Τα βαλς θα αρχίσουν

Τα βαλς θα αρχίσουν

“O βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίη ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα στο Θέατρο Ολύμπια από τις 13 Μαΐου.

Τα βαλς θα αρχίσουν

“O βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίη ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα στο Θέατρο Ολύμπια από τις 13 Μαΐου.


Ήταν 18 Ιουλίου του 1918 όταν στο Θέατρο Παπαϊωάννου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η οπερέτα “Ο Βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίδη και σχεδόν 28 χρόνια και μια μέρα αργότερα όταν ανέβηκε από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Από τότε η δημοφιλέστερη ελληνική οπερέτα γνώρισε τεράστια επιτυχία σε εκατοντάδες ανεβάσματα με μόνο την Λυρική Σκηνή να την έχει τιμήσει στις 33 από τις 76 καλλιτεχνικές περιόδους της ιστορίας της.

Από το Θερινό Θέατρο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, λοιπόν, το έργο αναμένεται να γνωρίσει και πάλι μεγάλες δόξες με τον σκηνοθέτη Σίμο Κακάλα να αναμετράται αυτή τη φορά με το κείμενο του Σακελλαρίδη αλλά και τα τόσο δημοφιλή τραγούδια του έργου. Για επτά μόνο παραστάσεις, από τις 13 έως τις 22 Μαΐου στο Θέατρο Ολύμπια ο Κακαλάς θα καταθέσει τη δική του εκδοχή, ενώ τη μουσική διεύθυνση έχουν αναλάβει ο Γιώργος Αραβίδης και ο Ανδρέας Πυλαρινός.

Η υπόθεση αφηγείται μία σειρά από παρεξηγήσεις που προκύπτουν όταν ο Πέτρος Χαρμίδης, στρατιώτης στο μέτωπο και σύζυγος της Κικής, αποφασίζει να υποδυθεί τον βαφτιστικό της Βιβίκας, τον οποίο εκείνη δεν θυμάται οπτικά, και με αυτή την ιδιότητα να την επισκεφτεί στο σπίτι όπου μένει με το σύζυγό της και στο οποίο φιλοξενεί, συμπτωματικά, τη φίλη της Κική. Ο Βαφτιστικός εντάσσεται απόλυτα στην πρώτη δημιουργική περίοδο του Σακελλαρίδη, που χαρακτηρίζεται από την υπαγωγή του στα βιεννέζικα πρότυπα οπερετικής δημιουργίας. Οι χοροί στους οποίους βασίζονται τα μουσικά νούμερα του έργου (βαλς, μαζούρκα, πόλκα και τανγκό), αλλά και η άρθρωσή τους στη μουσική δραματουργία ακολουθούν το βιενέζικο πρότυπο.

Κλείσιμο

Όπως γράφει ο Σίμος Κακάλας: “Η φάρσα και η κωμωδία τύπων ακόμα και σήμερα θεωρούνται κατώτερο είδος, λίγο παραδίπλα από την επίσημη τέχνη. Δεν θα δει κανείς έναν κωμικό να βραβεύεται εύκολα και ειδικά όταν προέρχεται από αυτή την οικογένεια θεάματος. Βέβαια, όση εκτίμηση φαίνεται να χάνει, τόσο κερδίζει σε λαϊκή απήχηση και εκεί, μάλλον, το είδος παίρνει την εκδίκηση του.  Η κωμωδία βασίζεται στα στερεότυπα, χρησιμοποιεί τα στερεότυπα (κρίνοντάς τα, υπερβάλλοντάς τα ή, ακόμα, απλά παρουσιάζοντάς τα) και την κριτική ματιά προς αυτά. Μοιάζει να τρέφεται από αυτά.

Όλη η κωμωδία είναι βασισμένη στην κριτική, και όταν αναρωτιόμαστε –κάτι που γίνεται όλο και συχνότερα τελευταία- αν η κωμωδία έχει όρια, η απάντηση είναι μόνο μια: δεν έχει κανένα όριο, της επιτρέπεται να ξεπερνά τα όρια ή, θα έλεγα καλύτερα, είναι υποχρεωμένη για το καλό όλων να τα ξεπερνά. Αυτό, βέβαια, μόνο όταν η κωμωδία είναι πραγματικά ελεύθερη και κυρίως ανεξάρτητη. Σιγά σιγά έχουμε μάθει να προσέχουμε τα αστεία μας ώστε να μην προσβάλουν την τάδε ή δείνα κοινωνική ομάδα, κάτι το οποίο σίγουρα δεν είναι κακό. Όμως, το κωμικό ασφυκτιά όταν βρίσκεται μέσα σε τέτοια πλαίσια, δεν γίνεται να λειτουργήσει. Οι άνθρωποι ανεξαρτήτως χρώματος, ιδιότητας ή ιδιαίτερων χαρακτηριστικών δεν παύουν να είναι άνθρωποι. Και οι άνθρωποι κάνουν λάθη, κυβερνιόνται από  μικρότητες, εγωισμούς και άλλα αξιοκατάκριτα.

Όλοι, λοιπόν, οι άνθρωποι είναι ίσοι απέναντι στην κωμωδία. Όπως θα έχετε καταλάβει, ο προσανατολισμός της παράστασης είναι εμφανής, το κωμικό είδος απαιτεί ταχύτητα, ακρίβεια και οξυδέρκεια, στοιχεία που αποτελούσαν πάντα πρόκληση τόσο για τον περφόρμερ, όσο και για το σκηνοθέτη. Γι αυτό το λόγο, όταν μου έγινε η πρόταση για τον Βαφτιστικό δέχτηκα αμέσως. Κακώς θα μου πείτε, πάντα πρέπει κανείς να σκέφτεται δυό φορές και να πράττει μία”.


{{{ articlebanner-330x100-triple-1 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-2 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-3 }}}

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης