Χαράλαμπος Κοντάκος (Λακωνία-Κίνημα): Εδώ είναι τα λεφτά
Το UKTI στηρίζει σε κάθε πτυχή της έναρξης και την επέκτασης μιας επιχείρησης. Μερικές από τις βασικές υπηρεσίες τους παρατίθενται παρακάτω
Προσπαθώντας
να χαράξω την επιχειρηματική μου
πολιτική, έκανα διάφορες σκέψεις και
ερωτήσεις στον εαυτό μου. Μία που με
προβλημάτισε πολύ ήταν η ερώτηση: Για
ποιά επιχείρηση του Ελληνικού Δημοσίου
αισθάνομαι υπερήφανος;
Υπάρχει κάποια
που μπορώ να πώ μπράβο στην κύβέρνηση;
μπράβο στο ανθρώπινο δυναμικό της
δημόσιας επιχείρησης; Όχι, δυστυχώς...Όσο
μεγαλοψυχία και να με έπιασε, καμία δεν
κατάφερε να βγάλει το μπράβο από τη
γλώσσα μου.
΄Εκανα
τότε μια άλλη ερώτηση στον εαυτό μου:
Για ποιές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να
αισθάνονται υπηρήφανοι οι Βρετανοί; οι
Γερμανοί; οι Δανοί; και άλλοι πολλοί.
Έψαξα πολύ, ρώτησα, άκουσα, διάβασα και
ερεύνησα. Βρήκα δύο και μία μεταρρύθμιση
και σας τις παρουσιάζω:
UK
Trade
& Investment
Τι
είναι αυτό ακριβώς;
Το
UKTI
έχει δύο σκοπούς. Ο πρώτος είναι η
συνεργασία με τις επιχειρήσεις του
Ηνωμένου Βασιλείου ώστε να εξασφαλιστεί
η επιτυχία τους μέσω εξαγωγών στις
διεθνείς αγορές. Ο δεύτερος είναι η
ενθάρρυνση και η στήριξη ξένων εταιρειών
να εξετάσουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν
ή να επεκτείνουν τις δραστηριότητες
τους στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Έχουμε
τέτοια επιχείρηση στην Ελλάδα; Ναί
έχουμε. Την AGORA.
Μα γιατί τότε δεν είμαι υπηρήφανος για
την AGORA;
Αυτό είναι που θέλω να σας εξηγήσω.
Το
UKTI στηρίζει
σε κάθε πτυχή της έναρξης και την
επέκτασης μιας επιχείρησης. Μερικές
από τις βασικές υπηρεσίες τους παρατίθενται
παρακάτω.
Επενδυτικές Υπηρεσίες:
-
Πρόσβαση στις αγορές
-
Οικοδόμηση σχέσεων
-
Εγκατάσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο
-
Βρίσκοντας/επεκτείνοντας την βάση στο Ηνωμένο Βασίλειο
-
Φορολογική Υποστήριξη
-
Θεωρήσεις Visa
-
Πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού
-
Πρόσβαση στην χρηματοδότηση
Πλατφόρμα
Ανάπτυξης:
-
Ευκαιρίες αγοράς και εξειδικευμένη υποστήριξη σε 51 χώρες
-
Ανάπτυξη των εξαγωγών σε 107 χώρες
-
Ανθρώπινο δυναμικό και πρόσβαση σε ταλέντα
-
Οδηγίες σχεδιασμού διαδικασίας εκχώρησης
-
Αναγνώριση τοποθεσίας και ανάπτυξης
-
Οικονομική Καθοδήγηση
-
Πλοήγηση σε ερευνητικά συμβούλια και πανεπιστήμια
-
Ενίσχυση κρατικής χρηματοδότησης
Η
λίστα του τί προσφέρει το UKTI
στις βασισμένες στην χώρα του επιχειρήσεις
θα χρειαστεί πολλές
σελίδες για να αναπτυχθεί. Εγώ θέλω
να επικεντρωθώ στο να σας εξηγήσω πώς
παρέχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα
προσέλκυσης επενδύσεων και μετά,
ανάπτυξης αυτών των επενδύσεων σε
ολόκληρο τον πλανήτη.
Φανταστείτε
μία συμβουλευτική εταιρεία επενδύσεων
με γραφεία σε 107 χώρες. Τόσο μεγάλο είναι
το UKTI.
Όμως δεν χρειάστηκε να βάλει κεφάλαιο
για όλα τα γραφεία καθώς σκέφτηκε ότι
μπορεί να αξιοποιήσει όλες τις πρεσβείες
και τα προξενεία.
Μα
μπορεί να πεί κανείς πως τα ίδια κάνει
η AGORA
με το UKTI.
Όχι δεν μπορεί και μπορώ να σας το
αποδείξω.
To
UKTI
πρωτοπόρο, και με 8 υπουργεία να το
ακολουθούν, επρόκειται να δώσει παρών
στην μεγαλύτερη EXPO
του πλανήτη που θα γίνει φέτος στο
Μιλάνο, την EXPO
MILAN
2015.
Στην συγκεκριμένη expo
που θα τρέχει για 184 μέρες προσελκύοντας
20 εκατομμύρια κόσμο, έχει φτιάξει το
σχέδιο της και πιστεύει στην προσέλκυση
£1 δισεκατομμυρίου, μέσω σύνθετων
εργαλείων. Στην συγκεκριμένη EXPO
θα πάρουν μέρος 147 χώρες απο τις 202 που
υπάρχουν στον πλανήτη. Μαντέψτε ποιά
χώρα δεν θα πάρει μέρος; Η Ελλάδίτσα
μας...
Βλέπετε η AGORA
είναι ένα κυβερνητικό γραφείο που ανήκει
στο Υπουργείο Εξωτερικών. Δυστυχώς, ο
Υπουργός του κ. Βενιζέλος, είχε πολλές
ασχολίες το 2014 και δεν πρόλαβε να το
οργανώσει...Να κάνει αναβάθμιση όμως
την σελίδα του Υπουργείου
Εξωτερικών κάθε
μέρα με
καινούργιες φωτογραφίες του προλάβαινε.
'Ισως πιστεύει ότι θα τον δούν και θα
έρθουν οι επενδυτές
τρέχοντας.
KreditanstaltfürWiederaufbau
- KfW
Η
KreditanstaltfürWiederaufbau KfW (Πιστωτικό
Ίδρυμα Ανασυγκρότησης) είναι ένας
γερμανικός κρατικός τραπεζικός όμιλος
ο οποίος ιδρύθηκε το 1948 με την λήξη του
Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και συμμετείχε
στην διαχείριση των πόρων του Σχεδίου
Marshall
για την ανοικοδόμηση της Γερμανίας.
Μέτοχοι του είναι κατά 80% η ομοσπονδιακή
κυβέρνηση της Γερμανίας και κατά 20% τα
ομόσπονδα κράτη.
Το ενεργητικό της το 2012 ήταν 511 δισ. ευρώ
αντιπροσωπεύοντας περίπου το 19% του ΑΕΠ
της Γερμανίας.
Απασχολεί 5.190 άτομα προσωπικό και
διαθέτει 20,7 δισ. ευρώ κεφάλαια.
Τις δραστηριότητες της, τις διαχωρίζει
σε εσωτερικές και διεθνείς. Με το σύνθημα
«Υποστηρίζουμε την Γερμανία» σκοποί
της είναι η χρηματοδότηση μικρομεσαίων
γερμανικών επιχειρήσεων με ιδιαίτερη
έμφαση σε νεοσύστατες και καινοτόμες
επιχειρήσεις και η χρηματοδότηση
επενδύσεων σε «περιφερειακές και
κοινωνικές υποδομές».
Οι διεθνείς δραστηριότητές της
περιλαμβάνουν την χρηματοδότηση
εξαγωγικών επιχειρήσεων τόσο γερμανικών
όσο και ευρωπαϊκών.
Όπως αναφέρει, οι προτεραιότητες των
διεθνών δραστηριοτήτων της περιλαμβάνουν
την «εξασφάλιση πρώτων υλών» για
γερμανικές επιχειρήσεις και τις «ξένες
επενδύσεις γερμανικών επιχειρήσεων».
