Καλλιτεχνικά αρχέτυπα

Καλλιτεχνικά αρχέτυπα

Ο γλύπτης Θόδωρος παρουσιάζει την έκθεσή του στον Χώρο Τέχνης ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ της Εθνικής Ασφαλιστικής

Ο γλύπτης Θόδωρος, κάτω από τον τίτλο «Αρχέτυπα», παρουσιάζει μια σύνοψη έργων της περιόδου 1990-1999 που περιλαμβάνουν επιλογές από τέσσερις δημιουργικές του ενότητες, «Ισορροπίες ’90», «Καρυάτιδες ’94», «Άτοπα ’97» και «Μεταίχμιον ’99». Οι ενότητες αυτές είχαν παρουσιαστεί σε παλαιότερες εκθέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτή τη φορά θα φιλοξενηθούν στον Χώρο Τέχνης ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Με τα γλυπτά του ο καλλιτέχνης επιθυμεί να απαντήσει, όπως αναφέρει σε σχετικό του σχόλιο, στο παρακάτω ερώτημα: «Πώς μπορεί ένας γλύπτης στην εποχή μας να διαπεράσει τις οθόνες της “ατοπικής εικόνας” για να λειτουργήσει στο διαχρονικό “βάθος πεδίου” της τέχνης ως επικοινωνίας που δίνει περιεχόμενο στον πολιτισμό;».

Ο Θόδωρος Παπαδημητρίου, γνωστός ως γλύπτης Θόδωρος, γεννήθηκε στο Αγρίνιο στις 25 Ιουνίου 1931. Ο πατέρας του, Δημήτριος Θ. Παπαδημητρίου, από τον Άγιο Βλάσιο Τριχωνίδας, ήταν γιατρός και πέθανε όταν ο Θόδωρος ήταν σε ηλικία πέντε ετών. Η μητέρα του, Ευσταθία Β. Χαβέλλα, είχε γεννηθεί στο Αγρίνιο από γονείς αγρότες. Ο Θόδωρος τελείωσε το οκτατάξιο Γυμνάσιο στο Αγρίνιο, στη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου. Στη συνέχεια εργάστηκε στην Αθήνα απασχολούμενος σε διάφορες εργασίες για λόγους βιοπορισμού και σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1952-1958), όπου έλαβε πολλές σπουδαστικές διακρίσεις.





Ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι, στην Ecole N.S. des Beaux-Arts, στο εργαστήριο Γλυπτικής του Marcel Gimond και στο εργαστήριο Τεχνικών του Μαρμάρου του Collamarini. Στο Παρίσι έμεινε και εργάστηκε μέχρι το 1974. Παράλληλα εργάστηκε στην Ιαπωνία και στις Η.Π.Α., όπου δίδαξε στο California State University (1972). Από το 1980 ως το 1998 δίδαξε ως καθηγητής Πλαστικής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Από το 2007 είναι ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις και performances στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αρκετά γλυπτά του εκτίθενται στον δημόσιο χώρο. Συμμετείχε επίσης σε πολλά συνέδρια, έρευνες και μελέτες. 

Εκτός από άρθρα και συνεντεύξεις του καθώς και δημοσιεύματα σε εκδόσεις τέχνης και στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο για το έργο του, του έχουν γίνει και αρκετά αφιερώματα τηλεοπτικών εκπομπών. Ο ίδιος έγραψε και παρουσίασε ραδιοφωνικές εκπομπές για το Δεύτερο (1983) και Τρίτο (1988-1989) πρόγραμμα της ΕΡΤ. 



O γλύπτης Θόδωρος δηλώνει σχετικά με την έκθεσή του: «Οι πληροφορίες που εμπεριέχονται πρώτα στο έντυπο και μετά στην έκθεση, δηλαδή από το έντυπο προς τα έργα είναι συγκροτημένες με πολύ δομικό και αυστηρό τρόπο. Έτσι κάθε λέξη και κάθε έργο, έχει ένα νόημα. Ο τίτλος “Αρχέτυπα” παραπέμπει ακριβώς σε μια διείσδυση στο βάθος των πραγμάτων και όχι στην επιφάνεια. Η σύνοψη δεκαετίας είναι κυριολεκτικά αυτή που σημαίνει ότι προσπαθώ αντί να αφηγηθώ τις περιπέτειες κάθε έκθεσης της εποχής εκείνης, κάνω μιά συμπύκνωση, το resume που λέμε. Αυτή η συμπύκνωση έχει νόημα στην εποχή μας, γιατί ζούμε στο άλλο σκέλος της κατανάλωσης της εικόνας, την περιγραφής εν κενώ. 



»Εγώ πάω κόντρα σε αυτή τη διαδικασία εδώ και 60 χρόνια, κάνοντας μιά έμμεση κριτική στην εξέλιξη του πολιτισμικού μοντέλου παγκοσμίως αλλά και τοπικά. Άρα είναι μια θεώρηση πολύ πιό ριζική που έχει γίνει μέσα απο το έργο μου. Δεν θέλω αυτά που λέω να βγαίνουν σαν διακυρήξεις, γιατί αν βγαίνουν σαν διακυρήξεις , κινδυνεύουν να παγιδευτούν στο σύστημα που ανακυκλώνει τα μεγάλα λόγια που λέγονται από το πολιτικό και πολιτισμικό μοντέλο που κυριαρχεί στα media. Δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, ζω στο μεταίχμιο που λένε, στην ισορροπία. Να δηλώσω μερικά πράγματα και συγχρόνως να αποφύγω την παγίδα να κάνω δημαγωγία. Καταλαβαίνετε λοιπόν ποιο είναι το δίλημμα μου;».







Info
«Αρχέτυπα»
Χώρος Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ»
Εγκαίνια: Τρίτη 7 Μαρτίου στις 19.00
H έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως την Τετάρτη 19 Απριλίου
Επιμέλεια έκθεσης: Νεφέλη Ιωάννα Παπαδημητρίου

ΣΧΟΛΙΑ (1)

Μπούρδες

Όλα αυτά είναι απλά μπουρδες... Βαπτίζουν τέχνη την κάθε "νοηματική" σύνθεση. Ε, τέτοιες νοηματικές συνθέσεις μπορούμε να κάνουμε όλοι Και κάνουμε, κάθε μέρα Ακόμη και το πως βάζω τα πράγματα πάνω στο γραφείο μου είναι πιο σπουδαία τέχνη από τις μπουρδες που είδα πιο πάνω... Ένας μέσος τεχνίτης κάνει πολύ πιο καλαίσθητα πράγματα...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

nemeas01

Μια εμπειρία οινογευσίας για γονείς με παράλληλη δράση θεατρικού παιχνιδιού και γευσιγνωσίας σταφυλιού και των προϊόντων του για παιδιά στα οινοποιεία της Νεμέας με την ομάδα του ΜΑΜΑΚΙΤΑ 

leukada01

Το σύστημα δόμησης της πόλης- πρωτεύουσας του νησιού του Ιονίου ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και αντισεισμικής προστασίας

eros01

Ο μικρός εκδοτικός οίκος των Αθηνών Δώμα κυκλοφόρησε στα ελληνικά το κλασικό δοκίμιο Eros the Bittersweet - Ερως ο γλυκόπικρος -που ήδη συγκαταλέχτηκε από τη Modern Library στα εκατό σημαντικότερα μη λογοτεχνικά βιβλία όλων των εποχών- όπου η Αν Κάρσον ανατέμνει το παράδοξο του έρωτα στην αρχαία σκέψη.

peiraws01

Στο τραγούδι «Δώσε Μου Σήμα» της Ελεωνόρας Ζουγανέλη η μουσική και οι στίχοι είναι του Σπύρου Παρασκευάκου. Την μουσική στο «Άκου Να Δεις» του Κώστα Μακεδόνα έχει γράψει ο Νίκος Μερτζάνος (σε στίχους Σταύρου Σταύρου), ενώ η ηθοποιός Νένα Μεντή έχει ερμηνεύσει το «Μεγάλο Φθινόπωρο» του Γιώργου Κυριάκου (σε στίχους Νίκου Μωραΐτη). 

fytoria01

Κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης το βιβλίο της Lucy Crehan Φυτώρια ευφυΐας όπου στις σελίδες του αποτυπώνονται τα συμπεράσματα μιας διεθνούς έρευνας για τα κορυφαία εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο.

melaion01

Μια οικογενειακή επιχείρηση από την περιοχή της Σητείας επέλεξε να προχωρήσει σε ένα δύσκολο, απαιτητικό εγχείρημα συνδυάζοντας το μέλι με το ελαιόλαδο – το τελευταίο, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο βρίσκεται μέσα σε σφαιρίδια που «κολυμπούν» μέσα στο μέλι.

vatopoulos_ar

Γνωρίζετε πού βρίσκεται η οδός Χορμοβίτου; Ακόμη καλύτερα, οι οδοί Δυαλέων, Αχνιάδων ή Αφιδναίων; Αν όχι, το νέο βιβλίο του δημοσιογράφου Νίκου Βατόπουλου «Μικροί δρόμοι της Αθήνας» αφηγείται κομμάτια της αστικής ιστορίας με πρωταγωνιστές ταπεινά κτήρια πίσω από την βιτρίνα…

sabbopoulos_ar1

Η Νέα Εστία, το αρχαιότερο εν λειτουργία λογοτεχνικό περιοδικό της χώρας αφιερώνει το τελευταίο της τεύχος – αριθμός τεύχους 1880- στον πιο χαρακτηριστικό εκπρόσωπο του συλλογικού «Εμείς του '60 οι εκδρομείς».