ilias_makos_blog

Ορθή και αναγκαία η απόφαση για τον δεύτερο γάμο των κληρικών

π. Ηλίας Μάκος

Η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να επιτρέπεται ο δεύτερος γάμος των κληρικών, που χηρεύουν ή τους εγκαταλείπουν αποδεδειγμένα οι πρεσβυτέρες τους (αυτό σημαίνει ή συζούν ή παντρεύονται ή αποκτούν παιδί με άλλον ή δηλώνουν ότι αρνούνται τον ιερέα σύζυγό τους ή από τα πράγματα φαίνεται ότι με πρωτοβουλία τους διέκοψαν το συζυγικό δεσμό) , θεωρούμε ότι ήταν όχι μόνο ορθή, αλλά και επιβεβλημένη.

Μάλιστα για να μην υπάρχουν παρεκκλίσεις και προκλητικότητες, η τελική απόφαση για την τέλεση δεύτερου γάμου, ο οποίος μια προσευχή θα είναι σε στενό οικογενειακό κύκλο, ανήκει στην τελική κρίση, μετά από εξέταση των πραγμάτων, της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Τα υπέρ και τα κατά, θεολογικά και νομικά επιχειρήματα, είναι πολλά. Δεν θα σταθούμε σ’ αυτά, γιατί θα τυπολογήσουμε και θα χάσουμε την ουσία. Και η ουσία, κατά την ταπεινή μας κρίση, βρίσκεται στις ανάγκες, μέσα σ’ ένα ασφυκτικό σύγχρονο περιβάλλον, της ανθρώπινης ψυχής. Αυτή δεν είναι πρέπον, καταπιεσμένη, να παραμορφωθεί, να αλλοιωθεί και να διαστρεβλωθεί, στο πλαίσιο μιας απαγορευτικής διάρθρωσης.

Η αυτονόητη ποιμαντική θέση-μεθοδολογία και στο θέμα του δεύτερου γάμου των κληρικών, είναι ότι η αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματος εξυπακούεται πως δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατη. Στις ημέρες μας, που τα πάντα αλλάζουν εν ριπή οφθαλμού, δεν βοηθά να επιβάλλουμε με αυστηρά και γενικευμένα κριτήρια ορισμό του τι επιτρέπεται και του τι δεν επιτρέπεται. Και αυτό, γιατί τα προβλήματα έχουν πάντοτε ή σχεδόν πάντοτε υποκειμενική ερμηνεία. Κανόνες χρειάζεται να υπάρχουν και να τηρούνται, αρκεί σε ειδικές και ιδιαίτερες καταστάσεις να μην είναι άκαμπτοι και ενδεχομένως τιμωρητικοί. Η ποιμαντική προσέγγιση οφείλει να είναι πολυδιάστατη. Να μην αγνοεί την κατάσταση του προσώπου.

Ο δεύτερος γάμος των κληρικών, δεν αναιρεί, σε καμία περίπτωση την αποστολή τους, ούτε τους εμποδίζει να βαδίσουν στο δρόμο του Χριστού. Αντίθετα τους βοηθάει να ζήσουν αληθινά και να βρουν την ορθή σχέση με τον εαυτό τους, τον άλλο άνθρωπο μεμονωμένα, τους άλλους ανθρώπους ως ομάδες και κοινωνία, τη φύση και τον κόσμο.

Όταν ο ιερέας χάνει την πρεσβυτέρα του, είτε γιατί αυτή κοιμήθηκε, είτε γιατί απορρίφθηκε από αυτή, νιώθει ότι φτάνει στο τέρμα, ενώ στην πραγματικότητα χρειάζεται να αναζητήσει μία αφετηρία. Το πέρασμα αυτό από το τέρμα στην αφετηρία, είναι απαραίτητο ώστε, αν και κεντρομόλα προσανατολισμένος στο βαθύτερο εαυτό του ο κληρικός, να έχει τη δυνατότητα να δρα κεντρόφυγα, υπερβαίνοντας τις δικές του δυσκολίες και κινούμενος προς το Θεό και τους άλλους.

