Η στράτα του Στράτη στην Αθήνα

uighew

50 χρόνια μετά από τον θάνατο του συγγραφέα Στράτη Μυριβήλη η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού οργανώνει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και του προγράμματος Άνοιγμα στη Πόλη ένα λογοτεχνικό περίπατο με αφετηρία το σπίτι του στην οδό Ερεσσού στα Εξάρχεια

Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τον θάνατο του Στράτη Μυριβήλη. Η επέτειος είναι στις 19 Ιουλίου. Ένα μήνα και κάτι μέρες νωρίτερα από την ημέρα της επετείου η πάντα δραστήρια Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού οργανώνει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και του προγράμματος Άνοιγμα στη Πόλη μια εκδήλωση με θέμα: «Η στράτα του Στράτη στην Αθήνα»: Λογοτεχνικός περίπατος στα βήματα του Στράτη Μυριβήλη.
Το ραντεβού για τη συνάντηση αλλά και την εκκίνηση του περιπάτου έχει ορισθεί για το σπίτι του συγγραφέα, στην οδό Ερεσσού αριθμός 59 στα Εξάρχεια.

Ο Πρόλογος θα γίνει από τον δημοσιογράφο Νίκο Βατόπουλο που έχει αναφερθεί σε κείμενο του στην οδό Ερεσσού του συγγραφέα. Κατά την διάρκεια του περιπάτου έχει ορισθεί να γίνουν τρεις στάσεις στα Εξάρχεια και τη Νεάπολη με αναγνώσεις, από τους ηθοποιούς Δημήτρη Μοθωναίο και Κωνσταντίνο Γιαννακόπουλο, αποσπασμάτων από τα διηγήματα των «Χρωματιστών βιβλίων» που αναφέρονται στις συγκεκριμένες τοποθεσίες. Ο Επίλογος θα γίνει από τον συγγραφέα Κώστα Ακρίβο.

Στην πλατφόρμα του ΕΚΕΒΙ (www.ekebi.gr) βρήκα ένα αναλυτικό βιογραφικό του συγγραφέα: «Ο Στρατής Μυριβήλης (πραγματικό όνομα Ευστράτιος Σταματόπουλος) γεννήθηκε στη Συκαμιά της Λέσβου, πρωτότοκος γιος του Χαράλαμπου Σταματόπουλου και της Ασπασίας το γένος Γεωργιάδη. Φοίτησε στην Αστική Σχολή Συκαμιάς και στη συνέχεια στο Γυμνάσιο Μυτιλήνης, από όπου αποφοίτησε το 1910. Το 1912 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο, εργαζόμενος παράλληλα ως συντάκτης σε περιοδικά και εφημερίδες. Τις σπουδές του εγκατέλειψε σύντομα για λόγους βιοπορισμού. Κατατάχτηκε εθελοντικά το 1912 και πολέμησε στους βαλκανικούς πολέμους (όπου τραυματίστηκε στο πόδι), στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο και στη Μικρασιατική εκστρατεία (ως ανθυπολοχαγός).

Μετά την καταστροφή της Σμύρνης έφυγε για τη Λέσβο, όπου έζησε ως το τέλος του 1932, οπότε εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα. Κατά τη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου άρχισε να γράφει τη Ζωή εν τάφω και το 1920 παντρεύτηκε την Ελένη Δημητρίου, με την οποία απέκτησε δυο γιους και μια κόρη.

Από το 1925 ως το 1933 στήριξε το Εργατικό Κόμμα του Α.Παπαναστασίου, τόσο από τη Λέσβο, όσο και από την Αθήνα. Στη Λέσβο συνεργάστηκε με τις εφημερίδες Σάλπιγξ, Ελεύθερος Λόγος, Καμπάνα, Ταχυδρόμος και άλλες, δημοσιεύοντας πεζογραφήματα, ποιήματα, άρθρα και χρονογραφήματα, έγινε μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του Εθνικού Συνδέσμου Ελλήνων Επιστράτων Αιγαίου και στρατεύτηκε στο κίνημα της Εθνικής Άμυνας, ενώ μετά την καταστροφή τάχθηκε υπέρ της Στρατιωτικής Επανάστασης. Στην Αθήνα συνεργάστηκε με εφημερίδες όπως η Καθημερινή, η Εθνική, η Ακρόπολις, η Πρωία, η Απογευματινή, η Ελευθερία και περιοδικά όπως ο Θεατής, η Νέα Εστία, η Ελληνική δημιουργία, ο Ακρίτας, τα Στρατιωτικά Νέα. Εργάστηκε επίσης στο Ραδιοφωνικό Σταθμό Αθηνών, στη Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων (από όπου απολύθηκε το 1955 με το βαθμό του Διευθυντή Α’ τάξεως, έχοντας συμπληρώσει το όριο ηλικίας).

Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου δήλωσε ανοιχτά την αντίθεσή του προς την κομμουνιστική ιδεολογία. Υπήρξε μέλος της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Ακαδημίας Αθηνών (εκλέχτηκε το 1958 μετά από πέντε υποψηφιότητες που απορρίφθηκαν) και τιμητικό μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Γραμμάτων και Τεχνών. Τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Πεζογραφίας (1940 για το Γαλάζιο βιβλίο) και το Σταυρό του Ταξιάρχη του Βασιλικού Τάγματος του Γεωργίου Α΄ (1959). Πέθανε άρρωστος από βρογχοπνευμονία στο νοσοκομείο του Ευαγγελισμού στην Αθήνα.

Η πρώτη εμφάνιση του Στρατή Μυριβήλη στο χώρο της λογοτεχνίας σημειώθηκε το 1915 με τη συλλογή διηγημάτων Κόκκινες ιστορίες. Στα πρώτα του βήματα συνδέθηκε με τη λογοτεχνική γενιά του 1920, η οποία δέχτηκε έντονη την επίδραση του Κωστή Παλαμά των κοινωνικοπολιτικών γεγονότων των αρχών του αιώνα (Ελληνοτουρκικός Πόλεμος του 1897, Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, Μικρασιατική Καταστροφή). Σύντομα ωστόσο αποδεσμεύθηκε από την απαισιόδοξη κοσμοθεωρία των συγχρόνων του και αναδείχθηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους αντιμιλιταριστές συγγραφείς της Ευρώπης και πρόδρομος της γενιάς του Τριάντα. Σταθμό στην πρώτη αυτή φάση της δημιουργίας του αποτέλεσε η Ζωή εν Τάφω, που εγκαινίασε τη σύγχρονη ελληνική αντιπολεμική λογοτεχνία. Το έργο Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια (1932) αντιμετωπίστηκε από την κριτική ως μεταβατικό στάδιο προς τη δεύτερη περίοδο της συγγραφικής του δραστηριότητας (1933-1949), στην οποία κυριαρχεί η τάση προς άρνηση του παρόντος και στροφή προς την παιδική ηλικία, τάση που άσκησε επιρροή και στο γλωσσικό και υφολογικό πεδίο του έργου του. Από τη δεύτερη αυτή περίοδο αναφέρουμε το μυθιστόρημά του η Παναγιά η Γοργόνα. Τέλος στην τρίτη περίοδο του έργου του (1949-1969) ο Μυριβήλης στράφηκε προς μια ποικιλία θεμάτων, στόχων και εκφραστικών μέσων. Εδώ εντάσσονται οι συλλογές διηγημάτων του Το πράσινο βιβλίο , Το γαλάζιο βιβλίο, Το κόκκινο βιβλίο και Το βυσσινί βιβλίο».



ΣΧΟΛΙΑ (1)

Καλλιθέα Σίτυ

Λόγω της αντικομμουνιστικής του στάσης, και της εθνικοφρώνου σκέψης του, πολεμήθηκε από την Αριστερά. Και για αυτό μόνο, πρέπει τιμή στον αείμνηστο Στρατή Μυριβήλη.

ΟΒΑΜ

Οφείλω τιμή στον άνθρωπο που άσκησε την μεγαλύτερη επιρροή στη ζωή μου όσον αφορά στην λογοτεχνία. Στον άνθρωπο που κάθε λέξη του , κατάλαβα αργότερα γιατί με ταξίδευε στο Αιγαίο μας. Έναν πραγματικά ελεύθερο και "ωραίο" άνθρωπο.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ancient_ar

Οικογενειακή εκδρομή στον θησαυρό της Πελοποννήσου και το πολυτιμότερο αρχαιολογικό διαμάντι της Ελλάδας

change_ar

Η συγγραφέας Αγγέλα Καστρινάκη – καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης- ετοίμασε την συνέχεια στη διαδρομή που ακολουθεί η ηρωϊδα της από τα χρόνια της Μεταπολίτευσης στα χρόνια της Αλλαγής…

breitz_art

Με την βίντεο εγκατάσταση της 47χρονης Νοτιοαφρικανής Candice Breitz με τις συνεντεύξεις 6 προσώπων / εκπροσώπων εκατομμυρίων προσφύγων από όλο τον κόσμο – θύματα πολεμικών συγκρούσεων αλλά και πολιτικών και άλλων διώξεων- και την ιδιαίτερη εμφάνιση της Τζούλιαν Μουρ και του Άλεκ Μπόλντουιν ξεκινά το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

peiraiws131_art

Ένα live 3 νέων συνθετών -Γιώργος Κυριάκος, Νίκος Μερτζάνος και Σπύρος Παρασκευάκος - στη μουσική σκηνή Πειραιώς 131 ήταν η καλύτερη απόδειξη για την ισχυρή παρουσία μιας νέας γενιάς που διεκδικεί με αξιώσεις να βάλει τη σφραγίδα της στα μουσικά πράγματα.

ikariotissa_art

Η μπύρα με νερό από τις φυσικές πηγές του νησιού της μακροζωίας που δημιούργησαν τέσσερεις φίλοι στον τόπο τους

gods_ar

Η Playmobil δημιουργεί και λανσάρει στην αγορά τους 12 αρχαίους Έλληνες θεούς και φέρνει την ελληνική μυθολογία πιο κοντά στα παιδιά