haralampidis_renos

Η ακαταμάχητη γοητεία της βλακείας

Ρένος Χαραλαμπίδης

Ο τόπος μας έβγαλε τα μεγαλύτερα μυαλά αλλά και μεγάλους βλάκες.

Και οι βλάκες εντοπίζονται ειδικά στη σύγχρονη εποχή. Λες και για να γίνει ισοζύγιο ευφυΐας με την αρχαιότητα η συγχρονη Ελλάδα τοποθέτησε χαρακτηριστικούς βλάκες σε πόστα εξουσίας. Με αφορμή αυτή την πικρή διαπίστωση καταθέτω μια σειρά αφορισμών για το πάντα επίκαιρο θέμα της βλακείας.

Στη σύγχρονη Ελλάδα ξεκινάμε με μια βασική αρχή: βλάκες είναι πάντα οι άλλοι. Διακρίνουμε σε εκείνους τη βλακεία αλλά όχι και στον εαυτό μας. Οπως διακρίνουμε στους άλλους τον φασισμό αλλά ποτέ σε εμάς.
Η βλακεία είναι ένα μυστήριο. Εμφανίζεται έστω και μία φορά ακόμη και στους πιο έξυπνους. Ο βλάκας νικάει γιατί προκαλεί τρόμο. Εχει για πάντα το αβαντάζ του αιφνιδιασμού.
Ο βλάκας είναι δυνατός γιατί είναι γοητευτικός. Η βλακεία γοητεύει γιατί έχει αυτοπεποίθηση. Ο βλάκας έχει αυταπάτες και μετά τις ομολογεί νιώθοντας σπουδαίος. Γοητεύεται με την ειλικρίνειά του για το πόσο έπιασε κορόιδο τον εαυτό του.
Δεν είναι ανίκητος ο βλάκας αρκεί να τον εντοπίσεις, να κρατήσεις απόσταση ασφαλείας και να τον αφήσεις να αυτοκαταστραφεί. Πάντα υπάρχουν αρκετοί βλάκες για να σχηματίσουν πλειοψηφία. Αυτό είναι το μυστικό όπλο τους. Η συσπείρωση. Τους είναι ενστικτωδώς εύκολο να βρουν το κοπάδι τους.

Το μεγάλο δυναμωτικό του βλάκα είναι ότι δεν του περνά καν από το μυαλό, δεν διανοείται ότι μπορεί για μια στιγμή να ’χει άδικο. Κι αν του περάσει μια στάλα υποψίας από το μυαλό, γρήγορα τη διώχνει.Υπέροχα επικίνδυνος. 
Η έλλειψη χιούμορ είναι ο σκληρός πυρήνας του βλάκα. Διότι αν είχε στοιχειώδη αίσθηση του χιούμορ, δεν θα έπαιρνε τον εαυτό του τόσο σοβαρά, οπότε θα έπαυε να ’ναι και βλάκας. Απ’ όλους τους κλέφτες, οι ηλίθιοι είναι οι χειρότεροι επειδή σου κλέβουν τον χρόνο σου. Είναι καλύτερα να είσαι σιωπηλός και να θεωρείσαι βλάκας παρά να μιλάς και να αίρεις κάθε αμφιβολία.

Δεν πρέπει να δίνουμε σε ανθρώπους με ηλίθιες απόψεις την ικανοποίηση της οργής μας. Ενας μορφωμένος ηλίθιος είναι πιο ηλίθιος από έναν αμόρφωτο ηλίθιο. Το να φαίνεσαι ηλίθιος στα μάτια ενός βλάκα είναι μια ηδονή υψηλής αισθητικής.
Η αναφορά ενός ηλιθίου τα λόγια ενός ευφυούς ανθρώπου δεν μπορεί να είναι ακριβής επειδή υποσυνείδητα μεταφράζει αυτό που ακούει σε κάτι που μπορεί να καταλάβει. Μεγαλύτερος ηλίθιος από αυτόν που τα ξέρει όλα είναι αυτός που διαφωνεί μαζί του. Εάν λογομαχείς με έναν βλάκα, καλό είναι να αναρωτηθείς μήπως κάνει κι εκείνος το ίδιο.
Ο εγωισμός είναι το αναισθητικό που απαλύνει τον πόνο της ηλιθιότητας. Η ευφυΐα έχει τα όριά της, αλλά η βλακεία δεν έχει αυτό το μειονέκτημα. Το μυστικό του δημαγωγού είναι να φαίνεται τόσο ηλίθιος ώστε οι ακροατές του να νομίζουν ότι είναι τόσο έξυπνοι όσο εκείνος.Καταλαβαίνεις τον ανόητο από τη μανία που έχει για περιττές ακριβολογίες.
Η φιλονικία εξομοιώνει τους ανόητους με τους σοφούς και οι ανόητοι το ξέρουν αυτό. Μη βλέπετε σαν κακία εκείνο που εξηγείται πλήρως από τη βλακεία. Από όλες τις βλακείες η πιο επικίνδυνη είναι η δικιά μου γιατί δεν μπορώ να την αντιληφθώ.

ΣΧΟΛΙΑ (76)

κατερίνα

τουλάχιστον να αναφέρουμε την βιβλιογραφία όταν παραθέτουμε λόγια άλλων..π.χ.Η αναφορά ενός ηλιθίου για τα λόγια ενός ευφυούς ανθρώπου δεν μπορεί να είναι ακριβής, επειδή υποσυνείδητα μεταφράζει αυτό που ακούει σε κάτι που μπορεί να καταλάβει.Bertrand Russell, 1872-1970 , Βρετανός φιλόσοφος.

Trelantonis

Το καλό είναι ότι όλοι θεωρούν τους εαυτούς τους έξυπνους!...

Ενδιαφερον!

Ενδιαφερον κειμενο οπως ενδιαφερον και το κειμενο του Χαριτοπούλου.Τελικα η βλακεια ειναι πεδίο μεγάλης ανάλυσης!!!!!!!!

Εγχειρίδιο Βλακείας του Διονύση Χαριτόπουλου.

Εγχειρίδιο Βλακείας του Διονύση Χαριτόπουλου. Το μέγεθος και οι αυλακώσεις του εγκεφάλου που χώρισαν τους ανθρώπους από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο χωρίζουν και τους ίδιους (με την επίδραση και του περιβάλλοντος όπου αναπτύσσονται) , ανεξαρτήτως φυλής , χρώματος , φύλου , πλούτου , σπουδών , ιδεολογίας , σε δύο βασικές κατηγορίες : στους ΕΞΥΠΝΟΥΣ και στους ΒΛΑΚΕΣ. Αν και η μεταξύ τους διάκριση δεν είναι δύσκολη , όσοι ανήκουν στην πρώτη κατηγορία δεν το λένε και όσοι ανήκουν στη δεύτερη δεν το ξέρουν. Η βλακεία είναι απρόβλεπτη. Εχει τόση ποικιλία εκδηλώσεων, όσοι και οι βλάκες που ο καθένας ξεχωριστά είναι μια αστείρευτη πηγή εμπνεύσεων. Η μήτρα της ευφυίας και της βλακείας ήταν ανέκαθεν αντικείμενο σκυλοκαυγά. : γεννήθηκαν ή έγιναν; Έτσι βγήκαν από τα γεννοφάσκια τους ή τους γάνωσε το μυαλό ο κόσμος όπου φύτρωσαν; Με δύο λόγια , η νόηση είναι κληρονομική (γονίδιο) ή επίκτητη; (περιβάλλον). Νοητικά ο καθένας μας κληρονομεί ένα ορισμένο οικόπεδο , μικρό ή μεγάλο. Αν σου αναλογούν 200 τετραγωνικά , ανάλογα με το περιβάλλον μπορείς να κτίσεις παράγκα ή να φτιάξεις μια χαρά μεζονέτα , αλλά είναι αδύνατον να σηκώσεις πυραμίδα.

Σιγα τα αίματα...

