LIVE

Κορωνοϊός

anthopoulos

Πανδημία και Εκκλησία

Χαράλαμπος Ανθόπουλος

«Η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα», αλλά ακόμη πιο μεγάλο είναι η σωτηρία της ζωής. Μάλιστα, από την άποψη του Συνταγματικού Δικαίου δεν τίθεται καν ένα τέτοιο δίλημμα. Οταν υπάρχει κατάσταση υγειονομικής ανάγκης, υπερισχύει η προστασία της υγείας και της ζωής των πολιτών, πιστών και μη πιστών, και η ελευθερία της άσκησης της θρησκευτικής λατρείας γίνεται προσωρινά μια ιδιωτική υπόθεση (κατ’ οίκον), διότι η δημόσια άσκησή της στους χώρους λατρείας μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία. Η θεμελιώδης συνταγματική διάταξη που ρυθμίζει το θέμα αυτό δεν είναι το άρθρο 13 παρ. 2 εδ. β’ Συντ. που ορίζει τα σχετικά με την ελευθερία της λατρείας, αλλά το άρθρο 13 παρ. 4 Συντ., σύμφωνα με το οποίο «Kανένας δεν μπορεί, εξαιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, να απαλλαγεί από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς το κράτος ή να αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τους νόμους».

Το Ελληνικό Σύνταγμα δεν είναι αδιάφορο προς το θρησκευτικό φαινόμενο ούτε ειδικότερα προς την ορθόδοξη χριστιανική θρησκεία, στην οποία παρέχει μια πρόσθετη προστασία, όσον αφορά όμως την υποχρέωση τήρησης του Συντάγματος και των νόμων του κράτους, είναι πράγματι ένα «λαϊκό κράτος», δηλαδή διατηρεί την αρμοδιότητά του και την κυριαρχία του να ρυθμίζει την κοινωνική ζωή με σεβασμό αλλά και με ανεξαρτησία απέναντι στις θρησκευτικές πεποιθήσεις. «Κανένας» κατά το άρθρο 13 παρ. 4 Συντ., σημαίνει κατά κυριολεξία κανένας, ούτε μεμονωμένος πιστός ούτε η Εκκλησία στην οποία ανήκει. Οι νόμοι στους οποίους αναφέρεται το άρθρο αυτό είναι οι «γενικοί νόμοι του κράτους», δηλαδή εκείνοι που προστατεύουν ένα γενικής φύσεως έννομο αγαθό, εν προκειμένω τη δημόσια υγεία, και θέτουν το πλαίσιο εντός του οποίου μπορεί να ασκείται η θρησκευτική λατρεία, έστω και εάν το άρθρο 13 παρ. 2 εδ. β’ Συντ. δεν περιλαμβάνει τη δημόσια υγεία μεταξύ των περιορισμών της. Στο πρώτο lockdown η απαγόρευση της δημόσιας άσκησης της λατρείας ήταν σχεδόν απόλυτη, πέρασε όμως εύκολα τον δικαστικό έλεγχο, που δεν αναλώθηκε στην αναζήτηση υποθετικών ηπιότερων μέτρων τα οποία σίγουρα δεν θα είχαν την ίδια αποτελεσματικότητα (βλ. ΕπΑν ΣτΕ 60/2020 και ιδίως ΔιοικΠρωτΑθ 342/2020, σε: Διοικητική Δίκη, 5/2020).

Στις αποφάσεις αυτές που έχουν γενικότερη σημασία η συνταγματικότητα των αυστηρών περιοριστικών μέτρων θεμελιώθηκε στην εξαιρετικότητα της πανδημικής κατάστασης και στη συγκριτικά μεγαλύτερη συνταγματική σπουδαιότητα του δικαιώματος στην Υγεία. Εκείνη την περίοδο δεν υπήρξε διάσταση μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας, αν και, όπως επεσήμανε ο καθηγητής Εκκλησιαστικού Δικαίου Ι. Μ. Κονιδάρης, η συμμόρφωση στα περιοριστικά μέτρα δεν ήταν κατά τόπους πλήρης και απαρέγκλιτη (Εκκλησία και Πανδημία, «Το Βήμα», 11/12/2020). Στο δεύτερο lockdown η αντίδραση της Εκκλησίας ήταν όμως πιο έντονη, με το ελάχιστα πειστικό επιχείρημα ότι η άσκηση της λατρείας στους ιερούς χώρους είναι συγκρίσιμη με ορισμένες εμπορικές και εργασιακές δραστηριότητες που απελευθερώθηκαν υπό προϋποθέσεις, ενώ κατά τη γνώμη μου η ορθή σύγκριση είναι με χώρους στους οποίους υπάρχει συγκέντρωση ανθρώπων για όχι πολύ μικρό χρονικό διάστημα, όπου εξακολουθεί να ισχύει το lockdown. Αλλωστε, στην περίπτωση των ιερών ναών θα πρέπει πάντοτε να λαμβάνεται υπόψη το χειρότερο σενάριο, δηλαδή ότι το ανώτατο όριο των 25 ή 50 πιστών με ένα άτομο ανά 15 τ.μ., θα είναι πολύ δύσκολο να τηρηθεί.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

ΣΧΟΛΙΑ (26)

Στέφανος Χρ. 33☦️

☄️☄️☄️☄️☄️ Χριστός Ετεχθη ☄️☄️☄️☄️☄️☄️,

Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι αργεί να ξημερώσει

Εδώ ο κάθε δεσπότης έχει δική του γραμμή. Οι καθολικοί έχουν τον Πάπα και όλοι συμμορφώνονται.

Indaka

Το πρώτο είναι καλυτερο σχόλιο.

Δημήτρης Κ. Βενιζέλος

Κύριε Ανθόπουλε, είστε σίγουρος ότι η σωτηρία της ζωής είναι πιο μεγάλο πράγμα από την σωτηρία της ψυχής;

Ναι βεβαια

ας πεθανουμε απο τον κορωνοϊο για να παμε μια ωρα νωριτερα στον παραδεισο, ο οποιος υπαρχει μονο στα μυαλα καποιων καθυστερημενων.

Το μεγαλο

με την Ελλαδα ειναι οτι στο Συνταγμα υπαρχουν οροι που αναγνωριζουν την εκκλησια. Δυστυχως ετσι ειναι. Ο Καραμανλης μας καταντησε παπαδολαο με το ετσι θελω. Και τους βλεπεις τους διαολους παντου, καινουργια Κυβερνηση οριζεται παπαδες μεσα στα ποδια τους. Ξενοι ηγετες επισκεπτονται την Ελλαδα παπαδες μεσα στα ποδια τους. Τι στο δι@ολο με δαυτους, δεν θα βρεθει καποιος να τους πεταξει εξω;

Νέρων

Ένας βρέθηκε. Ήταν αντιναύαρχος, νομίζω. Πάνε κάποια χρόνια......δεν θυμάμαι το όνομά του.

Το εχουμε γραψει

ξανα και ξανα: ο βασικος λογος για τον οποιο αυτη η χωρα ειναι τοσο πισω, στην πραγματικοτητα στο μεσαινωνα, οφειλεται στην υπαρξη της εκκλησιας. Μολις απαλλαχτουμε απο την εκκλησια θα παμε μπροστα.

Απλα πραγματα

Τα παρανομα τζαμια λειτουργουν ως ειχαν χωρις κανεναν υγειονομικο περιορισμο και χωρις κανεναν αλλον ελεγχο νομιμοτητας αφου η πλειονοτητα των πιστων ειναι λαθρομεταναστες . Γι αυτες τις μεγαλυτερες εστιες εξαπλωσης του ιου ειναι φυσικο οι παραδοσιακοι μας προδοτες να μην εχουν....αποψη .

Χριστόδουλος Μολύβας

Ο Χριστιανος δεν παει στην εκκλησια για να δει θριλερ η να ακουσει τους U2 αγαπητε.Παει για να ζητησει την βοηθεια του Θεου,να τον δοξασει και να ενωθει μαζι του μεσω των μυστηριων.Δεν πειθεστε δε, με το τραγελαφικο επιχειρημα οτι ειναι δυσκολο να τηρηθουν τα μετρα εντος των Ναων.Αυτη ειναι δικη σας υποθεση.Κι εγω λεω οτι ειμαι εξωγηινος...Μαθετε οτι ο Χριστιανος ειναι υποχρεωμενος να τηρει τους νομους του κρατους,αρκει αυτοι να μην τον φερνουν σε αντιθεση με την Πιστη του.Μην φαγωνεστε λοιπον με τους Ναους των Χριστιανων.Ασχοληθειτε με χωρους που πραγματικα ενεργουν παρανομα.

Γιάννης

Ο Χριστιανός και ο κάθε θρησκευόμενος είναι υποχρεωμένος να τηρεί τους νόμους του Κράτους χωρίς ΟΡΟΥΣ. Η ανοησία έχει και όρια,η υπέρβαση των οποίων δεν μπορεί να γίνει ανεκτή. Το καταλάβατε;

Αντιμπουρδας

Μουγκα για τιςπαρανομες και πολυπληθεις ισλαμομαζωξεις απο την ταρατσα εως το υπογειο που γινεται και του λαθρομεταναστη το καγκελο....κι οσο δεν εχετε αποψη και επ αυτων το αφηγημα σας ειναι και αντιχριστιανικο .

Φίλε αρθρογράφε

Αυτή η λαίλαπα του κορωνοιού φανέρωσε τελικα πολλες αυταπατες και γκρεμισε πολλους μύθους. Πρώτα πρώτα απεδειξε οτι η θρησκεια ειναι μια φενάκη. Εν τοίς πραγμασι η θρησκεία σε τίποτα δεν βοηθησε εν μεσω μιας παγκοσμιας κρίσης, Είναι άχρηστη η θρησκείσ στον άνθρωπο. Το μόνο που ξέρει είναι να μας απειλει με καζάνια. Ντροπή. Αυτη η κριση απειλει την ίδια την ύπαρξη της ανθρωποτητας. Εαν η όχι τώρα, τότε πότε θα βοηθήσει η Θεία Πρόνοια; Μήπως δεν υπάρχει Θεία Προνοια και Θεός θα μπορουσε να ρωτησει καποιος. Φυσικά δεν υπάρχει. Συμπερασμα. Η πίστη στην θρησκεία κατερευσε με πάταγο ενω η πίστη στην επιστημη γιγαντωθηκε. Ευχαριστώ ΠΘ για την φολοξενία.

Σωστα

τα γραφεις. Αν ομως ρωτησεις τους καθυτερημενους πιστους θα σου πουνε οτι δεν εχει σημασια γιατι θα πανε στον παραδεισο μια και εχουν φιλησει στο παρελθον το χερι του παπα. Για τετοιο επιπεδο και καταντια μιλαμε.

οτι να ναι

ευτυχως ισχυουν τα αντιθετα απο οτι λες κι νομιζεις, κλαιω για την ψυχη σου.

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία