Σπύρος Πώρος, 30 χρόνια πίσω από τον φακό
Από τον Σαρλ Αζναβούρ μέχρι την Jlo, οι σταρ δεν έμειναν αδιάφοροι στην κάμερά του, όμως εκείνος προτίμησε να ταξιδεύει στον κόσμο ζώντας κυριολεκτικά τα πάντα και καταγράφοντας την αλήθεια των ανθρώπων
Απέναντι στην κάμερά του δεν έμεινε αδιάφορος κανείς, αφού ήξερε όχι ότι φωτογραφίζεται αλλά ότι αποκαλύπτει τη μύχια αλήθειά του. Για εκείνον πιο πολύ, άλλωστε, μετράει η στιγμή που θα του χαμογελάσει μία από τις φιλοξενούμενες του Γηροκομείου Αθηνών, όπου νιώθει ευτυχής ως καλλιτεχνικός διευθυντής, παρά όταν θα βρεθεί ανάμεσα στους κοσμικούς κύκλους της Αθήνας αφού, όπως μας λέει, «στην Ελλάδα η showbiz υπάρχει μόνο κατ' ευφημισμό, αφού δεν υφίσταται πραγματικό star system. Η ύπαρξή του προϋποθέτει πραγματικούς αστέρες, όχι εφήμερους πρωταγωνιστές σε ριάλιτι», για να καταλήξει πως χαίρεται που κρατάει πλέον αποστάσεις από όλα αυτά. «Μπορεί να έζησα δύσκολα παιδικά και εφηβικά χρόνια, αλλά δεν έχω απωθημένα. Γιατί δεν έφυγα για να σπουδάσω, ούτε με ένα όνειρο, αλλά επειδή δεν με χωρούσε ο τόπος. Απλώς, ήθελα να τρέξω μακριά από όλους».
Από την πόλη και γενικά από τη χώρα έφυγε κάποιο πρωί στα 19, αφού ήδη είχε προλάβει να δουλέψει σε ό,τι εργασία βάζει ο νους, από την Κεντρική Αγορά μέχρι τα καραβάκια του Ρίου, όπου τελικά τού άνοιξε δισκοπωλείο ο καπετάνιος και μποξέρ πατέρας του, «για να μην πάρω τους δρόμους». Εκείνος, όμως, ως ατίθασο παιδί και ήδη πρωταθλητής της Ελλάδας στο τζούντο, του έκλεβε τα βράδια το Suzuki και έτρεχε στις διάφορες παραλίες, όπου αγνάντευε μόνος επί ώρες το πέλαγος, τολμώντας να φανταστεί ένα διαφορετικό μέλλον. Με τον πατέρα του, «τον μόνο άνθρωπο που φοβήθηκα ποτέ», τον συνέδεαν λίγα πράγματα αλλά ουσιαστικά: ο Πειραιάς, οι βόλτες στην Καστέλα, οι αγώνες στο Καραϊσκάκη, «η πραγματική έδρα της πιο ουσιαστικής ομάδας του Πειραιά, του Εθνικού», όπως μας λέει, φορώντας μάλιστα τη χαρακτηριστική γαλάζια φανέλα, καθισμένος στον καναπέ του σπιτιού του, στην Αθήνα. Από εκείνον πήρε το τσαγανό, όπως και από τον αντάρτη παππού την περηφάνια και από τον άλλο παππού, του οποίου έχει και το όνομα, έναν τους πρώτους θεατρικούς συγγραφείς στην Ελλάδα, τον σεβασμό και την αγάπη για την τέχνη.
«Αυτή ήταν η μόνη πυξίδα στη ζωή μου, ακόμα και όταν όλα έδειχναν λάθος. Η τέχνη που επικοινωνεί με τον βαθύτερο κόσμο μας και αποκαλύπτει την ανθρωπιά μας. Γι’ αυτό αποκαλώ τις φωτογραφίες μου ανθρωπογεωγραφίες, καθώς προσπαθώ να αποτυπώσω όσο μπορώ την ψυχοσύνθεση κάθε ανθρώπου. Εκεί εστιάζω αφού δεν μου λέει τίποτα η φωτογραφία, όσο άρτια και αν είναι τεχνικά, αν είναι άψυχη. Ευτυχώς είχα την τύχη στη Νέα Υόρκη να έχω αρκετούς βοηθούς, ώστε να μπορώ να εστιάζω στο πιο κεντρικό κομμάτι που είναι για μένα ο άνθρωπος».
«Εστιάζω στον άνθρωπο. Δεν μου λέει τίποτα η φωτογραφία, όσο άρτια κι αν είναι τεχνικά, αν είναι άψυχη»
Τα πράγματα δεν ήταν, όμως, πάντα τόσο εύκολα. Οπως τότε που κλότσησε κυριολεκτικά τρελά χρήματα στο απόγειο της καριέρας του ως μοντέλου, που του χάρισε τη συνεργασία με κορυφαίους οίκους μόδας -Chanel, Hugo Boss, Sonia Rykiel κ.ά.- για να δηλώσει στην έκπληκτη ατζέντισσά του ότι πάνω από όλα είναι φωτογράφος. Ολα στη ζωή του ήταν πάντα ακραία αφού όταν πρωτοπήγε στο Λονδίνο, στα 19 του χρόνια, ρίχνοντας μαύρη πέτρα πίσω του, βρέθηκε να κοιμάται σε παγκάκια και σε εγκαταλελειμμένα σπίτια που στάμπαρε ότι ήταν κλειστά με κορδέλες ως σκηνικά φόνων! Αλλά δεν το μετάνιωσε: «Γιατί αν έμενα στην Αθήνα και κέρδιζα σε εκείνον τον μοιραίο αλλά στημένο αγώνα τελικού στο τζούντο, θα είχα γίνει ένας απλός δάσκαλος της Γυμναστικής Ακαδημίας».
Αντιθέτως, γυρνώντας όλο τον κόσμο ως περίοπτο μοντέλο των κορυφαίων πρακτορείων Wilhelmina και Select έζησε στο πικ όλα όσα άλλοι δεν τολμούσαν καν να φανταστούν. Αλλά για εκείνον η καλύτερη στιγμή ήταν όταν μπορούσε να απαθανατίσει ό,τι βάλει ο νους με τη μικρή του Kodak G1. «Την τέχνη τη συνδέω πάντα με το συναίσθημα και με όλον αυτό τον πλούτο των συναισθηματικών αντιδράσεων που γεννά ένα έργο. Εφόσον ένα έργο δημιουργεί έντονα συναισθήματα -και όχι σοκ, γιατί καλύπτει το γνήσιο συναίσθημα- και καταφέρνει να αποτυπώσει κάτι που προκαλεί ανάλογες αντιδράσεις, τότε είναι τέχνη. Δεν είναι, επομένως, κάτι ανεξήγητο». Ούτε η ομορφιά, όπως λέει, «είναι κάτι απλό - και ας λέει ο Αριστοτέλης ότι είναι αυταπόδεικτη. Εχω δει ανθρώπους που μπορεί να μην είναι συμμετρικοί με την κλισέ, αυστηρή έννοια, αλλά είναι όμορφοι εσωτερικά και εξωτερικά. Γιατί έχουν μάθει να τοποθετούνται στον κόσμο. Είχα την τύχη να φωτογραφίσω τέτοιους ανθρώπους», καταλήγει, λέγοντας ιστορίες για τον κιθαρίστα των Animals Χίλτον Βάλενταϊν, που τον έπεισε να φωτογραφηθεί γυμνός μαζί με τη γυναίκα του, με το ταλαιπωρημένο σώμα και το τουρμπάνι των Σιχ στο κεφάλι.
«Λάθη έχω κάνει πολλά, αλλά παραμένω περήφανος που κατάφερα να μείνω συνεπής στις αρχές μου»
Μιλά και για εκείνα τα λουλούδια που συνηθίζει να φωτογραφίζει, που παρότι πανέμορφα, έχουν στοιχεία τρόμου και αγριότητας: έναν κάκτο με τις άγριες ρίζες του, έναν κατάλευκο κρίνο με μαύρη μπογιά ως «ένα όχι μόνο αγνό αλλά και δηλητηριασμένο άνθος». Για όλες αυτές τις καλλιτεχνικές αναλογίες και αντιφάσεις συζητούσαν ώρες αμέτρητες μαζί με τον Νάνο Βαλαωρίτη - ο οποίος, κάθε φορά που απελπιζόταν, του έλεγε πως «εμείς οι καλλιτέχνες έχουμε την τέχνη να μας σώζει. Βγες έξω και φωτογράφισε». Κατέληξε τελικά να φτάσει μέχρι την Κούβα για να φωτογραφίσει τον Φιντέλ Κάστρο, αλλά επειδή αρρώστησε επέλεξε να μπει στα άδυτα του Εθνικού Μπαλέτου της Κούβας και να τραβήξει μερικές από τις φωτογραφίες που ενέπνευσαν μια μεγάλη έκθεση στη Νέα Υόρκη. Πρόλαβε να κάνει τα πάντα -τρεις γάμους και πέντε παιδιά- όχι επειδή δεν έπαιρνε τις σχέσεις στα σοβαρά αλλά ακριβώς γιατί τις έπαιρνε. Πέρασε δύσκολα, ειδικά τα χρόνια της Νέας Ζηλανδίας, με τη ζωή του να διαλύεται εν μια νυκτί, αλλά δεν μετανιώνει. «Λάθη έχω κάνει πολλά, όπως όλοι, αλλά παραμένω περήφανος που κατάφερα να μείνω συνεπής και σταθερός στις ιδέες μου. Μπορεί να πληρώνω το ανάλογο τίμημα αλλά θεωρώ ότι αυτή είναι η μεγαλύτερή μου επιτυχία: ότι διατηρώ αυτούσιο τον ανθρωπισμό και τις αρχές μου». Και αυτή, όπως λέει, είναι η βάση όχι μόνο της φωτογραφίας του αλλά της αισθητικής του ◆
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr