Βόλφγκανγκ Ντολντ: Στη Γερμανία οι Έλληνες είναι ευπρόσδεκτοι

Βόλφγκανγκ Ντολντ: Στη Γερμανία οι Έλληνες είναι ευπρόσδεκτοι

Ο Γερμανός πρεσβευτής μιλώντας στο «ΘΕΜΑ» τονίζει τον  ρόλο της εκπαίδευσης στην έξοδο της χώρας από την κρίση και για το πώς μπορούμε να ωφεληθούμε από στοιχεία του γερμανικού μοντέλου

Βόλφγκανγκ Ντολντ: Στη Γερμανία οι Έλληνες είναι ευπρόσδεκτοι
Ο Βόλφγκανγκ Ντολντ βρίσκεται στην Ελλάδα στη θέση του Γερμανού πρεσβευτή περίπου 1,5 χρόνο. Γνωρίζει το σοκ που έχει υποστεί η καθημερινή ζωή των Ελλήνων λόγω της βαθιάς ύφεσης που βιώνει η χώρα και τονίζει την ανάγκη για επενδύσεις προκειμένου να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Είναι όμως  κατηγορηματικός για την επένδυση την οποία πρέπει να στηρίξουν με κάθε τρόπο οι Ελληνες αυτές τις δύσκολες εποχές: την Παιδεία. Ερωτηθείς για το νέο κύμα Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία, λέει ότι η κινητικότητα δεν είναι πρόβλημα αλλά ευκαιρία και τονίζει ότι όσοι μπορούν να απορροφηθούν σε εργασία είναι ευπρόσδεκτοι.

- Οπως μπορείτε να διαπιστώσετε κι εσείς που ζείτε στη χώρα μας, οι πολίτες τα βγάζουν πολύ δύσκολα πέρα. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί η κατάσταση; Ναι, πολύς κόσμος περνάει δύσκολα. Σχέδια ζωής έχουν καταστραφεί, πολύς κόσμος προβληματίζεται για το μέλλον το δικό του και των παιδιών του, αρκετοί χάνουν το κουράγιο τους και φτάνουν σε απόγνωση. Αυτό πρέπει ν’ αλλάξει. Και θ’ αλλάξει. Τα πρώτα σημάδια μιας οικονομικής βελτίωσης είναι ορατά. Διότι μιλάμε για την οικονομία. Η οικονομία, δηλαδή ο τομέας παροχής υπηρεσιών και η παραγωγική βιομηχανία δημιουργούν βιώσιμες θέσεις εργασίας και εισόδημα. Γι’ αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό η χώρα αυτή να συνεχίσει τη μεταρρυθμιστική και εκσυγχρονιστική πορεία που ακολουθεί.
Η Παιδεία αποτελεί έναν ακόμα σημαντικό παράγοντα. Η επένδυση στην Παιδεία είναι, ειδικά σε καιρούς κρίσης, απολύτως απαραίτητη.
Κλείσιμο

- Ποια στοιχεία πιστεύετε ότι μπορεί να αξιοποιήσει η Ελλάδα από τη γερμανική πείρα προκειμένου να αναβαθμίσει το δικό της εκπαιδευτικό σύστημα;
Ενα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι το δυικό σύστημα εκπαίδευσης. Συνδέει την πρακτική άσκηση σε μια επιχείρηση με τις θεωρητικές βάσεις που αποκτώνται στο σχολείο. Στη Γερμανία το 60% περίπου των νέων που κατέχει απολυτήριο υποχρεωτικής ή μέσης εκπαίδευσης και δεν αποβλέπει σε άλλους τίτλους σπουδών, εντάσσεται στο δυϊκό σύστημα εκπαίδευσης.

Το σύστημα αυτό διαθέτει μια σειρά προτερημάτων έναντι της διαφορετικά διαρθρωμένης επαγγελματικής εκπαίδευσης. Εδώ το πρακτικό σκέλος της εκπαίδευσης γίνεται σε επιχειρήσεις με μεγάλη τεχνογνωσία και όχι μόνο σε εργαστήρια με θεωρητικό προσανατολισμό. Πέραν αυτού, το Γερμανικό Δημόσιο εξοικονομεί πόρους εφόσον η πληρωμή και η εκπαίδευση γίνονται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις. Ο εκπαιδευόμενος βγαίνει σε κάθε περίπτωση κερδισμένος. Η εκπαίδευσή του διευκολύνεται από την άμεση εφαρμογή της διδακτέας ύλης στην πράξη εντός της επιχείρησης. Επίσης λόγω του ώριμου πλέον συστήματος, δεν διακόπτεται σε απαγορευτικό βαθμό η λειτουργία της επιχείρησης λόγω των επισκέψεων του εκπαιδευόμενου στη σχολή του. Αντίθετα η μόνιμη εναλλαγή μεταξύ σχολής και επιχείρησης δίνει ερείσματα στον εκπαιδευόμενο. Αυτό που είναι σημαντικό για την οικονομία ως σύνολο είναι η δημιουργία σαφών και συγκεκριμένων επαγγελματικών προτύπων, καθώς και ενός ενιαίου επιπέδου εκπαίδευσης.

- Πολλοί Ελληνες επιλέγουν τα γερμανικά πανεπιστήμια προκειμένου να κάνουν προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα γερμανικά πανεπιστήμια; Τα γερμανικά πανεπιστήμια έπρεπε να παλέψουν σκληρά για να υπερασπιστούν την καλή τους φήμη. Για να επιβιώσουν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό έπρεπε να προσαρμοστούν στα διεθνή πρότυπα με μεταρρυθμίσεις, άρα έπρεπε πολλές συνήθειες του παρελθόντος να καταργηθούν. Συνολικά φοιτούν στη Γερμανία περίπου 245.000 νέοι και νέες από το εξωτερικό, αριθμός που αντιστοιχεί στο 11,5% όλων των εγγεγραμμένων φοιτητών σε πανεπιστήμια και ανώτατες σχολές εφαρμοσμένων επιστημών. Το 75% των αλλοδαπών φοιτητών στόχευε αποκλειστικά σε γερμανικά πανεπιστήμια. Το 82% θα πρότεινε τη σχολή του και σε άλλους. Τα γερμανικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα διαθέτουν το προτέρημα σπουδών προσανατολισμένων στην πράξη και ταυτόχρονα ισχυρών ερευνητικών δομών. Οι φοιτητές πάλι από την πλευρά τους αξιολογούν την τεχνική υποδομή, τη διδασκαλία και τους διδάσκοντες ως πολύ άνω του μέσου όρου. Σ’ αυτό προστίθενται τα χαμηλά έξοδα διαβίωσης και τα χαμηλά δίδακτρα (το ανώτερο 500 ευρώ ανά εξάμηνο). Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε τις καλές προοπτικές μακροπρόθεσμης απασχόλησης. Με μια αυξημένη προσφορά σε αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών (International Degree Programmes) τα γερμανικά πανεπιστήμια προσπαθούν να προσεγγίσουν περισσότερο τον κύκλο των υποψήφιων σπουδαστών από το εξωτερικό, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τη γερμανική γλώσσα.

- Η Γερμανία αποτελεί παραδοσιακά μεταναστευτικό προορισμό για τους Ελληνες όσον αφορά στην αναζήτηση εργασίας. Αυτή τη στιγμή δέχεται Ελληνες για δουλειά και με ποιες προϋποθέσεις;
Κατ’ αρχάς η κινητικότητα δεν αποτελεί πρόβλημα αλλά ευκαιρία. Στο βιογραφικό ενός Ευρωπαίου θα γίνεται ολοένα και πιο αυτονόητο, τμήματα της εκπαίδευσης ή της εργασιακής σταδιοδρομίας του να είναι στο εξωτερικό. Αυτό είναι το θαυμάσιο στην Ευρώπη, ότι είναι τόσο απλό. Οσοι εργαζόμενοι μπορούν να απορροφηθούν από την αγορά εργασίας, είναι ευπρόσδεκτοι. Τα κριτήρια των εργοδοτών που θα προσλάβουν έναν εργαζόμενο από το εξωτερικό είναι η κατάρτιση, η γνώση ξένων γλωσσών (κατά κανόνα των γερμανικών) και η ευελιξία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν προγράμματα σε διμερές επίπεδο, τα οποία απευθύνονται αποκλειστικά σε Ελληνες. Το προφίλ του απόδημου Ελληνα ή του μετανάστη στη Γερμανία έχει αλλάξει πολύ τις τελευταίες δεκαετίες. Ο κύριος όγκος των Ελλήνων, που αναζητούν από το 2010 και μετά εργασία στη Γερμανία, εκπροσωπείται κυρίως από δύο ομάδες: από αποφοίτους ανωτάτων σχολών με καλή κατάρτιση, για παράδειγμα γιατρούς, οι οποίοι θέλουν να κάνουν την ειδικότητά τους στη Γερμανία, αλλά και από έναν αυξανόμενο αριθμό αποφοίτων λυκείου, οι οποίοι θέλουν να ακολουθήσουν μια εκπαίδευση στη Γερμανία.

- Περιγράψτε μας συνοπτικά ποιο είναι το εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας.
Οπως πολλά στη Γερμανία, έτσι κι αυτό είναι περίπλοκο: δεν υπάρχει ενιαίο γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα, είναι δομημένο βάσει του ομοσπονδιακού μοντέλου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας με τα 16 ομοσπονδιακά κρατίδια και τις πόλεις-κρατίδια. Εφόσον με βάση το Ομοσπονδιακό Σύνταγμα η εποπτεία σε θέματα εκπαίδευσης έχει εκχωρηθεί στα κρατίδια, υπάρχουν 16 διαφορετικά μοντέλα του εκπαιδευτικού συστήματος. Σε ορισμένους τομείς οι διαφορές είναι ελάχιστες, σε άλλους, όμως, τόσο μεγάλες, ώστε για παράδειγμα ένας μαθητής από την πόλη-κρατίδιο του Αμβούργου δεν μπορεί εύκολα να μετακινηθεί σ’ ένα σχολείο του ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βαυαρίας. Οι βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος είναι όμως παντού ίδιες: υπάρχει η κατώτατη βαθμίδα για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που δεν υπάγονται ακόμα στην υποχρεωτική εκπαίδευση, και η πρώτη βαθμίδα, η οποία περιλαμβάνει τα πρώτα τέσσερα ή έξι υποχρεωτικά χρόνια εκπαίδευσης. Ακολουθεί η βαθμίδα Α’, η οποία φτάνει μέχρι τη 10η τάξη και τελειώνει με το επονομαζόμενο «Απολυτήριο Μέσης Βαθμίδας». Η βαθμίδα Β’ περιλαμβάνει την επαγγελματική εκπαίδευση ή προετοιμάζει για φοίτηση σε ανώτατη σχολή ή πανεπιστήμιο. Αυτή προσμετράται πλέον στην «τελευταία» βαθμίδα, τη βαθμίδα της εκπαίδευσης ενηλίκων.  Ενημερωτικά:
Η Μόνιμη Σύνοδος των Υπουργών Παιδείας (των κρατιδίων), υπεύθυνη για θέματα εκπαίδευσης, συντάσσει κάθε χρόνο έναν ενημερωτικό φάκελο για το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μέσω της Ευρωπαϊκής Εγκυκλοπαίδειας για τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα  Eurypedia, όπου αναρτώνται τα πλήρη κείμενα και σε αγγλική γλώσσα, μπορεί κανείς να ενημερωθεί και μέσω Διαδικτύου για το περιεχόμενο του φακέλου αυτού.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης