Ανακάλυψη «σταθμός»: Επιστήμονες βρήκαν το πρώτο μόριο που σχηματίστηκε ποτέ στο σύμπαν!

molecule

Αμερικανοί και Γερμανοί επιστήμονες, έπειτα από δεκαετίες αναζήτησης, ανακάλυψαν για πρώτη φορά στο διάστημα το πρώτο μόριο που σχηματίσθηκε ποτέ στο σύμπαν. Πρόκειται για το υδρίδιο του ηλίου, η «υπογραφή» του οποίου ανιχνεύθηκε στον γαλαξία μας με τη βοήθεια του μεγαλύτερου στον κόσμο αερομεταφερόμενου επιστημονικού εργαστηρίου, του Στρατοσφαιρικού Παρατηρητηρίου για Υπέρυθρη Αστρονομία (SOFIA) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) και του Γερμανικού Αεροδιαστημικού Κέντρου.

Το αεροσκάφος-παρατηρητήριο SOFIA -ένα τροποποιημένο Boeing 747SP- πετάει περίπου 14.000 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της Γης και τα ευαίσθητα όργανα του στοχεύουν στο διάστημα, απαλλαγμένα από τις παρεμβολές της χαμηλότερης ατμόσφαιρας. Με τρόπο αυτό βρέθηκε το υδρίδιο του ηλίου σε ένα μικρό αλλά φωτεινό πλανητικό νεφέλωμα (NGC 7027) ηλικίας περίπου 600 ετών, το απομεινάρι ενός άστρου σαν τον Ήλιο μας, σε απόσταση 3.000 ετών φωτός από τη Γη, κοντά στον αστερισμό του Κύκνου. Στο νεφέλωμα αυτό οι συνθήκες (υπεριώδης ακτινοβολία και θερμότητα) είναι κατάλληλες για να σχηματισθεί το συγκεκριμένο μόριο.

Όταν το σύμπαν είχε πολύ νεαρή ηλικία και ήταν καυτό, υπήρχαν μόνο ελάχιστα είδη ατόμων, κυρίως υδρογόνου και ηλίου. Περίπου 100.000 χρόνια μετά την αρχική «Μεγάλη Έκρηξη» (Μπιγκ Μπανγκ), καθώς η θερμοκρασία είχε πλέον πέσει στους 3.700 βαθμούς Κελσίου, εκτιμάται ότι ένα άτομο ηλίου και ένα άτομο υδρογόνου συνδυάσθηκαν, δημιουργώντας τον πρώτο χημικό δεσμό, για να φτιάξουν το μόριο του υδριδίου του ηλίου. Το εν λόγω θετικά φορτισμένο μόριο (HeH+) υπάρχει και σήμερα σε ορισμένα μέρη του σύμπαντος, αλλά ποτέ έως τώρα δεν είχε εντοπισθεί, παρόλο που άλλα μεγαλύτερα οργανικά μόρια είχαν βρεθεί.

Η ανακάλυψη αποδεικνύει την ύπαρξη του στο διάστημα, η οποία έως σήμερα ήταν θεωρητική. Επιβεβαιώνεται έτσι είναι σωστή η κατανόηση των επιστημόνων για την απλή χημεία του πρώιμου σύμπαντος και πώς αυτή εξελίχθηκε στην πορεία δισεκατομμυρίων ετών στη σημερινή πολύπλοκη χημεία του.

Όταν σταδιακά τα άτομα δημιούργησαν τα πρώτα μόρια, το σύμπαν τελικά έριξε τη θερμοκρασία του. Τότε άτομα υδρογόνου μπόρεσαν να αλληλεπιδράσουν με το μόριο του υδριδίου του ηλίου και να δημιουργήσουν για πρώτη φορά το μοριακό υδρογόνο, το βασικό μόριο που είναι υπεύθυνο για τη δημιουργία των πρώτων άστρων. Με τη σειρά τους, τα άστρα σχημάτισαν στο εσωτερικό τους όλα τα άλλα χημικά στοιχεία που απαρτίζουν το σημερινό κόσμο.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρολφ Γκούεστεν του γερμανικού Ινστιτούτου Ραδιοαστρονομίας Μαξ Πλανκ στη Βόννη, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature".

«Το μόριο κρυβόταν κάπου εκεί έξω, αλλά χρειαζόμασταν τα κατάλληλα όργανα για να κάνουμε τις σωστές παρατηρήσεις και η SOFIA ήταν σε τέλεια θέση για να κάνει κάτι τέτοιο», δήλωσε ο Γιορκ Χάρολντ Γιορκ, διευθυντής του Κέντρου Επιστήμης SOFIA στη Σίλικον Βάλεϊ της Καλιφόρνια.

Το ήλιο είναι ένα ευγενές αέριο που είναι απίθανο να συνδυασθεί με άλλο είδος ατόμου. Όμως το 1925 οι επιστήμονες κατάφεραν για πρώτη φορά να δημιουργήσουν στο εργαστήριο τους το μόριο του υδριδίου του ηλίου, «χειραγωγώντας» το ήλιο να μοιραστεί ένα από τα ηλεκτρόνια του με ένα ιόν υδρογόνου.

Ακολούθησε η προσπάθεια να βρεθεί το ίδιο μόριο στο διάστημα και από τη δεκαετία του 1970 το συγκεκριμένο νεφέλωμα NGC 7027 είχε αποτελέσει στόχο των ερευνών, έως την τελική δικαίωση των επιστημόνων. «Είναι συναρπαστικό που για πρώτη φορά επιτέλους το είδαμε στο διάστημα. Αυτή είναι η ευτυχής κατάληξη σε μια μακρά έρευνα και διαλύει τις αμφιβολίες σχετικά με την κατανόηση μας για τις χημικές διεργασίες στο πρώιμο σύμπαν», δήλωσε ο Γκούεστεν.

Πάντως άλλοι επιστήμονες επεσήμαναν ότι καθώς βρέθηκε μόνο μια «υπογραφή» του πρωταρχικού μορίου, πρέπει για επιβεβαίωση να βρεθεί τουλάχιστον άλλη μία σε άλλο σημείο του σύμπαντος.

νεμεσις

Είναι συγκλονιστική η βλακεία και αμάθεια της συντριπτικής πλειοψηφίας, σχεδόν όλων όσοι σχολιάζουν. Αυτοί οι άνθρωποι ψηφίζουν και ανεβάζουν πρωθυπουργούς, ναι αυτόν που γεμίζει τα μπαλόνια με υδρογόνο, ή καταργούν θεούς αφού το μεγαλείο της διάνοιας τους δε τον χρειάζεται. Το μοναδικό υλικό του σύμπαντος που ανιχνεύουν και αναγνωρίζουν είναι η ηλιθιότητά τους τις συνέπειες της οποίας λούζονται εξάλλου καθημερινά. Άντε ρε καλή απεύθυνση να έχετε.

Νικόλας

Το NGC 7027 προέρχεται από μια προσπάθεια καταλογοποίησης των γνωστών αστερισμών και νεφελωμάτων του σύμπαντος. NGC σημαίνει New General Catalogue (of Nebulae and Clusters of Stars) - Νέος Γενικός Κατάλογος (ΝΓΚ)(Νεφελωμάτων και Αστερισμών), ξεκίνησε το 1888 και αποτελεί τη συνέχιση μιας παλαιότερης προσπάθειας καταλογοποίησης των αστερισμών (κυρίως του μακρινού σύμπαντος). Μιας και τέτοιοι αστερισμοί δεν είναι συνήθως εύκολα ορατοί χωρίς (δυνατό) τηλεσκόπιο, δεν έχουν κάποιο σύνηθες όνομα, όπως αστερισμός του Τοξότη ή της Μικράς Άρκτου, και αναφέρονται με τον αριθμό του καταλόγου NGC.

Τι 100.000 χρονια γραφουν ?

αυτα δεν στεκουν απο τα αρχαιολογικα ευρηματα και μονο . Ο Homo erectus εζησε 1.3 - 1.8 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ......χρονια πριν .

Nik

100.000 χρόνια ΜΕΤΑ την μεγάλη έκρηξη, όχι 100.000 χρόνια πρίν. Αν μη τι άλλο πρώτα διαβάστε σωστά το άρθρο, κατόπιν σκεφτείτε, και ύστερα γράψτε. Έλεος.

Γουόρφ

Και έλεγα στον Ζαν Λουκ, το NGC 7027 δεν είναι καλή κρυψώνα αλλά αυτός επέμενε. Να τα μας τώρα, πρέπει να αλλάξουμε κρυψώνα...

Οχιιιιιιι

Ο ΘΕΟΣ ΤΟ ΕΧΕΙ ΦΤΙΑΞΕΙ ΑΥΤΟ να αλαξετε τηλεσκοπιο δεν δουλευει καλα αυτο !Τι μας λετε πασχαλιατικο????Ακους εκει νεφέλωμα NGC 7027 τι ειναι αυτα ???

Νικόλας

Δεν βρέθηκε το μόριο που δημιουργήθηκε πρώτο, αλλά ανιχνεύθηκε (προφανώς από το φάσμα) η ύπαρξη ενός υλικού, το οποίο εικάζουμε ότι είναι από τα πρώτα που δημιουργήθηκαν στο σύμπαν (υδρίδιο του ηλίου - HeH, ένωση υδρογόνου και ηλίου, στοιχείων που βάζουμε στα μπαλόνια για να είναι πιο ελαφριά από τον αέρα και να ίπτανται). Το υλικό (μόριο) αυτό είναι "υβριδικό", καθώς αποτελείται από δύο στοιχεία, εν αντιθέσει με ένα μόριο υδρογόνου, Η2 - υδρογόνο 2 (κατά το Ο2 - οξυγόνο δύο - μόρια δηλαδή από δύο άτομα του ίδιου στοιχείου), που επίσης πρέπει να ήταν (το μόριο του υδρογόνου) από τα πρώτα ή και το πρώτο μόριο που παρουσιάστηκε στο σύμπαν μας. Ο λόγος για τον οποίο εικάζουμε ότι Η2 και HeH ήταν από τα πρώτα μόρια στο σύμπαν είναι γιατί το υδρογόνο (Η) και το ήλιο (He) είναι τα πιο απλά στοιχεία, με τα λιγότερα πρωτόνια (και νετρόνια) και άρα μάλλον παρήχθησαν πριν από οτιδήποτε άλλο. Κάποιοι από τους λόγους που δεν είχαμε ανιχνεύσει στη φύση (σύμπαν), μέχρι σήμερα, υδρίδιο του ηλίου (αλλά το είχαμε παράξει στο εργαστήριο), είναι ότι αντιδράει πολύ εύκολα με άλλα στοιχεία όπως το οξυγόνο, καθώς δεν είναι σταθερό ως μόριο και ιονίζεται πολύ εύκολα, και ότι το ήλιο (ως "ευγενές αέριο") δεν ενώνεται πολύ εύκολα με οποιοδήποτε στοιχείο, π.χ. με το υδρογόνο, παρά μόνο υπό συγκεκριμένες συνθήκες θερμοκρασίας, πίεσης κ.τ.λ. Για την ακρίβεια, ανιχνεύθηκε το ιόν του υδριδίου του ηλίου. Επίσης, προφανώς, δεν θα απαντήσει η επιστήμη για το αν υπάρχει Θεός που δημιούργησε το σύμπαν ή όχι. Η επιστήμη θα απαντήσει για το πώς εξελίχθηκε το σύμπαν από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας του μέχρι σήμερα και για το πώς θα εξελιχθεί στο μέλλον. Το ποιος ή τι και γιατί δημιούργησε το σύμπαν, δεν μπορεί να απαντηθεί με επιστημονικό τρόπο, τουλάχιστον όχι ακόμα. Εάν τυχόν κάποτε έρθει ένας Θεός ή πολλοί ή ό,τι άλλο υπάρχει, και μας δείξει 2-3 φορές πώς δημιουργούνται τα σύμπαντα ή πώς δημιουργήθηκε το δικό μας, και μπορέσουμε να το τεστάρουμε, και με μεγάλη ακρίβεια να διαπιστώσουμε ό,τι όντως έτσι γίνεται, μόνο τότε, θα μπορέσουμε να απαντήσουμε σε τέτοια ερωτήματα "με επιστημονικό τρόπο". Εδώ ακόμα και για ένα ιόν υδριδίου του ηλίου, χρειαζόμαστε και δεύτερη απόδειξη ότι όντως υπάρχει στο σύμπαν. Θα λύσουμε, άρα, το αν υπάρχει Θεός ή όχι και πώς και ποιος είναι αυτός, όταν ο Θεός ως (αφηρημένη) οντότητα ξεπερνάει κατά πολύ τις δικές μας δυνατότητες και ικανότητες δημιουργίας και αντίληψης;

Ωραίος

Ευχαριστώ για τις πληροφορίες και την γνώση που μας μεταφέρεις φίλε.

Π@π@ρι@ μεγατόνων

από άσχετους, σιωνιστές τοποθετημένους για να παπαγαλίζουν ότι μπούρδα τους υποδεικνύει η νέα αταξία πραγμάτων. Μην δίνεται σημασία. Οι "επιστήμονες" που το είπαν είναι χειρότεροι και από τον Αλ6 Τζίφρα.

Πανος

Αφού λένε ότι όσο μεγαλύτερη βαρύτητα υπάρχει τόσο αργότερα περνάει ο χρόνος. Αν το συνδυάσουμε ότι το σύμπαν διαστέλλεται και άρα στην αρχή ήταν μαζεμένο νομίζω ότι στην αρχή το σύμπαν είχε άπειρη ή σχεδόν άπειρη βαρύτητα με αποτέλεσμα ο χρόνος να μην κυλάει ή να κυλάει πολύ πολύ αργά. ΠΩΣ το έβγαλαν το συμπέρασμα για τα 100.000 χρόνια? Ή πως μπορούμε να υπολογίζουμε την ηλικία του σύμπαντος? Το τώρα είναι μετά και το μετά εχθές....

Καλιθάνος

Η βαρύτητα δεν υπήρχε από την αρχή. Στην αρχή οι τεσσερις θεμελιώδεις δυνάμεις ήταν ενωμένες. Με μία διαδικασία που ονομάζεται "σπάσιμο συμμετρίας" άρχισαν να ξεπηδούν η μία μετά την άλλη. Τέλος ο χρόνος ορίζεται στην προοπτική του παρατηρητή. Δηλαδή κοντά στην μαυρη τρύπα ο χρόνος δείχνει να έχει σταματήσει. Αυτό δεν σημαίνει ότι η μαυρη τρύπα δημιουργήθηκε αυτοστιγμή. Αυτή θα ήταν μία εντύπωση που θα μας άφηνε αν μέναμε στην επιφάνεια της. Ο Αινσταιν το ξεκαθάρισε και εγκαταστάθηκε στο πάνθεον της επιστήμης. Δύο παρατηρητές είναι δυνατόν να εκφράζουν διαφορετικές απόψεις σχετικά με την ίδια χρονική στιγμή και να έχουν και οι δύο δίκιο.

Akis

Οταν οι ελληνες σχολιάζουν επιστημονικές ειδήσεις θυμάμαι το γνωμικό: "Για γούστα μίλησε η μαϊμού, και έφαγε το σαπούνι."

@

Μπουρδες θεωριες που ποτε κανεις δε θα μπορεσει να διασταυρωσει . Απλα συντηρουν καποιους δηθεν επιστημονικους τομεις και με τετοιες ανακοινωσεις πετυχαινουν νεες χρηματοδοτησεις κλπ. H μηπως εχεις αντιρρηση ?

Zagklos

Πολλές ανακαλύψεις και θεωρίες, αλλά που είναι ο δημιουργός γιαχβέ κανείς δεν μας είπε, προσωπικά πιστευω είναι αραχτούλης σε κάποια ξερα στον Ήλιο και μας τσιλιάρει!

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, σύμφωνα με το Down Detector, εντοπίστηκε σε Ηνωμένες Πολιτείες και Ηνωμένο Βασίλειο, το απόγευμα της Τρίτης - Αναφορές και στην Ελλάδα - Επανήλθε η κανονική λειτουργία έπειτα από 20, περίπου, λεπτά