Συνομιλώντας με την Κλυταιμνήστρα

asteroeidis

Μια παράσταση βασισμένη σε ένα κείμενο της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ -«Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα», γραμμένο το 1934- ανεβαίνει τον Μάϊο σε αθηναϊκή σκηνή

Μία γυναίκα του σήμερα, παραιτημένη στον καναπέ του σπιτιού της, εμπνέεται από την ιστορία και την εμβληματική μορφή της Κλυταιμνήστρας και αποφασίζει να ξαναπάρει τη ζωή της στα χέρια της. Η παράσταση «Αστεροειδής 179 – Κλυταιμνήστρα», που παρουσιάζει η Πειραϊκή Σκηνή, σε σκηνοθεσία Γιώργου Καλόξυλου, με ερμηνεύτρια τη Θεοδώρα Μαστρομηνά, από τις 6 μέχρι τις 21 Μαΐου στο Θέατρο Φούρνος, ενώνει το χθες με το τώρα και το πάντα μέσα από έναν μονόλογο που μιλάει για τον έρωτα και τον πόλεμο, τον άντρα και την γυναίκα, τη ζωή και τον θάνατο.

Πρόκειται για μία παράσταση, βασισμένη στο σπουδαίο κείμενο της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ «Κλυταιμνήστρα ή το Έγκλημα», γραμμένο το 1934. Μία κατάδυση στη ψυχή της Κλυταιμνήστρας που φωτίζει με έναν απρόσμενο τρόπο τα αίτια πίσω από την απόφασή της να σκοτώσει τον άντρα της.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η γυναικεία φύση που καλείται να ανταπεξέλθει σε έναν φαινομενικά αντρικό κόσμο. «Θέλοντας και μη θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα, για να κατορθώσει να υπάρξει σ’ ένα περιβάλλον που της ζητά βασικά να υπακούει και να ακολουθεί. Αυτό το ολοένα και πιο πιεσμένο θυμικό νομοτελειακά θα κληθεί να επιλέξει ανάμεσα στην πιο συνηθισμένη βουβή υποταγή και στη μεταμόρφωση σε ελεύθερο και αυτόβουλο πλάσμα. Η σύγκρουση αυτή των συναισθημάτων οδηγεί τις πράξεις της που είναι σχεδόν πάντα απρόβλεπτες και αντανακλαστικές» επισημαίνει ο σκηνοθέτης Γιώργος Καλόξυλος.

Η κεντρική ηρωίδα είναι μια γυναίκα που βρίσκεται σε μια κομβική στιγμή της ζωής της. «Προσπαθεί να πείσει τον εαυτό της να σηκωθεί και να παλέψει, αλλά δεν τα καταφέρνει. Ακούει ραδιόφωνο βυθισμένη σε μια απέραντη οργή. Νιώθει σαν ένας αστεροειδής που κινείται μόνος του, σε μια τροχιά πολύ μακρινή από τον ήλιο του» εξηγεί ο Γιώργος.

Η ιστορία της Κλυταιμνήστρας, αυτής που τόλμησε τα πάντα, θα της δώσει τη δύναμη να ξαναπιάσει το νήμα από την αρχή. Από παραιτημένη γυναίκα μετατρέπεται σε γυναίκα – δικαστής. «Δικάζει σε μια τελετουργική δίκη την ‘’Κλυταιμνήστρα’’ ενώ ταυτόχρονα υπερασπίζει την Γυναικεία της φύση κόντρα στον Αγαμέμνονα- Άντρα και τον Πόλεμο-Θάνατο».

Ο Γιώργος Καλόξυλος διάνθισε τον μονόλογο της Γιουρσενάρ με θραύσματα από τα έργα «Γράμμα στον Ορέστη» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και «Εμμονή» του Γιώργου Σκούρτη θέλοντας «να αγγίξει με ακόμη πιο οικείο τρόπο τον ίδιο τόπο, αλλά με διαφορετικό χρονισμό», όπως λέει. «Δεν υπάρχουν ορατές συγγένειες ανάμεσα στα κείμενα, αλλά συμπληρωματικές γωνίες θέασης και αντιστικτικές αναφορές που βοήθησαν να αποδοθεί πληρέστερα το πολύπλευρο πρόσωπο της ηρωίδας. Η Κλυταιμνήστρα από γυναίκα, σύζυγος και μάνα γίνεται βασίλισσα και μεταμορφώνεται σε βασιλιά, άκαρδη μητέρα, δόλιο θήλυ με αντρικά πλέον στοιχεία, επιθετική ερωμένη, πανούργα δολοφόνο».

«Ποια είναι η σχέση της γυναίκας με την εξουσία;» αναρωτιέμαι. «Η εξουσία είναι κάτι πέρα και μακριά από την γυναικεία φύση που έχει την δύναμη της δημιουργίας ως θεμέλιο άξονα της. Όσο η γυναίκα απομακρύνεται από το να δημιουργεί, τόσο αντιγράφει και αναπαράγει αποτυχημένα, αντρικά, πολεμικά στερεότυπα» παρατηρεί ο Γιώργος.

Η παράσταση «Αστεροειδής 179 – Κλυταιμνήστρα» είναι, πάνω απ’ όλα, ένας μονόλογος για την ανάγκη μας για ελευθερία και την αναζήτηση νοήματος κόντρα στη μοναξιά και τον θάνατο. «Όσοι νιώθουν θεοί είναι δούλοι, όσοι νοιώθουν άνθρωποι είναι ελεύθεροι» μου λέει με νόημα ο Γιώργος Καλόξυλος παραπέμποντας στον Ηράκλειτο. Αυτό το μήνυμα θα ήθελε να περάσει και με την παράστασή του.

ΣΧΟΛΙΑ

τραγούδι

Κι αν μας αντέξει ...η σκηνή!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

nemeas01

Μια εμπειρία οινογευσίας για γονείς με παράλληλη δράση θεατρικού παιχνιδιού και γευσιγνωσίας σταφυλιού και των προϊόντων του για παιδιά στα οινοποιεία της Νεμέας με την ομάδα του ΜΑΜΑΚΙΤΑ 

leukada01

Το σύστημα δόμησης της πόλης- πρωτεύουσας του νησιού του Ιονίου ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και αντισεισμικής προστασίας

eros01

Ο μικρός εκδοτικός οίκος των Αθηνών Δώμα κυκλοφόρησε στα ελληνικά το κλασικό δοκίμιο Eros the Bittersweet - Ερως ο γλυκόπικρος -που ήδη συγκαταλέχτηκε από τη Modern Library στα εκατό σημαντικότερα μη λογοτεχνικά βιβλία όλων των εποχών- όπου η Αν Κάρσον ανατέμνει το παράδοξο του έρωτα στην αρχαία σκέψη.

peiraws01

Στο τραγούδι «Δώσε Μου Σήμα» της Ελεωνόρας Ζουγανέλη η μουσική και οι στίχοι είναι του Σπύρου Παρασκευάκου. Την μουσική στο «Άκου Να Δεις» του Κώστα Μακεδόνα έχει γράψει ο Νίκος Μερτζάνος (σε στίχους Σταύρου Σταύρου), ενώ η ηθοποιός Νένα Μεντή έχει ερμηνεύσει το «Μεγάλο Φθινόπωρο» του Γιώργου Κυριάκου (σε στίχους Νίκου Μωραΐτη). 

fytoria01

Κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης το βιβλίο της Lucy Crehan Φυτώρια ευφυΐας όπου στις σελίδες του αποτυπώνονται τα συμπεράσματα μιας διεθνούς έρευνας για τα κορυφαία εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο.

melaion01

Μια οικογενειακή επιχείρηση από την περιοχή της Σητείας επέλεξε να προχωρήσει σε ένα δύσκολο, απαιτητικό εγχείρημα συνδυάζοντας το μέλι με το ελαιόλαδο – το τελευταίο, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο βρίσκεται μέσα σε σφαιρίδια που «κολυμπούν» μέσα στο μέλι.

vatopoulos_ar

Γνωρίζετε πού βρίσκεται η οδός Χορμοβίτου; Ακόμη καλύτερα, οι οδοί Δυαλέων, Αχνιάδων ή Αφιδναίων; Αν όχι, το νέο βιβλίο του δημοσιογράφου Νίκου Βατόπουλου «Μικροί δρόμοι της Αθήνας» αφηγείται κομμάτια της αστικής ιστορίας με πρωταγωνιστές ταπεινά κτήρια πίσω από την βιτρίνα…

sabbopoulos_ar1

Η Νέα Εστία, το αρχαιότερο εν λειτουργία λογοτεχνικό περιοδικό της χώρας αφιερώνει το τελευταίο της τεύχος – αριθμός τεύχους 1880- στον πιο χαρακτηριστικό εκπρόσωπο του συλλογικού «Εμείς του '60 οι εκδρομείς».