Αθήνα: Μεγάλος περίπατος ή μεγάλη περιπέτεια;

Πού θα πάνε τα Ι.Χ.; Πώς θα ζήσουν τα εμπορικά καταστήματα; Τι θα γίνει με τους κούριερ; Αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα εγείρονται με αφορμή τα έργα αναβάθμισης και τις ήπιες επεμβάσεις που ξεκινούν από σήμερα στο κέντρο της πρωτεύουσας, «χωρίς μπουλντόζες» - Τι προβλέπει το φιλόδοξο σχέδιο των 50 εκατ. ευρώ

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
athna-arthrou-_
Η διαδικασία-εξπρές η οποία υιοθετήθηκε στην άμεση -ούτε καν κατεπείγουσα- εφαρμογή του σχεδίου «Μεγάλος Περίπατος» προκάλεσε κάθε είδους αντιδράσεις. H βασική και σχεδόν αυτονόητη ανησυχία είναι ότι το όλο εγχείρημα θα προκαλέσει συμφόρηση και επιπλέον ταλαιπωρία για το κοινό που κινείται στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, ιδιαίτερα στις εισόδους της πλατείας Συντάγματος, από τις λεωφόρους Ολγας και Αμαλίας, καθώς και στην Ακαδημίας.

Οι προγνώσεις των συγκοινωνιολόγων, ότι εν τέλει η κυκλοφορία θα ισορροπήσει από μόνη της σε μια νέα, βελτιωμένη κατάσταση καθόσον τα νέα δεδομένα θα αφομοιώνονται και οι συνήθειες θα προσαρμόζονται αναλόγως, δεν πείθουν. Ωστόσο, πέραν του κυκλοφοριακού, ακούγονται ενστάσεις και επί της ουσίας του έργου: ένας «Μεγάλος Περίπατος» -καθώς τελικά το «αρχαιολογικός» πήγε περίπατο από τον τίτλο- ο οποίος δεν συμπεριλαμβάνει αμέσως την ενοποίηση του Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο δεν μπορεί να θεωρείται ολοκληρωμένος.

Το σχέδιο των αστικών παρεμβάσεων ψηφίστηκε ομόφωνα από το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων και τα έργα θα ξεκινήσουν από αύριο, 1η Ιουνίου, με τους υπευθύνους να διαβεβαιώνουν ότι θα εφαρμοστεί, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η μέθοδος των ήπιων επεμβάσεων στην καθημερινότητα της πόλης. Οπως και να έχει, έως το τέλος του μήνα «μία από τις μεγαλύτερες αστικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει ποτέ στην Αθήνα» θα έχει ολοκληρωθεί.

Για το επόμενο εξάμηνο, η νέα διάταξη ορισμένων από τους πλέον πολυσύχναστους, κεντρικούς δρόμους της Αθήνας θα τελεί υπό διαρκή δοκιμή και αξιολόγηση, εν είδει πειράματος εν τω γίγνεσθαι. «Χωρίς μπουλντόζες, χωρίς να κλείνουμε δρόμους, αλλά με πολύ βάψιμο και σήμανση, με πολύ πράσινο», όπως επαναλαμβάνουν με κάθε ευκαιρία ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης και οι συνεργάτες του.

Βέβαια, παρότι ο απρόσκοπτος περίπατος στο κέντρο της πρωτεύουσας αποτελεί ένα καλοδεχούμενο εγχείρημα γενικώς και ένα όραμα που αναβάλλεται επί σχεδόν 50 χρόνια, υπήρξαν διαμαρτυρίες, ενστάσεις, αλλά και γκρίνια. Τι σχέση έχει η εσπευσμένη υλοποίησή του με την πανδημία;
athna_5
παρεμβασειΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ Πεζοδρομήσεις οδών, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και των ποδηλάτων

Κλείσιμο
Ο προϋπολογισμός των 50 εκατ. ευρώ, με «πολυταμειακή», όπως την αποκαλεί ο κ. Μπακογιάννης, χρηματοδότηση, μαρτυρά διάθεση σπατάλης ή σύνεση; Πού θα πάνε τα Ι.Χ. μετά τον αποκλεισμό τους; Πώς θα περιφρουρείται η απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο κέντρο; Θα αναστηθούν οι περιβόητες «αναδυόμενες κολόνες», γνωστές και ως «τα κολονάκια του Αβραμόπουλου», ώστε να εμποδίζεται η διέλευση των οχημάτων; Οι οδηγοί θα μπαινοβγαίνουν στο ιστορικό τρίγωνο με SMS, όπως επί lockdown; Και ακόμη: τι θα γίνει με τις μοτοσικλέτες και ιδιαίτερα τους κούριερ και τα ντελίβερι; Η Αθήνα παραδίδεται εξ ολοκλήρου στους τουρίστες;

Εκδιώκονται τεχνηέντως τα εμπορικά καταστήματα πέριξ της οδού Αθηνάς ώστε να ολοκληρωθεί η κατάληψη της πόλης από την εστίαση και τα τραπεζοκαθίσματα; Αλλάζουν οι αξίες των ακινήτων, μαζί με τη μεταβολή στη χρήση τους, με τα ξενοδοχεία και τα Airbnb να εξορίζουν τους κατοίκους εκτός κέντρου; Και πιο εξειδικευμένα: γιατί ο Δήμος Αθηναίων επέλεξε να φυτέψει ουασινγκτόνιες (τα γνωστά φοινικοειδή) και όχι κάποια άλλη ποικιλία δέντρων;

Σε ερώτησή της προς τον δήμαρχο Αθηναίων η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη εξέφρασε την απαισιοδοξία της διερωτώμενη: «Το κέντρο της πόλης θα γίνει Βατικανό και γύρω-γύρω η Αθήνα-Ρώμη θα καίγεται;». Η ίδια έθεσε το ζήτημα των διαδηλώσεων: θα επιτρέπονται, άραγε, μετά τις παρεμβάσεις; Συναφώς, κάποιος άλλος θέλησε να μάθει αν τα καινούρια παγκάκια, ζαρντινιέρες κ.λπ. θα είναι πακτωμένα ώστε να μη μετατραπούν σε «πολεμοφόδια» κατά τη διάρκεια τυχόν επεισοδίων.

Μεταφέροντας τη σχετική συζήτηση σε πολιτικό επίπεδο, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝ.ΑΛ. διατύπωσαν ενστάσεις, αν μη τι άλλο, άξιες αναφοράς και προβληματισμού. Χαρακτηριστικά, ο δημοτικός σύμβουλος, γραμματέας, τομεάρχης Περιβάλλοντος του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Π. Αποστολόπουλος, επισήμανε στον δήμαρχο Αθηναίων ότι «η ενοποίηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο είναι έργο πρώτης προτεραιότητας. Οπως και η Ιερά Οδός, με τις σπουδαίες δυνατότητες ανάπλασης, έμειναν εκτός των σχεδίων για τον Μεγάλο Περίπατο. Αλλά ακόμη και για την Πανεπιστημίου, έναν δρόμο εμβληματικό, ο οποίος σχεδιάστηκε το 1832, η διαπλάτυνση μπορεί να παράγει αμφίβολα αποτελέσματα».

Αθήνα-Ντίσνεϊλαντ

Σε πολλές από τις απορίες και τις αντιρρήσεις ο Δήμος Αθηναίων έχει πειστικές απαντήσεις, σε κάποιες άλλες όχι. Εξάλλου, τα ίδια τα ερωτήματα ποικίλλουν ανάμεσα στη σοβαρότητα και την κοινή παρεξήγηση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αναδυόμενες μπάρες τις οποίες κάποιος μπέρδεψε με τις ράμπες για τα εμποδιζόμενα άτομα, καθώς τις τελευταίες ημέρες ο δήμος ανανεώνει και αναβαθμίζει τη σήμανσή τους.

Παρομοίως, εφόσον ούτε οι ίδιες οι αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου έχουν διευκρινίσει το πώς ακριβώς θα ελέγχεται με ψηφιακά μέσα (πιθανότατα κάμερες) η κατ’ εξαίρεση κίνηση οχημάτων στο κέντρο υπό τις νέες συνθήκες, διαδόθηκε ότι θα εφαρμοστεί σύστημα ειδοποίησης με SMS.

Ομολογουμένως, οι ασάφειες του σχεδίου είναι πολλές, ο δήμαρχος όμως εμφανίζεται καθησυχαστικός: «Γι’ αυτό έχουμε προβλέψει το στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής για το πρώτο εξάμηνο, ώστε να βαδίσουμε όλοι μαζί στον Μεγάλο Περίπατο και να διορθώνουμε κάθε ατέλεια βάσει της άμεσης εμπειρίας μας».

Για την έμμεση ή απλώς ανύπαρκτη σύνδεση του Αρχαιολογικού Μουσείου με τους υπόλοιπους σταθμούς του Μεγάλου Περιπάτου, η άποψη του δημάρχου είναι ότι «το Μουσείο περιλαμβάνεται στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο, γι’ αυτό και εμείς μιλάμε για τη διασύνδεση με αυτό».

Στην πράξη, όμως, το Αρχαιολογικό Μουσείο και μαζί με αυτό η αποκατάσταση του εκτεταμένου τετραγώνου, μαζί με το ιστορικό κτίριο του Πολυτεχνείου, επί του παρόντος, τουλάχιστον, αναβάλλονται.

Για το μείζον ζήτημα των οικονομικών μεταβολών οι οποίες θα επέλθουν, σχεδόν μοιραία, ως έμμεση επίπτωση του Μεγάλου Περιπάτου, ο κ. Μπακογιάννης δηλώνει ότι «για το εμπορικό τρίγωνο από το 2016 απαγορεύεται η επέκταση του χώρου για τα τραπεζοκαθίσματα. Και στα νέα τμήματα που πεζοδρομούνται υπάρχουν ελάχιστα καταστήματα εστίασης ή και απολύτως κανένα. Εμείς δεν θέλουμε μια Αθήνα αποστειρωμένη, Ντίσνεϊλαντ. Πιστεύουμε στη μεικτή χρήση (σ.σ.: κατοίκηση και επιχειρηματικοτητα). Αλίμονό μας αν χάσουμε την ψυχή μας. Η πίστη μας στη μεικτή χρήση, σε πολεοδομικούς όρους, μεταφράζεται σε γενική κατοικία και ξενοδοχεία μέχρι 150 κλίνες».

athna
ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ H μελέτη προβλέπει την αποκλειστική κυκλοφορία ποδηλάτων σε επιλεγμένους οδικούς άξονες, όπως η Ηρώδου Αττικού, η Μητροπόλεως ή η Πλάκα, άνετους ποδηλατόδρομους σε κεντρικές αρτηρίες όπως η Πανεπιστημίου, η Αθηνάς και η Ερμού, αλλά και ασφαλή μεικτή κυκλοφορία ποδηλάτων και άλλων οχημάτων, με απαραίτητη την τήρηση χαμηλών ταχυτήτων


Επισήμως, αυτό που πρόκειται να συμβεί στο κέντρο της Αθήνας, αρχής γενομένης από σήμερα, είναι ότι θα αποδοθούν σε πεζούς και ποδηλάτες 50.000 επιπλέον τ.μ. δημόσιου χώρου.

Η πεζοδρόμηση στην περιοχή, η οποία ορίζεται σχηματικά ανάμεσα στην Ακρόπολη, στο Καλλιμάρμαρο, στο Σύνταγμα και την Ομόνοια, θα επεκταθεί κατά 6,1 χιλιόμετρα. Προβλέπεται η αύξηση των πεζοδρομίων στην οδό Πανεπιστημίου με ταυτόχρονη μείωση του οδοστρώματος από τις έξι στις τρεις λωρίδες για αυτοκίνητα και λεωφορεία. Παρομοίως, στην πλατεία Συντάγματος. Καθιερώνεται η πλήρης απελευθέρωση δρόμων από Ι.Χ. (Βασιλίσσης Ολγας, Ηρώδου Αττικού, Αθηνάς, Ερμού, Μητροπόλεως).

Ως περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ. ορίζονται πλέον το εμπορικό τρίγωνο και η Πλάκα. Η πρόσβαση οχημάτων τροφοδοσίας, ταξί, Ι.Χ. κατοίκων και διερχομένων υπάγεται σε ένα, εν μέρει υπό διαμόρφωση, κανονιστικό πλαίσιο.

Παράλληλα, ο δήμος προχωρά σε εκτενή αισθητική ανάπλαση του κέντρου διαθέτοντας περί τα 2 εκατ. ευρώ προκειμένου να εγκαταστήσει κατά το προσεχές διάστημα περίπου 650 ζαρντινιέρες κάθε μεγέθους, παγκάκια, ποδηλατοστάτες, καθίσματα, 28 φοίνικες, 38 ψευδοπιπεριές, 10 καλλωπιστικές δαμασκηνιές, καθώς και 12.800 θάμνους διαφόρων ειδών. Οι ανάγκες συντήρησης όλων αυτών των στοιχείων του «αστικού εξοπλισμού» έχει προϋπολογιστεί σε 1,1 εκατ. ευρώ.

Οι αρμόδιοι επικαλούνται τη διεθνή πρακτική και την κεκτημένη εμπειρία για την επιλογή φυτών και υλικών τα οποία προμηθεύεται ο Δήμος Αθηναίων με τη διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης και χωρίς διεξαγωγή διαγωνισμού, στο πλαίσιο της εξοικονόμησης χρόνου.

Ενα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία στη μελέτη των κυκλοφοριακών επιπτώσεων για τον Μεγάλο Περίπατο αφορά την ταχύτητα κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς στις οδούς Πανεπιστημίου και Ακαδημίας, αφότου ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις. Λεωφορεία και τρόλεϊ θα κινούνται κατά 34% πιο γρήγορα σε σχέση με σήμερα - και δη σε δύο άξονες οι οποίοι υποτίθεται ότι θα επιβαρυνθούν με περισσότερα οχήματα.

Η μεν Πανεπιστημίου επειδή θα χάσει το μισό της πλάτος με την απόδοση τριών λωρίδων σε πεζούς και ποδήλατα, η δε Ακαδημίας επειδή θα επιφορτιστεί με τα επιπλέον οχήματα που θα εξαναγκαστούν να κινηθούν περιμετρικά του ιστορικού κέντρου.

Πιο αναλυτικά, το λεγόμενο «Σενάριο Β2» της συγκοινωνιολογικής μελέτης για τον Μεγάλο Περίπατο προϋποθέτει ότι σε ποσοστό 7,2% οι άνθρωποι που κινούνται στο κέντρο της Αθήνας θα αλλάξουν συνήθειες εντός του επόμενου εξαμήνου. Δηλαδή, γνωρίζοντας ότι πλέον δεν θα μπορεί να κινηθεί όπως πριν στην κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος και την οδό Μητροπόλεως (και, κυρίως, δεν θα μπορεί να παρκάρει όπου βρει), όποιος έχει ως προορισμό το κέντρο θα επιλέξει κάποιον άλλον τρόπο πρόσβασης στην περιοχή.

Με δεδομένο, λοιπόν, ότι μόλις 7 στους 100 θα φτάσουν στο κέντρο πεζή, με ποδήλατο, με μέσο μαζικής μεταφοράς κ.λπ., η μέση ταχύτητα κίνησης των υπόλοιπων οχημάτων θα αυξηθεί κατά 8,4%. Οι ώρες που θα ξοδεύουν οι επιβάτες στα ΜΜΜ θα μειωθούν περίπου κατά 1/3 (-31%), ενώ, όπως προαναφέρθηκε, λεωφορεία και τρόλεϊ θα μπορούν να κινούνται κατά 34% πιο γρήγορα - άρα με συχνότερα δρομολόγια και με λιγότερο συνωστισμό.
athna_3
ΠΛΑΚΑ Αν και ο όρος «αρχαιολογικός» έφυγε -προς το παρόν- δίπλα από τη λέξη «περίπατος», η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου στις περιοχές γύρω από την Πλάκα παραμένει προτεραιότητα

Βεβαίως, τα σενάρια που παρουσίασαν οι συγκοινωνιολόγοι του ΕΜΠ στον Δήμο Αθηναίων είναι τρία.

- Το «Α» είναι απλώς η υφιστάμενη κατάσταση, χωρίς καμία παρέμβαση.
- Το «Β2» βασίζεται σε μια αναμενόμενη μεταβολή των συνηθειών του κοινού, ιδανικά αντικαθιστώντας το αυτοκίνητο με ποδήλατο ή πεζοπορία.
- Το σενάριο «Β1» υποθέτει ότι οι συνήθειες μετακίνησης στο κέντρο της πόλης θα παραμείνουν εντελώς αμετάβλητες παρά τις παρεμβάσεις για τον Μεγάλο Περίπατο. Στην περίπτωση αυτή, ασχέτως του αν στην πράξη αποκλείεται να ισχύσει, η καθυστέρηση στην κίνηση των Ι.Χ. θα αυξηθεί κατά 11%.

Δηλαδή, εάν σήμερα οδηγώντας κάποιος από την αρχή της Πανεπιστημίου έως την Ομόνοια χρειάζεται, π.χ., 5 λεπτά, μετά το στένεμα του οδοστρώματος κατά το ήμισυ, θα επιβαρύνει το δρομολόγιό του κατά μερικά δευτερόλεπτα.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και σε αυτό το απαισιόδοξο σενάριο όπου κανείς δεν θα προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες, η ταχύτητα κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς σε Πανεπιστημίου και Ακαδημίας προβλέπεται ότι θα βελτιωθεί κατά 28%.

Ο καθηγητής Γιώργος Γιαννής, επικεφαλής της ομάδας συγκοινωνιολόγων του ΕΜΠ η οποία συνέταξε τη μελέτη επιπτώσεων για τον Μεγάλο Περίπατο, αποκαλύπτει ότι «οι συνεργάτες μου και εγώ μείναμε έκπληκτοι από τα αποτελέσματα των προσομοιώσεων που μας έδωσαν τα υπολογιστικά μας εργαλεία. Αντίθετα απ’ ό,τι ακόμη και εμείς περιμέναμε, οι παρεμβάσεις επηρεάζουν ελάχιστα την πραγματική κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας».

Ο κ. Γιαννής εξηγεί ότι αφενός τα μοντέλα προσομοίωσης του ΕΜΠ είναι δοκιμασμένα και εξαιρετικά αξιόπιστα, άρα η απόκλιση ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη προβλέπεται να είναι ελάχιστη. Αφετέρου ο καθηγητής υπενθυμίζει ότι «η κυκλοφορία είναι κάτι δυναμικό και πολυπαραγοντικό. Και πάντα αυτορρυθμίζεται μετά τις παρεμβάσεις, καταλήγοντας σε μια καινούρια ισορροπία. Το καθήκον του συγκοινωνιολόγου είναι να καθοδηγήσει τους πολίτες σε νέες, καλύτερες πρακτικές. Εστω κι αν αυτές στην αρχή μπορεί να φανούν παράξενες».

Η προσομοίωση

Σε μια περίοδο κατά την οποία μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας αυτοεπαινείται επειδή έμαθε να σέβεται τους επιστήμονες και να εναρμονίζει τη συμπεριφορά του με τις οδηγίες των κατεξοχήν ειδικών, η δημόσια αντιπαράθεση για τον Μεγάλο Περίπατο ανέδειξε μια παλινδρόμηση στις προ κορωνοϊού αντιλήψεις.

Αίφνης, οι συγκοινωνιολόγοι «δεν ξέρουν τι λένε». Η απαξίωση των πορισμάτων επί των οποίων βασίστηκε ο σχεδιασμός των κυκλοφοριακών παρεμβάσεων χάριν του Μεγάλου Περιπάτου εκφράζεται με διάφορα επιχειρήματα. Του τύπου «η συγκοινωνιολογική μελέτη είναι πρόχειρη».

Οι επιπτώσεις από τις πεζοδρομήσεις «θα προκαλέσουν κομφούζιο και συμφόρηση στους γύρω δρόμους» κ.ο.κ. Αρκετοί από όσους ενίστανται στο φιλόδοξο σχέδιο του Δήμου Αθηναίων φέρονται σαν να είναι προικισμένοι με προφητικές ικανότητες. Και ως εκ τούτου, είναι απολύτως πεπεισμένοι ότι οι επιστημονικές προσομοιώσεις μιας ολόκληρης ομάδας επιστημόνων θα αποδειχθούν μακριά νυχτωμένες. Οι ίδιοι αντιμετωπίζουν τους συγκοινωνιολόγους ως ουτοπιστές, ρομαντικούς, προχειρολόγους ή απλώς γραφικούς.

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική, καθώς μια ομάδα περίπου 10 συγκοινωνιολόγων του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Μετσόβιου Πολυτεχνείου εργάστηκε επί σχεδόν έξι μήνες προτού καταλήξει στην πρόταση που παρουσιάστηκε στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων στις 11 Μαΐου.

Πρόκειται για μια εργασία η οποία περιλαμβάνει σύνθετες και λεπτομερείς προσομοιώσεις μέσω υπολογιστών, με τη χρήση λογισμικού τελευταίας τεχνολογίας. Πέραν αυτού, η ειδική μελέτη των ενδεχόμενων κυκλοφοριακών επιπτώσεων που θα επιφέρουν οι παρεμβάσεις για τον Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας βασίστηκε σε ένα υπολογιστικό μοντέλο το οποίο θεωρείται «βαριά υποδομή». Μόνο η κατασκευή αυτού του επιστημονικού εργαλείου, εν προκειμένω για την πρωτεύουσα, απαιτεί εργασία τουλάχιστον 12 μηνών.

Ο όγκος των δεδομένων με τα οποία τροφοδοτείται το σύστημα είναι τεράστιος: η Αθήνα διαιρείται σε 1.000 ζώνες καταγραφής της κυκλοφορίας με κάθε δυνατό μέσο μεταφοράς.

Εξ αυτών, οι 292 ζώνες αφορούν αποκλειστικά την περιοχή του κέντρου της πόλης. Οι συγκοινωνιολόγοι επικαιροποίησαν τα δεδομένα και ρύθμισαν από την αρχή (επαναβαθμονόμησαν) το βασικό μοντέλο. Κατόπιν, άρχισαν να πειραματίζονται με διάφορα σενάρια παρεμβάσεων, τροποποιώντας κάθε φορά διαφορετικές παραμέτρους, όπως το κλείσιμο λωρίδων κυκλοφορίας σε όλους τους δυνατούς συνδυασμούς, ώστε να παρατηρούν τον αντίκτυπο των μέτρων.
athna_2
ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ Προβλέπεται αύξηση της τάξης του 45% στο συνολικό μήκος των δρόμων που ελευθερώνονται από Ι.Χ. Η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων θα συνδυαστεί με διατήρηση ή δημιουργία νέων λεωφορειολωρίδων

Για κάθε προσομοίωση απαιτείται προσεκτική και χρονοβόρος εργασία, εφόσον οι υπολογιστές δεν μπορούν να επεξεργαστούν περισσότερα από 2-3 σενάρια παρεμβάσεων ανά ημέρα.

Επομένως, πολύ σχηματικά, πίσω από τη συγκοινωνιολογική μελέτη που παρουσιάστηκε υπάρχει μια συντονισμένη επιστημονική δουλειά περίπου 18 μηνών. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, εκτός των στοιχείων για την Αθήνα, αξιοποιήθηκε σε αντιπαραβολή η αντίστοιχη εμπειρία σε πόλεις του εξωτερικού, όπως οι Βρυξέλλες, η Βαρκελώνη, το Μιλάνο, η Ρώμη, η Κοπεγχάγη και, εν μέρει, το Παρίσι και το Λονδίνο.

Πάντως, ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας του ΕΜΠ, καθηγητής Γιώργος Γιαννής, χαμογελά με κατανόηση απέναντι στις βιαστικές επικρίσεις περί προχειρότητας. Δηλώνει χαρακτηριστικά: «Η γκρίνια και η τάση αμφισβήτησης των συγκοινωνιολόγων δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Το ίδιο ισχύει σε όλο τον κόσμο. Στην αρχή υπάρχουν αντιδράσεις για τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις. Εν τέλει, όμως, όπως έχουμε διαπιστώσει επανειλημμένως, εκείνοι που διαμαρτύρονται πιο έντονα εν όψει των αλλαγών στο τέλος γίνονται οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές τους. Είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο.

Ως κάποιον βαθμό, θα παραδεχόμουν κάποια, εντός εισαγωγικών, “βιασύνη” στις παρεμβάσεις που προτείνουμε, εφόσον το έργο θα αρχίσει να υλοποιείται άμεσα, από τον Ιούνιο, αντί για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, όπως ήταν ο αρχικός προγραμματισμός. Εάν είχαμε περισσότερο χρόνο, πιθανώς θα επεξεργαζόμασταν ακόμη πιο λεπτομερώς ορισμένα στοιχεία του σχεδίου. Ομως, η επίσπευση είναι για καλό, καθώς θα δούμε απευθείας στην πράξη, κατά τη φάση της πιλοτικής εφαρμογής των μέτρων, ποια σημεία χρήζουν βελτίωσης».

Η αντίφαση της αντίφασης

Βασικό επιχείρημα του Δήμου Αθηναίων για την επιτάχυνση του σχεδίου «Μεγάλος Περίπατος» ήταν οι αυξημένες ανάγκες αποστασιοποίησης τις οποίες επέβαλε η πανδημία του κορωνοϊού.

Πολλοί θεώρησαν προσχηματική -και άρα, ύποπτη- την επίκληση του COVID-19 για την επίσπευση των παρεμβάσεων. Αλλωστε, ο αποκλεισμός των Ι.Χ. από το κέντρο, εύλογα, θα προκαλέσει αυξημένη κίνηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, συνωστισμό - ακριβώς ό,τι πρέπει να αποφευχθεί. Εύλογα, επισημαίνεται μια αντίφαση ανάμεσα στα μηνύματα της Πολιτείας και του δήμου: η μεν προκρίνει την αυτόνομη μετακίνηση, ο δε προχωρά στην έξωση των Ι.Χ. από το κέντρο.

Ο κ. Γιαννής αναγνωρίζει ότι, όντως, σε κάποιον βαθμό μπορεί να υπάρξει σύγχυση, λέγοντας ότι «με τις παρεμβάσεις για τον Μεγάλο Περίπατο επιτυγχάνουμε το ζητούμενο, δηλαδή την απόδοση επιπλέον δημόσιου χώρου στους πεζούς και τους ποδηλάτες, άρα είμαστε εναρμονισμένοι με την απαίτηση της κοινωνικής απόστασης. Σε σχέση με τα αυτοκίνητα, εκεί πράγματι, υπάρχει αντίφαση. Αλλά είναι αντίφαση της συγκυρίας, λόγω των έκτακτων συνθηκών εξαιτίας της πανδημίας. Οπότε για λίγο καιρό θα βαδίσουμε με αυτή τη μικρή ανακολουθία σε ό,τι αφορά τα Ι.Χ».
athna_4
Ενδεικτική μακέτα των ήπιων παρεμβάσεων υπέρ των ποδηλατόδρομων σε κεντρικές οδούς, όπως η Πανεπιστημίου

Ωστόσο, για τον ίδιο τον δήμαρχο Αθηναίων, δεν υπάρχει καμία αντίφαση. Απαντώντας σε σχόλια βουλευτών για τον Μεγάλο Περίπατο σε συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής την Πέμπτη, ο κ. Μπακογιάννης είπε ότι «εμείς μιλάμε για μια συγκεκριμένη περιοχή της Αθήνας. Σε αυτή οι συνολικές παρεμβάσεις που κάνουμε θα έχουν επίπτωση (στο χειρότερο σενάριο, όπου κανένας δεν θα αλλάξει καμία συνήθεια) 4% στη στενή περιοχή παρέμβασης, όχι σε όλο τον δακτύλιο, που είναι 0,5%.

Αρα, σε καμία περίπτωση δεν αποθαρρύνεται συνολικά η χρήση των Ι.Χ. Αντίθετα, αυτό που γίνεται είναι ότι ενθαρρύνεται ο πεζός, ο ποδηλάτης και, ναι, ενθαρρύνεται η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς για έναν πολύ απλό λόγο: διότι θα έχουμε αποσυνωστισμένα ΜΜΜ. Θα κινούνται πιο γρήγορα. Πιο πολλά οχήματα, σε λιγότερο χρόνο, και αυτό μπορούμε να το κάνουμε με τον ίδιο αριθμό οχημάτων που έχουμε τώρα. Ο COVID-19 έγινε ο επιταχυντής για τον Μεγάλο Περίπατο, αλλά βιασύνη δεν υπήρξε πουθενά. Είχαμε ένα σχέδιο έτοιμο και απλώς πατήσαμε το γκάζι. Ημασταν τυχεροί γιατί ήμασταν έτοιμοι».

Ειδήσεις σήμερα:

Ποδαρικό με πέμπτο κύμα κανονικότητας: Ανοίγουν ξενοδοχεία, δημοτικά - Μειώνονται ΦΠΑ και ασφαλιστικές εισφορές

Βίντεο: Χάος στις ΗΠΑ - Επεισόδια έξω από τον Λευκό Οίκο - Κρυμμένος μέσα ο Τραμπ

Επίθεση με βιτριόλι: Το πιο κρίσιμο 48ωρο για τον εντοπισμό της μαυροντυμένης γυναίκας
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης