LIVE

Κορωνοϊός

Ο Greek κολλητός των σταρ

Ο Greek κολλητός των σταρ

Μετά τον πετυχημένο «Αστακό» του, όλα δείχνουν ότι ο Λάνθιμος κάνει πράξη το μεγάλο του απωθημένο: μια ταινία εποχής, διεκδικώντας ονόματα πρώτης γραμμής όπως η Εμα Γουότσον και η Κέιτ Γουίνσλετ. Παράλληλα τρώει σε τρέντι στέκια παρέα με τον Ράιαν Γκόσλινγκ, απολαμβάνοντας διθυραμβικές κριτικές από κορυφαία έντυπα του κόσμου, όπως η «New York Review of Books»

Δεν είχε τελειώσει καν τη Γ’ Λυκείου ο 42χρονος σήμερα Γιώργος Λάνθιμος όταν σκαρφίστηκε την πρώτη του σκηνοθεσία: χρησιμοποιώντας τους φίλους του Γιώργη, Σοφία, Νίκη και τον κολλητό του Αριστείδη, έγινε ο ευφάνταστος πρωτεργάτης μιας ταινίας εποχής. Περίπου σαν τις ταινίες του, κάπου σε ένα εξοχικό του Αριστείδη στο Σούνιο, ανάμεσα στα εγκαταλειμμένα θέρετρα και τις αναμνήσεις μιας άλλης εποχής, η νοσταλγία έγινε για τον τότε νεαρό το σήμα κατατεθέν του. Αυτό φωνάζει και βροντοφωνάζει διαρκώς στις συνεντεύξεις του, αυτό δείχνει με κάθε τρόπο: αυτό είναι που τον οδηγεί σε έναν πρωτότυπο νεορομαντισμό, που πρεσβεύει ότι ο έρωτας μπορεί να υπερβεί τον χώρο, τον χρόνο και τις κοινωνικές συμβάσεις - αρκεί κανείς να τον πιστεύει. Και κάπως έτσι, ακολουθώντας το δικό του όνειρο, ο Ελληνας σκηνοθέτης βρέθηκε αυτή τη στιγμή να επισκέπτεται το Χόλιγουντ με την προοπτική ενός δυναμικού παίκτη: τρώει παρέα με διάσημους αστέρες, έχει ήδη έρθει σε επαφή με το τρομερό σεναριακό δίδυμο Ντέμπορα Ντέιβις - Τόνι ΜακΝαμάρα και εξετάζει μια μεγάλη παραγωγή - πάντα με τη δική του ιδιοσυγκρασιακή σφραγίδα. Αυτό που ουσιαστικά επιδιώκει, όμως, είναι να κάνει πράξη εκείνη την εφηβική εμμονή του, που ήταν να γυρίσει μια ταινία εποχής. 



Με τη Ρέιτσελ Βάις, άλλο ένα «θύμα» της ανατρεπτικής γοητείας του τρομερού παιδιού του Weird Greek Cinema

Ονειρό του, μια ταινία για γαλαζοαίματους
Η ταινία που έχει στα σκαριά ως επόμενο project φέρει τον τίτλο «The Favourite» και μας πηγαίνει πίσω στην Αγγλία του 18ου αιώνα. Εντυπωσιασμένος από τα τοπία της Σκωτίας όπου γυρίστηκε ο «Αστακός», θέλησε να επιστρέψει στις απαρχές της ρομαντικής ιστορίας - και όχι στο δυστοπικό μέλλον της. Κεντρικός άξονας θα είναι η ιστορία του παλατιού την περίοδο της κυριαρχίας του οίκου των Στιούαρτ - και συγκεκριμένα η ιστορία της βασίλισσας Ολγας. Γύρω από τη γαλαζοαίματη οικογένεια που κυβέρνησε στο Ηνωμένο Βασίλειο τον 18ο αιώνα θα ξεδιπλώνεται μια ρομαντική υπόθεση εποχής. Εύλογα οι πρωταγωνιστές που αναζητούνται από τον Λάνθιμο πρέπει να ταιριάζουν στη σύλληψη και στο σενάριο: οι φήμες θέλουν τον βραβευμένο Ελληνα σκηνοθέτη να έχει ήδη προσεγγίσει την Κέιτ Γουίνσλετ για να αναλάβει τον ρόλο της έμπιστης της βασίλισσας Δούκισσας του Μάρλμπορο, ενώ για τον πρωταγωνιστικό ρόλο κορυφαία έντυπα θέλουν τον ρόλο να αναλαμβάνει η Ολίβια Κόλμαν.

Οσο για τον ρόλο της ξαδέλφης της βασίλισσας, στις επικρατέστερες ακούγεται πως είναι η Εμα Στόουν και ότι έχουν γίνει ήδη επαφές μέσω του ατζέντη της. Βέβαια, ως γνωστόν, η Στόουν είναι μία από τις πιο ακριβοπληρωμένες αυτή τη στιγμή ηθοποιούς του Χόλιγουντ και σίγουρα οι απαιτήσεις της και οι προϋποθέσεις για ενδεχόμενη συμμετοχή της πρέπει να είναι πολλαπλές. Ωστόσο, την είδηση για τα νέα μεγαλεπήβολα σχέδια του Λάνθιμου στο Χόλιγουντ δεν τα αποκάλυψε ένα οποιαδήποτε site, αλλά η πιο έγκυρη ιστοσελίδα για τα όσα συμβαίνουν στο σινεμά, το Deadline. Αυτό συμβουλεύονται οι ηθοποιοί για να μάθουν τα παρασκήνια στον χώρο του σινεμά, αφού τις ειδήσεις του τις διοχετεύουν τα πιο γνωστά insiders του Χόλιγουντ.

Το συγκεκριμένο site μάλιστα, που καταγράφει τις τάσεις και τα trends στον χώρο του σινεμά, χαρακτήρισε τον Λάνθιμο «έναν από τους πιο περιζήτητους σκηνοθέτες αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη». Και δεν είναι το μόνο. Μεγάλα έντυπα όπως ο «Guardian» φιλοξενούν συνεντεύξεις του Λάνθιμου, ή οι «New York Times» και η «New York Review of Books», που αφιέρωσε πολυσέλιδο κείμενο με τον τίτλο «Totalitarian love» συνθέτοντας κυριολεκτικά έναν ύμνο του Ελληνα σκηνοθέτη. Είναι σημαντικό ότι το διψασμένο για τους ξένους σκηνοθέτες Χόλιγουντ παραχωρεί στον Ελληνα δημιουργό μια θέση ανάμεσα στα πρωτοκλασάτα ονόματα και όχι στους παράξενους δημιουργούς μικρών χωρών όπως ξεκίνησε στην αρχή.



Οι φωτογραφίες με τον Ράιαν Γκόσλινγκ στο Χόλιγουντ φουντώνουν τις φήμες που θέλουν τον διάσημο σταρ να δηλώνει ενθουσιασμένος με τις ταινίες του Λάνθιμου και να προαλείφεται για πρωταγωνιστικό ρόλο σε επόμενη ταινία

Εν ολίγοις, ο δημιουργός και εκπρόσωπος του Weird Greek Cinema, όπως έγινε παγκοσμίως γνωστό το νέο είδος σινεμά που ο ίδιος λάνσαρε, είναι πλέον ο πολυβραβευμένος και αναγνωρισμένος δημιουργός των αλληγορικών σινεματικών αφηγημάτων. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην περίφημη κινηματογραφική ιστοσελίδα που έχει δημιουργήσει η πιο γνωστή συλλεκτική σειρά ταινιών, όπως είναι η Criterion Collection, ο Λάνθιμος καταγράφεται ως ο «βραβευμένος και παγκοσμίως αναγνωρισμένος Ελληνας σκηνοθέτης». Εκεί, ο ίδιος εξηγεί ότι η βασική διαφορά από τότε που ξεκίνησε με τη σημερινή συγκυρία είναι η παραγωγή και τα χρήματα: δεν χρειάζεται πλέον να αναζητήσουν το αυτοκίνητο του κολλητού για να γυρίσουν ένα πλάνο ή να βάλουν την προσωπική τους γκαρνταρόμπα για να ενισχύσουν τη σκηνογραφία. Αρκεί μια παραγγελία στον παραγωγό: «Η βασική διαφορά είναι ότι στον “Αστακό” πληρώθηκαν όλοι», λέει ο ίδιος, με μια σεμνότητα που δείχνει ότι ο γνωστός σκηνοθέτης δεν έχει αλλάξει ούτε ως προς το κριτήριο, ούτε στη ματιά, ούτε στην αναγνώριση που δείχνει στους συνεργάτες του. 

Ετσι, δεν σταματά να δουλεύει πάνω σε νέα πρότζεκτ -εκτός από την ταινία εποχής στην οποία συνεργάζονται διεθνή ονόματα- με τον πιο στενό του άνθρωπο, στενό φίλο και σεναριογράφο των ταινιών του Ευθύμη Φιλίππου, τον οποίο στις συνεντεύξεις του στον ξένο Τύπο περιγράφει ως ακάματο σεναριογράφο. Αντίστοιχα καλά λόγια διαθέτει και για τον αγαπημένο του μοντέρ, τον Γιώργο Μαυροψαρίδη, που για να τον διευκολύνει στην πολύωρη εργασία του στον «Αστακό» του είχε αρχικά νοικιάσει σπίτι σε ένα ελληνικό νησί και κατόπιν στο Λονδίνο: «Ο Γιώργος είναι εμμονικός. Δεν φεύγει ποτέ από το δωμάτιο. Είναι εκεί και κάνει μοντάζ όλη μέρα. Με τον “Αστακό” πήγαμε σε ένα ελληνικό νησί για να μοντάρουμε. Ο Γιώργος έκανε μοντάζ όλη μέρα και έβγαινε μόνο στις 7 το απόγευμα για μια βουτιά. Μετά γύρναγε πίσω και  δούλευε μέχρι τα μεσάνυχτα ή όσο πήγαινε. Του πηγαίναμε φαγητό στο δωμάτιο. Ηταν σαν δαιμονισμένος», ομολόγησε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Λάνθιμος. Εκεί παραδεχόταν ότι το όνομα της Ρέιτσελ Βάις, η οποία είχε ήδη δει προηγούμενες ταινίες του και πίστευε σε αυτόν, μέτρησε στη διεθνή διάσταση που πήρε ο «Αστακός», όπως και αυτό του Κόλιν Φάρελ, με τον οποίο ομολογεί πως είχε πολύ καλή χημεία. Αν προσθέσουμε και το όνομα της Λεά Σεϊντού με τη δαιμονική ομορφιά, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η επιλογή των συγκεκριμένων ονομάτων κρίθηκε από τα διάφορα Μέσα παραπάνω από πετυχημένη.



Το δημοσίευμα του «New York Review of Books» με τον τίτλο «Totalitarian love» πλέκει τον ύμνο του Ελληνα σκηνοθέτη

Πλέον, κάθε βήμα του Λάνθιμου είναι καλά μελετημένο - όπως είναι και τα αψεγάδιαστα πλάνα του εμμονικού μοντέρ του και τα πρωτότυπα σενάρια του φίλου του Ευθύμη Φιλίππου. Αλλωστε δεν συνομιλεί και με τυχαία πρόσωπα: τις προάλλες τα βρετανικά ταμπλόιντ φιλοξενούσαν φωτογραφίες του στο Χόλιγουντ με τον Ράιαν Γκόσλινγκ, με τον οποίο λέγεται ότι έχει ήδη διαμορφώσει μια στενή φιλική σχέση. Κάποια έντυπα επέμεναν πως ο Γκόσλινγκ έχει ενθουσιαστεί με τις ταινίες του καλού του φίλου και ότι θα πάρει πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο του πρότζεκτ. Ωστόσο κανείς από τους δύο δεν το επιβεβαιώνει - και καμία εταιρεία παραγωγής δεν καταγράφει κάτι που να μοιάζει με οριστική συμφωνία.

«Ο νέος Σοφοκλής!»
Τα πάντα επομένως φαίνονται να δουλεύουν υπέρ του Ελληνα σκηνοθέτη: ακόμη και οι ίδιες οι παράδοξες ταινίες του, οι οποίες, παρότι έχουν προκαλέσει εύλογη απορία στους κριτικούς και θεατές, έχουν αφήσει το δικό τους στίγμα. Ο Λάνθιμος δεν χρειάζεται πλέον διαπιστευτήρια, αφού το όνομά του προξενεί τεράστιο ενδιαφέρον και μια σειρά από προσεγγίσεις που δεν επιδέχονται καμία αμφιβολία. Οταν το πιο έγκυρο έντυπο για τη διανόηση στον κόσμο όπως είναι η «New York Review of Books» σε παρομοιάζει με τον Σοφοκλή (!), τότε σίγουρα δεν έχεις πολλά ακόμα να περιμένεις. «Οι ταινίες του Λάνθιμου περιλαμβάνουν τόσο ενοχλητικές στιγμές του απροσδόκητου, τόσο αναπάντεχη βία που όσοι δεν έχουν δει τον βασιλιά Οιδίποδα στο παρελθόν καλύτερα να προσέξουν. Σαν τον Σοφοκλή, ο Λάνθιμος ξέρει πως ο ξαφνικός αυτο-ακρωτηριασμός προκαλεί έκρηξη αδρεναλίνης στον θεατή. Οπότε οι θεατές του Λάνθιμου μαθαίνουν να οπλίζονται με θάρρος κάθε φορά που κάποιος από τους χαρακτήρες του στέκεται μπροστά στον καθρέφτη», επισημαίνει σε πρόσφατο κείμενό  της.

Καθώς φαίνεται, στο πρόσωπο του Λάνθιμου οι διανοούμενοι της Νέας Υόρκης -που παρεμπιπτόντως τον φιλοξένησαν στο New York Film Festival και ετοιμάζονται να διανείμουν στους κινηματογράφους της Αμερικής τον «Αστακό» την άνοιξη του 2016- έχουν βρει τον άξιο συνεχιστή του αρχαιοελληνικού δράματος σε μοντέρνο και παράδοξο αμπαλάζ. «Βουτώντας στο παρελθόν και δανειζόμενος στοιχεία από την ελληνική τραγωδία, αλλά και απεικονίζοντας το μέλλον ως μια σουρεαλιστική και τρομακτική υπερβολική εκδοχή του παρόντος, ο “Αστακός” μας τρομάζει και μας διασκεδάζει, μας ξαφνιάζει και μας εμπνέει - σε αυτή την περίπτωση με την ύστατη θέαση της αφοσίωσης και της αυτοθυσίας που τελικά υπερβαίνει τις προσπάθειες της κοινωνίας να εμπορευματοποιήσει και να ρυθμίσει το μυστήριο της αγάπης», γράφει το πιο κορυφαίο έντυπο στον κόσμο. Πεδίον δόξης λαμπρό, λοιπόν, στην κινηματογραφική χώρα των ονείρων για τον Ελληνα σκηνοθέτη.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης