Η έκθεση «Κραυγή Ελευθερίας» του Γερμανού καλλιτέχνη εγκαινιάστηκε πριν λίγες ημέρες στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Ο μεγάλος Γερμανός καλλιτέχνης Μάρτιν Κίπενπέργκερ, αποτελεί, μαζί με ελάχιστους ακόμα καλλιτέχνες του 20ού αιώνα όπως ο Joseph Beuys, o Αndy Warhol ή η Marina Abramovic ένα μοναδικό παράδειγμα όπου περσόνα και έργο είναι σχεδόν ταυτόσημα.
Εκκεντρικός, αληθινός, μοναδικός, αντικομφορμιστής ο Γερμανός έχει αφήσει το στίγμα του στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Και εκτός αυτού, υπήρξε λάτρης της Ελλάδας. Την Ελλάδα την γνώρισε μέσω του καλού του φίλου Μισέλ Βίρτλε, παντρεμένου με Ελληνίδα και έτσι άρχισε να την επισκέπτεται συχνά. Συγκεκριμένα το νησί της Σύρου, έγινε το δεύτερο σπίτι του, στο οποίο βέβαια ίδρυσε και ένα αντισυμβατικό μουσείο σύχρονης τέχνης το ΜOMAS (Museum of Modern Art Syros). Πιθανώς του ταίριαξε η ανεμελιά της και η αίσθηση της ελευθερίας που προσφέρει σαν τόπος.
Αυτά και πολλά άλλα πράγματα που αφορούν τον καλλιτέχνη, αλλά και πέντε δωμάτια από έργα του, όπως το υπέροχο “δάσος” του με γόπες και χάπια, μια πραγματικά ονειρική εγκατάσταση, μπορείτε να δείτε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Είναι μια έκθεση καταρχήν κατανοητή για τον μέσο θεατή. Και αυτό οφείλεται στην πολύ καλή επιμέλεια του Δημήτρη Παλαιοκρασσά. Ο χώρος δύσκολος, τα έργα όμως τοποθετήθηκαν με τόσο έξυπνο τρόπο που αποτελούν την πιο αβίαστη αφήγηση που μπορεί να συναντήσει ο θεατής.
Και η λέξη “αβίαστη” είναι το κλειδί εδώ, καθώς η ελευθερία του ατόμου αποτελεί τον κεντρικό άξονα του καλλιτεχνικού έργου του Κίπενμπέργκερ.
Ένα τραπέζι με μια νέα εκδοχή παράθεσης του έργου τέχνης, φτιαγμένο εξ'ολοκλήρου από αυτόν, κεφαλια απροσδιόριστων ανθρώπων (ίσως προτομές του ίδιου) με noodles να μπαίνουν και να βγαίνουν από αυτά, φωτογραφίες του ίδιου από την σύντροφο του όταν πια είχε αποδεχτεί εν μέρει την ανίατη ασθένεια που θα τον νικούσε.
Η προσωπικότητα του καλλιτέχνη που αυτόματα ήταν και το ίδιο του το έργο, ξεδιπλώνονται μεθοδικά, τακτικά, κατανοητά και ελεύθερα όπως ακριβώς του αρμόζει, δίνοντας μια ευρεία εικόνα στον επισκέπτη. Ο Κίπενμπέργκερ προτείνει την ελευθερία και ο θεατής διαλέγει ποιος τρόπος του ταιριάζει.