Ενας βλάκας γραφει για την βλακεία...σιγα τα αίματα...Υπαρχουν πιο ενδιαφέροντα πραγματα να διαβάσεις για το θέμα οπως το βιβλιο του Χαριτοπουλου

Κώστας Μαρκ.

Εξαιρετικα γραμμένο κειμενο με επιρροές απο απο διάσημους στοχαστές και προσαρμοσμένο στην ελληνική πραγματικότητα!!!!Μπραβο !!

Αβγ

Πολυ ωραιο αρθρο!Θα ξεσηκώσει το μίσος των ηλιθίων που τους κατεβάζει τα προσωπεία.

Προσωπεία??? Αντώνη μου,εσύ?

Ευτυχώς που υπάρχει το πθ και μαζεύει τα ναυάγια του σαμαρικού τιτανικού από το κοινωνικό βυθό. Κανείς ευπατρίδης φιλελεύθερος συντηρητικός δεν συγχωρεί τη παράδοση της εξουσίας στα ναυάγια του ροζ πασόκ.Τελειωμένα τρολάκια του αντώνη...

Σινεφίλ

Μπραβο Ρενάρα!!!Περιμενουμε την επόμενη ταινια σου!!!Τα ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΑΥΡΑ ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ ειναι μεσα στην καρδια μας!!!!

dmsl

Ο Ρένος μας. Ξύπνιο παιδί και ταλαντούχος. Μπασμένος για τα καλά στο χώρο της τηλεόρασης και του θεάματος. Από τα μεγάλα του (ηθικά και πνευματικά) πλεονεκτήματα: δεν είναι "Αριστερός" κι ούτε το παίζει. Αυτό αυτομάτως όμως δημιουργεί κάποιες (αρκετά μεγάλες) ευθύνες. Χωρίς το άλλοθι της ψευτοδιανοουμενίστικης αριστεροσύνης και τις εξαρτήσεις της, πρέπει να είσαι αυτόφωτος, πρωτότυπος, εξαιρετικά καλλιεργημένος και πάνω από όλα Αληθινός, για να αφήσεις το στίγμα σου. Όπως ήταν ο Χορν, ο Μινωτής, ο Χατζηδάκης, ο Ελύτης, ή ακόμα και ο Κακογιάννης...Εδώ ο Ρένος δείχνει κάπως να υστερεί. Μέσα στην παιχνιδιάρικη του άνεση κυοφορείται ένας υφέρπων εξυπνακισμός. Και ο εξυπνακισμός είναι πάντα ένδειξη συμπλεγματικής ανασφάλειας. Πίσω από την ευέλικτη κοινωνικότητα του, παραμονεύει μια αρπακτική υστεροβουλία. Κάτω από την ελιτίστικη του υπεροψία, κρύβεται ασυναίσθητα η ματαιοδοξία του νεόπλουτου χωριάτη. Ίσως φταίει το οτι βολεύτηκε και επαναπαύτηκε στην όποια επιτυχία αποκόμισε στην αρχή της καριέρας του, από τον ακαλλιέργητο και ανώριμο Ελληνικό κοινό της εποχής και δεν τόλμησε να βάλει τον πήχη ακόμη ψηλότερα. Διότι αναμφισβήτητα, τις ικανότητες τις είχε (φαντάζομαι και τις ευκαιρίες). Αντ'αυτού προτίμησε την εύκολη λύση της ανακυκλωτικής πολυπραγμοσύνης. Όπως έκανε και σε αυτό το άρθρο: σταχυολόγησε μερικά αποφθέγματα διασήμων στοχαστών από το gnomikologikon.gr για να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον και μας τα παρουσίασε ως συλλογή του, χωρίς να μπεί στον κόπο να μας εξηγήσει τις προθέσεις του, να μοιραστεί τους προβληματισμούς του, τις προσωπικές του σκέψεις και απόψεις. Να αφιερώσει λίγο χρόνο για να του προσδώσει μια αναγνωρίσιμη ταυτότητα. Ζητάμε πολλά;

?

Ο Ρένος καταφέρε και σε εκανε να ασχοληθείς μαζι του και να γράψεις τοσα πολλα για αυτον!!Τα καταφερε!!!

Γιατι τέτοιο μίσος;;

Για να μισείς κάποιον τοσο πολυ μαλλον σου βάρεσε καποια χορδή...Μηπως αποκάλυψε την βλακεία σου;;;;;

dmsl

Για να μισώ τόσο πολύ/ μάλλον μου βάρεσε χορδή/ του Ρέμου το αρθράκι... Φίλε μου είσαι πραγματικά αξιαγάπητος. Διότι είσαι ειλικρινής και ανυπόκριτα ευθύς. Δυστυχώς όμως δεν είμαι έγχορδος (ούτε καν κρουστός) για να με βαρέσει κανείς. Μάλλον "πνευστό" θα με χαρακτήριζα, οπότε για να με εμπνεύσει κανείς, θα χρειαζόταν δύναμη ψυχής και δεξιοτεχνία σκέψης. Κάτι που το σημερινό άρθρο του Ρέμου δεν διαθέτει. Και το χειρότερο του λείπει η αυθεντικότητα. Σύγκρινε το με το προηγούμενο του "Ο μύθος του αριστερού καλλιτέχνη" ή το εξαιρετικό "Ο καλός σε δικαιολογίες δεν είναι καλός σε τίποτε άλλο" και ίσως καταλάβεις τι εννοώ. Εκεί βρίσκεται ο αληθινός Ρέμος: Απλός, διαυγής, ουσιαστικός, εμβριθής και ανεπιτήδευτος. Όσο για τα περί "μίσους" που μου καταλογίζεις...σου αφιερώνω τους σχετικούς στίχους του Άκη Πάνου..."Ίσως, έγινε η αγάπη μίσος/ Ίσως, έτσι είναι φυσικό/ Ίσως, αλλά δεν υπάρχει ίσως/ Μίσος, και είναι κάτι τραγικό."

Ψύχραιμια!

Ρε παιδια μην μαλώνετε!Απλα ο Ρένος δεν ειχε έμπνευση και έγραψε ενα μάπα αρθρο.Παμε παρακατω.Χομπίστας ειναι.

Αντιγραφή (κακόγουστη)

Το μόνο μίσος και οργή εναντίον όσων γελάνε με το πόνημα "περί βλακός" του αντώνη ρένου (δεξιός μνημονιακός ψάλτης-αντίστοιχος του πασοκικού ψάλτη σταύρου ποταμάκι), την εκφράζουν τα εναπομείναντα σαμαρικά σταγονίδια που αναζητούν νομιμοποίηση της παρουσίας τους στο προνομιακό πεδίο της λεγόμενης αριστεράς που,κακά τα ψέμματα, είναι η Τέχνη. Δυστυχώς οι φαντασιόπληκτοι αριστερόφρονες εργάτες των τεχνών υπερτερούν των δεξιόφρονων. Θλιβερό μεν, πραγματικότητα δε. Μην αντιγράφεις ρένο. Δεν τιμά τη σαμαρική φιλελεύθερη παράταξη που σε περιέβαλε με την εμπιστοσύνη της και είναι η μόνη που σε υποστηρίζει. (Ο Αντικειμενικός)

Φάε την σκόνη του Ρενου!

Πριν λιγες μερες έριξαν λάσπη στον Σαββόπουλο οτι εινα κλεφτησ.Ηρθε η σειρα του Ρενου.Εισαι ο ίδιος που χαρακτήρισε τον Χατζιδακη αντιγραφεα σε παλαιωτερους χρόνους.Εξαλου ο Ρένος γραφει ξεκαθαρα οτι θα παραθέσει αφορισμούς και ειναι γνωςτο οτι στην αρθρογραφία δεν αναφερωντε στην βιβλιογραφία.Προχωρα Ρενο και τρελλανε τους!!!οσο πιο πολυ σε μισούν τοσο περιςςοτερο τρώνε την σκόνη σου!

Προς Αντικειμενικό

Σε τάραξε το αρθράκι του Ρενουάρ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕ!!!!Βγαλε τα όπλα σου και ριξε!Εχεις το υπερόπλο!Μεσα απο την ερμηνεία σου περναει το άρωμα της αγνής βλακείας!Ειναι δικαιωμα σου να αμυνθείς αφου νιωθεις οτι στριμώχτηκες.Πες μας λοιπόν για τον αντιγραφεα δεξιό!Στο παρελθόν κατηγορήθηκαν για αντιγραφή ο Χατζιδάκης ο Σεφέρης κτλ κτλ.Εξηγησε μας τις απατες τους!!!

Η αντεπίθεση του βλάκα!

Διαβαζωντας αυτο το κειμενο που στάζει μίσος και βλακεία,καταλαβα οτι βρισκωμε μπροστα στο κλασικο φαινωμενο της αντεπίθεσης του βλάκα.Ο βλάκας,που Ο Ρένος με αυτο το κειμενο τον εκανε να βρεθει αντιμέτωπος με την αλήθεια του.Σαν τον Ροκυ Μπαλμποα στον καθρέφτη που αναζητα το βλέμμα του τίγρη και το μονο που συναντά ειναι το βλέμμα του βλάκα!Και αν ο βλάκας νιωσει οτι αυτος που μιλαει για διαχρονικό φαινωμενο της βλακείας ον αποκαλυπτει,ενστικτωδώς θα αντεπιτεθεί.Και θα νικήσει γιατι εχει το πιο δυνατο όπλο!Την βλακεία!!Ο συντάκτης του λίβελους κατα του Ρενου ειναι φανερό οτι στην ζωη του εχει νιωσει ματαιώσεις,διαψεύσεις,εχει φθονήσεο τα ταλέντα των άλλων,απολαμβανει την πτώση τιυς,λυπάτε για την διαχρονικότητα κάποιων,ερμηνεύει τους αλλου με βάση αυτο που ειναι αυτός.Γιαυτο βλέπει στο αντικείμενο της επίθεσης του τα σκοτεινά κομματια του δικού του εαυτου.Ομως ολα αυτα δεινουν λάμψη σε αυτον που δεχεται την επιθεςη.Και στην συγκεκριμένη περιπτωση στον Ρενο,που για να ειμαι ηλικρινης δεν ανοίκω στους θαυμαστές του.Οσο για το κειμενο ειναι στα όρια χαριτωμένης κοινοτοπίας.Ολα αυτα ειναι σκέψεις που ολοι καναμε,βλάκες και μη.Ας το δουμε σαν ενα χαριτωμένο αυγουστιάτικο ανάγνωσμα!

Δ.Ν.

Συμφωνώ!!!Το να πετάς λάσπη ειναι το χόμπι του βλάκα!

βλάκας είσαι εσύ και όλα τα γαλάζια βούρλα

Θύματα των ζαππείων. Που είναι ο φίλος αντωνάκης? Πουθενά! Όπως πουθενά είναι και ο φίλος του ο ρένος-"κάτι τρέχει με τους δίπλα"

ΠωπωπωΠΩ ΠωπωπωΠΩ

Και το ποτάμι είναι θολό!... Και το μυαλό σας είναι λειψό!... Πω-πω-πω-Πω! Πω-πω-πω-ΠΩ! ... (σαμαρικός αντιποιητής αντιγραφέας Φανφάρας)

ΣΤΕΦΑΝΟΣ

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΑΙ ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΛΕΜΠΕΣΗ (Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΒΛΑΚΩΝ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΒΙΟ) ΘΑ ΒΟΗΘΗΣΗ ΠΟΛΥ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΚΜΗ.

Γ.

Και γιατι οχι το βιβλιο του Χαριτοπούλου περι βλακείας;!;!;;

Βιζυηνός διασταύρωση με Κουροσάβα

Κράτα μου ένα κουτάβι όταν γεννήσει

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία