antipas

Google, facebook, social media: Το «τσάμπα» είναι πολύ ακριβό

Γιάννης Αντύπας

Δίνουν τα πάντα δωρεάν. Ανεβάζεις φωτογραφίες, βίντεο, σχόλια, διαφημίζεις τη δουλειά σου και δεν πληρώνεις τίποτα. Σου ζητούν μόνο πρόσβαση στις επαφές, στις φωτογραφίες σου κοκ. Τους δίνεις τα στοιχεία σου, που μένεις, πόσο χρονών είσαι κοκ. Και έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν σε ποιες σελίδες μπαίνεις, σε ποια ανάρτηση κάνεις like κοκ. 

Μαθαίνουν τα πάντα για εσένα. Σε βάζουν σε γκρουπ. Ανάλογα με τις καταναλωτικές προτιμήσεις, τα πολιτικά ενδιαφέροντα, χωρίζουν τα κοινά σε ομάδες στόχους. Και σε παραδίδουν στις εταιρείες που κάνουν στοχευμένο μάρκετινγκ. Έκανες αναζήτηση για φακούς επαφής; Θα δεις το... φως το αληθινό σε σχετικές διαφημίσεις τις επόμενες ώρες και ημέρες. Συμμετέχεις σε «ομάδες». Ότι ανεβάζουν τα μέλη τους θα το βλέπεις μπροστά σου από το καλημέρα μέχρι το καληνύχτα. 

Και σιγά- σιγά το τσάμπα αρχίζει να κοστίζει. Σε προτρέπουν: «διαφήμισε τη δουλειά σου». Τα προϊόντα σου, ίσως. Η ένδειξη «χορηγούμενη» κάνει όλο και πιο συχνά την εμφάνισή της στις αναρτήσεις που επέλεξαν τα social media και οι άλλες... δωρεάν εφαρμογές του διαδικτύου να δεις. Επιλέγουν για εσένα χωρίς εσένα. «Φοβάμαι όλα αυτά που θα γίνουν για μένα χωρίς εμένα» τραγουδούσε σε πιο παραδοσιακές πολιτικές εποχές ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. 

Τα χρόνια άλλαξαν, αλλά το σύστημα συνεχίζει να αποφασίζει για εσένα. Μόνο που τώρα του παρέχεις... τσάμπα όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται για να σε «αξιοποιήσει». Και όχι κάθε τέσσερα χρόνια στις εκλογές ή στις περιόδους διορισμών. Κάθε ημέρα, κάθε στιγμή. Είτε διασχίζεις έναν δρόμο, είτε είσαι σπίτι, είτε δουλεύεις ή βρίσκεσαι σε διακοπές. 

Προφανώς και δεν είμαι αντίθετος στην πρόοδο, τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες. Λέω όμως όχι στην εικονική ζωή και στην ψεύτικη ευκολία. Λέω όχι στο κάλπικο. Κυρίες και κύριοι το «τσάμπα» είναι ακριβό. Οφείλουμε να το γνωρίζουμε αυτό. Δεν έχει ένα ταμείο. Έχει διόδια κάθε εκατό «μέτρα». Δεν έχει νόημα να πέφτουμε μετά από τα σύννεφα όπως κάνουμε συνήθως, κάθε φορά που βγαίνει ένα σκάνδαλο, πχ παράνομης διαχείρισης προσωπικών δεδομένων.

Οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι όπως κοστίζουν οι δικές μας υπηρεσίες, κοστίζουν και οι υπηρεσίες των άλλων. Στη ζωή τίποτα δεν είναι δωρεάν. H google, το facebook, όλες οι δωρεάν εφαρμογές του ψηφιακού κόσμου είναι επιχειρήσεις. Που μπαίνουν ανάμεσα σε εσένα και τις επιλογές σου. Σε διευκολύνουν αρχικά να πεις τη γνώμη σου και μετά έχουν τη δυνατότητα να την επηρεάσουν.

ΥΓ. ΜΜΕ και social media: η δημοσιογραφία των επαγγελματιών απέναντι στη δημοσιογραφία των πολιτών. Προσωπικά προτιμώ ένα επώνυμο επαγγελματία, υπάλληλο συγκεκριμένου εκδότη, με απόψεις που «διαφημίζει» στα άρθρα του, άρα με «ταυτότητα» την οποία μπορώ να αξιολογώ, από ένα ανώνυμο ή επώνυμο εξοργισμένο account. 
Αναγνωρίζω, όμως, ότι το ένα δε μπορεί να υπάρξει χωρίς το άλλο. 
Η κοινωνία μας θα ήταν «ανάπηρη». Τόσο η επαγγελματική δημοσιογραφία όσο και η δημοσιογραφία των πολιτών έχουν τη συνεισφορά τους στα καλά και τα κακά που ζούμε. Στην πρόοδο και την οπισθοδρόμηση. Είναι θέμα δημόσιου διαλόγου και θεσμικών εγγυήσεων για να βρεθεί η χρυσή τομή. Μπορούμε να το κάνουμε.  

ΣΧΟΛΙΑ (6)

Να είσαι καλά.Μπράβο σου

Ακόμα ένα πολύ σωστό άρθρο από σένα. Να είσαι καλά. Μπράβο σου. (Με εκτίμηση!)

κωστας

Για να κανω και λιγο τον δικηγορο του διαβολου, γιατι λεμε οτι το ΦΒ κανει πλυση εγκεφαλου, και δεν λεμε οτι αυτοι που σηκωνουν μεγαλα billboards με διαφημησεις στον δρομο κανουν το ιδιο; Γιατι το θεωρουμε λογικο και δικαιο οτι ο φτωχος νεος επιχειρηματιας δεν μπορει να διαφημησει την δουλεια του οσο ευκολα μπορει ο μεγαλος; Γιατι θα πρεπει, εγω σαν πχ γκατζετακιας, να υφισταμαι ολες τις διαφημησεις για απορρυπαντικα και σερβιετες για να δω ενα εργο, αντι να εχω στοχευμενες διαφημησεις (και σε ενα βαθμο ενημερωση) για προιοντα που ενδιαφερομαι; Φυσικα υπαρχουν ακρα που δεν χρειαζεται να πλησιασουμε, αλλα σε τελευταια αναλυση η απαντηση ειναι στον ιδιο τον καταναλωτη, να καταλαβει οτι το τσαμπα κουβαλαει μαζι του και βαλιτσες και πρεπει να ξεσκαρταρει κανεις το τι βλεπει και ακουει.

Ο λόγος

είναι απλός. Η εταιρεία που έχει τα billboards (εν προκειμένω οι εφημερίδες) λογικό είναι να μην είναι ικανοποιημένοι από την κατάσταση. Σάμπως εμείς εδώ δεν χρυσοπληρώνουμε τις εφημερίδες μέσω της διαπλοκής και της διαφθοράς, ή ακόμα και με καπέλα στα προϊόντα;

Αλέξανδρος

Πολύ επιφανειακή ανάγνωση και "ανάλυση" του θέματος που προσφέρεται μόνο για να παινεύψουμε το σπίτι μας μπας και δεν πέσει στο κεφάλι μας. Να ξεκινήσω από το γεγονός ότι το Πρώτο Θέμα (που φιλοξενεί αυτό το βαθυστόχαστο γράμμα) έχει εγκατεστημένους 33 trackers δικτυακής δραστηριότητας, οι 5 αφορούν web analytics, 6 social media syndication και οι άλλοι 22 είναι διαφημιστικοί. Κι αυτό γιατί κάποιοι πρέπει να διαφημίσουν τα προϊόντα τους στην ίδια σελίδα που εσείς τους καταδικάζετε. Γιατί και η εφημερίδα σας εταιρεία είναι και χρειάζεται λεφτά. Δεν είναι κακό, όμως μην φτάνουμε και στην υποκρισία. Το internet ακόμα και με όλο το φιλτράρισμα των κολοσσών, δεν παύει να είναι το πιο δημοκρατικό μέσο που έχουμε. Η τηλεόραση, τα έντυπα, ο παλιός δημοσιογραφικός κόσμος όπου ένας διευθυντής αποφασίζει τι θα ακουστεί και τι όχι, αυτά είναι που πραγματικά διαμορφώνουν γνώμες και το μόνο που είδα στο άρθρο σας είναι τον φόβο του ανθρώπου που βλέπει τον έλεγχο να ξεγλιστά μέσα από τα χέρια του.

John

Εντελως κουκουρουκου το αρθρο και σιγουρα γραμμενο στο ποδι.. το υ.γ ειναι μεγαλυτερο σπο το κυριως αρθρο

γη

Καλά τα λέτε...αλλά δεν ξέρω αν το έχετε προσέξει εσείς, η δημοσιογραφία σήμερα είναι λιγότερο αντικειμενική από ποτέ, τώρα που την χρειαζόμαστε περισσότερο. Τα συμφέροντα διαμορφώνουν τις γνώμες των ανθρώπων που επιλέγουν την ενημέρωση τους είτε με τις παραδοσιακές εφημερίδες, είτε το ίντερνετ. Το ζητούμενο εδώ όμως είναι αν μπορεί να υπάρχει ελεύθερη και ανεξάρτητη δημοσιογραφία. Πλέον, για να έρθω και στο θέμα σας, είτε ανώνυμα, είτε επώνυμα, μικρή σημασία έχει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία