Η φημισμένη εικαστικός εμπνέεται από την καθημερινή ζωή και ολοκληρώνει τα έργα της με την ιδανική δόση χιούμορ. Κι έτσι ακριβώς κατέκτησε το πιο ιστορικό brand πολυτελών καπέλων στην Ιταλία
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Συνέντευξη στη Μαρία Λεμονιά
Φωτογράφος Νικόλας Κομίνης
Με μια pop art αισθητική και με τον ενθουσιασμό που έχει ένα παιδί που κατασκευάζει μόνο του τα παιχνίδια του, η Αννα Τσαλάγκα αναζητά τη χαρούμενη αίσθηση της τέχνης, ενώ επιμένει να εντάσσει στο έργο της το χιούμορ, δημιουργώντας στον θεατή μια φωτεινή διάθεση, μια αισιοδοξία. «Θέλω τα έργα μου να μεταφέρουν φως και χαρά. Θέλω όσοι τα έχουν στα σπίτια τους να χαίρονται που τα βλέπουν, να τους μεταδίδουν θετική ενέργεια», λέει η Ελληνίδα εικαστικός μεικτής τεχνικής που θεωρείται η διάδοχος του Παύλου Διονυσόπουλου, γνωστού διεθνώς ως Pavlos, ο οποίος δημιουργούσε πρωτοποριακά έργα τέχνης με τα πολύχρωμα χαρτιά του.
To εικαστικό success story της Αννας Τσαλάγκα ξεκίνησε όταν ξεφεύγοντας από τα κλασικά σχέδια επικέντρωσε το ενδιαφέρον της στα πολύχρωμα χάρτινα καπέλα. «Η έμπνευση ξεκίνησε από τη συλλογή καπέλων Borsalino που είχε ο πατέρας μου, ο οποίος ήταν λάτρης του θρυλικού αξεσουάρ. Από παιδί, τα καπέλα τα έχω συνδέσει με όμορφες στιγμές και συναισθήματα. Επίσης τα καπέλα στα έργα μου συμβολίζουν τον άνθρωπο και τις διάφορες καταστάσεις της ζωής. Ανάλογα με τη σύνθεση και τα χρώματα, κάθε έργο μου με καπέλα αφηγείται τη δική του ιστορία», επισημαίνει. Σήμερα, μια σειρά από αυτά τα εικαστικά καπέλα της κοσμούν τις βιτρίνες του οίκου Borsalino στην Ιταλία, της παλαιότερης (από το 1857) ιταλικής εταιρείας που ειδικεύεται στην κατασκευή πολυτελών καπέλων.
Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία; «Ο σημερινός ιδιοκτήτης του ιστορικού οίκου είχε δει τα έργα μου στην γκαλερί Artion της Γενεύης, επικοινώνησε με τους ιθύνοντες του χώρου και μας πρότεινε να συνεργαστούμε. Επειτα απ’ αυτό, μαζί με τον Κωνσταντίνο Μανωλάκη, ιδιοκτήτη της Artion όπου διατίθενται κατ’ αποκλειστικότητα τα έργα μου, επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο στην Αλεσάντρια, έξω από το Μιλάνο, είδαμε όλη τη διαδικασία κατασκευής των καπέλων και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια limited edition συλλογή με εικαστικά καπέλα σε συγκεκριμένους χρωματισμούς, τα οποία τοποθετήθηκαν στις βιτρίνες του Borsalino», λέει για την πολύτιμη και σπάνια εμπειρία που βίωσε. «Ολη αυτή η διαδικασία, εκτός από μια τεράστια πηγή έμπνευσης, ήταν και άκρως τιμητική για μένα, αφού η Borsalino είναι ιδιαίτερα επιλεκτική στις συνεργασίες της. Ο ιταλικός Τύπος ασχολήθηκε πολύ μαζί μου, περιοδικά όπως η “Vogue”, το “Elle” και άλλα μου έκαναν εκτενή αφιερώματα».
Τα υλικά που χρησιμοποιεί στις δημιουργίες της είναι χοντρά χαρτόνια, τα οποία ζωγραφίζει με λαδοπαστέλ, ακρυλικά χρώματα και ανεξίτηλους μαρκαδόρους. Κόβει και κολλάει και μόλις τελειώσει το έργο, το τοποθετεί σε κουτί από plexiglass. Το αποτέλεσμα είναι μια ζωγραφική τριών διαστάσεων με φόρμες που ξεπροβάλλουν η μία πίσω από την άλλη. Ως τεχνική και ως σύλληψη, τα έργα της εντυπωσιάζουν, ενώ παράλληλα η πρακτική του κολάζ υποδηλώνει καλλιτεχνικά κινήματα, πλαστικές προθέσεις και συμβολικά παιχνίδια (κυβισμός, φουτουρισμός, pop art, νεορεαλισμός κ.ά.) που σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα δεν σταμάτησαν να αναπτύσσονται. Στις προεκτάσεις της pop art, προτιμά τα φανταχτερά και υποβλητικά χρώματα, ενώ η παιδική ζωγραφική διάθεση δίνει στο έργο της ονειρικές διαστάσεις.
Τα θέματά της τα αντλεί από την καθημερινότητα. Πρόκειται άλλοτε για χρηστικά αντικείμενα και άλλοτε για όμορφες εικόνες που συναντάει γύρω της και την εμπνέουν θετικά. Οι τρισδιάστατες παραστάσεις των θεμάτων της δεν είναι παρά συναρμολογήσεις γεμάτες φαντασία, με τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα και τα έντονα χρώματα να μαρτυρούν και τη χιουμοριστική διάθεσή της. Η τρισδιάστατη ζωγραφική της έχει φιλοξενηθεί σε σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους, όπως το Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα, το Μουσείο Φρυσίρα στην Πλάκα, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, σε διάφορες πινακοθήκες και ιδιωτικές συλλογές.
«Μονίμως δημιουργώ νέα έργα για χώρους που με εμπνέουν, όπως η γκαλερί Artion σε Κύπρο και Βενετία», αναφέρει. «Βρίσκομαι σε μια συνεχή διαδικασία αναζήτησης και εξέλιξης, η οποία επηρεάζεται τόσο από τη φάση της ζωής μου όσο και από την ευρύτερη κοινωνική πραγματικότητα. Οι καλλιτέχνες ρίχνουν φως στα σκοτάδια της κάθε εποχής. Μέσα από τα έργα μας οι άνθρωποι βρίσκουν διέξοδο με χρώμα και χαρά. Σήμερα η pop art είναι πιο ωφέλιμη από ποτέ!»
Η εταιρεία παρουσίασε σημαντική αύξηση στην παραγωγή και την κερδοφορία της κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, με τη μεγαλύτερη συμβολή να προέρχεται από τους κλάδους περιουσίας και εγγυήσεων