Η δυσλεξία μπορεί να «κρύβεται» στα μάτια και να θεραπεύεται... με μία απλή λάμπα

Γάλλοι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι η διάταξη των κυττάρων υποδοχής στα μάτια του κάθε ανθρώπου ευθύνεται για το πώς δημιουργούν την εικόνα, ενώ διαβάζουν

Μία ψυχολογική και φαινομενικά ιάσιμη αιτία για τη δυσλεξία ανακάλυψαν Γάλλοι επιστήμονες, οι οποίοι πιστεύουν ότι η μαθησιακή αυτή δυσκολία μπορεί να βρίσκεται κρυμμένη σε μικροσκοπικά κύτταρα υποδοχής φωτός

Στους ανθρώπους με δυσλεξία οι κυτταρικοί υποδοχείς του φωτός έχουν πανομοιότυπη διάταξη και στα δύο μάτια, ενώ στους υπόλοιπους ανθρώπους τα εν λόγω ζωτικά για την όραση κύτταρα είναι ασυμμετρικά, ώστε να διαφέρουν στα δύο μάτια, σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό βιολογίας "Proceedings of the Royal Society B" της Βασιλικής Εταιρείας επιστημών της Βρετανία.

Στους μη δυσλεξικούς τα κύτταρα αυτά είναι διατεταγμένα ασύμμετρα, επιτρέποντας σήματα από το ένα μάτι να παραμερίζονται από το άλλο δημιουργώντας μία ενιαία εικόνα στο μυαλό.

«Οι παρατηρήσεις μας μάς οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι έχουμε πράγματι βρει μία πιθανή αιτία της δυσλεξίας», δήλωσε ο Guy Ropars του Πανεπιστημίου της Ρεν, ένας από τους επιστήμονες που συνέταξαν τη μελέτη.

«Προσφέρει μία απλή μέθοδο διάγνωσης κοιτώντας απλώς τα μάτια», πρόσθεσε.

Επιπλέον, «η ανακάλυψη της καθυστέρησης -περίπου δέκα χιλιοστά του δευτερολέπτου- μεταξύ της κανονικής εικόνας και της εικόνας-ειδώλου στα αντίθετα ημισφαίρια του εγκεφάλου, μας έδωσε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε  μία μέθοδο για να περιορίσουμε την εικόνα είδωλο που μπερδεύει πολύ τους δυσλεξικούς, χρησιμοποιώντας μία λάμπα LED», σημείωσε ο επιστήμονας.

Πολλοί άνθρωποι έχουν πιο ισχυρό το δεξί μάτι από το αριστερό και αυτό έχει περισσότερες νευρικές συνδέσεις με τον εγκέφαλο σε σχέση με το πιο «αδύναμο». Τα κωνία και τα ραβδία -οι κυτταρικοί φωτοϋποδοχείς στο μάτι- συλλαμβάνουν τα οπτικά σήματα από το περιβάλλον και τα προωθούν στον εγκέφαλο για να σχηματισθούν εκεί οι εικόνες.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα κωνία έχουν πολύ διαφορετική -συμμετρική- διάταξη στα μάτια των ανθρώπων με δυσλεξία από ό,τι των υπολοίπων. Αυτό έχει ως συνέπεια οι δυσλεκτικοί να μην έχουν κυρίαρχο μάτι, πράγμα που στη συνέχεια μπερδεύει τον εγκέφαλο.

Στη νέα αυτή μελέτη ο Ropars και οι συνάδελφοί του εντόπισαν τη βασική διαφορά ανάμεσα στη διάταξη των κώνων μεταξύ των ματιών των δυσλεξικών και των μη δυσλεξικών ανθρώπων σε ένα πείραμα.

Η έλλειψη συμμετρίας μπορεί να είναι η βιολογική και ανατομική βάση της δυσκολίας στην ανάγνωσης και γραφής, τονίζει η μελέτη.

Όπως λένε, «στους δυσλεκτικούς και τα δύο μάτια τους είναι ισοδύναμα και ο εγκέφαλός τους πρέπει διαδοχικά να επεξεργασθεί δύο ελαφρώς διαφορετικές εκδοχές μιας οπτικής σκηνής». Ίσως γι' αυτό, οι δυσλεκτικοί κάνουν κατοπτρικά λάθη, π.χ. μπερδεύουν το 6 με το 9 ή το γράμμα b με το d.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια λάμπα LED που αναβόσβηνε τόσο γρήγορα, ώστε να μην είναι ορατή στο γυμνό μάτι.

΄Ετσι, εκμεταλλευόμενοι την χρονική υστέρηση δημιουργίας της δεύτερης εικόνας σε κλάσματα του δευτερολέπτου μετά από την πρώτη, κατάφεραν να «σβήσουν» τη δεύτερη από τις δύο εικόνες από τον εγκέφαλο των δυσλεκτικών, την ώρα που αυτοί διάβαζαν. Τα αρχικά πειράματα είχαν θετικά αποτελέσματα, σε βαθμό που οι συμμετέχοντες δυσλεκτικοί την ονόμασαν «μαγική λάμπα».

Περίπου 700 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως, δηλαδή σχεδόν το 1/10 του παγκόσμιου πληθυσμού, έχει διαγνωστεί με δυσλεξία.