Σαν βγεις στον πηγαιμό για το... σχολείο

Σαν βγεις στον πηγαιμό για το... σχολείο

Για τρίτη χρονιά φέτος το Αρχείο Καβάφη και η Στέγη μπαίνουν στη σχολική αίθουσα και γνωρίζουν στα παιδιά τον Κωνσταντίνο Καβάφη

Σαν βγεις στον πηγαιμό για το... σχολείο
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έχει βάλει στόχο να κάνει τα παιδιά να αγαπήσουν τον Καβάφη. Και αν κρίνουμε από τα αποτελέσματα των δύο προηγούμενων χρόνων σίγουρα θα το καταφέρει. Για τρίτη χρονιά φέτος το Αρχείο Καβάφη και η Στέγη μπαίνουν στη σχολική αίθουσα και γνωρίζουν στα παιδιά έναν καινούργιο φίλο.

Και αν νομίζετε ότι η ποίηση και ιδιαίτερα αυτή του μεγάλου Αλεξανδρινού είναι δύσκολη για τα παιδιά, ο ποιητής Θοδωρής Χιώτης, project manager του προγράμματος «Ο Καβάφης πάει σχολείο», μπορεί να σας διαβεβαιώσει για το αντίθετο. «Τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα. Εμπλέκονται βιωματικά με το κείμενο, αλλά και το συνολικό έργο του ποιητή και πολλά παιδιά που μπορεί να μην είχαν κανένα ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία ξαφνικά εμπνέονται και δημιουργούν», μου εξηγεί ο ίδιος.

Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι πρωτότυπα εργαστήρια σε έξι διαφορετικά σχολεία της Αττικής, στα οποία οι μαθητές προσεγγίζουν με τη βοήθεια καλλιτεχνών και λογοτεχνών τα «ιερά» και δυσπρόσιτα κείμενα του Αλεξανδρινού ποιητή, αξιοποιώντας τα εργαλεία των πλέον «απρόβλεπτων» τεχνών. Αυτή η δημιουργική και πρωτότυπη ανάγνωση βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τα ποιήματα, ενώ το υλικό που θα προκύψει αναδεικνύει το σύγχρονο χαρακτήρα της καβαφικής ποίησης.

Ο κύριος Χιώτης θυμάται δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα παιδιών σε πολυπολιτισμικά σχολεία της Αθήνας που του έκαναν εντύπωση: «Ένα κορίτσι που δεν μπορούσε να μιλήσει σχεδόν καθόλου ελληνικά και δεν συμμετείχε σε καμία δραστηριότητα του σχολείου άρχισε να εμπλέκεται στο εργαστήριο και έτσι κοινωνικοποιήθηκε και απέκτησε φίλους. Και πέρυσι ένα αγόρι που είχε μείνει από απουσίες, ερχόταν στο σχολείο μόνο και μόνο για να παρακολουθήσει το πρόγραμμα». Αυτά τα παραδείγματα και δεκάδες άλλα κάνουν τους ανθρώπους της Στέγης να μην σταματούν την προσπάθεια τους. Σύμφωνα με τον κύριο Χιώτη τα παιδιά δεν μαθαίνουν απλώς ποιος είναι ο Καβάφης, μαθαίνουν να αντιδρούν, να παίρνουν θέση και αντιλαμβάνονται ότι τα θέματα που θίγει ο Αλεξανδρινός τους αφορούν. Έτσι αλλάζει ο τρόπος που προσεγγίζουν την λογοτεχνία αλλά πολλές φορές και τη γνώση γενικότερα.

Κλείσιμο

Το πρόγραμμα των φετινών δράσεων:

Διαβάζοντας Καβάφη… ψηφιακά, 52ο ΓΕΛ Αθηνών
Ιανουάριος - Μάρτιος 2016
Οι λέξεις ελευθερώνονται από τα στενά όρια του βιβλίου και γίνονται βίντεο ή ψηφιακή εικόνα.
Συντελεστές:
Μαρία Βαρελά (εικαστικός) και Θοδωρής Χιώτης (ποιητής)

Κι αν ο Καβάφης ήταν κόμικς; 2ο ΓΕΛ Καισαριανής
Φεβρουάριος - Μάιος 2016
Τα ποιήματα του Καβάφη γίνονται κλασικά εικονογραφημένα! Οι καβαφικοί στίχοι ζωντανεύουν καθώς οι μαθητές δημιουργούν τα δικά τους κόμικς.
Συντελεστές:
Παναγιώτης Ιωαννίδης (ποιητής) και Αλέξια Οθωναίου (εικονογράφος κόμικς)

Ένα σχολείο γεμάτο… Καβάφη, 15ο ΓΕΛ Αθηνών
Ιανουάριος - Μάρτιος 2016
Χρησιμοποιώντας διάφορες τέχνες και τεχνικές μετατρέπουμε το χώρο του σχολείου στο απόλυτο καβαφικό περιβάλλον!
Συντελεστές:
ΗΟ PE (εικαστικός) και Χρήστος Χρυσόπουλος (συγγραφέας)

Οι στίχοι του Καβάφη σε… χιπ-χοπ τραγούδι, 2ο Γυμνάσιο Χαλανδρίου

Ιανουάριος - Μάρτιος 2016
Προ(σ)καλούμε μαθητές και καθηγητές να διαβάσουν με εντελώς εναλλακτικό τρόπο το έργο του ποιητή. Σε ρυθμούς… χιπ χοπ!
Συντελεστές:
Jeff Gonzalez (μουσικός παραγωγός, καλλιτέχνης χιπ-χοπ) και Κατερίνα Ηλιοπούλου (ποιήτρια)

Το καβαφικό έργο… μέσα από το φωτογραφικό φακό, 1ο Γυμνάσιο Κορωπίου
Δεκέμβριος 2015 - Φεβρουάριος 2016
Καβάφης: Ένας ποιητής, χιλιάδες εικόνες. Με ποιον τρόπο μπορούμε να απεικονίσουμε το ποίημα «Ένας γέρος»; Εντοπίζουμε εικόνες της καθημερινότητάς μας που θα μπορούσαν να ανήκουν σε κάποιο από τα καβαφικά ποιήματα και τις απαθανατίζουμε φωτογραφικά.
Συντελεστές:
Μαριλένα Σταφυλίδου (φωτογράφος) και Μαρία Τοπάλη (ποιήτρια)

Ο Καβάφης... ως performance, 1ο ΓΕΛ Φαλήρου
Μάρτιος - Απρίλιος 2016
Πώς μπορεί να βιώσει κανείς τους στίχους του Καβάφη «Ξένος εγώ ξένος πολύ»; Στο εργαστήριο αυτό, το έργο του ποιητή ζωντανεύει μέσα από ποικιλία μεθόδων που προάγουν την αυτοέκφραση και το χτίσιμο δυνατών δεσμών στην ομάδα.
Συντελεστές:
Μαίρη Ζυγούρη (εικαστικός) και Θωμάς Τσαλαπάτης (ποιητής)

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης