Νέο τεστ αίματος ανιχνεύει όχι μόνο τον καρκίνο, αλλά και πού αναπτύσσεται στο σώμα

Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανέπτυξαν ένα πειραματικό τεστ αίματος, το οποίο μπορεί να ανιχνεύσει έγκαιρα τον καρκίνο και, επιπλέον, να εντοπίσει σε ποιο σημείο του σώματος αρχίζει να αναπτύσσεται ο όγκος.

Το τεστ, εφόσον βελτιωθεί και εφαρμοσθεί κλινικά, μπορεί να βοηθήσει, ώστε να μειωθούν οι επεμβατικές διαδικασίες, όπως οι βιοψίες. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο, με επικεφαλής τον καθηγητή εμβιομηχανικής Κουν Ζανγκ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γενετικής «Nature Genetics».

Τα συνήθη γενετικά τεστ αίματος για τον καρκίνο ανιχνεύουν το DNA που απελευθερώνεται από τα κύτταρα του όγκου. Όμως δεν είναι σε θέση να δώσουν ενδείξεις για το πού αναπτύσσεται ο καρκίνος μέσα στο σώμα. Αλλά, η γνώση της τοποθεσίας του όγκου είναι κρίσιμης σημασίας για την έγκαιρη και πιο αποτελεσματική θεραπεία.

Το νέο τεστ χρησιμοποιεί μια νέου τύπου «υπογραφή DNA» που μπορεί τόσο να ανιχνεύσει τα καρκινικά κύτταρα στο αίμα, όσο και να εντοπίσει τη θέση τους. Όταν ένας όγκος αρχίζει να αναπτύσσεται σε μια περιοχή του σώματος, ανταγωνίζεται με τα υγιή κύτταρα για θρεπτικά συστατικά και για χώρο, σταδιακά καταστρέφοντάς τα.

Καθώς τα υγιή κύτταρα πεθαίνουν, απελευθερώνουν DNA στο αίμα και ανάλογα με την «υπογραφή» του εκάστοτε γενετικού υλικού, είναι δυνατό να εκτιμηθεί από ποιο σημείο του σώματος αυτό προέρχεται. Κάθε ιστός του σώματος μπορεί να εντοπισθεί από μια μοναδική «υπογραφή».

«Κάναμε την ανακάλυψη τυχαία. Αρχικά είχαμε ακολουθήσει τη συμβατική προσέγγιση και ψάχναμε απλώς για σήματα καρκινικών κυττάρων, προσπαθώντας να καταλάβουμε από πού έρχονταν. Όμως ταυτόχρονα βλέπαμε σήματα από άλλα κύτταρα και συνειδητοποιήσαμε ότι αν ενοποιούσαμε τις δύο ομάδες σημάτων, θα μπορούσαμε στην πραγματικότητα να προσδιορίσουμε την παρουσία ή απουσία ενός όγκου και το πού αυτός αναπτύσσεται», ανέφερε ο Ζανγκ.

Όπως είπε, προτού το τεστ αξιοποιηθεί στην κλινική πρακτική, πρέπει να βελτιωθεί σε συνεργασία με ογκολόγους.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