Νέα έρευνα: Πιο πρόσφατη η «μινωική» έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης

santorini-ifaisteio

Η ημερομηνία της έκρηξης τοποθετείται μεταξύ 1627 και 1600 π.Χ., με πιο πιθανό το διάστημα μεταξύ 1613 και 1614 π.Χ..

Μερικές δεκαετίες αργότερα φαίνεται ότι έγινε η τελευταία μεγάλη έκρηξη του ηφαιστείου της αρχαίας Θήρας (Σαντορίνης), γνωστή και ως «μινωική», μία από τις ισχυρότερες στον κόσμο κατά τα τελευταία 4.000 χρόνια,, σύμφωνα με μια νέα μελέτη ερευνητών από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία.

Εδώ και χρόνια, επιστήμονες από όλο τον κόσμο προσπαθούν να προσδιορίσουν την ακριβή ημερομηνία έκρηξης του ηφαιστείου, η οποία έγινε αισθητή έως την Αίγυπτο και τη Μικρά Ασία, επειδή αποτελεί ορόσημο και σημείο αναφοράς για τη χρονολόγηση πολλών άλλων προϊστορικών συμβάντων και αρχαιολογικών ανακαλύψεων στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Τα ιστορικά-αρχαιολογικά δεδομένα «δείχνουν» μια ημερομηνία μετά το 1600 π.Χ., περίπου στα μέσα του 16ου αιώνα, ενώ άλλα επιστημονικά δεδομένα, όπως η δενδροχρονολόγηση, έως τώρα τοποθετούσαν τη φυσική καταστροφή λίγο παλαιότερα, κατά το τέλος του 17ου αιώνα. Μέχρι πρόσφατα, θεωρείτο ως πιο ακριβής η χρονολόγηση με ραδιενεργό άνθρακα ενός κλαδιού ελιάς που θάφτηκε στη Θήρα από την τέφρα και, με βάση το οποίο, η ημερομηνία της έκρηξης τοποθετείται μεταξύ 1627 και 1600 π.Χ., με πιο πιθανό το διάστημα μεταξύ 1613 και 1614 π.Χ..

Όμως η νέα αμερικανοβρετανική έρευνα, που βασίζεται σε νέες αναλύσεις δενδροχρονολόγησης, εκτιμά ότι η μινωική έκρηξη είναι κάπως πιο πρόσφατη, μετά το 1600 π.Χ.. Είχε προηγηθεί προ ημερών μια ισραηλινή μελέτη δενδροχρονολόγησης που κατέληγε σε ανάλογο συμπέρασμα, ότι η έκρηξη έγινε 40 έως 50 χρόνια αργότερα σε σχέση με την εκτίμηση για 1627-1600 π.Χ..

Αν όντως ισχύουν οι νέες εκτιμήσεις, τότε για πρώτη φορά η δενδροχρονολόγηση και η αρχαιολογία μιλάνε την ίδια περίπου «γλώσσα». Κάνοντας νέες μετρήσεις στον ραδιενεργό άνθρακα-14 εντός των δακτυλίων των δέντρων, τα οποία ζούσαν την ίδια εποχή με την έκρηξη του ηφαιστείου, οι ερευνητές συμπέραναν ότι η τελευταία συνέβη μεταξύ του 1600 και του 1525 π.Χ.. Αυτή η περίοδος επικαλύπτεται με τις ιστορικές-αρχαιολογικές εκτιμήσεις ότι η έκρηξη έγινε μεταξύ του 1570 και του 1500 π.Χ. (με βάση γραπτά κείμενα στην Αίγυπτο, κεραμικά από ανασκαφές κ.ά.).

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων Αριζόνα, Queen's Μπέλφαστ και Σέφιλντ, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια δενδροχρονολόγησης του Πανεπιστημίου της Αριζόνα, Σαρλότ Πίρσον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science Advances", ανέλυσαν την ετήσια ανάπτυξη των δακτυλίων 200 αιωνόβιων πεύκων που ζούσαν στις ΗΠΑ μεταξύ του 1700 και του 1500 π.Χ. και άλλων 85 βελανιδιών που ζούσαν στην Ιρλανδία την ίδια περίοδο. Επειδή τα δέντρα αυτά προσθέτουν ένα δακτύλιο κάθε χρόνο, αποτελούν ένα περιβαλλοντικό «αρχείο» μέσα στους αιώνες.

Η τρομερή έκρηξη της Θήρας θεωρείται δεδομένο ότι εκτόξευσε τόσα πολλά υλικά στην ατμόσφαιρα, που ψύχρανε όλη τη Γη για ένα διάστημα, πράγμα το οποίο θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στους δακτυλίους ακόμη και δέντρων μακρινών περιοχών, κάνοντάς τους πιο στενούς λόγω του ψυχρότερου κλίματος. Αυτό ακριβώς βρήκαν οι ερευνητές σε τέσσερις ξεχωριστούς δακτυλίους τεσσάρων διαφορετικών ετών οι επιστήμονες, κάτι που τους οδήγησε στις νέες εκτιμήσεις τους για τη μινωική έκρηξη.

«Η χρονολόγηση της έκρηξης της Θήρας μπορεί να δημιουργήσει ένα χρονολόγιο για την αρχαία Αίγυπτο, Ελλάδα, Τουρκία και την υπόλοιπη Μεσόγειο σε μια τόσο κρίσιμη καμπή του αρχαίου κόσμου. Αυτό που μπορούμε να πούμε τώρα, είναι ότι τα στοιχεία του ραδιενεργού άνθρακα είναι πια συμβατά με τα αρχαιολογικά στοιχεία για την έκρηξη της Θήρας τον 16ο αιώνα», δήλωσε η Πίρσον.

ΚΩΣΤΑΣ-ΔΡΑΜΑ

ΤΟ ΦΟΒΕΡΟ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΗΤΑΝ ΟΤΙ ΠΑΛΙΑ, ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΚΡΗΞΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ΟΤΑΝ ΠΑΝΤΡΕΥΟΤΑΝ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΣΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ, ΤΟΥΣ ΕΔΙΝΑΝ ΠΡΟΙΚΑ ΤΑ ''ΑΧΡΗΣΤΑ''/ ΑΓΟΝΑ ΜΕΡΗ, ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΦΑΤΣΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΗΦΑΙΣΤΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΑΓΟΡΙΑ, ΤΑ ΕΥΦΟΡΑ, ΠΡΟΣ ΤΗΝ ''ΕΝΔΟΧΩΡΑ''.... ΚΑΙ ΚΛΑΜΑ ΤΩΡΑ ΟΙ ΓΑΜΠΡΟΙ...

αφελής; ερώτηση

Ο Κρητικός πολιτισμός εκτεινόταν κατά μήκος της ακτογραμμής και "καταστράφηκε"; Δεν υπήρχε τίποτα στην ενδοχώρα;

αφελής απάντηση

Για να μάθεις την απάντηση θα πρέπει να την ψάξεις στο ίντερνετ ή σε ένα βιβλίο.

Γιάννης Γλ.

δύσκολα βάζεις και εσύ τώρα....

Sakaflias

Ολες οι βιοτεχνίες (εργαστήρια γλυπτικής, αγγειοπλαστικής, σιδηρουργία), αποθήκες σιτηρών, πρώτων υλών και ειδών, στάβλοι, λιμάνια, δηλαδή όλες οι υποδομές, πρώτες ύλες και υποζύγια εξαφανίστηκαν σε λιγότερο από μισή ώρα. Δεν έμεινε απολύτως τίποτε καθώτι όλες οι εμπορικές και οικονομικές δραστηριότητες ελάμβαναν χώρα κοντά στη θάλασσα. Επίσης το κύμα το οποίο έφθασε στα 30 μέτρα ύψος έφτασε μέχρι τον Ψηλορείτη. Κατέστρεψε και τα παλάτια καθώτι η ώθηση του κύμματος έφερε τη θάλασσα πολλές εκατοντάδες μέτρα σε ύψος.

@Sakaflias

Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε η κατηφόρα για τους Κρητικούς...

Στυλιανός

Η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας, μετέπειτα ονομασθείσας Σαντορίνη προκάλεσε τσουνάμι ύψους περίπου 15 - 20 μέτρων που έφτασε μέχρι την Κρήτη και κατάστρεψε τον Μινωικό πολιτισμό και ένα μέρος του παλλιροϊκού κύματος έφτασε μέχρι και την Άιγυπτο ! Η Μινωική Κρήτη έτσι έγινε εύκολη λεία των Μυκηναίων της ηπειρωτικής Ελλάδας !!

ττ

ησουν εκει? το ειδες? λεγε και θα σκασω! τσαμπουνατε ολοι τη καθε σαχλα. Οι πηγες που το υποστηριζουν αυτο ειναι ελαφρως αστειες. Αλλα ολοι αναπαραγουν το μυθο...Μαθατε και το τσουναμι τρομαρα σας...Εγω λεω οτι ηταν γρυπη.

anergia98