linos

Να ανεβάσουμε τον πήχη στην Παιδεία

Δημήτρης Λινός


Σε  μια πρόσφατη ανακοίνωση από την Πρυτανεία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου περιγράφονται οι «Σημαντικές Διακρίσεις του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε Σημαντικούς Πίνακες Διεθνών Κατατάξεων των Πανεπιστημίων». 

Η καταρχήν αρνητική έκπληξή μου από αυτή την ανακοίνωση όπου το ΕΚΠΑ κατατάσσεται στη θέση 247 διεθνώς μετατρέπεται σε «κατανόηση» του ενθουσιασμού όταν δει κανείς στον πίνακα που παρατίθεται τη διεθνή κατάταξη των άλλων ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων.

Τα παραδείγματα των γνωστών Πανεπιστημίων της Μακεδονίας, του Πειραιώς, της Πελοποννήσου, του Πάντειου, που καταλαμβάνουν αντίστοιχα τις θέσεις 1388, 1496, 2080 και 2728, δικαιολογούν την «υπερηφάνεια» του ΕΚΠΑ, αλλά και αναδεικνύουν αντικειμενικά το σημερινό επίπεδο της Δημόσιας Ανώτατης Παιδείας στην Ελλάδα.
Για να μην υπάρξει καμία παρεξήγηση, στην ίδια διεθνή κατάταξη αναφέρονται και πολλά από τα γνωστά στην Ελλάδα ιδιωτικά κολέγια και ιδρύματα που παρέχουν Μεταλυκειακή Εκπαίδευση και ευρίσκονται σε τραγικά χαμηλές θέσεις. Το καλύτερο από αυτά βρίσκεται στη θέση 3317 ενώ το χειρότερο στην 26401!

Στην ίδια διεθνή κατάταξη, που όπως επισημαίνει ο πρύτανης του ΕΚΠΑ καθηγητής κ. Δημόπουλος θεωρείται από τις πιο έγκριτες διεθνώς, βλέπουμε ότι το Harvard, το Stanford, το MIT και το Berkeley κατέχουν κατά σειρά τις πρώτες θέσεις διεθνώς. Να σημειώσω ότι το Berkeley είναι δημόσιο πανεπιστήμιο και χρηματοδοτείται από την Πολιτεία της Καλιφόρνιας, στην ίδια Πολιτεία όπου το Stanford είναι ιδιωτικό (μη κερδοσκοπικό). Η ποιότητα του πανεπιστημίου αξιολογείται και όχι το ελληνικό ψευτοδίλημμα «Δημόσιο ή Ιδιωτικό».

Αυτό όμως που «πονάει» είναι ότι σε αυτά τα πανεπιστήμια διδάσκουν πολλοί Ελληνες καθηγητές πρώτης γενεάς. Είναι όχι απλώς πολλοί, αλλά πάρα πολλοί οι Ελληνες καθηγητές που διδάσκουν στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Είναι αυτοί που περιμένουν με αγωνία να αλλάξουν οι προτεραιότητες στην Ελλάδα όσον αφορά την Παιδεία, ώστε να εκπληρώσουν την ασίγαστη επιθυμία τους να επιστρέψουν στη χώρα τους. Να εργαστούν full time ή part time στο ακαδημαϊκό αντικείμενο όπου εργάζονται σήμερα στη Διασπορά.

Το πρόβλημα είναι να καταλάβουμε όλοι ότι η Παιδεία είναι ο κύριος, αν όχι ο μοναδικός τρόπος για να ανακάμψει η Ελλάδα από όλα τα άλλα σημερινά της προβλήματα.
Είναι μεν παρήγορο ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πιθανός επόμενος πρωθυπουργός, είναι απόφοιτος του Harvard και του Stanford, αλλά αν δεν πεισθούμε όλοι οι Ελληνες ότι είναι πρώτη προτεραιότητα να ανεβάσουμε τον πήχη της σημερινής προσφερόμενης Παιδείας στη χώρα μας, δεν υπάρχει ελπίδα για οποιαδήποτε ανάκαμψη σε οποιονδήποτε άλλο τομέα.

*Καθηγητής Χειρουργικής στο ΕΚΠΑ, Governor στο American College of Surgeons

ΣΧΟΛΙΑ (2)

Chris

Εγώ πάλι πιστεύω ότι χρειαζόμαστε ανθρώπους που να πονάνε την πατρίδα τους, και να έχουν ψυχή Ελληνική. Ο Κολοκοτρώνης δεν τελείωσε το Στάνφορντ, ούτε το Χάρβαρντ. Αλλά, χωρίς αυτόν, δεν θα υπήρχε Ελληνική επανάσταση. Η γιαγιά στο χωριό, έχει περισσότερο πολιτισμό από τον πιο μορφωμένο Γερμανό, ή Αμερικάνο, και δεν χρειάζεται να σπουδάσει στο Χάρβαρντ. Σπουδάζει τη ζωή, και τη μαθαίνει από τον καλύτερο δάσκαλο. Από τις παραδόσεις, που διασώθηκαν προφορικά, από τον λαϊκό Ελληνικό πολιτισμό, που συνεχίζει μια παράδοση 5000 ετών τουλάχιστον συνεχούς παρουσίας. Όπως λέει και ο Ελύτης. Τα λευκά σπιτάκια στα νησιά, ή ο περίβολος ενός μοναστηριού, είναι πολύ κοντά στη νοοτροπία των ανθρώπων που έχτισαν τον Παρθενώνα. Η Ελλάδα δεν χρειάζεται σωτήρες από έξω. Χρειάζεται απλά να πιστέψει στον εαυτό της.

'Ιωνας

'Οταν ο πήχυς γίνεται πήχης, σε άρθρο που μιλά για παιδεία, δεν υπάρχει ελπίδα για παιδεία

ΚΥΡΙΑΚΟΣ

η επίσημη γλώσσα του κράτους θέλει να γράφεται "πήχης". τι να κάνουμε!

Γιαννης

Για ποιο λογο κυριε λινε μηπως εχουε αξιοκρατια?

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία