Αρχαιολόγος για μια μέρα
Αρχαιολόγος για μια μέρα
Η πρωτοβουλία της αρχαιολόγου Έλενας Αλέξη και η δημιουργία του πρότυπου εκπαιδευτικού κέντρου Dig It στην Αρχαία Ολυμπία φέρνουν παιδιά και οικογένειες πιο κοντά στην αρχαιολογία και τις ανασκαφές
Αν ένα παιδί δεν έχει γονιό αρχαιολόγο, το να ζήσει μια εμπειρία ανασκαφής μέχρι πρότινος δεν ήταν εφικτό. Σήμερα όμως, η πρωτοβουλία της αρχαιολόγου Έλενας Αλέξη και η δημιουργία του πρότυπου εκπαιδευτικού κέντρου Dig It στην Αρχαία Ολυμπία φέρνουν παιδιά και οικογένειες πιο κοντά στην αρχαιολογία, την ανασκαφή και το επάγγελμα του αρχαιολόγου. Με αφορμή τη φιλοξενία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Dig It στην Αθήνα από το Hello Kids, η Έλενα Αλέξη μιλά στο ΜΑΜΑΚΙΤΑ για την ιδέα του Dig It, τα παιδιά και … το μέλλον του αρχαιολόγου σε αυτήν την τόσο πλούσια σε ιστορία χώρα.
Τι θέλεις να πετύχεις με τα εκπαιδευτικά σου προγράμματα;
Σκοπός των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Dig it είναι η γνωριμία του μη εξειδικευμένου κοινού με την επιστήμη της αρχαιολογίας, την ανασκαφή και το επάγγελμα του αρχαιολόγου. Η φιλοσοφία του Dig it είναι να φέρουμε σε επαφή παιδιά αλλά και ενήλικες με την πολιτιστική κληρονομιά και το πλούσιο πολιτιστικό περιβάλλον μέσω μιας διαδικασίας επιστημονικά άρτιας αλλά και διασκεδαστικής, βιωματικής, μιας hands-on εμπειρίας. Γνωρίζοντας και κατανοώντας την πολιτιστική κληρονομιά, στοχεύουμε ξεκάθαρα στην προστασία των μνημείων, που είναι ευθύνη όλων μας. Επίσης, στόχος είναι η καλύτερη κατανόηση των όσων βλέπουμε κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία αλλά και η γνωριμία με μια επιστήμη και ένα επάγγελμα που δεν είναι αρκετά γνωστό!
Τι έχεις αποκομίσει μέχρι σήμερα από τα ίδια τα παιδιά σχετικά με την αρχαιολογία και τα εργαστήρια;
Τα παιδιά ενθουσιάζονται στο Dig it κι αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα! Κατά τη διάρκεια της ανασκαφής, η επαφή των παιδιών με το χώμα αλλά και η ανυπομονησία κι η ικανοποίηση της ανακάλυψης είναι σίγουρα εντυπωσιακά. Πολλά παιδιά έρχονται αρκετά καλά ενημερωμένα, κάποια άλλα λιγότερο, όλα όμως έχουν να αφηγηθούν μια εμπειρία σε κάποιο μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας, έχουν πάντα πολλές ερωτήσεις, αγαπούν πολύ τους δεινοσαύρους και ίσως απογοητεύονται με το ότι οι αρχαιολόγοι ασχολούνται μόνο με το παρελθόν του ανθρώπου. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς όταν ένα παιδί μόλις 5 ετών φεύγει από το Dig it και γνωρίζει τι είναι το αγγείο και τι είναι ο πηλός. Πολλοί γονείς μας λένε ότι τα παιδιά τους, μετά την επίσκεψη στο Dig it, ζητούν να επισκεφτούν μουσεία και χώρους. Πολύ ενδιαφέρον και συγκινητικό ταυτόχρονα είναι όταν μας λένε ότι θέλουν να γίνουν αρχαιολόγοι ή συντηρητές!
Ποιο είναι το μέλλον του επαγγέλματος του αρχαιολόγου στην Ελλάδα;
Αυτή είναι πραγματικά μια πολύ δύσκολη ερώτηση! Όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται για μια χώρα σαν την Ελλάδα, οι αρχαιολόγοι αλλά κι όλα τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τον πολιτισμό μαστίζονται δυστυχώς από την ανεργία. Ελπίζοντας να αλλάξει η κατάσταση που έχει απομακρύνει πολλούς συναδέλφους από τις σπουδές και το επάγγελμά τους, θα έλεγα ότι μελλοντικά θα πρέπει να επικεντρωθούμε περισσότερο στη σχέση του αρχαιολόγου με το κοινό. Σίγουρα ένας αρχαιολόγος έχει πια πολλαπλούς ρόλους. Είναι ανασκαφέας, μελετητής, διαχειριστής, ασχολείται δηλαδή και με την έρευνα πεδίου και με την μελέτη του υλικού του, την προστασία και φυσικά την ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Ξεκάθαρα ο αρχαιολόγος δεν μπορεί πια να είναι ο μοναχικός, ρομαντικός ανασκαφέας-μελετητής των ευρημάτων, όπως παρουσιάζεται για παράδειγμα στον «Αρχαιολόγο» του Καρκαβίτσα αλλά πρέπει να συνδιαλέγεται με το κοινό μέσω της ερμηνείας των ευρημάτων, να επικοινωνεί με την κοινωνία που έχει την ανάγκη κατανόησης του πολιτιστικού περιβάλλοντος. Επίσης, μεγάλο βάρος θα πρέπει να δοθεί στο θέμα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, είτε πρόκειται για αρχαία μνημεία είτε για κτήρια του προηγούμενου αιώνα, βιομηχανικά κτήρια ή θέματα που αφορούν την άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δράσεις του Dig It, επισκεφτείτε τη σελίδα στο Facebook ή επικοινωνήστε στο τηλέφωνο 262 402 6232 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση digitolympia@gmail.com.
Για ιδέες για ταξίδια με παιδιά επισκεφτείτε το blog της πλατφόρμας ταξιδιωτικών συμβούλων για οικογενειακές διακοπές www.mamakita.gr.
Τι θέλεις να πετύχεις με τα εκπαιδευτικά σου προγράμματα;
Σκοπός των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Dig it είναι η γνωριμία του μη εξειδικευμένου κοινού με την επιστήμη της αρχαιολογίας, την ανασκαφή και το επάγγελμα του αρχαιολόγου. Η φιλοσοφία του Dig it είναι να φέρουμε σε επαφή παιδιά αλλά και ενήλικες με την πολιτιστική κληρονομιά και το πλούσιο πολιτιστικό περιβάλλον μέσω μιας διαδικασίας επιστημονικά άρτιας αλλά και διασκεδαστικής, βιωματικής, μιας hands-on εμπειρίας. Γνωρίζοντας και κατανοώντας την πολιτιστική κληρονομιά, στοχεύουμε ξεκάθαρα στην προστασία των μνημείων, που είναι ευθύνη όλων μας. Επίσης, στόχος είναι η καλύτερη κατανόηση των όσων βλέπουμε κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία αλλά και η γνωριμία με μια επιστήμη και ένα επάγγελμα που δεν είναι αρκετά γνωστό!
Τι έχεις αποκομίσει μέχρι σήμερα από τα ίδια τα παιδιά σχετικά με την αρχαιολογία και τα εργαστήρια;
Τα παιδιά ενθουσιάζονται στο Dig it κι αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα! Κατά τη διάρκεια της ανασκαφής, η επαφή των παιδιών με το χώμα αλλά και η ανυπομονησία κι η ικανοποίηση της ανακάλυψης είναι σίγουρα εντυπωσιακά. Πολλά παιδιά έρχονται αρκετά καλά ενημερωμένα, κάποια άλλα λιγότερο, όλα όμως έχουν να αφηγηθούν μια εμπειρία σε κάποιο μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας, έχουν πάντα πολλές ερωτήσεις, αγαπούν πολύ τους δεινοσαύρους και ίσως απογοητεύονται με το ότι οι αρχαιολόγοι ασχολούνται μόνο με το παρελθόν του ανθρώπου. Είναι πολύ σημαντικό για εμάς όταν ένα παιδί μόλις 5 ετών φεύγει από το Dig it και γνωρίζει τι είναι το αγγείο και τι είναι ο πηλός. Πολλοί γονείς μας λένε ότι τα παιδιά τους, μετά την επίσκεψη στο Dig it, ζητούν να επισκεφτούν μουσεία και χώρους. Πολύ ενδιαφέρον και συγκινητικό ταυτόχρονα είναι όταν μας λένε ότι θέλουν να γίνουν αρχαιολόγοι ή συντηρητές!
Ποιο είναι το μέλλον του επαγγέλματος του αρχαιολόγου στην Ελλάδα;
Αυτή είναι πραγματικά μια πολύ δύσκολη ερώτηση! Όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται για μια χώρα σαν την Ελλάδα, οι αρχαιολόγοι αλλά κι όλα τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τον πολιτισμό μαστίζονται δυστυχώς από την ανεργία. Ελπίζοντας να αλλάξει η κατάσταση που έχει απομακρύνει πολλούς συναδέλφους από τις σπουδές και το επάγγελμά τους, θα έλεγα ότι μελλοντικά θα πρέπει να επικεντρωθούμε περισσότερο στη σχέση του αρχαιολόγου με το κοινό. Σίγουρα ένας αρχαιολόγος έχει πια πολλαπλούς ρόλους. Είναι ανασκαφέας, μελετητής, διαχειριστής, ασχολείται δηλαδή και με την έρευνα πεδίου και με την μελέτη του υλικού του, την προστασία και φυσικά την ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Ξεκάθαρα ο αρχαιολόγος δεν μπορεί πια να είναι ο μοναχικός, ρομαντικός ανασκαφέας-μελετητής των ευρημάτων, όπως παρουσιάζεται για παράδειγμα στον «Αρχαιολόγο» του Καρκαβίτσα αλλά πρέπει να συνδιαλέγεται με το κοινό μέσω της ερμηνείας των ευρημάτων, να επικοινωνεί με την κοινωνία που έχει την ανάγκη κατανόησης του πολιτιστικού περιβάλλοντος. Επίσης, μεγάλο βάρος θα πρέπει να δοθεί στο θέμα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, είτε πρόκειται για αρχαία μνημεία είτε για κτήρια του προηγούμενου αιώνα, βιομηχανικά κτήρια ή θέματα που αφορούν την άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δράσεις του Dig It, επισκεφτείτε τη σελίδα στο Facebook ή επικοινωνήστε στο τηλέφωνο 262 402 6232 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση digitolympia@gmail.com.
Για ιδέες για ταξίδια με παιδιά επισκεφτείτε το blog της πλατφόρμας ταξιδιωτικών συμβούλων για οικογενειακές διακοπές www.mamakita.gr.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα