Οι νέες προκλήσεις για το ΕΑΠ
Ιωάννης Κ. Καλαβρουζιώτης

Ιωάννης Κ. Καλαβρουζιώτης

Οι νέες προκλήσεις για το ΕΑΠ

Η πρόσφατη επιστημονική ανακοίνωση του έγκυρου Webometrics (http://www.webometrics.info/en/search/Rankings/open%20university) όπου κατατάσσει το ΕΑΠ τρίτο σε παγκόσμιο επίπεδο μεταξύ των Ιδρυμάτων ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης της Υφηλίου, προσδίδει μια ιδιαίτερη σημασία για ένα Ανώτατο Ίδρυμα που για 21 συναπτά έτη προσφέρει ανωτάτη εκπαίδευση στην Χώρα μας.

Η επιτυχία αυτή αναμφίβολα στηρίζεται πρωτίστως στην μεθοδική δουλειά που κάνει το λιγοστό Ακαδημαϊκό προσωπικό του ΕΑΠ (καθηλωμένο τα τελευταία δέκα χρόνια στα 40 Μέλη ΔΕΠ) που πλαισιώνεται από περί τους 2000 Συνεργαζόμενους διδάσκοντες κατ’ έτος, για την λειτουργία των διαφόρων προγραμμάτων σπουδών.

Ένα Πανεπιστήμιο που φιλοξενεί περί τους 43 χιλιάδες φοιτητές , το μοναδικό Πανεπιστημιακό Ίδρυμα της Χώρας, που δέχεται στα πλαίσια της ανοικτότητας φοιτητές όλων των ηλικιών, που σπουδάζουν εξ αποστάσεως και που αξίζει να σημειωθεί ότι αποτέλεσε το μοναδικό ΑΕΙ που οι φοιτητές του δεν έχασαν την προηγούμενη ακαδημαϊκή χρονιά ένεκα του Covid 19, ούτε μια ημέρα από τις προγραμματισμένες εκπαιδευτικές τους λειτουργίες.
Η αναγκαιότητα ένεκα της πανδημίας, ολοκλήρωσης της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ αλλά κυρίως οι εξετάσεις των φοιτητών δημιούργησαν στο ΕΑΠ ένα νέο πρωτόγνωρο πλαίσιο διαχείρισης και εφαρμογής.

Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί, ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση που προσφέρει το ΕΑΠ, είναι μία ολοκληρωμένη μεθοδολογία εκπαίδευσης με εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων εκπαίδευσης με διαμορφωμένο παρεχόμενο εκπαιδευτικό υλικό ψηφιακό η και έντυπο με ενσωματωμένους οδηγούς μελέτης για τους φοιτητές, με μια άρτια διοικητική και τεχνική υποστήριξη τόσο στους διδάσκοντες όσο και στους φοιτητές.

Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο γεγονός, ότι οι συμβουλευτικές συναντήσεις των διδασκόντων και των φοιτητών μας αφορά κυρίως την επικοινωνία και την υποστήριξη και σε καμία περίπτωση την διδασκαλία, με τον τρόπο που αυτή πραγματοποιείται στα λοιπά ΑΕΙ.

Αυτό είναι ένα κρίσιμο σημείο που έρχεται να τονίσει και να διακρίνει το ΕΑΠ με τα λοιπά ΑΕΙ της Χώρας. Ενώ η όλη εκπαιδευτική διαδικασία στο ΕΑΠ διαξάγεται εξ αποστάσεως, όπως πιο πάνω αναλύθηκε, η πανδημία του Κορωνοιού ‘έδωσε’ την ευκαιρία αλλά παρείχε και την μεγάλη πρόκληση για την διοίκηση και τους καθηγητές του, να επιχειρηθούν εξ αποστάσεως εξετάσεις για πρώτη φορά στην εικοσάχρονη λειτουργία του, από 6 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου 2020.

Οι φοιτητές του ΕΑΠ και ανάλογα με το πρόγραμμα σπουδών που σπουδάζουν, παρακολουθούν εργαστήρια κατά την θερινή περίοδο, ώστε να αποκτήσουν τις εργαστηριακές δεξιότητες που απαιτούνται στα διάφορα εκπαιδευτικά αντικείμενα. Τα τελευταία δε χρόνια θεσμοθετήθηκαν νέα εκπαιδευτικά-ερευνητικά εργαστήρια που συνεισφέρουν στην ερευνητική προσπάθεια των Μελών ΔΕΠ.

Το ΕΑΠ στην σύγχρονη εποχή όπου ο ανταγωνισμός καθημερινά εντείνεται σε διεθνές επίπεδο θα πρέπει να ανοίξει έτι περαιτέρω τα φτερά του. Και αυτό θα το πετύχει με :

Aκαδημαϊκές συνεργασίες με Ιδρύματα της ημεδαπής και της αλλοδαπής για ένταξη νέων κοινών εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών, όπου η συμβολή του ΕΑΠ θα αναφέρεται στην εξ αποστάσεως εκπαιδευτική μεθοδολογία και μάλιστα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σε τομείς όπως του πρωτογενή τομέα , της φαρμακευτικής κ.α.

Κλείσιμο
Άνοιγμα του ΕΑΠ στην Ελληνική Ομογένεια του εξωτερικού με την δημιουργία ΠΣ που θα αγκαλιάσουν τους ομογενείς μας σε αντικείμενα όπως του πολιτισμού και της ιστορίας. Αυτό θα μπορεί να γίνει ταυτόχρονα και με βραχύβια σύντομα προγράμματα σπουδών που ενδιαφέρουν τους ομογενείς τρίτης και τέταρτης πλέον γενιάς. Σήμερα περί τους 500 και πλέον φοιτητές μας είναι μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού που σπουδάζουν και δίνουν κανονικά τις προβλεπόμενες εξετάσεις τους στην Ελλάδα.

Θεσμοθέτηση του θεσμού του επί θητεία τριετίας συνεργαζόμενου επιστημονικού προσωπικού, που αναμένεται να δώσει την δυνατότητα σε νέους διδάκτορες να εργασθούν κατ’ αποκλειστικότητα στα διάφορα ΠΣ του ΕΑΠ και να παράσχουν όχι μόνον διδασκαλία αλλά και να επιμεληθούν διδακτικού και εργαστηριακού εξ αποστάσεως μαθησιακού υλικού.

Συνεργασίες του ΕΑΠ με τις παραγωγικές σχολές των Ε.Δ. για παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευση και κατάρτιση μέσω σύντομων ΠΣ σε εξειδικευμένα αντικείμενα όπως αυτά του περιβάλλοντος, των διεθνών σχέσεων, της τεχνολογίας, της διαχείρισης κρίσεων.

Συνεργασίες του ΕΑΠ με τις Περιφέρειες σε όλες τις δραστηριότητες , πολιτιστικές, εκπαιδευτικές, τουριστικές και αξιοποίηση μέσω των αναπτυξιακών προγραμμάτων των δυνατοτήτων και προοπτικών που δίδονται σε χρηματοδοτικά εργαλεία και μέσα, κυρίως μέσω της έρευνας και της καινοτομίας. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια μπορεί να διαδραματίσει η συνεργασία του ΕΑΠ με την ΠΔΕ στο τομέα της έρευνας και καινοτομίας με δεδομένο, ότι η έδρα του Ιδρύματος ανήκει γεωγραφικά στην Πάτρα.

Συνέργειες με τις βιομηχανίες (ελληνικές και ξένες) για την διασύνδεση όχι μόνον στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης φοιτητών, που στην πραγματικότητα στο ΕΑΠ στο μεγαλύτερο ποσοστό τους είναι επαγγελματίες αλλά και δημιουργία κοινών ερευνητικών προγραμμάτων που θα χρηματοδοτούνται και από τα δύο μέρη και θα προάγουν την έρευνα, στοχεύοντας στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων που θα συμβάλλουν στην πολυπόθητη περιφερειακή ανάπτυξη.

Άνοιγμα του ΕΑΠ στην κοινωνία όχι μόνον με την διοργάνωση πολιτιστικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων αλλά συμμετοχή στα δρώμενα της πόλης της Πάτρας σε όλους του τομείς των δραστηριοτήτων σε συνεργασία με δήμους, επιμελητήρια, αναπτυξιακούς φορείς, περιβαλλοντικές οργανώσεις.

Όλα αυτά και ενδεχόμενα και πολλά άλλα θα στοχεύουν πάντα στην ποιοτική αναβάθμιση του ρόλου του ΕΑΠ στην εκπαιδευτική διαδικασία κάτι που αναμφισβήτητα το εγγυώνται τα Μέλη ΔΕΠ του Ιδρύματος και οι συνεργάτες μας. Η συνειδητή επιλογή των συναδέλφων μας δύο χρόνια πρίν να αγωνισθούμε σθεναρά εναντίον του Αρμαγεδώνα των συγχωνεύσεων στην Ανώτατη παιδεία και να παραμείνουμε ένα πραγματικό Ανοικτό και εξ αποστάσεως Πανεπιστήμιο εκ των πραγμάτων μας δικαίωσε και ανοίγει ευοίωνες προοπτικές για το μέλλον του ΕΑΠ .

Σήμερα 21 χρόνια μετά την ίδρυση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου από τον τότε Υπουργό Παιδείας Γιώργο Παπανδρέου, κάτι που θεωρήθηκε την εποχή εκείνη σαν μια πραγματική καινοτομία και διαρθρωτική αλλαγή στην ανωτάτη εκπαίδευση, προσδοκούμε σε ένα Πανεπιστήμιο ισχυρό, όπου τα ποιοτικά στοιχεία της εκπαίδευσης συνεχώς θα ανεβαίνουν, ικανό να ανταγωνίζεται τα ξένα αντίστοιχα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και να διακρίνεται.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης