Καλλιτεχνικά αρχέτυπα

Καλλιτεχνικά αρχέτυπα

Ο γλύπτης Θόδωρος παρουσιάζει την έκθεσή του στον Χώρο Τέχνης ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ της Εθνικής Ασφαλιστικής

Ο γλύπτης Θόδωρος, κάτω από τον τίτλο «Αρχέτυπα», παρουσιάζει μια σύνοψη έργων της περιόδου 1990-1999 που περιλαμβάνουν επιλογές από τέσσερις δημιουργικές του ενότητες, «Ισορροπίες ’90», «Καρυάτιδες ’94», «Άτοπα ’97» και «Μεταίχμιον ’99». Οι ενότητες αυτές είχαν παρουσιαστεί σε παλαιότερες εκθέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτή τη φορά θα φιλοξενηθούν στον Χώρο Τέχνης ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Με τα γλυπτά του ο καλλιτέχνης επιθυμεί να απαντήσει, όπως αναφέρει σε σχετικό του σχόλιο, στο παρακάτω ερώτημα: «Πώς μπορεί ένας γλύπτης στην εποχή μας να διαπεράσει τις οθόνες της “ατοπικής εικόνας” για να λειτουργήσει στο διαχρονικό “βάθος πεδίου” της τέχνης ως επικοινωνίας που δίνει περιεχόμενο στον πολιτισμό;».

Ο Θόδωρος Παπαδημητρίου, γνωστός ως γλύπτης Θόδωρος, γεννήθηκε στο Αγρίνιο στις 25 Ιουνίου 1931. Ο πατέρας του, Δημήτριος Θ. Παπαδημητρίου, από τον Άγιο Βλάσιο Τριχωνίδας, ήταν γιατρός και πέθανε όταν ο Θόδωρος ήταν σε ηλικία πέντε ετών. Η μητέρα του, Ευσταθία Β. Χαβέλλα, είχε γεννηθεί στο Αγρίνιο από γονείς αγρότες. Ο Θόδωρος τελείωσε το οκτατάξιο Γυμνάσιο στο Αγρίνιο, στη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου. Στη συνέχεια εργάστηκε στην Αθήνα απασχολούμενος σε διάφορες εργασίες για λόγους βιοπορισμού και σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1952-1958), όπου έλαβε πολλές σπουδαστικές διακρίσεις.





Ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι, στην Ecole N.S. des Beaux-Arts, στο εργαστήριο Γλυπτικής του Marcel Gimond και στο εργαστήριο Τεχνικών του Μαρμάρου του Collamarini. Στο Παρίσι έμεινε και εργάστηκε μέχρι το 1974. Παράλληλα εργάστηκε στην Ιαπωνία και στις Η.Π.Α., όπου δίδαξε στο California State University (1972). Από το 1980 ως το 1998 δίδαξε ως καθηγητής Πλαστικής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Από το 2007 είναι ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις και performances στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αρκετά γλυπτά του εκτίθενται στον δημόσιο χώρο. Συμμετείχε επίσης σε πολλά συνέδρια, έρευνες και μελέτες. 

Εκτός από άρθρα και συνεντεύξεις του καθώς και δημοσιεύματα σε εκδόσεις τέχνης και στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο για το έργο του, του έχουν γίνει και αρκετά αφιερώματα τηλεοπτικών εκπομπών. Ο ίδιος έγραψε και παρουσίασε ραδιοφωνικές εκπομπές για το Δεύτερο (1983) και Τρίτο (1988-1989) πρόγραμμα της ΕΡΤ. 



O γλύπτης Θόδωρος δηλώνει σχετικά με την έκθεσή του: «Οι πληροφορίες που εμπεριέχονται πρώτα στο έντυπο και μετά στην έκθεση, δηλαδή από το έντυπο προς τα έργα είναι συγκροτημένες με πολύ δομικό και αυστηρό τρόπο. Έτσι κάθε λέξη και κάθε έργο, έχει ένα νόημα. Ο τίτλος “Αρχέτυπα” παραπέμπει ακριβώς σε μια διείσδυση στο βάθος των πραγμάτων και όχι στην επιφάνεια. Η σύνοψη δεκαετίας είναι κυριολεκτικά αυτή που σημαίνει ότι προσπαθώ αντί να αφηγηθώ τις περιπέτειες κάθε έκθεσης της εποχής εκείνης, κάνω μιά συμπύκνωση, το resume που λέμε. Αυτή η συμπύκνωση έχει νόημα στην εποχή μας, γιατί ζούμε στο άλλο σκέλος της κατανάλωσης της εικόνας, την περιγραφής εν κενώ. 



»Εγώ πάω κόντρα σε αυτή τη διαδικασία εδώ και 60 χρόνια, κάνοντας μιά έμμεση κριτική στην εξέλιξη του πολιτισμικού μοντέλου παγκοσμίως αλλά και τοπικά. Άρα είναι μια θεώρηση πολύ πιό ριζική που έχει γίνει μέσα απο το έργο μου. Δεν θέλω αυτά που λέω να βγαίνουν σαν διακυρήξεις, γιατί αν βγαίνουν σαν διακυρήξεις , κινδυνεύουν να παγιδευτούν στο σύστημα που ανακυκλώνει τα μεγάλα λόγια που λέγονται από το πολιτικό και πολιτισμικό μοντέλο που κυριαρχεί στα media. Δεν μου αρέσουν τα μεγάλα λόγια, ζω στο μεταίχμιο που λένε, στην ισορροπία. Να δηλώσω μερικά πράγματα και συγχρόνως να αποφύγω την παγίδα να κάνω δημαγωγία. Καταλαβαίνετε λοιπόν ποιο είναι το δίλημμα μου;».







Info
«Αρχέτυπα»
Χώρος Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ»
Εγκαίνια: Τρίτη 7 Μαρτίου στις 19.00
H έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως την Τετάρτη 19 Απριλίου
Επιμέλεια έκθεσης: Νεφέλη Ιωάννα Παπαδημητρίου

ΣΧΟΛΙΑ (1)

Μπούρδες

Όλα αυτά είναι απλά μπουρδες... Βαπτίζουν τέχνη την κάθε "νοηματική" σύνθεση. Ε, τέτοιες νοηματικές συνθέσεις μπορούμε να κάνουμε όλοι Και κάνουμε, κάθε μέρα Ακόμη και το πως βάζω τα πράγματα πάνω στο γραφείο μου είναι πιο σπουδαία τέχνη από τις μπουρδες που είδα πιο πάνω... Ένας μέσος τεχνίτης κάνει πολύ πιο καλαίσθητα πράγματα...

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ieroklis

Η παράσταση «Συνοικία Ασμάτων» του Ιεροκλή Μιχαηλίδη επανέρχεται με νέες ενισχύσεις: Με επίτιμους καλεσμένους τον Γιάννη Μπέζο και τον Ταξιάρχη Χάνο, τέσσερις ταλαντούχους νέους τραγουδιστές (Δήμητρα Σταθοπούλου, Άγγελος Ανδριανός, Μαίρη Δούτση, Ανδρέας Λάφης) και οκτώ δεξιοτέχνες μουσικούς υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Γιάννη Παπαζαχαριάκη

yuletide

Η Λαμπρινή Γιώτη μιλάει για το Yuletide Sympraxis vol. II, μία συναυλία παραδοσιακής κέλτικης και σκανδιναβικής μουσικής που θα πραγματοποιηθεί το ερχόμενο Σάββατο (15/12) στο Gagarin

ydivikos-rolos-vivlion

Περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεοεγκαταστάσεις, βιβλία καλλιτεχνών, ηχητικά και διαδικτυακά έργα, περφόρμανς, μεταξύ των οποίων και νέες παραγωγές παρουσιάζονται στο δεύτερο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας «Η Άγραφη Βιβλιοθήκη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

karounis

Ο Ζαχαρίας Καρούνης πάει Λαϊκή για να μοιραστεί την χαρά του τραγουδιού και στήνει για δεύτερη σεζόν μια μουσική- θεατρική παράσταση με τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα

xristougenna-me-tous-neous

Στις 23 Δεκεμβρίου η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης «MOYSA» παρουσιάζει την εορταστική της συναυλία στο πλαίσιο των «Χριστουγέννων στο Μέγαρο» με τη συμμετοχή του ερμηνευτή Θοδωρή Βουτσικάκη

o-troxos-tis-zois

Μια αλληγορική παράσταση του κύκλου της ζωής του ανθρώπου φιλοξενεί το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στη «Συλλογή φορητών εικόνων και ξυλόγλυπτων» της μόνιμης έκθεσής του

zabetas-xarchakos

Μια μουσική παράσταση -Ζαμπέτας κατά Ξαρχάκο, ο τίτλος της- με τον Σταύρο Ξαρχάκο οδηγό και την Χάρις Αλεξίου στο πλάι του φωτίζει και αναδεικνύει τόσο τις άγνωστες πτυχές του δημιουργού Ζαμπέτα όσο και τις αδιόρατες συγγένειες του

1