Η θεατρική Documenta στην “Πειραιώς 260”

Η θεατρική Documenta στην “Πειραιώς 260”

Στις 17 Ιουνίου ξεκινάει το μεγάλο αφιέρωμα του Φεστιβάλ Αθηνών στον θρυλικό βερολινέζικο θίασο της “Φόλκσμπύνε”. Ζήστε αυτή την θεατρική εμπειρία, και μέσα από τα θεατρικά δρώμενα, εργαστήρια, προβολές και πάρτι, που θα λάβουν χώρα στον προαύλιο της “Πειραιώς 260”

Η θεατρική Documenta στην “Πειραιώς 260”
Το  διάσημο βερολινέζικο θέατρο έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, φέρνοντάς μαζί του τρεις μεγάλες θεατρικές παραστάσεις, αλλά και ό,τι άλλο χρειάζεται κανείς για να βιώσει την εμπειρία της “Φόλκσμπύνε” στις πλήρεις διαστάσεις της: ταινίες, εγκαταστάσεις, γερμανική μπίρα, πάρτι, συναυλίες, bratwurst, περφόρμανς. Όποια ημέρα επιλέξει, ο θεατής, μπορεί να πάει  από νωρίς στην “Πειραιώς 260”, όχι μόνο για να παρακολουθήσει μία από τις «κανονικές» παραστάσεις του θιάσου, αλλά για να συμμετέχει και στις παράλληλες δράσεις, που έχουν ελεύθερη είσοδο. 

Τρία από τα βαγόνια του θιάσου, με τα οποία συχνά ταξίδευαν οι καλλιτέχνες, θα είναι στημένα στον προαύλιο χώρο της “Πειραιώς 260”, φιλοξενώντας αυτές τις δράσεις. Επίσης, το αφιέρωμα θα πλαισιωθεί από ένα workshop στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και από συζητήσεις με τους συντελεστές των παραστάσεων. 

Κλείσιμο
Ο ιδρυτικός μύθος του θεάτρου έχει ως εξής: Το 1992, η καλλιτεχνική διεύθυνση της “Φόλκσμπύνε” ανατέθηκε, από την πολιτική ηγεσία της πόλης του Βερολίνου, στον ήδη καταξιωμένο σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ, με την εξής προειδοποίηση: “Είτε θα κάνεις τη Φόλκσμπύνε διάσημη μέσα στα δύο επόμενα χρόνια, είτε το θέατρο θα κλείσει”. Ο Κάστορφ πέτυχε, θα λέγαμε, τον στόχο του – για την ακρίβεια, η “Φόλκσμπύνε” είναι σήμερα ένα από τα πιο διάσημα θέατρα στον κόσμο. Στον απόηχο της γερμανικής επανένωσης, η Φόλκσμπύνε γρήγορα εδραιώθηκε ως ένας σημαντικός θεσμός, επηρεάζοντας τον θεατρικό κόσμο τόσο στη Γερμανία όσο και διεθνώς. 

Στα τέλη της δεκαετίας του ενενήντα, η έκφραση «κάν’ το όπως η Φόλκσμπύνε» ήταν διαδεδομένη ανάμεσα στους ανερχόμενους Γερμανούς σκηνοθέτες. Σήμερα, όταν το ελληνικό κοινό αναφέρει ότι μια παράσταση έχει «γερμανικό στυλ», συνήθως εννοεί συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που έχουν ταυτιστεί με το στυλ της “Φόλκσμπύνε”. 

Το πρόγραμμα του αφιερώματος 

Στις 17 - 18 Ιουνίου, στις 22:00
Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση”, σε κείμενο και σκηνοθεσία του Ρενέ Πόλλες

«Καθόμουν εδώ τις προάλλες, η ατμόσφαιρα ήταν ευχάριστη, είχα την αίσθηση ότι είμαι σπίτι μου, όταν ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι αυτό ακριβώς το πράγμα – το σπίτι ως χώρος διαβίωσης – δεν σημαίνει τίποτα για τον συνομιλητή που έχω απέναντί μου. Ξαφνικά αρχίζω να βρίσκω την έννοια του «σπιτιού» κάπως εξωφρενική. Είμαι πάντα πρόθυμος να κάνω εποικοδομητικό διάλογο με τον άλλον». Έτσι, συστήνει το έργο ο σκηνοθέτης του. 

Ο Ρενέ Πόλλες, δραματουργός και σκηνοθέτης, γνωστός για την έντονη πολιτική χροιά των παραστάσεών του, παρουσιάζει μία παράσταση κοινωνικής παρέμβασης. Κατά τη συνήθειά του έχει συν-διαμορφώσει το κείμενο με τους ηθοποιούς του, θίγοντας με έντονο χιούμορ ζητήματα που αφορούν τη σύγχρονη κοινωνία. 

Με ελληνικούς υπέρτιτλους
Διάρκεια: 80’
Τιμές εισιτηρίων: 20€ Κανονικό, 15€ Φοιτητικό, 10€ ΑΜΕΑ & Ανέργων
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΠΡΟΑΥΛΙΟ 

19 - 20 Ιουνίου, 19:00
Ο Παίκτης”, του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε σκηνοθεσία του Φρανκ Κάστορφ

Ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι έγραψε τον “Παίκτη” σε μια κρίσιμη στιγμή της ζωής του: Μετά από χρόνια εξορίας σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας στη Σιβηρία, επέστρεψε στο σπίτι του και βρήκε τη γυναίκα του ετοιμοθάνατη. Λίγο αργότερα, ο αδελφός του και ο καλύτερός του φίλος βρήκαν πρόωρο θάνατο. Συντετριμμένος, ταξίδεψε στη Γερμανία προκειμένου να ξεφύγει από τους δανειστές του. Πολύ γρήγορα έχασε στον τζόγο τα τελευταία του χρήματα και τα δικαιώματα όλων των βιβλίων του. Έχοντας επειγόντως ανάγκη από χρήματα, έγραψε τον “Παίκτη” μέσα σε είκοσι έξι ημέρες. Ο Φρανκ Κάστορφ, έχει ήδη διασκευάσει στο παρελθόν μυθιστορήματα του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα. Στον “Παίκτη” χρησιμοποιεί την τεχνική της ζωντανής κινηματογράφησης, σε συνδυασμό με το χαρακτηριστικό σκηνοθετικό του στυλ και ένα ισχυρό καστ ηθοποιών. Ο σκηνοθέτης βλέπει το λογοτεχνικό έργο, που έγραψε ο Ντοστογιέφσκι για τον εθισμό στα τυχερά παιχνίδια, σαν «ένα μεγαλειώδες, ζωηρό, δυναμικό πυροτέχνημα στασιμότητας και ακινησίας». 

Συμπαραγωγή: Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz & Wiener Festwochen 2011
Με ελληνικούς υπέρτιτλους
Στις 19 Ιουνίου, μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με τον Φρανκ Κάστορφ. 
Διάρκεια: 130’ + 120’
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 30-40€, Φοιτητικό: 20€, Άνεργοι, ΑΜΕΑ: 5€
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260, ΧΩΡΟΣ Δ 

23 - 24 Ιουνίου, 21:00
Murmel Murmel / Μουρμουρητό”, του Ντίτερ Ροτ, σε σκηνοθεσία του Χέρμπερτ Φριτς

Ένα σχέδιο που κυοφορούνταν εδώ και καιρό στο μυαλό του Γερμανού σκηνοθέτη Herbert Fritsch (Χέρμπερτ Φριτς) ζωντανεύει. Πρόκειται για τη νουβέλα του Dieter Roth (Ντίτερ Ροτ) “Μουρμουρητό”, που κυκλοφόρησε το 1974. Στις 178 σελίδες του βιβλίου, επαναλαμβάνεται μία μονάχα λέξη: «Murmel». Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο Ροτ έδωσε την άδεια στον Φριτς να διασκευάσει το έργο του για το θέατρο. Το 2012, ο Φριτς, εκπλήρωσε την υπόσχεσή του για πρώτη φορά. Στην ξεκαρδιστική, θεοπάλαβη παράστασή του, δεκατέσσερις ηθοποιοί μουρμουρίζουν αδιαλείπτως τη μοναδική λέξη του βιβλίου και μεταμορφώνουν το κείμενο σε μια υπνωτιστική, ψυχεδελική εμπειρία που δικαιώνει τον εκλιπόντα πλέον Ροτ, πληθωρικό, πειραματικό καλλιτέχνη, που το έργο του διακρίνεται για τη δεξιοτεχνία, την άγρια ενέργεια και τη σκοτεινή του αίσθηση.

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 20-30€, Φοιτητικό: 15-25€, Άνεργοι-ΑΜΕΑ: 15€
ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ

Οι παραστάσεις πλαισιώνονται από τις εξής παράλληλες δράσεις, όλες με ελεύθερη είσοδο: 

17 Ιουνίου, 19:00 masterclass με τον Χανς-Τις Λέμαν, στην βιβλιοθήκη της ΑΣΚΤ.
«Το μεταδραματικό θέατρο, ο Ρενέ Πόλλες και η βερολινέζικη Φόλκσμπυνε»
Σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen

Με αφορμή το αφιέρωμα, προσκεκλημένος του Φεστιβάλ είναι ο σπουδαίος Γερμανός θεωρητικός του θεάτρου Hans-Thies Lehmann (Χανς-Τις Λέμαν), συγγραφέας της μελέτης- ορόσημο “Postdramatisches Theater” (1999, “Το Μεταδραματικό θέατρο”). Η συμμετοχή στο Masterclass είναι δωρεάν. Υποχρεωτική η δήλωση συμμετοχής στο seminars@greekfestival.gr μέχρι την Πέμπτη 15 Ιουνίου 2017.

Στις 17 Ιουνίου θα υπάρχει επίσης και η παρουσίαση του φωτογραφικού λευκώματος του William Minke, “No Way Home” (Volksbühne 2004-2017). 

Στο ολοκαίνουργιο φωτογραφικό άλμπουμ του, “No Way Home”, ο φωτογράφος William Minke συγκέντρωσε μια επιλογή από το υλικό που τράβηξε όλα αυτά τα χρόνια συνεργαζόμενος με το διάσημο θέατρο. Η μακροχρόνια συνεργασία του Minke με τη “Φόλσμπύνε” ξεκίνησε το 2004, όταν εργάστηκε στην παράσταση του Φρανκ Κάστορφ “Kokain”. Για δεκατρία συνεχόμενα χρόνια, το βερολινέζικο θέατρο έγινε το δεύτερο σπίτι του Minke. Συν τω χρόνω, οι συνάδελφοί του έγιναν στενοί φίλοι. Το βιβλίο του ζωντανεύει στιγμές από αυτήν την περίοδο. Ο William Minke είναι σήμερα freelance φωτογράφος, που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. 

Η μέρα (17 Ιουνίου) θα κλείσει με ένα μεγάλο πάρτι, στις 23:30, στο προαύλιο της Πειραιώς 260:

Πάρτι με DJ set από τους DJ Duo Portobello (William Minke, Trystan Pütter), με ελεύθερη είσοδο. Αξίζει να αναφερθεί πως ο Trystan Pütter, είναι ένας από τους γνωστούς ηθοποιούς  του θιάσου.  

Στις 18 Ιουνίου, από τις 19:00 μέχρι τις 20:30, και πάλι στον προαύλιο χώρο της “Πειραιώς 260”, θα λάβει χώρα μία συζήτηση για την “Φόλκσμπύνε”, για την ιστορία της, τον ρόλο της στο ευρωπαϊκό θέατρο, αλλά και τις παραστάσεις που θα απολαύσει το κοινό στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματος. Οι θεατές θα μπορέσουν να συζητήσουν με τους σκηνοθέτες Χανς-Τις Λέρμαν και τον Ρενέ Πόλλες. Τη συζήτηση θα συντονίσει ο σύμβουλος για τις διεθνείς παραγωγές του Φεστιβάλ, Ματτίας φον Χαρτς. 

Την ίδια ημέρα, μετά το τέλος της παράστασης “Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση”, θα λάβει χώρα ένα ξεχωριστό δρώμενο. 

18 Ιουνίου, 23:45 (και στις  19 Ιουνίου, 23:00)
Σούμαν – Ο Έρωτας του Ποιητή ή η Επιστροφή των Έφιππων Πτωμάτων
Based on Robert Schumann Dichterliebe

Ως γνωστόν, κάθε Ιούνιο τιμάται η μνήμη των θυμάτων της σφαγής του Διστόμου από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής. Πώς συνδέονται οι μνήμες της σφαγής με τον κύκλο τραγουδιών του Ρόμπερτ Σούμαν; Το παρόν καλλιτεχνικό (αυτο)πείραμα αφιερώνεται στον μεγάλο συνθέτη, διερευνώντας την επιρροή του τελευταίου στην ποπ και αβανγκάρντ ροκ σκηνή της Γερμανίας. Ο υπότιτλος της παράστασης παραπέμπει στην ομώνυμη ισπανική ταινία τρόμου: “οι νεκροί σηκώνονται από τους τάφους τους καθώς αφυπνίζονται οι μνήμες”. Στην προκειμένη περίπτωση, οι μνήμες των σφαγιασμένων κατοίκων του Διστόμου. 

Συμμετέχοντες: Bernhard Schütz, Reinhold Friedl (piano), Maximilian Brauer, Lilith Stangenberg, Henning Nass και το συγκρότημα Fucking Famous
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΠΡΟΑΥΛΙΟ 

Η μέρα θα κλείσει με τη συναυλία των Goshawk, Unlimited World Tour IX: 1. Aegean Micro Disk 
18 Ιουνίου, 01:00 (και 19 Ιουνίου, στις 00:30)

Το Βερολίνο δεν είναι μόνο μια από τις πιο πράσινες πόλεις της Ευρώπης, έχει επίσης και τη μεγαλύτερη πυκνότητα πληθυσμού του διπλοσάινου στον κόσμο. Το διπλοσάινο είναι ένα είδος γερακιού. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα διπλοσάινα περνούν τον περισσότερο χρόνο τους καθισμένα αντί να πετάνε. Φαίνεται ότι μόνο τα πιο ανόητα δείγματα του είδους αποδημούν προς το νότο, προς την Αθήνα! Και γιατί όχι; Με αυτή την αποκλειστική συναυλία στην Ελλάδα, η βερολινέζικη μπάντα Goshawk (Διπλοσάινο), που κάνει τακτικές εμφανίσεις στη “Φόλκσμπύνε”, ανοίγει την ένατη παγκόσμια περιοδεία της, που θα απλωθεί σε πέντε ηπείρους και θα διαρκέσει 38 μήνες. 
Παίζουν οι μουσικοί: Leonard Neumann (μπάσο), Norman Schulz (κιθάρα), Richard Lucius (ντραμς)
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΠΡΟΑΥΛΙΟ

Στις 19 Ιουνίου, στις 19:00 ξεκινάει “Ο Παίκτης”, σε σκηνοθεσία Φρανκ Κάστορφ και παράλληλα στις 21:15 θα ξεκινήσει η βιντεο-εγκατάσταση του Μάρκους Ερν, Ο Μπέργκμαν στην Ουγκάντα (και στις 20 Ιουνίου, στις 23:00)

Μια βίντεο-εγκατάσταση από τον βραβευμένο Σουηδό καλλιτέχνη Markus Öhrn (Μάρκους Ερν), που έχει γυριστεί στις φτωχογειτονιές της Καμπάλα, την πρωτεύουσα της Ουγκάντας, στην οποία ο καλλιτέχνης συστήνει στο ευρύτερο κοινό μια παράδοση της περιοχής: τη ζωντανή μετάφραση ταινιών. Μέσα σε μικρές καλύβες στις φτωχογειτονιές, προβάλλονται ξένες ταινίες, τις οποίες παρουσιάζουν και σχολιάζουν ζωντανά video jockey (VJ). Οι εν λόγω VJ όχι μόνο εξηγούν την υπόθεση στους θεατές, αλλά και μεταφράζουν επιτόπου τους διαλόγους, ενώ παρέχουν επίσης πληροφορίες για τα δυτικά έθιμα και μοτίβα συμπεριφοράς.  

Συνεργασία: Swedish Arts Grants Committee, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz Berlin, Kunstenfestivaldesarts Brüssel and Stadsschouwburg Amsterdam.
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΠΡΟΑΥΛΙΟ 
Στις 23:00 θα γίνει η δεύτερη παράσταση του Σούμαν – Ο Έρωτας του Ποιητή ή η Επιστροφή των Έφιππων Πτωμάτων και στις 00:30 η συναλία των Goshawk, Unlimited World Tour IX: 1. Aegean Micro Disk.

Στις 20 Ιουνίου, στις 21:15 θα προβληθεί η ταινία του René Pollesch, Bad Decisions

«Κάπως έτσι θα πεθάνω – θα είμαι ξαπλωμένος και θα μου λέω ότι σίγουρα υπήρχαν πράγματα στη ζωή μου που θα μπορούσα να τα δω πιο ωραία. Και σίγουρα θα μου έρχονται ιδέες. Αδυνατώ να κάνω κάτι πλέον. Δεν μπορώ καν να κατσουφιάσω. Θα μπορούσα βέβαια να βάλω κάποιον άλλον να κατσουφιάσει στη θέση μου. Πρόσφατα ήμουν καλεσμένος σ’ ένα δείπνο. Ο οικοδεσπότης έσπαγε συνέχεια πιάτα. Τα έχει σπάσει όλα, δεν έχει άλλα. Και τον ρώτησα: Πού πήγαν τα πιάτα σου; Και τι μου απάντησε; «Οφείλει κανείς να είναι ευρηματικός». Φοβερός ο τύπος: πρώτα σπάζει τα πιάτα του και μετά προσπαθεί να σκεφτεί τρόπους αναπλήρωσης. Δεν έχω ιδέα τι θα κάνει. Θα τρώει μήπως στο πάτωμα, θα δανείζεται πιάτα από τους γείτονες, δεν έχω ιδέα». Η ταινία προέκυψε παράλληλα με τις πρόβες για την παράσταση «Σ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση».
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΠΡΟΑΥΛΙΟ 

Στη συνέχεια, θα ξαναλειτουργήσει στις 23:00 η βιντεοεγκατάσταση του Μάρκους Ερν, Ο Μπέργκμαν στην Ουγκάντα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης