Η «επίσημη» βράκα

jb

Ένα χρονικό για την ανδρική αιγαιοπελαγίτικη φορεσιά στην προεδρική φρουρά

Η ενδυμασία των υπηρετούντων στο υπό σύσταση ελληνικό πολεμικό ναυτικό αμέσως μετά την Επανάσταση και τη δημιουργία αναγνωρισμένου διεθνώς κράτους, ακολούθησε -ελλείψει χρημάτων- τα ενδυματολογικά πρότυπα της αιγαιοπελαγίτικης καθημερινότητας. Στον σχετικό κανονισμό στολών του πολεμικού ναυτικού αναφέρεται πώς κατά το πρώτο διάστημα του ανεξάρτητου εθνικού βίου «τα πληρώματα των Πολεμικών Πλοίων δεν έφεραν στολή. Όλοι, ανεξαρτήτως βαθμού, φορούσαν την παραδοσιακή νησιώτικη φορεσιά, αποτελούμενη από βράκα, κόκκινο φέσι, γιλέκο, ζιπούνι, πουκάμισο, μπλέ.ή κόκκινο ζωνάρι στη μέση, μαύρο μαντήλι στο λαιμό, μακριές κάλτσες, μαύρα μπατάλικα (μισά παπούτσια όπως οι παντόφλες)».

Στα τέλη του 1868 συστήθηκε ένα άγημα με καθήκοντα τόσο στρατιωτικά όσο και «τελετουργικά» που εξελίχθηκε στη σημερινή προεδρική φρουρά. Ως επίσημη ενδυμασία του καθιερώθηκε η ευζωνική στολή και η φουστανέλα. Στα χρόνια που πέρασαν η διαδικασία της ενσωμάτωσης στον εθνικό κορμό νέων εδαφών και οι αλλεπάλληλες πολεμικές περιπέτειες «εφοδίασαν» τη φρουρά με νέες ενδυμασίες. Οι φορεσιές των Μακεδονομάχων, των Βαλκανικών Πολέμων, των Κρητών και των Ποντίων προστέθηκαν, αντικατοπτρίζοντας την επίσημη αντίληψη για κομβικές και βαρύνουσες στον βίο του ελληνικού κράτους ιστορικές στιγμές.
Οι βρακοφόροι της νησιωτικής χώρας εκπροσωπήθηκαν πολύ πρόσφατα με τη δική τους στολή. Η βράκα είναι συνδεδεμένη με τη ναυτική ζωή. Χρηστικό ένδυμα που επινοήθηκε για να διευκολύνει την κίνηση των ανδρών στο κατάστρωμα των πλοίων. Οι πρώτες πληροφορίες πηγάζουν από μεσαιωνικό καλλιγραφημένο χειρόγραφο (Codex Quintus-κώδικας 5) που φέρει τον τίτλο: «Διήγησις εξαίρετος και όντως θαυμασία του κοσμοκράτορος Αλεξάνδρου του βασιλέως» και διασώζεται στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας.

vrak1


Η πολύπτυχη βράκα από αδιαβροχοποιημένο μάλλινο, βαμβακερό ή μεταξωτό ύφασμα σε βαθύ κυανό ή μαύρο χρώμα «αρχικώς αναφέρεται ώς κυλόττα ή φελέσσι. Με την πάροδο των ετών μετεξελίχθηκε στην νησιώτικη βράκα ή καραμάνι (ονομασία που οφείλεται στην ουρά του προβάτου, η οποία αναλογικά συμπίπτει με το σχήμα της φουφούλας που εξέχει από το σώμα του ανδρός)» μας πληροφορούν τα Υδραίικα Λαογραφικά Σύμμικτα Ζ΄(Νικόλαος Γ. Χαλιορής, 1931).
Η στήλη ευχαριστεί θερμά την Πολιτιστική Ομάδα «Αρχιπέλαγος» για την παραχώρηση του σχετικού πληροφοριακού υλικού. Η Ομάδα που ειδικεύεται στην παραγωγή οπτικοακουστικού έργου για τη ναυτική ιστορία του Αιγαίου (των Δωδεκανήσων κυρίως) πραγματοποίησε πολυετή έρευνα και ακολούθησε ορισμένη τεκμηριωτική διαδικασία προκειμένου η εν λόγω ενδυμασία να ενταχθεί σε αυτές της προεδρικής φρουράς (χρηματοδότησε δε και τα πρώτα δύο αντίγραφα).



ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

synthesi01

Το Κράτος ως Λερναία Ύδρα, όπως «λέει» και ο τίτλος του νέου βιβλίου του καθηγητή Γιώργου Δερτιλή – ένα δοκίμιο που περιγράφει επτά μορφές με τις οποίες μπορούμε σήμερα πλέον να σκεφτούμε το κράτος.

1
tombazis01

Ένα ιστορικός ελαιώνας στην παραθαλάσσια περιοχή Γαλατά Τροιζηνίας στην Βορειοανατολική Πελοπόνησσο απέναντι απο το όμορφο νησί του Πόρου φτιαγμένος από τον ναύαρχο της Επανάστασης  Εμμανουήλ Τομπάζη μας δίνει σήμερα ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

lev01

Η κα Βάσω Βούζα-Κυρατζή συνάντησε στη πόλη των Γρεβενών τον σχεδιαστή Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης η δημιουργική δουλειά που συνοδεύει μια παραγωγική προσπάθεια με επίκεντρο μια φάρμα λεβάντας.

1
barber0

Ποιόν εν τέλει εμπιστεύεται ένας κουρέας για να αφεθεί να δεχθεί τις υπηρεσίες ενός συναδέλφου του; Ένα ενδιαφέρον θέμα…με καλοκαιρινή διάθεση.

1
60147391_2214446438624038_8701900897598308352_n

Το εστιατόριο των αδελφών Κομπογιαννίτη στη περιοχή του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Καλαμάτας είναι ένας συνδυασμός γεύσεων που έρχεται από την τοπική παράδοση με την απαραίτητη τσαχπινιά της σύγχρονης δημιουργίας.

tsas

Ο Άγγελος Φωκιανός είναι ένας νέος Αθηναίος, επιχειρηματίας της γενιάς των 20plus αλλά και ένας επιχειρηματίας της «μιας ιδέας» -αρκεί εκείνη να βρει ανταπόκριση και να «δέσει» το ακροατήριο και πάνω σε αυτό να «χτίσει» την επιτυχία της.

jghmvew

Το Park your Cinema επιστρέφει στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ, με αφιέρωμα σε κλασικές κωμωδίες και αγαπημένες παιδικές ταινίες