Ο πρώτος αυτόχειρας
Ο πρώτος αυτόχειρας
Η Σύλβια Λιούλιου παρουσιάζει την παράσταση «Αιας» στις 31 Ιουλίου και 1 Αυγούστου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου
Τρία χρόνια μετά την παρουσίαστη του σολωμικού Λάμπρου, η Σύλβια Λιούλιου επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζοντας την τραγωδία «Αιας» του Σοφοκλή. Στο μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου η σκηνοθέτης με το πλούσιο βιογραφικό θα επιχειρήσει να πατήσει στα χνάρια του Αίαντα έχοντας στο πλευρό της τον Χάρη Φραγκούλη στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Σηματοδοτεί η αυτοκτονία του Αίαντα το τέλος των αξιών του αρχαϊκού κόσμου; Οριοθετεί η έριδα για την ταφή του μοναχικού ήρωα το πέρασμα από τον «πολιτισμό της ντροπής» στον «πολιτισμό της ενοχής»; Κατησχυμένος από τη μεροληπτική απονομή των όπλων του Αχιλλέα στον Οδυσσέα, ο Αίας αποφασίζει εκδίκηση, τυφλωμένος όμως από τη μανία που του στέλνει η Αθηνά, κατακρεουργεί τα κοπάδια των Αχαιών. Ταπεινωμένος, ο ομηρικός ήρωας επιλέγει τον θάνατο.
Με την αυτή την τραγωδία –την πιο παλιά σωζόμενη του Σοφοκλή- η Σύλβια μαζί με μια ομάδα νέων καλλιτεχνών εγκαινιάζει την έρευνά της στο αρχαίο δράμα. Εκτός από τον Χάρη Φραγκούλη στην παράσταση παίζουν μερικοί από τους πιο σπουδαίους ηθοποιούς της νέας γενιάς. Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, η Σοφία Κόκκαλη, ο Μιχάλης Σαράντης, ο Άγγελος Τριανταφύλλου, ο Θάνος Τοκάκης και ο Νικόλας Χανακούλας. Στο κέντρο της συνάντησής τους ο Αίας, ο πρώτος αυτόχειρας, ο αρχετυπικός -στην κόψη της νεότητας- ήρωας, που υπερασπιζόμενος μέχρι θανάτου τις αρχαϊκές αξίες, μοιάζει να αφήνει πίσω από την εφτάδιπλη ασπίδα του, σα «στοιχημένους», όλους τους υπόλοιπους ήρωες της σοφόκλειας δραματουργίας.
Όπως σημειώνει η ίδια: «Ένας εξορκισμός στην κόψη της νιότης, της αντρείας, της ζήλιας για το έπαθλο, του νου που σκοτεινιάζει από το άδικο. Ο μοναχικός ήρωας με την πικρή ιδιοσυγκρασία και την φαρμακωμένη υπόληψη, ο άφταστος που τρελαίνεται γιατί του κλέβουν την πρωτιά, το ανυποχώρητο θάρρος στην παγίδα των θεών. Οι ανθρώπινοι τύποι του Αίαντα ή του Αχιλλέα εκθρονίζονται –της γης οι αντρειωμένοι πέφτουν σαν άστρα, σβήνουν σαν πυροτεχνήματα και μόνο σε βαθιά ψυχικά κοιτάσματα μπορούν να υπάρξουν πια. Αυτός ο κόσμος είναι που επιθυμούμε να θέσουμε στο κέντρο της συνάντησής μας, σε μια “μικρή” παράσταση που επιθυμεί να βαδίσει ιχνηλατώντας το Σοφόκλειο έργο -με τον ίδιο τρόπο που ο Οδυσσέας αναζητά τα πατήματα του Αίαντα στον Πρόλογο- μέσα στο πλαίσιο της αρμονίας και της ομορφιάς του μικρού αρχαίου θεάτρου».
Σηματοδοτεί η αυτοκτονία του Αίαντα το τέλος των αξιών του αρχαϊκού κόσμου; Οριοθετεί η έριδα για την ταφή του μοναχικού ήρωα το πέρασμα από τον «πολιτισμό της ντροπής» στον «πολιτισμό της ενοχής»; Κατησχυμένος από τη μεροληπτική απονομή των όπλων του Αχιλλέα στον Οδυσσέα, ο Αίας αποφασίζει εκδίκηση, τυφλωμένος όμως από τη μανία που του στέλνει η Αθηνά, κατακρεουργεί τα κοπάδια των Αχαιών. Ταπεινωμένος, ο ομηρικός ήρωας επιλέγει τον θάνατο.
Με την αυτή την τραγωδία –την πιο παλιά σωζόμενη του Σοφοκλή- η Σύλβια μαζί με μια ομάδα νέων καλλιτεχνών εγκαινιάζει την έρευνά της στο αρχαίο δράμα. Εκτός από τον Χάρη Φραγκούλη στην παράσταση παίζουν μερικοί από τους πιο σπουδαίους ηθοποιούς της νέας γενιάς. Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, η Σοφία Κόκκαλη, ο Μιχάλης Σαράντης, ο Άγγελος Τριανταφύλλου, ο Θάνος Τοκάκης και ο Νικόλας Χανακούλας. Στο κέντρο της συνάντησής τους ο Αίας, ο πρώτος αυτόχειρας, ο αρχετυπικός -στην κόψη της νεότητας- ήρωας, που υπερασπιζόμενος μέχρι θανάτου τις αρχαϊκές αξίες, μοιάζει να αφήνει πίσω από την εφτάδιπλη ασπίδα του, σα «στοιχημένους», όλους τους υπόλοιπους ήρωες της σοφόκλειας δραματουργίας.
Όπως σημειώνει η ίδια: «Ένας εξορκισμός στην κόψη της νιότης, της αντρείας, της ζήλιας για το έπαθλο, του νου που σκοτεινιάζει από το άδικο. Ο μοναχικός ήρωας με την πικρή ιδιοσυγκρασία και την φαρμακωμένη υπόληψη, ο άφταστος που τρελαίνεται γιατί του κλέβουν την πρωτιά, το ανυποχώρητο θάρρος στην παγίδα των θεών. Οι ανθρώπινοι τύποι του Αίαντα ή του Αχιλλέα εκθρονίζονται –της γης οι αντρειωμένοι πέφτουν σαν άστρα, σβήνουν σαν πυροτεχνήματα και μόνο σε βαθιά ψυχικά κοιτάσματα μπορούν να υπάρξουν πια. Αυτός ο κόσμος είναι που επιθυμούμε να θέσουμε στο κέντρο της συνάντησής μας, σε μια “μικρή” παράσταση που επιθυμεί να βαδίσει ιχνηλατώντας το Σοφόκλειο έργο -με τον ίδιο τρόπο που ο Οδυσσέας αναζητά τα πατήματα του Αίαντα στον Πρόλογο- μέσα στο πλαίσιο της αρμονίας και της ομορφιάς του μικρού αρχαίου θεάτρου».
Στην παράσταση «Αίας» που θα ανέβει στις 31 Ιουλίου και 1 Αυγούστου στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου έχει χρησιμοποιηθεί η μετάφρασή του Παναγή Λορεντζάτου, την οποία έχει ξανακοιτάξει ο Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος. Τη μουσική έχει γράψει ο Αγγελος Τριανταφύλλου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα