Ιλλυρία και Αλβανοί: Οι αλβανικές αρχαιολογικές ανασκαφές στη Βόρειο Ήπειρο

illyrian_dadanian_skutari

Σύντομη ιστορία της Ιλλυρίας - Η ιλλυρική γλώσσα - Σχέσεις Ιλλυριών και Αλβανών - Η περίφημη «ιλλυρική» επιγραφή που αποδείχθηκε… ελληνική - Τα αρχαία ελληνικά φύλα στην Ήπειρο - Οι ανασκαφές των Αλβανών αρχαιολόγων στη Βόρειο Ήπειρο και τα αρχαιοελληνικά ευρήματά τους

Οι ελληνοαλβανικές σχέσεις εξακολουθούν να βρίσκονται στο προσκήνιο, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Κι ενώ από την ελληνική κυβέρνηση, υπάρχουν ήπιες αντιδράσεις (;), κάποιοι στη γειτονική χώρα φροντίζουν να ρίχνουν λάδι στη φωτιά και να πυροδοτούν εντάσεις. Πρόσφατα παραδείγματα, ο ηθοποιός Λαέρτης Βασιλείου (Laerti Vasili στην Αλβανία), ο οποίος εκτός από όσα απαράδεκτα είπε για τον Κωνσταντίνο Κατσίφα, ανέφερε ότι οι Αλβανοί είναι αρχαίος λαός που ζει στα δικά του εδάφη, ο πολιτικός μαθουσάλας Σαλί Μπερίσα, που ζήτησε να καταργηθεί ο εορτασμός του «Όχι» στη Βόρειο Ήπειρο(μήπως θέλει να γιορτάζουμε το «ναι» των συμπατριωτών του, που βρέθηκαν ξαφνικά ανάμεσα στους νικητές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου;), και διάφοροι άλλοι. Για ην τεκμηρίωση της πανάρχαιας παρουσίας τους στην περιοχή, οι Αλβανοί υποστηρίζουν ότι είναι απόγονοι των Ιλλυριών. Όταν βέβαια οι συνομιλητές τους δεν γνωρίζουν περί Ιλλυρίας, είναι πολύ εύκολο να πεισθούν. Ή όταν οι Αλβανοί παρουσιάζουν ως αποδείξεις για όσα λένε, διάφορες μελέτες κάποιων κατευθυνόμενων «επιστημόνων», σίγουρα ορισμένοι δέχονται τις απόψεις τους. Ας δούμε όμως, με ατράνταχτα επιστημονικά στοιχεία, την ιστορία της Ιλλυρίας και την πραγματικότητα για την ιλλυρική γλώσσα, της οποίας ΚΑΝΕΝΑ δείγμα κειμένου δεν έχει έρθει στο φως μέχρι σήμερα

Scan_v0001
Από το βιβλίο: ΦΩΤΙΟΣ Μ. ΠΕΤΣΑΣ, «ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΥΘΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΜΙΑΧ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ 1993


Η ιστορία της Ιλλυρίας

Η Ιλλυρία, είναι περιοχή της δυτικής Βαλκανικής Χερσονήσου, τα όρια της οποίας δεν μπορούν να καθοριστούν με σαφήνεια καθώς οι Ιλλυριοί δεν είχαν σταθερή κοινωνική και πολιτική δομή.

Ως πυρήνας πάντως της Ιλλυρίας, θεωρείται μια ευρεία παραλιακή ζώνη της Αδριατικής που τα ακρότατα όριά της, προσδιορίζονταν από την Ήπειρο προς νότο και τον ρου του Μοράβα και του μέσου Δούναβη προς τα βορειοανατολικά.

Η ασάφεια αυτή των ορίων, έδωσε στη νεότερη εποχή σε διάφορες εθνικιστικές ομάδες και μεγαλοΐδεατικές τάσεις, αφορμές για πολιτική εκμετάλλευση.

concept_art_illyria02
Οι πρώτοι Ινδοευρωπαίοι κάτοικοι, δηλαδή το φύλο των Ιλλυριών, εγκαταστάθηκαν στην περιοχή κατά την 3η π.Χ. χιλιετία. Τις επόμενες χιλιετίες, ανέπτυξαν σχέσεις με τους κατοίκους της Κεντρικής Ευρώπης, τους Ετρούσκους, τους κατοίκους της υπόλοιπης Βαλκανικής αλλά και τους Μινωίτες και τους Μυκηναίους οι οποίοι έλεγχαν τις θαλάσσιες οδούς του εμπορίου στα παράλια της Αδριατικής.

Στους ιστορικούς χρόνους, τα πράγματα γίνονται ασαφή, καθώς οι πηγές παρέχουν ελάχιστα και αποσπασματικά στοιχεία.

Κάποιοι δέχονται ότι οι Ιλλυριοί είχαν ενιαίο κράτος, άλλοι όμως όχι. Και αν όντως υπήρχε κράτος των Ιλλυριών, αυτό δεν μπορεί να τοποθετηθεί γεωγραφικά με απόλυτη ακρίβεια. Αόριστα αναφέρουν οι αρχαίοι συγγραφείς ως έδαφος του κράτους αυτού, την περιοχή του Ριζονικού Κόλπου και της Λαβεάτιδος λίμνης.

Αγνοούνται επίσης η θέση και η ονομασία της πρωτεύουσας του ιλλυρικού κράτους. Αναφέρεται ανώνυμα, χωρίς όμως κανένα πρόσθετο στοιχείο που θα επέτρεπε τον εντοπισμό της. Σημαντική ήταν στην ανάπτυξη της Ιλλυρίας, η παρουσία των ελληνικών πόλεων στις ακτές της ανατολικής Αδριατικής. Οι Έλληνες της Απολλωνίας, της Επιδάμνου και των βορειότερων πόλεων-εμπορικών σταθμών όπως Τραγύριον ή Τραγούριον (Tragir-Trak), Λισσός (Issa Vis-Lissa), Φάρος (Lessina-Stari Grand), Κέρκυρα Μέλαινα (Korcula-Curzola) Επέτιον (Stobrec, κοντά στο Spalato-Split), καθιστούν εντονότερη την παρουσία τους από τον 6Ο π.Χ. αιώνα και διεισδύουν στα ενδότερα τη χερσονήσου, φτάνοντας στην Παννονία και τη Δακία. Από τον 5ο – 4Ο π.Χ. αι., οι Ιλλυριοί εξελίσσονται σε μια υπολογίσιμη στρατιωτική δύναμη.
Illyrian-women
 

Προβλήματα από αυτούς, αντιμετώπισαν κυρίως η Ήπειρος και η Μακεδονία. Ο Μέγας Αλέξανδρος τους κατατρόπωσε και τους υπέταξε.

Αργότερα, οι Ιλλυριοί επικράτησαν των Αιτωλών, ενώ η βασίλισσα Τεύτα εισβάλει στη σπουδαία ηπειρωτική πόλη Φοινίκη (230 π.Χ.). Μετά από έκκληση των ελληνικών πόλεων, επεμβαίνουν οι Ρωμαίοι οι οποίοι υποτάσσουν τους Ιλλυριούς, που σιγά σιγά εξαφανίζονται από το προσκήνιο (και το παρασκήνιο) της ιστορίας…

Η ιλλυρική γλώσσα

Κι ενώ η αρχαιολογική σκαπάνη φέρνει συνεχώς στην επιφάνεια στοιχεία για τον πολιτισμό των Ιλλυριών, δεν έχει ανακαλύψει ακόμα κανένα δείγμα κειμένου της ιλλυρικής γλώσσας.

Στην περιοχή Πούκα της Αλβανίας, σε πρώιμο βυζαντινό νεκροταφείο της περιοχής, μεταξύ άλλων ευρημάτων, ανακαλύφθηκαν τρία δαχτυλίδια με την επιγραφή ΚΕΒΟΗΘΗΑΝΝ (1898). Επειδή ο χώρος ανασκαφής βρίσκεται μεταξύ Σκούταρι-Σκόδρας και Χρυσόπολης, περιοχής ιλλυριόφωνης κατά την αρχαιότητα, η επιγραφή θεωρήθηκε για τουλάχιστον τριάντα χρόνια ιλλυρική.

Τελικά, προς απογοήτευση των Αλβανών, μετά από συνεξέταση και συσχέτιση όλων των ευρημάτων στον ίδιο χώρο, διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για ελληνική επιγραφή των βυζαντινών χρόνων (6ος-7ος αι.), που αναγράφει:

Κ(ύρι)ε βοήθη Άνν(α)!

ringv
Κάνουμε εδώ μια παρένθεση. Κάτι ανάλογο συνέβηκε με το, λεγόμενο, δαχτυλίδι του Εζέροβο, που ανακαλύφθηκε το 1912, στο βορειότερο τμήμα της αρχαίας Θράκης, μεταξύ Χάσκοβο και Φιλιππούπολης στη Βουλγαρία. Αρχικά, υποστηρίχθηκε ότι το αρχαίο κείμενο που είναι χαραγμένο στην πλάκα χρυσού, είναι δείγμα αρχαίας σλαβικής ή βουλγαρικής γλώσσας. Τόσο όμως Έλληνες (Κ. Κουρτίδης, Μ. Αποστολίδης) όσο και ξένοι επιστήμονες (Merlingen, Ribezzo, Seure, Kretschumer), απέρριψαν κατηγορηματικά αυτή την εκδοχή.

Ο κορυφαίος Έλληνας γλωσσολόγος, κύριος Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, σε δημοσίευσή του με τίτλο «Παρατηρήσεις στην Επιγραφή του Εζέροβου») περιοδικό «Θρακικά Χρονικά», τ. 34, σελ. 88-89, 1978), όσο και ο διαπρεπής συνάδελφός του, πανεπιστημιακός Χαράλαμπος Σπυρίδης, απέδειξαν ότι όσα γράφονται στο δαχτυλίδι αποτελούν μια αρχαία εκδοχή της ελληνικής γλώσσας.

Μάλιστα, ο κύριος Σπυρίδης, μετά από 25 χρόνια ερευνών, παρουσίασε το 2014, εμπεριστατωμένη μελέτη σύμφωνα με την οποία το δαχτυλίδι του Εζέροβο χρονολογείται από το 403 π.Χ., το φορούσε κάποιος ιερέας των Καβείρων και πιθανότατα, όσα αναγράφονται σ’ αυτό να είναι μια σειρά από νότες που δίνουν μια αρχαία θρακική μελωδία…

Επανερχόμαστε στην αρχαία ιλλυρική γλώσσα. Αν και αρχαίοι συγγραφείς κάνουν λόγο για χρήση της (π.χ. Πολύβιος 2,6,4) από την Τεύτα, δεν είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται για την ελληνική γλώσσα που ομιλούνταν εκείνη την εποχή (β’ μισό 3ου π.Χ. αι.) έως τη Δακία.

Η ιλλυρική γλώσσα εντάσσεται στις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες και ακριβέστερα στην ομάδα satem. Εκεί βασίζεται ιδιαίτερα ο αλβανικός ισχυρισμός ότι η αλβανική γλώσσα είναι συνέχεια της ιλλυρικής και συνεπώς οι Αλβανοί είναι απόγονοι των Ιλλυριών. Όμως, όπως τονίζουν διακεκριμένοι επιστήμονες, στην ίδια ομάδα satem ανήκουν η θρακική και η δακική γλώσσα. Η απουσία από την αλβανική γλώσσα όρων ιχθυωνυμικών και ναυτικής ζωής δεν συνηγορεί ούτε για την αυτοχθονία ούτε για την ιλλυρική τους καταγωγή.
Northwester_Greeks_and_Southern_Illyrian_tribes
 

Σύμφωνα με τον Αχιλλέα Γ. Λαζάρου, βαθύτατο γνώστη της ιστορίας των Βαλκανίων και ρωμανιστή «η κοιτίδα των Αλβανών τοποθετείται στην ενδοχώρα της Χερσονήσου του Αίμου και προς τον θρακοκρατούμενο χώρο. Η αλβανική γλώσσα ανάγεται στη θρακική ή σε ιλλυροθρακικό υπόστρωμα που σημαίνει και αντίστοιχη θέση της αρχικής πατρίδας των Αλβανών».

Τα ελληνικά φύλα της αρχαίας Ηπείρου

Ο Στράβων στο ονομαστό του βιβλίο ''Γεωγραφικά'' περιγράφει ότι οι ηπειρωτικές φυλές ήταν 11: 1) Μολοσσοί, 2) Αμφίλοχοι, 3)Αθαμάνες, 4)Αίθικες, 5)Τύμφαλοι, 6)Ορέσται, 7)Ατιντάνες, 8)Παρωραίοι ή Παραυαίοι, 9)Χάονες, 10)Κασσωπαίοι και 11) Θεσπρωτοί. Ο Θεόπομπος αναφέρει επιπλέον τρία: τους Κεστρινούς, τους Τριφύλες και τους Εθνέστες.

Κατά τους ιστορικούς όμως, τα φύλα που κατοικούσαν στην Ήπειρο κατά την αρχαιότητα ήταν περισσότερα καθώς αναφέρονται σε ψηφίσματα και νομίσματα αρκετά ακόμα. Με τις ανασκαφές στη Δωδώνη το 1953 βρέθηκε μια μαρμάρινη πλάκα που περιείχε δύο ψηφίσματα στα χρόνια του βασιλιά Νεοπτόλεμου (370-368 π.Χ.). Σ' αυτά αναφέρονται και άλλα ηπειρώτικα φύλα, τα οποία έζησαν απομονωμένα για πολλά χρόνια σε ορεινές περιοχές ή συγχωνεύτηκαν με τα μεγαλύτερα ηπειρωτικά φύλα, κυρίως των Μολοσσών. Αυτά ήταν:

Οι Τάλαρες στην Πίνδο, οι Ονόπερνοι στη Θεσπρωτία, οι Όμφαλες στη Χαονία, οι Αμύμωνες στην Κασσωπία, οι Γενουαίοι στην Τύμφη (Γκαμήλα), οι Κέλαιθοι στην περιοχή της Θεσπρωτίας, οι Τριπολίτες επίσης στη Θεσπρωτία, οι Αρκτάνες στις ανατολικές περιοχές της Ηπείρου, οι Πείαλες στις ανατολικές περιοχές της Ηπείρου, οι Άβαντες στην περιοχή των εκβολών του Αώου, οι Αργυρίνοι στην περιοχή των Κεραυνίων, οι Δωδωναίοι, οι Ελεάτες, οι Έλινοι και οι Χειμέριοι φύλα της Θεσπρωτικής φυλής.

Από τη μυθολογία και τις παραδόσεις των προϊστορικών χρόνων διασώθηκαν και τα ονόματά των παρακάτω φύλων.

Selida-50isto
Οι Έλλοποι, οι Σελλοί και οι Ελλοί. Από κάποιους οι Σελλοί και οι Ελλοί που κατοικούσαν στην περιοχή της Δωδώνης ταυτίζονται.

Αναφέρονται επίσης ως ηπειρωτικές φυλές οι Δρύοπες και οι Περραιβοί. Τέλος αναφέρεται και η φυλή των Γραικών, το όνομα της οποίας δόθηκε από τους Ρωμαίους σε όλους τους Έλληνες αλλά είναι πανάρχαιο. Κατά τον Αριστοτέλη η φυλή των Γραικών είναι ελληνική από τους χρόνους του κατακλυσμού του Δευκαλίωνα.

Η φυλή των Γραικών κατοικούσε κατά τους μυθικούς χρόνους στην Ήπειρο γύρω από τη Δωδώνη ως την περιοχή του Αχελώου.

Από τα 14 κυριότερα ελληνικά φύλα που ζούσαν στην Ήπειρο τα σημαντικότερα ήταν οι Θεσπρωτοί, οι Μολοσσοί και οι Χάονες.

Σε ένα τμήμα της Βορείου Ηπείρου κατοικούσαν και οι Ατιντάνες. Συγκεκριμένα ζούσαν στην περιοχή του Πωγωνίου (ορισμένα χωριά του οποίου δόθηκαν κατά απαράδεκτο τρόπο στην Αλβανία, και με το θέμα αυτό θα ασχοληθούμε στο μέλλον).

Στο μεγαλύτερο όμως κομμάτι της Βορείου Ηπείρου κατοικούσαν οι Χάονες.

Η φυλή των Χαόνων ζούσε στο βορειοδυτικό τμήμα της σημερινής Βορείου Ηπείρου όπως ορίζεται από τον ποταμό Πόβλα στις νοτιοδυτικές ακτές ,που πηγάζει από το όρος Μουργκάνα (στη σημερινή ελληνοαλβανική μεθόριο) και τον ποταμό Αώο τις βόρειες ακτές. Περιλαμβάνει την εδαφική έκταση των επαρχιών Δελβίνου, Χιμάρας και Αυλώνα της σημερινής Αλβανίας. Κατείχε ακόμα και την εδαφική έκταση της περιοχής γύρω από τους Φιλιάτες της Θεσπρωτίας της αρχαίας Κεστρίνης.

Κυριότερες πόλεις των Χαόνων ήταν οι εξής: Το Βουθρωτό, η αρχαιότερη πόλη της Χαονίας ο Ογχησμός ή Αγχίασμος (σημ. Άγιοι Σαράντα), η Φοινίκη, πρωτεύουσα της Χαονίας, ο Ωρικός, λιμάνι στον Κόλπο του Αυλώνα, η Αμαντία, ανατολικά του Κόλπου του Αυλώνα, στη μέση της κοιλάδας των ποταμών Αώου και Σιούσιτσα, στο σημερινό χωριό Πλιότσα και η Αντιγόνεια, ανατολικά του Αργυρόκαστρου στη δεξιά όχθη του ποταμού Δρίνου, στο χωριό Γέρμα.

Η αλβανική Αρχαιολογική Υπηρεσία

Η αλβανική Αρχαιολογική Υπηρεσία είναι οργανωμένη από το 1976 υπό το Κέντρο των Αρχαιολογικών Ερευνών των Τιράνων που υπάγεται στην Ακαδημία των Επιστημών και είναι αρμόδιο για την αρχαιολογική έρευνα και τα μουσεία σε όλη τη χώρα. Διαιρείται σε τρία τμήματα:

Α) Προϊστορικό, β) Ιλλυρικό και γ) Μεσαιωνικό.

Οι ελληνορωμαϊκές αρχαιότητες, φυλάσσονται στο «Ιλλυρικό» τμήμα και οι χριστιανικές στο «Μεσαιωνικό». Το κέντρο ενδιαφέροντος του αλβανικού κράτους είναι η εθνογένεση των Ιλλυριών και επίσης «το πρόβλημα της συνέχειας Ιλλυριών και Αλβανών» τους οποίους η επίσημη αλβανική θέση, θεωρεί αυτόχθονες από την εποχή του Χαλκού (2.000 π.Χ.).

Οι ανασκαφές των Αλβανών αρχαιολόγων και τα ευρήματά τους

Από το 1973 ως το 1983 Αλβανοί αρχαιολόγοι (ανάμεσά τους και Βορειοηπειρώτες), έκαναν ανασκαφές σε διάφορες περιοχές της χώρας που χαρακτηρίζονται «ιλλυρικές». Τα ευρήματα των ανασκαφών αυτών ήταν σχεδόν αποκλειστικά ελληνικά όπως θα δούμε.

Ας δούμε συνοπτικά μερικά απ’ αυτά.

1) Στην περιοχή Σκόδρας (ανασκαφές Α. Κοka 1980 και 1983), τα προϊστορικά ευρήματα παρουσιάζουν χαρακτηριστικά που παρατηρούνται στο Αιγαίο, ενώ τα ευρήματα των πλούσιων τάφων του 6ου-5ου π.Χ. αι., περιείχαν αρχαϊκά ελληνικά αγγεία και ποικίλα κοσμήματα.

2) Στην περιοχή του ποταμού Ματ (ανασκαφές D. Kurti 1975, 1978 και 1980), ανάμεσα στα ποικίλα ευρήματα των πολυάριθμων ταφικών τύμβων, ξεχωρίζουν μυκηναϊκής εποχής ξίφη και εγχειρίδια τύπου γνωστού από την περιοχή του Αιγαίου.

epidamnos
Ερείπια του αμφιθεάτρου της αρχαίας Επιδάμνου-Δυρραχίου
3) Στο Δυρράχιο, την αρχαία ελληνική αποικία Επίδαμνο, βρέθηκαν πολυάριθμα κτερίσματα σε 135 τάφους, μεταξύ των οποίων κοσμήματα και πήλινα αγγεία κορινθιακής και ιωνικής τεχνοτροπίας. Νοτιοανατολικά του Δυρραχίου, βρέθηκε μεγαλοπρεπής βασιλική με ναό του αρχάγγελου Μιχαήλ, που αναφέρει η Άννα Κομνηνή. Νοτιοδυτικά του ποταμού Γενούσου, συνεχίστηκαν οι ανασκαφές (N. Ceka, 1973-1974) και βρέθηκαν κορινθιακά και πλήθος άλλων αγγείων.

4) Στην περιοχή του Φίερι, όπου βρισκόταν η αρχαία ελληνική πόλη Βύλλις, αποκαλύφθηκε αρχαίο θέατρο του 3ου π.Χ. αιώνα και μέρη σταδίου. Επειδή η διάταξη του θεάτρου και του σταδίου, θυμίζει τη Δωδώνη στους Αλβανούς αρχαιολόγους, στις θεωρίες τους η Δωδώνη… γίνεται ιλλυρική!

Scan_v0002
Από το βιβλίο: ΦΩΤΙΟΣ Μ. ΠΕΤΣΑΣ, «ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΥΘΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΜΙΑΧ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ 1993


5) Σημαντικά είναι τα ευρήματα στην αρχαία Απολλωνία, που την καθιστούν την σημαντικότερη από τις 30 Απολλωνίες του αρχαίου κόσμου.

Apollonia__Albania__by_Pudelek__-_Monument_of_Agonothetes
Απολλωνία - Μνημείο Αγωνοθετών


6) Στην περιοχή του Βερατίου, ανασκάφηκαν οι αρχαίες ελληνικές πόλεις Αντιπάτρεια (H. Spahin 1973-78) και Διμάλλη.

Στην Αντιπάτρεια, τα πρώτα ευρήματα χρονολογούνται από τον 6ο π.Χ. αι. Η νεότερη πόλη, χτισμένη από τον Πύρρο, χαρακτηρίζεται από τους Αλβανούς «Illyrian/Albanian City».

bouthroto-apo-psila
Βουθρωτό
Σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, έχουμε επίσης από τις περιοχές του Πόγραδετς, της Κορυτσάς, της Κολόνιας, της Πρεμετής, των Αγίων Σαράντα, και φυσικά του Βουθρωτού και της Φοινίκης, με τα οποία θα επανέλθουμε, αν χρειαστεί.

Και τέλος, οι ανασκαφές κοντά στο Αργυρόκαστρο, αποκάλυψαν τη θέση της Αντιγόνειας, πόλης που ιδρύθηκε από τον Πύρρο.

Είναι χαρακτηριστικό επίσης, ότι σε πολλά αγάλματα και άλλα ευρήματα, είχαν χρησιμοποιηθεί παριανά μάρμαρα, δείγμα και αυτό της ελληνικότητας των ευρημάτων.

epidamnos2
Παρά τις προσπάθειες των Αλβανών να εμφανιστούν ως πανάρχαιοι κάτοικοι της περιοχής όπου ζουν σήμερα, κάτι τέτοιο δεν τεκμηριώνεται επιστημονικά. Και αν ζούσαν στη σημερινή Αλβανία από την αρχαιότητα, γιατί δεν υπάρχουν, έστω ελάχιστα εργαλεία, αγάλματα κλπ., που να φέρουν την σφραγίδα τους; Με το να βαφτίζονται «ιλλυρικά-αλβανικά», τα αρχαία ελληνικά ευρήματα, προκαλείται απλώς μια θυμηδία στους σοβαρούς, και όχι τους κατευθυνόμενους, επιστημονικούς κύκλους. Έτσι, η παλαιότερη γραπτή μαρτυρία γι’ αυτούς, προέρχεται από την Άννα Κομνηνή (11ος-12ος αι.), όταν αναφέρεται όπου αναφέρεται ο «κομισκόρτης ο εξ Αρβάνων». Και περιμένουμε, με πραγματικό ενδιαφέρον, οποιαδήποτε αντίθετη τεκμηριωμένη επιστημονική άποψη, για όσα γράψαμε…

Πηγές: ΦΩΤΙΟΣ Μ. ΠΕΤΣΑΣ, «ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΥΘΙΚΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ ΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ», ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΜΙΑΧ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ 1993.
ΚΩΣΤΑ Ν. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ, «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ», ΙΩΑΝΝΙΝΑ 1995
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ «ΠΑΠΥΡΟΣ-ΛΑΡΟΥΣ-ΜΠΡΙΤΑΝΙΚΑ», λήμματα «Ιλλυρία», «Ιλλυρική γλώσσα», του διακεκριμένου Βαλκανιολόγου-Ρωμανιστή Αχιλλέα Γ. Λαζάρου.

ΣΧΟΛΙΑ (68)

ΑΠΟΡΙΑ

Δεν εχω ιδεα απο αλβανικη γλωσσα, παντως αποτι διαβαζω εδω μεσα τα πιο σοβαρα σχολια ειναι του Αλεξ και φυσικα του κ. Αλή Αλ-Γιουνάνι.Θα ηθελα να αντιπαραθεσω μια αλλη σοβαρη επιστημονικη αποψη, συμφωνα με την οποια οι σημερινοι αλβανοι δεν ειναι αρχαιοι ιλλυριοι, αλλα θρακικο-δακικο φυλλο , το οποιο εγκατεστησε στην περιοχη ο Βασιλειος ο Β ο βουλγαροκτονος, μετα την ηττα του Σαμουηλ και την καταλυση του μεγαλυτερου για την εποχη σλαβικου κρατους, της Βουλγαριας.Ο Βασιλειος εξορισε απο την περιοχη τους περισσοτερους σλαβους (το κρατος του Σαμουηλ ειχε κεντρο την Οχριδα) και εγκατεστησε εκει τους προγονους των σημερινων αλβανων.Οι αποδειξεις πανω στις οποιες στηριζεται η συγκεκριμενη εκδοχη, ειναι οτι 1)Οι ρωμαιοι ειχαν σφαξει και εξανδραποδισει τους περισσοτερους ιλλυριους 2)Ολα τα τοπωνυμια της Αλβανιας (οπως και της Ελλαδας πιο νοτια) ειναι σλαβικης ριζας3)Απο την αλβανικη γλωσσα απουσιαζουν παντελως η ναυτικη ορολογια, ενω ειναι γνωστο απο την ιστορια οτι οι ιλλυριοι ηταν ναυτικοι.Οι λεξεις της αλβανικης που εκφραζουν τη ναυτικη ορολογια, ειναι ολες δανεισμοι απο αλλες γλωσσες.Αυτην την εκδοχη μεχρι ενος σημειου στηριζει και ο αρθογραφος, μονο που αποσιωπει παντελως τα σχετικα με τους σλαβους και παραθετει κατευθειαν διαφορα αρχαιοελληνικα τοπωνυμια (τα οποια ως γνωστον βγηκαν απο την ναφθαλινη μετα το 1830) και διαφορα αρχαιοελληνικα φυλλα (τα οποια δεν ξερουμε καν αν ηταν αρχαιοελληνικα, αφου οι αρχαιοι ελληνες προσαρμοζαν στην γλωσσα τους ολα τα ονοματα, προσωπων και τοποθεσιων, χωρις αυτο να σημαινει οτι αυτα ηταν ελληνικα)

ΓΙΩΡΓΗΣ

Οι αρχαιοι Ελληνες, που ησαν χρονολογικα πιο κοντα στα πραγματα και στα γεγονοτα και ηξεραν καλυτερα απο μας, ελεγαν,οχι αδικα,νομιζω, το γνωστο ''πάς μή Έλλην βάρβαρος'' γιατι οι νομαδες λαοι,τροφοσυλλεκτες,πρωτογονοι και με λεξιλογιο που δεν ξεπερνουσε τις 100-150 λεξεις,απομιμησεις των φωνων των ζωων,ως επι το πλειστον, οταν ηρχοντο κοντα τους,σαν να τους φαινοταν οτι επαναλαμβαναν το βαρ βαρ βαρ Οταν οι Ελληνες ηθελαν τις βαρβαρικες λεξεις να τις αποτυπωσουν γραπτως,( μονο οι Ελληνες ηξεραν να γραφουν), μοιραια τις εξελληνιζαν, οπως βεβαια προσπαθουσαν οπου ηταν δυνατον και να μεταδωσουν τον πολιτισμο τους και στους βαρβαρους! Οι Αρχαιοι δεν αντιμετωπιζαν τους ανθρωπους αυτους με τη σκληροτητα που τους αντιμετωπιζαν οι αλλοι λαοι, ακομη και στα πολυ μεταγενεστερα χρονια,αλλα με συμπεριφορα πολιτισμενη και υπευθυνοτητα και μεγαλη και εμπιστοσυνη! Αν αξιζαν, αναλαμβαναν εμπιστευτικες θεσεις μεχρι και ανωτατα αξιωματα.Καμια σχεση με τους σκλαβους της ''Καλυβας του Μπαρμπα-Θωμα''!Γι αυτο να το 'χετε τιμη σας που σας βαφτισαν οι Ελληνες και σας εθεσαν υπο την προστασια τους τοσους αιωνες! Οποιο πολιτισμο συγκρατησατε και εχετε, ε λ λ η ν ι κ ο ς ειναι, και δεν υπαρχει αλλος! Μην το ψαχνετε!

Τα πιστεύεις αυτά που γράφεις;

Γλώσσες με 150 λέξεις και φθόγγους σαν των ζώων, απλά δεν υπάρχουν. Δεν ξέρω τι σχέση νομίζεις ότι έχεις εσύ με τους αρχαίους ελληνες, όπως επίσης δεν ξέρω αν γνωρίζεις άλλη γλώσσα εκτός των νεοελληνικών (σχεδόν καμία σχέση με τα αρχαία ελληνικά),όμως μπορώ να σε διαβεβαιώσω με σιγουριά ότι η νεοελληνική είναι η φθογγολογικά φτωχότερη γλώσσα του κόσμου(γλώσσα μόνο 20 φθόγγων -ακόμα και η σουαχίλι έχει περισσότερους ).

@.ΓΙΩΡΓΗΣ

Θα γνωριζεις πώς εξελιχτηκε η Γλωσσα των πρωτογονων ως τα πρωιμα σταδια του πολιτισμου τους.Τελειοποιειται προοδευτικα απο τις πρωτογονες φωνες με τις οποιες θεραπευει τις βιοτικες του αναγκες μεχρι ολοενα και πιο συνθετες προτασεις και αφηρημενες εννοιες που εκφραζουν σε καθε γλωσσικο σταδιο και το σταδιο της πνευματικης του αναπτυξης και πολιτισμου.Οι τροφοσυλλεκτες,νομαδες και ληστρικες ορδες εχουν φτωχοτερη Γλωσσα εκφρασης απο τους γεωργους με οικισμους πολεις-πολιτισμο με πιο συνθετη κοινωνικη ζωη,νομους κλπ.Στα εξελικτικα σταδια εκφρασης Γλωσσας και Πολιτισμου μπηκαν πρωτοι οι Ελληνες του περι την Α.Μεσογειο ευρυτερου ελληνικου Χωρου.Σε κανενα σταδιο εξελιξης του ελληνικου πολιτισμου την αντιστοιχη χρονικη περιοδο δεν ξεπεραστηκε απο καποιον αλλο πολιτισμο.Ολοι οι αλλοι πολιτισμοι ειναι μετεξελιξη και απομιμησεις του!

Balkan burdelistan

Μπορούσε να ήταν ένας μεγάλος και τρομερό κράτος Ελλάδα-Αλβανία αλλά δεν το αφήνουν τα τσακάλια πού είναι γύρω μάς

για ονομα του θεου

εδω και δεκαετιες το ξερουμε οτι οι αρβανιτες και οι αλβανοι ειναι ελληνικα φυλα, οτι ειναι ελληνες. αλλα δυστυχως ο αλβανικος σωβινισμος δεν υποχωρει, μεγαλωνει!

ΠΑΓΓΑΙΟΝ

Υποστηρίχθηκε ότι ήταν "...δείγμα αρχαίας σλαβικής ή βουλγαρικής γλώσσας..."; Τότε οι Σλάβοι και οι Βούλγαροι περιφερόταν ως νομάδες στις στέπες πέραν των Ουραλίων. Το ίδιο υποστήριξαν οι Βούλγαροι όταν ανακαλύφθηκαν οι πινακίδες της Πύλου με την γραμμική γραφή "Β". Όμως το 1953, όταν τις αποκρυπτογράφησε ο Βέντρις αναφωνώντας: "Μα αυτά είναι Ελληνικά", το βούλωσαν δια παντός.

αλεξ

οι (αρχαιοι) ελληνες ειχαν τη συνηθεια να φτιαχνουν μικρους οικισμους-αποικιες σε ολη την περιμετρο της μεσογειου και της ανδριατικης,φυσικα και στην αλβανια..στο χαρτη δεν βλεπω ελληνικη παρουσια στο εσωτερικο της γειτονικης χωρας,μονο καποιες εμπορικες αποικιες στο νοτο κυριως,απο εκει και περα δηλαδη δεν υπηρχαν κατοικοι στο εσωτερικο της αλβανιας,τι καταγωγη ειχαν αυτοι οι ανθρωποι,γιατι σαφως πολλοι ιστορικοι διαφωνουν για την ελληνικοτητα των αρχαιων μακεδονων,των κρητικων αλλα και του πυρρου της ηπειρου..οι ιλλυριοι σαφως και υπηρξαν σαν λαος,πολλοι μεταναστευσαν στην ιταλια,ανανεμειγμενοι με ετρουσκους και ρωμαιους,πολλοι ιλλυριοι κατειχαν σημαντικες θεσεις στην ρωμαικη αυτοκρατορια,ακομα και σημερα η γλωσσα arbereshe μιλιεται στα χωρια της νοτιας ιταλιας..το οτι στην αλβανια ονομαζαν οι ελληνες πχ την πολη lezha ως λυσσο και το vlore ως αυλωνα δεν αποτελει ενδειξη ελληνικοτητας των περιοχων αυτων,διοτι οι ελληνες εχουν την ταση να εξελληνιζουν τα ονοματα ολων των χωρων της γης..πχ το brisbane της αυστραλιας το ονομαζαν βρισβανη,το new jersey το λεγανε νεα ιερσεη και το san francisco αγιο φραγκισκο,μηπως υπηρχαν και εκει ελληνικες απoικιες και δεν το ξερουμε?οσο για αυτους που αμφισβητουν την ευρωπαικη καταγωγη των αλβανων,ειτε σας αρεσει ειτε οχι οι αλβανοι ειναι απο τις πιο γνησιες ευρωπαικες φυλες,στο βορρα της χωρας και στο κοσοβο υπαρχουν ξανθοι αλβανοι και εντελως λευκοι,ε,δεν νομιζω να ειναι ασιατικης καταγωγης ολοι αυτοι,αλλωστε τα αλβανικα εχουν παρα πολλες λεξεις ευρωπαικες,εχουν κοινη ριζα με τα λατινικα,οποιος ξερει αγγλικα η γαλλικα μπορει πανευκολα να καταλαβει πολλες απο τις λεξεις ενος αλβανικου κειμενου..

@αλεξ

γραφεις πως δεν βλεπεις ελληνικη παρουσια στο εσωτερικο της γειτονικης χωρας,παρα μονο καποιες εμπορικες αποικιες στο νοτο κυριως. Βλεπεις εσυ αλλη παρουσια?

ΓΙΩΡΓΗΣ

Οι βορειες Χωρες ή οι νοτιες και παραθαλασσιες ηταν τοτε πιο φιλοξενες και γεωργικα εκμεταλλευσιμες, και αρα πιο πολυανθρωπες και τεχνολογικα και πολιτιστικα πιο προοδευμενες ; _ Ωραια! Γιατι λοιπον φαντασιωνεστε παντα καθοδους των βορειων προς τους νοτιους, που παντα καταφερνουν δηθεν αν και πεινασμενοι, να επικρατουν των νοτιων; Συνεπως, γιατι δεν γινοταν ακριβως το αντιθετο; Δηλαδη να εκστρατευουν οι πολυαριθμοι παραθαλασσιοι,λογω της γεωργιας τους και του καλυτερου τεχνολογικου τους εξοπλισμου εναντιον των βορειων; (αφου πραγματικα ετσι γινοταν οπως διαφαινεται και απο τον Τρωικο Πολεμο και απο την Αργοναυτικη εκστρατεια)Γιατι δεν υπαρχει ουτε για δειγμα αρχαιολογικο ευρημα στην αχανη ενδοχωρα της Ευρωπης; Γιατι μασατε το σανο των αποικιοκρατων; Μη γελιεστε : πρωτοι και μονοι που μπηκαν στον πολιτισμο ηταν οι Ελληνες και εξακτινωθηκαν προοδευτικα απο την Ελλαδα σε ολη τις γυρω Χωρες Αυτοι πρωτοι ανεπτυξαν Γλωσσα και γραφη και πολιτισμο και μετεξελιξη του ελληνικου πολιτισμου ειναι ολοι οι αλλοι! Μηπως φανταζεστε οτι τοσο πυκνος ελληνικος πληθυσμος πεθανε ατεκνος και ευνουχισμενος;ή μηπως νομιζετε εαν φιλοξενηθηκαν απο τους Ελληνες του Βυζαντιου μερικοι απλυτοι και κακοριζικοι ως σκλαβοι-Σλαβοι και εργατες ή και μισθοφοροι, αλλοιωσαν το γενετικο κωδικα των εκατομμυριων Ελληνων; Κουνια που σας κουναγε φουκαραδες!

Χρήστος Ιταλία

Ευχαριστούμε κύριε Στούκα. Παρακαλώ συνεχίστε νατην ανοίγετε μάτια

Ιστορικός αναγνώστης

Στην περιοχή οι πρώτοι ήταν οι ΑΝ-ΤΩΝ... μετά, εμφανίστηκαν Θράκες, Μακεδονες, Ιλλυροι κ.α Ότι, βολεύει τον καθένα γράφεται!!!

Αλή Αλ-Γιουνάνι

Οι Αλβανοί και η καταγωγή τους ε' μέρος) «Αλβανία. Πολλές φυλές έχουν εμφανιστεί και έχουν έρθει στην Ευρώπη. Αρκετές φορές ορδές από την ανατολή την έχουν σαρώσει σε διάφορες στιγμές και εξαφανίστηκαν στο διάβα της ιστορίας. Αλλά από τους λίγους αυθεντικούς κατοίκους της Ευρώπης, τους πραγματικούς Ευρωπαίους, ακόμα παραμένουν οι Αλβανοί, οι οποίοι κατοικούν σε ένα ορεινό τμήμα της βαλκανικής χερσονήσου. Οι Αλβανοί είναι οι απευθείας απόγονοι των Ιλλυριών οι οποίοι ζούσαν στα νότια της Ευρώπης από την απαρχή της ιστορίας.» (The Resurrected Nations: Short Histories of the Peoples Freed by The Great War and Statements of Their National Claims, By Isaac Don Levine States, Small –1919, page 66) «…η άποψη της πλειοψηφίας των επιστημόνων είναι ότι οι Αλβανοί - και η αλβανική γλώσσα – είναι οι πλησιέστεροι σήμερα απόγονοι των Ιλλυριών..Αυτό μας κάνει περισσότερο σαφές το γιατί αυτός ο αρχαίος λαός έχει προσκολληθεί τόσο επίμονα στην αρχαία του γλώσσα και κουλτούρα..παρόλο που η γη τους κατακτήθηκε επανηλειμμένα από τους Έλληνες και τους Ρωμαίους και τους Σλάβους και τους Τούρκους και παρόλο που επανηλειμμένα χρησιμοποίησαν αυτές τις επιβεβλημένες από τις καταστάσεις γλώσσες, οι άνθρωποι που είναι γνωστοί ως Αλβανοί, έχουν επίμονα και θριαμβευτικά διατηρήσει τη μητρική τους γλώσσα, τα έθιμα και τις παραδόσεις τους και την αρχαία ιλλυρική και πελασγική τους ταυτότητα.» (The Albanians, an Ethnic History from Prehistoric Times to the Present – Edwin E. JACQUES, McFarland 2010) Ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος στο Εγχειρίδιον της Γενικής Ιστορίας του, στο οποίο λέει: «Τα Ιλλυρικά έθνη, προϊόντος του χρόνου, εν μέρει μεν ηφανίσθησαν μετά εθνών ετέρας καταγωγής, Μόνοι δε οι Αλβανοί θεωρούνται υπό των πλείστων νεωτέρων ερευνητών γνήσιον της φυλής εκείνης λείψανον, ως εκ της παραθέσεως της γλώσσης αυτών μετά των περισωθεισών από της αρχαίας Ιλλυρικής λέξεων.» (τομ. Α, σελ. 96) «Ο εθνικά αλβανικός πληθυσμός έλκει τις ρίζες του στις προελληνικές ιλλυρικές φυλές, των οποίων το παρόν έχει καταγραφεί στα Βαλκάνια τουλάχιστον από τη 2η χιλιετία π.Χ.» (Eastern Europe: an introduction to the people, lands, and culture, Richard C.Frucht, 2005, page 698)

μας τα πρηξες

πρακτορακι ανθελληνα

ΓΙΩΡΓΗΣ

Αν ησασταν τοσο παλιοι, γιατι δεν αναπτυχθηκε η Γλωσσα σας προφορικη και γραπτη και να δωσει πνευματικους καρπους, σαν των Ελληνων; Γιατι δεν υπαρχουν αρχαιολογικα ευρηματα και παλιες γραπτες αποδειξεις; Μονο μπλα μπλα, προφορικα και ο,τι του φανεί του Λωλοσστεφανή; Ξερεις οτι το προφορικο δε φτανει παραπανω απο 120-130 χρονια, οσο που να το διηγηθει ο παππους στο εγγονι και μετα αλλοιωνεται και γινεται παραμυθακι! Εν ολιγοις: Εφταναν στα μεσα και υστερα χρονια του Βυζαντιου διαφοροι βαρβαροι εξουθενωμενοι και εκλιπαρωντας τον ανθρωπισμο των Βυζαντινων και ζητουσαν να αλλαξουν ζωη και να τεθουν στις προσταγες τους.Ακουγαν απο πού ξεκινησαν οι ταλαιποροι και τους εδιναν τα αναλογα ονοματα εγκαθιστωντας τους σε περιοχες μαζι με γεωργοκτηνοτροφους Ελληνες για να βοσκουν τα κοπαδια και απο οπου επαιρναν μισθοφορους και υπηρετες ενω τους βαφτιζαν κιολας ομαδικα σε ποταμια,Με τα χρονια και την απομονωση, η ελληνικη Γλωσσα της περιοχης γινοταν διαλεκτος και συμπεριελαμβανε και βαρβαρικες λεξεις των συντοπιτων βαρβαρων. Κατα και ρους, και βαζοντας αρχηγους τους ως πιο αγριους στη μορφη βαρβαρους εκαναν διαμαρτυριες και πορειες με αγριο τροπο στα γειτονικα τους αστικα κεντρα διεκδικωντας δωρα και ενδιαφερον, απο την κεντρικη Εξουσια Αυτες τωρα τις διαλεκτους και αυτους τους βυζαντινους πληθυσμους, στην εποχη της Αποικιοκρατιας καταφεραν να τους πεισουν οι αποικιοκρατες οτι αποτελουν ξεχωριστες εθνοτητες και Γλωσσες και σχηματισαν περιξ των Ελληνων τα κρατη ανδρεικελα: της Αλβανιας,Σκοπιων,Βουλγαριας Τουρκιας κοκ.για να εκμεταλλευονται την περιοχη πιο αποτελεσματικα.Ππληρωμενοι κονδυλοφοροι και πολιτικοι, απο εδω και απο εκει, πλαστογραφησαν την ελληνικη Ιστορια αλλα και απαγορεψαν και απαγορευουν να ακουγεται η ελληνιδα φωνη! Ομως του κακου! Μολις βρεθουνε, ιδιως οι Αλβανοι, στην Ελλαδα νιωθουν πανελευθεροι σαν το ψαρι, οταν βρισκεται στο νερο! Ουτε που το καταλαβαινεις πως δεν ειναι Ελληνες, ακομη και τα μικρα τους παιδια! Αυτη ειναι η αληθεια. κομματιασαν τον Ελληνισμο, γιατι δεν μπορουσαν αλλιως να τον ξεπερασουν!

Αλή Αλ-Γιουνάνι

Οι Αλβανοί και η καταγωγή τους δ' μέρος) Ο αυτοκράτορας Μανουήλ Παλαιολόγος, στον επιτάφιο προς τον αυτάδελφό του Θεόδωρο Παλαιολόγο, μας δίνει αξιοπρόσεκτες πληροφορίες για την μετοίκηση χιλιάδων Αλβανών στην Πελοπόννησο, τους οποίους αποκαλεί ‘Ιλλυριούς’: «Αλλά και Ιλλυριοί, περίπου μία μυριάδα, αθρόοι μετοίκησαν με τα παιδιά και τις γυναίκες και τα ζώα τους…» (Λάμπρου: «Παλαιολόγεια και Πελοποννησιακά», τ. Β, σ. 41–42) Στον σατυρικό διάλογο ‘Ταξίδι στον Άδη’ (Επιδημία Μάζαρι εν Άδου) του βυζαντινού Μάξιμου Μάζαρι, ο συγγραφέας περιγράφει τις επτά γλωσσικές–πολιτισμικές κοινότητες που κατοικούν από κοινού (οικεί αναμίξ γένη) το 1415 στην Πελοπόννησο: Λακεδαίμονες (Μανιάτες), Ιταλοί, Πελοποννήσιοι (Μοραΐτες), Σθλαβίνοι (Σλάβοι), Ιλλυριοί (Αρβανίτες), Αιγύπτιοι (Τσιγγάνοι) και Ιουδαίοι (Εβραίοι). (D. Α. Zakythinos, Le Despotat grec de Morée, II Athènes 1953, σελ. 1.) Οι Αλβανοί είναι απόγονοι των Ιλλυριών, χωρίς φυσικά να παραβλέπουμε τις διάφορες επιμιξίες τους με Δάκες, Μοισούς, Φρύγες, Παίονες, Θράκες, Κέλτες, Γότθους, Ρωμαίους, Τούρκους κ.α., ο βασικός όμως πυρήνας των προγόνων των Αλβανών ήταν οι Ιλλυριοί.

Αλή Αλ-Γιουνάνι

Οι Αλβανοί και η καταγωγή τους γ' μέρος) Ο Κροάτης ιστορικός και πολιτικός Milan von Šufflay (1879-1931), όπως και ο Σέρβος εθνολόγος Jovan Erdeljanović, θεωρούσε τους Αλβανούς ως απόγονους των Ιλλυριών, ενώ ο γνωστός Τσέχος σλαβολόγος Konstantin Jireček, αν και μεροληπτούσε υπέρ των Σλάβων, θεωρούσε τους Αλβανούς ως απόγονους των Ιλλυριών μεν αλλά θεωρούσε ότι είχαν έρθει από βορειότερα, από τη Δαλματία. Ανάμεσα στα γραπτά του Šufflay τα σχετικά με τους Αλβανούς, είναι τα “Povijest severnih Arbanasa”, που εκδόθηκε στο Βελιγράδι το 1924, το “Städte und Burgen Albaniens hauptsächlich während des Mittelalters”, που εκδόθηκε στη Βιέννη το 1924 και το “Srbi i Arbanasi: njihova simbioza u srednjem vjeku”, που εκδόθηκε στο Βελιγράδι το 1925 και μία μεγάλη σειρά άρθρων. Μαζί με τους Ludwig von Thallóczy & Konstantin Jireček, εξέδοσε τη σημαντική δίτομη συλλογή αλβανικών ιστορικών κειμένων με τίτλο ‘Acta et diplomata res Albaniae mediae aetatis illustrantia’, που εκδόθηκε στη Βιέννη το 1913 και το 1918, καλύπτοντας τα χρόνια από το 344 έως το 1406 μ.Χ. Ας δούμε ένα άρθρο του Šufflay σε μία Βιεννέζικη εφημερίδα τον Νοέμβριο του 1912, όταν ο στρατιός των Σέρβων είχε καταλάβει το Κόσοβο και ένα μεγάλο μέρος της Αλβανίας: «Οι Σέρβοι θα ήταν καλύτερο να μην αναφέρουν ιστορικές απαιτήσεις στο κυριότερο αλβανικό λιμάνι, αυτό του Δυρραχίου, που προτίθενται να το κατακτήσουν…Σε ιστορικά γραπτά, η ‘Αλβανία’ έγινε τότε ένας συμβατικός όρος, αναφερόμενη στην ορθογώνια ορεινή περιοχή ανάμεσα στο Τίβαρ, Πρίζρεν, Οχρίδα και Βαλόνα (Αυλώνα). Αυτή είναι η περιοχή στην οποία οι αυτόχθονες λαοί (Ιλλυριοί, Θράκες) βρέθηκαν σχεδόν ολοκληρωτικά υπό την εξουσία νέων (κρατικών) σχηματισμών από Έλληνες, Ρωμαίους και Σλάβους, όπως ο κισσός εξαπλώνεται πάνω στα γρανιτένια μνημεία ενός πρώην μεγάλου έθνους, τους Ιλλυριούς. Η λέξη ‘Αλβανία’ έχει χρησιμοποιηθεί ώστε να περιγράψει το μέσο αυτής της ορθογώνιας περιοχής από τα παλιά ιλλυρικά χρόνια..Αυτή η περιοχή ήταν πάντα μία παραμεθόρια περιοχή στην ουσία, ένα όριο ανάμεσα σε γλώσσες, θρησκείες και πολιτικές δυνάμεις. Ήταν ένα προϊόν ανατολής και δύσης, μία συγχώνευση των λιμανιών των Λατίνων και των Ελλήνων, ή ένα αμάγαλμα του Ρωμαϊκού και του Βυζαντινού κόσμου...οι αυτόχθονες Αλβανοί και οι κατακτητές Σλάβοι…» (Das mittelalterliche Albanien, Neue Freie Presse, Vienna, 28 November 1912, p. 26 & reprinted in Illyrisch-Albanische Forschungen, edited by Ludwig von Thallóczy, Volume 1 (München & Leipzig: Düncker & Humblot, 1916), p. 282-287)

ΓΙΩΡΓΗΣ

Προσεξε Αλ Γιουνανι δηλ. εσυ ο Ίωνας,ο Ελληνας, γιατι ο φανατισμος των Αλβανων και ο σωβινισμος τους, μπορει και το ελληνικο σου ονομα να σε κανει να αλλαξεις! Ολοι αυτοι οι συγγραφεις, που αναφερεις και οι εκδοσεις των συγγραμματων τους , αν προσεξες, δραστηριοποιουνται στα χρονια που οι αποικιοκρατες Αγγλογαλλοι και αλλοι παρακτιοι με ναυτικη παραδοση Λαοι, προσπαθουν να αποκλεισουν τις Γερμανο-αυστρο ουγγρικες κεντρικες δυναμεις στην ενδοχωρα της Ευρωπης, ωστε να μην παρουν μερος στο μοιρασμα των πλουσιων μακρινων αποικιων, τοσο απαραιτητων για τον ανταγωνισμο των βιομηχανικων Οικονομιων τους.Απο αυτο τον ανταγωνισμο δυστυχως, και απο καραμπολα γι αυτο το λογο, δημιουργησαν την Αλβανια! Ολοι που αναφερεις, εδρασαν γυρω απο το 1912, που δημιουργησαν το κρατος ανδρεικελο της Αλβανιας, σε βαρος του Ελληνισμου, ετσι στην ψυχρα ,χωρις εθνικοαπελευθερωτικο αγωνα της ελληνικης αυτης περιοχης,χωρις τιποτε! Γιατι απλα με τη δημιουργια της Αλβανιας, εξυπηρετιοντουσαν τα γεωστρατηγικα τους σχεδια! Ολοι αυτοι που λες ηταν οι πληρωμενες γραφιδες τους! Αλλα τι λεω...;; αφου δεν ξερω τι μπορει να εισαι ε σ υ; !

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

battle-kosovo_1389

Γιατί το Κοσσυφοπέδιο θεωρείται ιερή περιοχή για τους Σέρβους- Οι μάχες του Κοσσυφοπεδίου- Το Κόσοβο στο πλαίσιο της ενωμένης Γιουγκοσλαβίας- Πώς έφτασαν οι Αλβανοί να αποτελούν την πλειοψηφία του πληθυσμού του Κοσσυφοπεδίου;

28
sitaras_for_8_dec_2018_photo_3

¨Ένας από τους πρώτους Μεγαλοπαντοπώλες που χρησιμοποίησαν γυναίκες σαν ταμίες ήταν και ο Παντελής Θανόπουλος, της γνωστής και σήμερα μεγάλης αλυσίδας της περιοχής της Κηφισιάς, στις αρχές του 20ου αιώνα. Και επειδή βέβαια εθεωρείτο πρότυπο επιτυχημένου επιχειρηματία δεν άργησαν σταδιακά και άλλοι συνάδελφοί του να τον ακολουθήσουν.

1