Επίσης «προωθεί την οικονομική ανάπτυξη
και την κοινωνική πρόοδο σε αναπτυσσόμενες
χώρες βελτιώνοντας τις ζωές των
ανθρώπων»
Η KfW
είναι η γερμανική κρατική τράπεζα η
οποία το 2010 υπέγραψε εκπροσωπώντας την
Γερμανία την Σύμβαση
Δανειακής Διευκόλυνσης με
την ελληνική κυβέρνηση και την Τράπεζα
της Ελλάδος.
Επίσης η KfW
στην προσπάθεια στήριξης της ελληνικής
οικονομίας είχε ανακοινώσει με δελτίο
τύπου στις 07.10.2011 ότι
προβαίνει σε μείωση του επιτοκίου
χορηγήσεων κατά 25 μονάδες βάσης για
επενδύσεις και κεφάλαια κίνησης
γερμανικών επιχειρήσεων που θέλουν να
δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα, για
θυγατρικές γερμανικών επιχειρήσεων
στην Ελλάδα καθώς και για ελληνογερμανικές
κοινοπραξίες.
Επίσης στο ίδιο δελτίο τύπου γίνεται
αναφορά ότι η KfW
θα παράσχει την τεχνογνωσία της στην
ελληνική κυβέρνηση για την δημιουργία
μίας κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας
στην Ελλάδα στα πρότυπα της KfW.
Η
κυβέρνηση Παπανδρέου 2009-2011 λοιπόν είχε
στόχο να βοηθήσει τα μέγιστα την Ελλάδα
δημιουργώντας με την βοήθεια της
Γερμανίας το μεγαλύτερο εργαλείο για
την Ελληνική Επιχειρηματικότητα γίνοντας
ουσιαστικά η δεύτερη χώρα στον κόσμο
που κατέχει αυτό το τόσο πολύτιμο
εργαλείο!
Κάτι που η μετέπειτα
συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ του κ.Σαμαρά και
κ.Βενιζέλου προσπάθησε να κάνει δικό
της (και
λασπώνοντας ασύστολα τον κ.Παπανδρέου
με την βόηθεια του διευθαρμένου
συστήματος, το οποίο βοήθησε και στην
πτώση της κυβέρνησης) κατά την επίσκεψη
του Wolfgang
Schäuble
στην Αθήνα στις 18.07.2013 όταν και ξεκίνησε
η συζήτηση επίσημα για την ίδρυση
του Institute
for
Growth στην
οποία η KfW
θα παρέχει τεχνική υποστήριξη και
κεφάλαια.
Από
το 2011 όπου και έπεσε η κυβέρνηση του
κ.Παπανδρέου το εργαλείο αυτό είναι
ακόμα στα χαρτιά και η Ελλάδα σε
φουρτούνες.
Τοπική Αυτοδιοίκηση – νόμος Παυλόπουλου
Η
Ευρωπαϊκή Ένωση, εδώ και δεκαετίες,
έδωσε ιδιαίτερη σημασία στον ρόλο της
Περιφέρειας, ανάγοντάς την σε κομβικό
διοικητικό θεσμό της Ενωμένης Ευρώπης.
Καθώς προχωράει (μολονότι αργά και
διστακτικά) η Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση,
στις Περιφέρειες μεταβιβάζονται εξουσίες
και αρμοδιότητες της Κεντρικής Κυβέρνησης.
Και είναι λογικό: άλλες ανάγκες έχει η
Ευρυτανία, άλλες η Κρήτη. Άλλες τα
Επτάνησα, άλλες η Θράκη. Παρόμοιες
διαφορές υπάρχουν σε ολόκληρη την
Ευρώπη. Είναι πιο αποτελεσματικό,
περιοχές με κοινά πολιτικά, πολιτισμικά,
ιστορικά, οικονομικά, κοινωνικά, γεωφυσικά
χαρακτηριστικά να διοικούνται από μια
τοπική αρχή, με καλύτερη γνώση των
τοπικών θεμάτων, που θα μπορεί να δρα
άμεσα, στοχευμένα και αποτελεσματικά.
Σε πολλές χώρες της Ευρώπης υπάρχει
παράδοση ισχυρής αποκεντρωμένης
διοίκησης. Στην Δανία, η Τοπική Αυτοδιοίκηση
διαχειρίζεται το 37,6% του ΑΕΠ και το 64,3%
των Δημοσίων Δαπανών – στην Ελλάδα τα
αντίστοιχα ποσοστά είναι 2,8% και 5,6%!
Η
Συνθήκη της Λισαβόνας προβλέπει
αναβαθμισμένο ρόλο στις Περιφέρειες
και δημιουργεί ένα ειδικό όργανο, την
Επιτροπή των Περιφερειών, με 353 μέλη –
αιρετούς αυτοδιοικητικούς εκπροσώπους
από τις 28 χώρες.
Η
Ε.Ε. ζήτησε από τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν
θεσμούς αναβάθμισης της Περιφέρειας
και ανάδειξής της σε μείζον αυτοδιοικητικό
κύτταρο. Τι έκανε η Ελλάδα;
Το
κράτος φρόντισε να μην κόψει τον ομφάλιο
λώρο της οικονομικής εξάρτησης, ώστε
να την ελέγχει. Οι πόροι της Περιφέρειας
είναι κι αυτοί “φλου” και καθορίζονται
από την κεντρική κυβέρνηση ανάλογα με
τα κέφια της.
Μολονότι
ο νόμος όρισε ως έσοδα της Περιφέρειας
το 2,4% από τον ΦΠΑ και το 4% από τον φόρο
εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων,
η κυβέρνηση δεν αποδίδει αυτούς τους
πόρους και τους “παζαρεύει”. Η
“συναλληλία” δουλεύει, κι εδώ, α λα
ελληνικά: όπου μπορώ σε εκβιάζω, όπου
μπορείς με εκβιάζεις. Κάνω τα στραβά
μάτια εγώ, κάνεις και συ. Σου δίνω λεφτά,
με ψηφίζεις.
Αλλά έτσι δεν λύνονται
τα μεγάλα προβλήματα. Ούτε μπορούν να
σχεδιαστούν μακροπρόθεσμες επενδύσεις
αναπτυξιακού χαρακτήρα.
Δεν αρκούσε
φαίνεται όλη αυτή η ασάφεια γιατί το
Κράτος της φόρεσε και καπέλο: την
Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Σου λέει “καλοί
είναι οι αιρετοί άρχοντες” αλλά, για
να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, δεν βάζουμε
από πάνω κι έναν διορισμένο Περιφερειάρχη
να “κοντράρει” τον αιρετό για να μην
πάρει “πολύ αέρα”; Έτσι το κουβάρι
μπερδεύτηκε τελείως.
Το Κράτος επινόησε και εφαρμόζει στην Αυτοδιοίκηση ένα παρανοϊκό σύστημα ελέγχων νομιμότητας, σκοπιμότητας και εκτέλεσης. Πριν παρθούν αποφάσεις, πρέπει να εγκριθούν για τη νομιμότητά τους από κεντρικούς φορείς. Αφού παρθούν, ένας άσχετος υπάλληλος της Κεντρικής Διοίκησης που δεν έχει βγει ποτέ από το γραφείο του μπορεί να αμφισβητήσει τη σκοπιμότητα ενός έργου στην Ορεστιάδα κι ένας άλλος του ελεγκτικού συνεδρίου μπορεί εκ των υστέρων να μην εγκρίνει μια δαπάνη που ήδη έγινε! Η επίσημη δικαιολογία γι΄ αυτό είναι ότι έτσι δήθεν διασφαλίζεται η νομιμότητα και η χρηστή διαχείριση των πόρων. Οι πραγματικές αιτίες είναι άλλες: α) η διαρκής ομηρία της αυτοδιοίκησης, β) η διάχυση ευθυνών, ώστε κανένας να μην είναι τελικά υπεύθυνος για τίποτε, γ) η συμμετοχή πολλών κρατικών παραγόντων στη διαφθορά, ώστε να αποκλείονται οι “μοναχοφάηδες” και να έχουν αλληλοκάλυψη οι συμμορίες των «επίορκων».
Υ.Γ. Όπως βλέπετε, συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ τα είχανε κρύψει πολύ καλά.....για να ταίζουν το σύστημά τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr