΣ ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ και να καταβάλετε αποζημιώσεις

Σαρανταπεντε

Σαρανταπεντε 18/11/2018, 17:29 χρονια μετα την ΑΛΩΣΗ εξαγοραζουν από τον κατακτητή δικαίωμα εγκαταστασης στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.2000χρονια τουλάχιστον ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ αγνοουνται , αλλα 440χρονια δηλ. 1500--1940 στον κλεμενο τοπο αντλουν δικαίωμα ριζων.Αυτοι είναι οι Σεφαραδιτες Εβραιοι της ΕΛΛΑΔΟΣ. Απάντηση

Ετσι ειναι

Η αλήθεια τσούζει (και είναι ακόμη χειρότερη απο ότι λες) αλλά κόβουν τα σχόλια γιατί χαλάνε τη σούπα

Σαρανταπεντε

χρονια μετα την ΑΛΩΣΗ εξαγοραζουν από τον κατακτητή δικαίωμα εγκαταστασης στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.2000χρονια τουλάχιστον ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑΣ αγνοουντε , αλλα 440χρονια δηλ. 1500--1940 στον κλεμενο τοπο αντλουν δικαίωμα ριζων.Αυτοι είναι οι Σεφαραδιτες Εβραιοι της ΕΛΛΑΔΟΣ.

Απορώ με τα σχόλια που διαβάζω

Πόσοι από τους ελάχιστους εβραίους που γύρισαν από τα στρατόπεδα συγκεντρώσεως βρήκαν τα σπίτια τους ελεύθερα? Είχαν εγκατασταθεί χριστιανοί που δεν τους έδωσαν τίποτα από το σπίτι τους...ούτε 'ενα ρούχο ν' απαγκιάσουν...Σημειωτέον ότι είμαι χριστιανή από πόλη με μεγάλη Εβραϊκή κοινότητα προπολεμικά κι αυτά τα ξέρω από τους δικούς μου...

@απορώ

δεν έχεις ιδέα τι λες. Κανένας χριστιανός δεν καταπάτησε εβραϊκή περιουσία στη Θεσσαλονίκη. Όλα περιήλθαν στην κατοχή της εβραϊκής κοινότητας και έθρεψαν τη νέα γενιά τοκογλύφων. Ρώτα πριν μιλήσεις

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ieroklis

Η παράσταση «Συνοικία Ασμάτων» του Ιεροκλή Μιχαηλίδη επανέρχεται με νέες ενισχύσεις: Με επίτιμους καλεσμένους τον Γιάννη Μπέζο και τον Ταξιάρχη Χάνο, τέσσερις ταλαντούχους νέους τραγουδιστές (Δήμητρα Σταθοπούλου, Άγγελος Ανδριανός, Μαίρη Δούτση, Ανδρέας Λάφης) και οκτώ δεξιοτέχνες μουσικούς υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Γιάννη Παπαζαχαριάκη

yuletide

Η Λαμπρινή Γιώτη μιλάει για το Yuletide Sympraxis vol. II, μία συναυλία παραδοσιακής κέλτικης και σκανδιναβικής μουσικής που θα πραγματοποιηθεί το ερχόμενο Σάββατο (15/12) στο Gagarin

ydivikos-rolos-vivlion

Περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεοεγκαταστάσεις, βιβλία καλλιτεχνών, ηχητικά και διαδικτυακά έργα, περφόρμανς, μεταξύ των οποίων και νέες παραγωγές παρουσιάζονται στο δεύτερο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας «Η Άγραφη Βιβλιοθήκη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

karounis

Ο Ζαχαρίας Καρούνης πάει Λαϊκή για να μοιραστεί την χαρά του τραγουδιού και στήνει για δεύτερη σεζόν μια μουσική- θεατρική παράσταση με τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα

xristougenna-me-tous-neous

Στις 23 Δεκεμβρίου η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης «MOYSA» παρουσιάζει την εορταστική της συναυλία στο πλαίσιο των «Χριστουγέννων στο Μέγαρο» με τη συμμετοχή του ερμηνευτή Θοδωρή Βουτσικάκη

o-troxos-tis-zois

Μια αλληγορική παράσταση του κύκλου της ζωής του ανθρώπου φιλοξενεί το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στη «Συλλογή φορητών εικόνων και ξυλόγλυπτων» της μόνιμης έκθεσής του

zabetas-xarchakos

Μια μουσική παράσταση -Ζαμπέτας κατά Ξαρχάκο, ο τίτλος της- με τον Σταύρο Ξαρχάκο οδηγό και την Χάρις Αλεξίου στο πλάι του φωτίζει και αναδεικνύει τόσο τις άγνωστες πτυχές του δημιουργού Ζαμπέτα όσο και τις αδιόρατες συγγένειες του

1