Το μονοσήμαντο και μονόφθαλμο και ρετουσαρισμένο κοίταγμα της πραγματικότητας, αφαιρώντας στοιχεία της και αποκλείοντας μελανά σημεία της μέσω φίλτρων, αποτελεί αφέλεια, γιατί διαζωγραφίζει μια εικονική, μια ψεύτικη πραγματικότητα. Η χριστιανική ζωή δεν είναι μια ζωή χωρίς εμπόδια. Και καλές προθέσεις να εκδηλώνονται, οι αδυναμίες και τα πάθη, είναι «παρών». Δεν είναι εύκολη πραγματοποίηση μια ευτυχία ανώφελη, σ’ έναν δρόμο ανθόσπαρτο, χωρίς πισωγυρίσματα, ανακατατάξεις και διακυμάνσεις.

Η Ορθόδοξη ανθρωπολογία σαφέστατα θεωρεί ως θεμέλιο για την οικοδόμηση ωφέλιμης συμπεριφοράς, όχι μια παρασιτική ή καταθλιπτική βίωση, αλλά μια ενωτική και συμπλεκτική συμβίωση. Τότε δε χανόμαστε, δεν αχρηστευόμαστε, αλλά είμαστε χρήσιμοι στους άλλους και οι άλλοι χρήσιμοι σ’ εμάς. Οι άλλοι μας αντιπροσωπεύουν και εμείς τους εκπροσωπούμε. Δεν ωφελεί την κοινωνία, αλλά πρωτίστως την Εκκλησία, να έχει στους κόλπους της κληρικούς «νεκρούς, αδρανοποιημένους και ακίνητους, λόγω των δυσχερειών, που επέτρεψε ο Θεός, στη ζωή τους. Οι λειτουργοί του Υψίστου έχουν υποχρέωση να οδεύουν με πατημένο το συμπλέκτη της συνείδησης, αποφεύγοντας έναν ασταθή και ανασφαλή βίο, αποκομμένο και απομονωμένο, αλλά να διακονούν, βγάζοντας από το θησαυροφυλάκιο της καρδιάς τους καινούργιους και παλιούς θησαυρούς.

ΣΧΟΛΙΑ (28)

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

Οι παπάδες όταν ατυχήσουν πρέπει να παντρεύονται και δεύτερη φορά και γενικά πρέπει να μπορούν να ζουν μια φυσιολογική ζωή, γιατί η φύση όταν την πιέζεις βρίσκει άλλους δρόμους...

ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΤΟΚΟΣ

Επιτελους καλε μου παπουλη, ενα βημα προς τα εμπρος.Το επομενο βημα που θα λυσει παρα πολλα προβληματα θα ειναι το τελος της αγαμιας των ανωτερων κληρικων.Ο ασκητισμος θα πρεπει να ειναι προαιρετικος (ελαχιστοι τον αντεχουν) και οχι υποχρεωτικος.Οι αγιοι δεν κατασκευαζονται με "ιερους" κανονες, αλλα γινονται τετοιοι με τη δυναμη της θελησης τους και την εσωτερικοτητα τους.

CHRIST.-

Οι Ιεροι κανονες τελικα, πηγαν "περιπατο" ?.... Ευλόγησον, αλλά εχει ξεφυγει ο νεος κληρος, σε πολλα θεματα.

παπας

εγω να ειμαι καλα ....και χεστηκα για τους κανονες .

Nikos

Σε ποιον ιερό κανόνα είναι αντίθετη η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο συγκεκριμένο θέμα; Αν τον ξέρετε αναφέρετέ τον, να διαφωτισθούμε και εμείς.

Γιάννης

Η αγαμία των κληρικών είναι υπεύθυνη για πολλά ηθικά σκάνδαλα.Αυτό το βλέπουμε στους Καθολικούς κληρικούς και στους Ορθόδοξους άγαμους κληρικούς. Πέραν αυτού οι άγαμοι κληρικοί δεν μπορούν να κατανοήσουν τα προβλήματα που υπάρχουν στην οικογένεια.Άρα αδυνατούν να συμβουλεύσουν σωστά τους θρησκευόμενους.Επομένως είμαι κατά της αγαμίας των κληρικών. Στο συγκεκριμένο θέμα είμαι υπέρ του δεύτερου γάμου των ιερέων,υπό τις προϋποθέσεις που θέτει ο Π.Ηλίας Μάκος.

Efstathios Efstathios

Δυστυχώς πήραμε όλη την "Οικονομία" από τον Θεό!!! Καθ'οικονομία το ένα, καθ'οικονομία το άλλο και πάει λέγοντας μέχρι να τα κάνουμε όλα σαν τα μούτρα μας!!!

αμαρτωλός

Οι σπάνιοι πραγματικοί παπάδες δεν παντρεύονταν! Ηταν αφιερωμένοι ψυχή και σώματι στην υπηρεσία του θεού και σπίτι τους ήταν ένα λιτό κελί στην εκκλησία, παρέα με βιβλία και γραφές, μακρυά από υλικές απολαύσεις! Αυτοί μόνο μπορούσαν πραγματικά να βοηθήσουν όσους χρειάζονται στήριξη και καθοδήγηση! Γάμοι - παιδιά - υποχρεώσεις - απολαύσεις - χρήματα, ανήκουν στους αστούς! Επρεπε όποιος ήθελε να γίνει παπάς να δοκιμαζόταν πρώτα και όχι όπως τώρα που βάζουν μέσο να περάσουν στις θεολογικές σχολές (που είναι τίγκα κάθε χρόνο) για βιοπορισμό, εύκολο χρήμα και οι νεαροί παπάδες να πίνουν φρέντο στη καφετέρια με το μπεγλέρι στο χέρι και με το τζιπ στη γωνία να τους περιμένει! (αυτό το είδα με τα μάτια μου) Ταυτίστηκαν σχεδόν με τη ζωή των καθολικών παπάδων! Όλα τα άλλα είναι λόγια του αέρα και παπαριές για να περνάμε ωραία

κοινος νους

οχι μονο παντρευονταν αλλα στην εποχη του βυζαντιου το αξιωμα ηταν κληρονομικο και μαλιστα οχι μονο στα αναγνωρισμενα εντος γαμου τεκνα τους αλλα και στα νοθα και γιαυτο απαγορευτηκε ο γαμος στα υψηλα αξιωματα....αυτα ειναι τα εργα και οι ημερες των ρασσοφορων αγιων πατερων ημων....αμην!

Δεν

Γνωρίζεις τον Λόγο του Θεού .

μηπως μου τον

ειπε ???? μου κραταει μυστικα ...και δεν τον παω .

κοινος νους

στην γνωστη πεπατημενη οδο χιλιετιων τα παπαδαρια...η θρησκεια κοβεται και ραβεται κατα το δοκουν....

Εσυ

Τι θέση παίρνεις ;Πως διαβάζεις ;

Dr Γυναικολόγος

Με σκανδαλίζει η απόφαση αυτή, δείχνει ασέβεια σε ένα από τα θεμελιώδη Μυστήρια της Χριστιανικής Ορθοδόξου Πίστης μας. Σε λίγο θα μας πουν να γίνεται και το μυστήριο της Εξομολόγησης μέσω facebook?

ΜΗΝ ΤΟ ΠΕΙΣ ΟΥΤΕ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

ΚΑΤ ΑΡΧΗΝ ΠΗΓΕΣ ΜΕ ΤΟ ΠΑΠΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΚΡΑΤΙΚΟΒΟΛΗ ΣΟΥ .ΚΑΤΑ ΤΑ ΛΟΙΠΑ ...ΟΥΣ Ο ΘΕΟΣ ΣΥΝΕΖΕΥΞΕ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΗ ΧΩΡΙΖΕΤΩ ....ΔΕΝ ΣΟΥ ΛΕΕΙ ΤΙΠΟΤΑ . ΔΕΝ ΣΕ ΚΑΝΑΜΕ ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ ΙΕΡΕΑ ΗΞΕΡΕΣ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΔΕΧΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΛΕΥΤΕΙΣ .ΑΝ ΤΩΡΑ ΧΑΙΡΕΤΙΖΕΙΣ ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΙΤΗΘΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΤΟΥΣ ΜΙΣΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ ΠΟΥ ΕΛΑΒΕΣ ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΜΙΣΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΔΙΝΕΣ ΩΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ...ΣΤΟΥΣ ΦΤΩΧΟΥΣ ΕΝΟΡΙΤΕΣ ΣΟΥ ΓΙΑΤΙ ΑΝ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΔΙΝΕΣ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΥΠΟΚΡΙΤΗΣ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΣ .

Ch

Ο χριστιανός δεν είναι στην ταυτότητα ,ούτε έχει κληρονομικότητα.Ο άνθρωπος η πιστευει εκ καρδιας και με επίγνωση στον Λόγο του Θεού,σήμερα στην Καινή Διαθήκη ,η όχι .Ο άνθρωπος διδάσκεται την Αλήθεια και η την δέχεται η όχι .Αν την δεχτεί και αναγεννηθει,βαπτίζεται στο Όνομα του Πατρος Υιου Αγίου Πνεύματος,για ομολογία πίστεως και μαρτυρία αγαθης συνειδησεως.Αν έχει τα προσόντα που αναφέρει ο Λόγος του Θεού ,δια του στόματος του Απ.Παυλου,τότε μπορεί να γίνει Επίσκοπος,Πρεσβύτερος ,Διάκονος.Να εργάζεται,πιστός αυτός η γυναίκα του τα παιδιά του.Φευγοντας από την ζωή η σύζυγος ,παραιτείται από το αξίωμα ,και εξακολουθεί να δίνει τις πνευματικές του μαχες,μαζί με το σώμα της εκκλησίας .Το ίδιο και αν από τα παιδιά του,αποστατήσει από της πίστεως .

θεσπρωτος

Αντε κανε μας ....χριστιανοταλιμπαν , που θα μας πει η καινη και η παλια την αληθεια ...Και μαθε , πως πιστευω , σημαινει αποδεχομαι ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ .....οσα μου λενε οι ΑΛΛΟΙ . δηλ. να κλεισω τα ματια και να λειτουργω με ταυτια ...αυτο βολευει το παπαδαριο .Αλλα ο κοσμος σημερα εχει γινει ΟΠΤΟ - ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ....και αυτα που ΒΛΕΠΕΙ ... απο τους ρασοφορους , δεν εχουν απολυτως ΚΑΜΙΑ σχεση , με αυτα που ΑΚΟΥΕΙ . και κατα συνεπεια ...τους γραφει στην βουβωνικη του χωρα ....χαμηλα .διοτι δεν γουσταρει π@π@ριες .... και το ΚΥΡΙΟΤΕΡΟ ....δεν γουσταρει να τους πληρωνει .

Γνωρίζεις

Τι είναι αναγεννηση;Μπορεί να αναγεννηθεί ο άνθρωπος από μόνος του;Εσυ από μόνος σου παρουσιαστηκες στον κόσμο ;

θεσπρωτος

Εσυ , γνωριζεις ???? Το μονο ΣΙΓΟΥΡΟ ειναι , πως δεν οφειλω τιποτα στους παπαδες , για την υπαρξη μου .

θεσπρωτος

Υ.Γ ...... και μην πετας το μπαλακι ... στη δημιουργια της ζωης ....( μην κανεις τη σουπια αφηνοντας μελανι ...) Το θεμα ειναι αλλο .....1ον μισθωτος ποιμην ουκ εστι ποιμην .- και 2ον . Δεν γουσταρω να πληρωνω , τραγουδιστες σκοταδιστες , ρασοφορους .=

Ch

Με επίγνωση απορρίπτουν τον Λόγο του Θεού.Κλωτσουν τα καρφιά,με αποτέλεσμα την προσωπική τους, πνευματική καταστροφή.Και οι ίδιοι δεν εισέρχονται στην βασιλεία των ουρανών,και το ποίμνιο τους εμποδίζουν

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία