Ηταν Μάιος του 2008 όταν οι Abovo, μία νεανική θεατρική ομάδα που είχε ήδη κατακτήσει τις καρδιές των θεατρόφιλων με τις παραστάσεις της, αποφάσισε να μας συστήσει το πρώτο φεστιβάλ νεανικού θεάτρου στην Ελλάδα. Μία εβδομάδα, στο θέατρο Χώρα τότε, με παραστάσεις των Abovo και άλλων θεατρικών ομάδων της πόλης. Το 1ο Bob Theatre Festival ήταν γεγονός και έμελλε να γράψει τη δική του ιστορία στη θεατρική Αθήνα…
«Το… απρόοπτο του 1ου Bob ήταν ότι δεν περιμέναμε να πάει τόσο καλά», μου λέει ο Γιάννης Σαρακατσάνης, ιδρυτικό μέλος των Abovo και του Bob Theatre Festival. «Θυμάμαι την πρώτη μέρα του Φεστιβάλ είχε απεργία το μετρό και οι βενζινοπώλες και λέγαμε “ποιος θα έρθει;”. Και ήρθαν 250 άτομα τελικά. Ξεκίνησε πολύ δυνατά και μάλιστα, επειδή το ταμείο του θεάτρου Χώρα εκείνη την εποχή ήταν και λίγο ανίκανο, έφτανε η ουρά στον από κάτω δρόμο. Είχαμε συνολικά 2.500 θεατές! Δεν το πιστεύαμε!».
Η τόσο μεγάλη επιτυχία του 1ου Bob επέβαλε ως αυτονόητη τη συνέχιση του και τα επόμενα χρόνια. Η Μαρία Μπαλούτσου, επίσης μέλος των Abovo, θυμάται χαρακτηριστικά το Bob του 2011, όπου μία αναπάντεχη διακοπή ρεύματος σε όλη την Κυψέλη έφερε πραγματικά τα πάνω κάτω στη διοργάνωση. «Παίρναμε τηλέφωνα στη ΔΕΗ, μιλούσαμε με φίλους για γεννήτριες, ήμασταν σε πανικό. Δεν μπορούσαμε να παίξουμε χωρίς ρεύμα, φυσικά. Σκεφτόμασταν να παίξουμε με κεράκια και τέτοια πράγματα… Τελικά ανεβάσαμε όλο τον κόσμο στην ταράτσα του Χώρα και ευτυχώς ήταν ο Φοίβος Δεληβοριάς εκεί και πήρε μια κιθάρα κι άρχισε να παίζει unplugged. Κάναμε μία μικρή συναυλία στη ταράτσα, με εμάς να είμαστε ντυμένοι με τα κοστούμια του “Εκεί εκεί στην Κόλαση” έτοιμοι να παίξουμε την παράσταση αν έρθει το ρεύμα. Τελικά το ρεύμα ήρθε στις 11 το βράδυ! Αλλά το εντυπωσιακό ήταν ότι δεν έφυγε κανένας», μου αναφέρει.
Με τέτοια απρόοπτα, στιγμές πανικού, αλλά και αποθέωσης, φτάνουμε στο φετινό 9ο Bob Theatre Festival, που θα πραγματοποιηθεί από τις 9 έως τις 15 Μαΐου στο Bios, το «σπίτι» του Bob την τελευταία 5ετία. Φέτος το Φεστιβάλ κρύβει πολλές εκπλήξεις, με πρώτη και καλύτερη τη συνύπαρξη στη διοργάνωση δύο θεατρικών ομάδων. Οι Abovo ενώνουν τις δυνάμεις τους με τους 4Frontal, που συμμετείχαν για πρώτη φορά στο Bob το 2013.
«Πήραμε μέρος στο Scratch Night. Ηρθαμε, χάσαμε, αλλά… να 'μαστε!», μου λέει γελώντας ο Θανάσης Ζερίτης από τους 4Frontal. «Γουστάραμε πάρα πολύ! Βλέπαμε συνέχεια και παραστάσεις των Abovo και παραστάσεις εδώ στο Bob και μας άρεσε πολύ η φάση. Εμείς είχαμε ήδη κάνει τρεις τέσσερις παραστάσεις το 2013, οπότε ήταν λίγο πισωγύρισμα το να πάμε στο Scratch, αλλά μας άρεσε τόσο πολύ η συνθήκη που το αποφασίσαμε», προσθέτει, ενώ ο Σταύρος Γιαννουλάδης, επίσης μέλος των 4Frontal, θυμάται το απίστευτο σκηνικό που έγινε όταν λίγο αργότερα έπαιξαν στο Φεστιβάλ την παράστασή τους «Ο Μουνής».
«Τρέχαμε σαν τους τρελούς να στήσουμε φώτα μισή ώρα πριν την παράσταση και ξαφνικά συνειδητοποιούμε ότι έχουμε ξεχάσει να φέρουμε τις καρέκλες του σκηνικού!» μου λέει αφήνοντάς με άναυδο. «Δεν μας έλεγαν τι είχε συμβεί… Κοιτούσαν κάτω γεμάτοι ντροπή!» μου αποκαλύπτει γελώντας ο Γιάννης. «Τελικά πήγαμε εδώ δίπλα σε ένα καφενείο και πήραμε καρέκλες».
«Πώς αποφασίσατε να κάνετε μαζί τη φετινή διοργάνωση;» τους ρωτάω. «Κοίτα, κουραστήκαμε λίγο… Ε, όχι, θέλουμε φρέσκο αίμα!» απαντά πρώτος ο Γιάννης, πάντα με περιπαιχτική διάθεση, κι ύστερα σοβαρεύει. «Η αλήθεια είναι ότι θέλουμε να μεγαλώσει το Φεστιβάλ, αλλά δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα μόνοι μας πια. Ως Abovo έχουμε όλο και πιο περιορισμένο χρόνο. Κάποιοι έχουν άλλες παραστάσεις, κάποιοι γεννάνε», τονίζει καρφώνοντας τη Μαρία, που χαμογελά. «Είναι το πρώτο Bob που δεν είναι έγκυος εδώ και δέκα χρόνια!»
«Α, είσαι πολύτεκνη!» της λέω χαριτολογώντας. «Οχι, δύο παιδιά έχει, αλλά κάθε φορά κάτι τυχαίνει κι έχει πάντα κοιλιά!» πετάγεται ο Θανάσης και σκάμε στα γέλια. Καταλαβαίνετε για τι ανθρώπους μιλάμε. Ο ένας κόβει κι ο άλλος ράβει!
«Είναι ανάγκη να υπάρχουν περισσότεροι άνθρωποι, που φέρνουν περισσότερες ιδέες και πιο πολύ υλικό», προσπαθεί να σοβαρέψει ξανά τη συζήτηση η Μαρία. «Η αλήθεια είναι ότι στους 4Frontal βλέπουμε λίγο τους εαυτούς μας πριν από πέντε χρόνια. Εχουν όρεξη, δημιουργικότητα, γενναιοδωρία απέναντι στη δουλειά. Και σκέφτεσαι ότι όλο αυτό είναι ωραίο να το μοιράζεσαι», παραδέχεται ο Γιάννης.
Οι άνθρωποι του Bob
Το Bob Theatre Festival συνεχίζει να γράφει τη δική του ιστορία στη θεατρική Αθήνα
Πάμε λοιπόν στο φετινό Bob Theatre Festival! Επτά ημέρες, 40 παραστάσεις (συμπεριλαμβανομένων κι αυτών του Scratch Night) και μία μεγάλη παρέα νέων καλλιτεχνών, που γι’ αυτούς το θέατρο είναι πάνω απ’ όλα… χαρά! «Πάμε να κάνουμε ένα reboot. Να εξετάσουμε πόσα περισσότερα πράγματα μπορούν να γίνουν. Είμαστε σε ένα μεταίχμιο φέτος», σχολιάζει ο Θανάσης. «Αλλωστε, στο πρώτο Φεστιβάλ δεν φέρεις ευθύνες», προσθέτει ο Σταύρος με πονηρό χαμόγελο. «Θέλουμε να διευρύνουμε την ομάδα, να μάθει καλύτερα ο ένας τον άλλον και του χρόνου το 10ο επετειακό Bob να είναι μία μεγάλη γιορτή», υπογραμμίζει ο Γιάννης.
Τους προκαλώ να μου πουν κάποιες καινοτομίες του φετινού Bob. «Φέτος για πρώτη φορά θα κάνουμε τελετή λήξης, όπου θα δώσουμε κάποια ιδιαίτερα βραβεία στις παραστάσεις που συμμετέχουν. Επίσης, είναι η πρώτη φορά από το 2011 που επιστρέφουμε στο Bob με δική μας παράσταση ως Abovo», μου λέει ο Γιάννης.
Το «Είσαι ένα κτήνος, Βίσκοβιτς», βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Αλεσάντρο Μπόφα, είναι μία σπονδυλωτή παράσταση που κάνουν μαζί οι Abovo με τους 4Frontal και είναι μία από τις πρεμιέρες του φετινού Φεστιβάλ. «Είναι μικρά διηγήματα και σε κάθε διήγημα ο κεντρικός ήρωας ο Βίσκοβιτς μεταμορφώνεται σε ένα διαφορετικό ζώο», μου εξηγεί ο Σταύρος. «Ο συγγραφέας σε παραπέμπει σε ανθρώπινα συναισθήματα και ανθρώπινες καταστάσεις μέσα από τη ζωή των ζώων. Είναι από τη μία αστείο κι από την άλλη κρύβει μία ανθρώπινη και υπαρξιακή αναζήτηση», προσθέτει.
Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα τμήματα του Φεστιβάλ είναι φυσικά το Scratch. Το διαγωνιστικό κομμάτι στο οποίο πολύ νέες -πολλές φορές και πρωτοεμφανιζόμενες- θεατρικές ομάδες παρουσιάζουν 15λεπτες παραστάσεις με στόχο τη νίκη. «Ξεκινάει με προκριματικούς, φτάνει στους ημιτελικούς, μετά στους τελικού και ολοκληρώνεται με την απονομή. Είναι κάτι που έχει αρχή, μέση και τέλος. Είναι το Champions League μας!» μου λέει η Μαρία, τονίζοντάς μου ότι στο φετινό Scratch θα συμμετέχουν 21 ομάδες και για πρώτη φορά θα υπάρχουν παραστάσεις κάθε ημέρα.
«Εγώ αυτό που θεωρώ πιο ενδιαφέρον και προκλητικό κάθε χρονιά είναι η συνεννόηση με τις ομάδες για να χωρέσουν όλοι σε ένα πρόγραμμα χωρίς να δυσαρεστηθεί κανείς. Είναι ένα τρελό tetris», ομολογεί ο Γιάννης, ενώ για το Scratch σημειώνει ότι «είναι ένα πλαίσιο για να μπορέσει να αποτύχει κάποιος με ασφάλεια». «Δηλαδή;» τον ρωτάω. «Ερχονται παιδιά, που μόλις έχουν βγει από τη σχολή, με μία άποψη για το τι είναι θέατρο, που τις περισσότερες φορές ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα… Ερχονται, λοιπόν, αντιμέτωποι με την πραγματικότητα σε ένα πολύ ασφαλές πλαίσιο, όμως, που τους δίνει τη δυνατότητα να αναθεωρήσουν κάποια πράγματα», μου εξηγεί.
Η συζήτηση έρχεται στο ελληνικό θέατρο και στο μεγάλο κενό που υπάρχει ανάμεσα στο νεανικό θέατρο και στο εμπορικό θέατρο στην Ελλάδα. «Δεν υπάρχουν σκαλοπάτια στην ελληνική θεατρική αγορά», παρατηρεί ο Γιάννης. «Δεν μπορείς να ξεκινήσεις από το Scratch, να νικήσεις, να σε μάθει κόσμος και κάτι να γίνει… Συνήθως παραμένεις στον αέναο κύκλο του νεανικού θεάτρου. Ελάχιστες παραστάσεις ξεφεύγουν. Για μένα το Bob είναι πιο κοντά στο εμπορικό θέατρο. Ο στόχος μας είναι να δείξουμε στους 20άρηδες και στους 30άρηδες ότι μπορούν να πηγαίνουν το βράδυ και θέατρο, αντί να πηγαίνουν μόνο για ποτό ή φαγητό».
«Εχουμε έλλειμμα στην αξιοποίηση της νεανικής δημιουργίας στην Ελλάδα», σημειώνει ο Θανάσης. «Το θέμα είναι μία ομάδα που κάνει μία επιτυχία σε ένα μικρότερο θέατρο, να έχει ένα κέρδος, ώστε να έχει μπάτζετ να κάνει κάτι μεγαλύτερο του χρόνου σε ένα μεγαλύτερο θέατρο. Αλλά δυστυχώς τα θέατρα σε σκοτώνουν λίγο με τα νοίκια τους», προσθέτει ο Γιάννης.
«Νομίζω ότι χρειάζονται λεφτά για να κάνεις οτιδήποτε. Κι όταν έχεις λεφτά μπορείς να κάνεις και πιο ωραία πράγματα», παρεμβαίνει η Μαρία. «Είναι ωραίο και το φτωχό θέατρο, πολύ ωραίο. Ομως για πόσο καιρό θα μπορείς να το κάνεις;» αναρωτιέται ο Θανάσης. «Και πρέπει να πληρώσεις και εφορία και λογιστές και χαράτσια», μας υπενθυμίζει ο Σταύρος.
Παρ’ όλα αυτά, οκτώ χρόνια μετά, το Bob Theatre Festival είναι εδώ! Επιμένει δημιουργικά. «Νομίζω ότι είναι μια οικογενειακή γιορτή», μου λέει ο Γιάννης. «Κάθε χρόνο γκρινιάζουμε, λέμε μήπως να μην κάνουμε Bob φέτος και όταν πλησιάζει πια ο καιρός είμαστε πάντα ενθουσιασμένοι», ομολογεί η Μαρία και ο Σταύρος καταλήγει: «Είναι πολύ σημαντικό να γίνονται τέτοιες διοργανώσεις στην Αθήνα. Είναι μία εμπειρία το Bob. Και για τους καλλιτέχνες και για τους θεατρόφιλους».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr