Ο Αi Weiwei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Αi Weiwei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο διεθνούς φήμης Κινέζος εικαστικός παρουσίασε την έκθεσή του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Αi Weiwei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο διεθνούς φήμης Κινέζος εικαστικός παρουσίασε την έκθεσή του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης


Μια έκθεση του Ai Weiwei στην Αθήνα -και μάλιστα η πρώτη του στην Ελλάδα- δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Και μάλιστα όταν ο ίδιος ο καλλιτέχνης έρχεται να την παρουσιάσει. Για αυτό και στον πέμπτο όροφο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης χθες, Πέμπτη, το πρωί δεν έπεφτε καρφίτσα. Δημοσιογράφοι, κάμερες και άνθρωποι από τον χώρο του πολιτισμού έβαλαν τα δυνατά τους για να βγάλουν μια φωτογραφία τον εκκεντρικό Κινέζο ο οποίος φρόντισε από τη μεριά του να απαθανατίσει τη στιγμή.

Κλείσιμο
Ήρεμος και απόλυτος στις απόψεις του, ο Ai Weiwei απάντησε στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων και παρατήρησε ότι οι περισσότερες αφορούσαν την πολιτική. Δεν δίστασε να χαρακτηρίσει «ντροπή» την στάση της Ευρώπης απέναντι στους πρόσφυγες και να αναφέρει πολλές φορές ότι σέβεται την Ελλάδα για τον πολιτισμό της αλλά και επειδή η χώρα ακολούθησε την καλύτερη προσέγγιση στο συγκεκριμένο ζήτημα. «Απόφαση που θα μείνει στην ιστορία και θα την θυμόμαστε για πάντα», όπως ο ίδιος τόνισε.

Η αλήθεια είναι όμως ότι ο Ai Weiwei δεν ήρθε στην Αθήνα για να κριθεί σαν ακτιβιστής ούτε σαν ερευνητής, αλλά σαν καλλιτέχνης. Αν και ο ίδιος ανέφερε ότι ο «καλλιτέχνης προσπαθεί να βρει μια γλώσσα για να επικοινωνήσει αυτό που ο ίδιος νιώθει. Άλλοι το καταφέρνουν καλά και άλλοι όχι, όπως εγώ που αναγκάστηκα να γίνω ακτιβιστής». Η βασική αφορμή για τη χθεσινή συνάντηση ήταν η παρουσίαση του έργου του θα φιλοξενηθεί στο μουσείο μέχρι τις 30 Οκτωβρίου, και αφορά στην πρώτη μεγάλη έκθεση του στην Ελλάδα και ταυτόχρονα στην πρώτη παρουσίαση δουλειάς του σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως. Η έκθεση περιλαμβάνει καινούργια έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση και κάποια παλαιότερα, ενώ ιδιαίτερα συγκινητική είναι η τοποθέτηση μερικών από αυτών ανάμεσα στα εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.



Το τι προκαλεί στον καθένα εντύπωση είναι πάντα διαφορετικό σε μια έκθεση, αλλά σε αυτή την περίπτωση η ματιά σου στέκεται σε πολλά και διαφορετικά σημεία. Από τα δακρυγόνα και τα φυσίγγια που εκτίθενται στον δεύτερο όροφο του μουσείου, τον Πολυέλαιο στο αίθριο του Μεγάρου Σταθάτου αλλά και το έργο Σίδερο Οπλισμού και Φέρετρο. Φυσικά δεν μπορεί κανείς να μην αναφέρει το Standing Figure, έργο που δημιουργήθηκε πριν λίγους μήνες και αφορά σε ένα γλυπτό σε φυσικό μέγεθος εξολοκλήρου από μάρμαρο, το οποίο παραπέμπει όπως μας ενημερώνουν οι επιμελητές «άμεσα στα ειδώλια τύπου Σπεδού που κυριαρχούσαν κατά την Πρωτοκυκλαδική Περίοδο (2800-2300 π.Χ). Σε μια προσωπική ερμηνεία της Κυκλαδικής Τέχνης, ο Ai Weiwei έχει μεταβάλει την κλίμακα, μετατρέποντας το μικρό κυκλαδικό ειδώλιο σε μια πανύψηλη θεότητα. Με σαφή αναφορά στο προκλητικό φωτογραφικό τρίπτυχο Dropping a Han Dynasty Urn (1995) του ίδιου του Ai, το γλυπτό εμφανίζεται με χέρια εκτεταμένα και ένα αγγείο μετέωρο από κάτω, ως ένας υπαινιγμός σχετικά με την καταστροφή αρχαίων έργων τέχνης κατά την Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα (1966–1976)».



Δική τους θέση στην έκθεση έχουν και οι 12.030 εικόνες που τράβηξε ο καλλιτέχνης με το κινητό του κατά την παραμονή του στη Λέσβο και εκτίθεται στο ισόγειο του Μουσείο μαζί με τη δουλειά έξι Ελλήνων ερασιτεχνών φωτογράφων από το ίδιο νησί. Η παρέμβαση όμως ενός τέτοιου βεληνεκούς καλλιτέχνη δεν θα μπορούσε να μην αφορά και την εξωτερική όψη του Μουσείου. Εκεί, στην κορυφή του Μεγάρου Σταθάτου ο Ai Weiwei ύψωσε τρεις σημαίες, μια για την Ελλάδα, μια για την Ευρώπη και μια με το όνομα Σκιά. Όπως σημειώνουν οι επιμελητές: «Οι Σημαίες του Ai Weiwei συνιστούν μια νέα ομάδα έργων φτιαγμένων ειδικά για την έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης της Αθήνας, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης εμπλοκής του καλλιτέχνη με την προσφυγική κρίση στη Λέσβο. Οι σημαίες είναι εμβληματικά αντικείμενα, παγκόσμια σύμβολα ταυτότητας, εθνικισμού και της έννοιας του “ανήκειν”. Στο πλαίσιο της μετανάστευσης αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, καθώς χιλιάδες άνθρωποι εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους σε αναζήτηση νέας στέγης υπό τη σημαία της Ευρώπης. Δύο από τις σημαίες είναι πράγματι εκείνες της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μοχθούν στην προσπάθεια να υποκαταστήσουν τις πατρίδες των εκτοπισμένων και των άστεγων. Η τρίτη σημαία αντιπροσωπεύει τον μεταιχμιακό χώρο που καταλαμβάνουν οι πρόσφυγες στη Λέσβο: το στρογγυλό σχήμα στο κέντρο είναι το περίγραμμα του σώματος του Alan Kurdi, του τρίχρονου παιδιού κουρδικής καταγωγής από τη Συρία, του οποίου η εικόνα κατέκλυσε τα παγκόσμια ΜΜΕ μετά τον πνιγμό του στο Αιγαίο στις 2 Σεπτεμβρίου 2015».
{{{ articlebanner-330x100-triple-1 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-2 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-3 }}}

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης