Οι Τούρκοι θέλουν το φονικότερο αεροπλάνο στον κόσμο - Δείτε το
Το Sukhoi Su-57 που θέλουν και οι Τούρκοι εντυπωσιάζει με τις προδιαγραφές του. Είναι όμως το απόλυτο μαχητικό 5ης γενιάς στον κόσμο;
UPD:
Μία άτυπη “κόντρα” που έγινε αυτές τις μέρες στην Ινδία, σε ένα μεγάλο αεροπορικό σόου, μεταξύ ενός ρωσικού και ενός αμερικανικού μαχητικού 5ης γενιάς, επανέφερε στο προσκήνιοτην μάλλον ταλαιπωρημένη ιστορία για το “καμάρι” των Ρώσων, το Sukhoi Su-57.
Oι γηπεδικές συζητήσεις άναψαν και πάλι σε όλο τον αεροπορικό πλανήτηγια το ποιος έχει το καλύτερο μαχητικό αυτή την στιγμή, με τους υποστηρικτές της κάθε πλευράς να υποστηρίζουν με ζέση την δική τους επιλογή. Ας θυμηθούμε λοιπόν μερικές λεπτομέρειες για το ρωσικό αεροπλάνο, το οποίο θεωρείται από τους ίδιους ως η κορύφωση των τεχνολογικών τους επιτευγμάτων.
Το Sukhoi Su-57 (γνωστό και ως PAK FA ή T-50) είναι το πρώτο ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς, σχεδιασμένο γιανα ανταγωνιστεί τα αμερικανικά F-22 Raptor και F-35 Lightning II.
Πρόκειται για ένα αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων που αναπτύχθηκε από τη Sukhoi, με στόχο την ενίσχυση της Ρωσικής Αεροπορίας και τηναντικατάσταση των παλαιότερων MiG-29 και Su-27.
Το Su-57συνδυάζει υψηλή ευελιξία, προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμουκαι ικανότητες stealth, καθιστώντας το έναν ισχυρό αντίπαλο στα σύγχρονα πεδία μάχης.
Η ανάπτυξη του Su-57ξεκίνησε τη δεκαετία του 2000 από τη Sukhoi, με την πρώτη πτήση να πραγματοποιείται στις 29 Ιανουαρίου 2010.
Το αεροσκάφος πέρασε από εκτεταμένες δοκιμές, ωστόσοαντιμετώπισε σημαντικές καθυστερήσειςλόγω τεχνικών και οικονομικών προκλήσεων.
Το πρόγραμμα υπέστη περικοπές,με τη ρωσική κυβέρνηση αρχικά να παραγγέλνει μόνο 12 μονάδες,πριν ανακοινώσει την πρόθεση για την παραγωγή μεγαλύτερου αριθμού.
Advertisement
Η Ρωσία συνεργάστηκε με την Ινδία για την ανάπτυξη μιας παραλλαγής του Su-57, γνωστής ως FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), αλλάτο πρόγραμμα τελικά εγκαταλείφθηκελόγω διαφορών στις προδιαγραφές και προβλημάτων κόστους.
Το Su-57 πέρασε πολλές φάσεις δοκιμών,και μόλις το 2019 παραδόθηκε η πρώτη μονάδα στις ρωσικές ένοπλες δυνάμεις.Η Ρωσία σχεδιάζει να παράγει συνολικά πάνω από 76 μονάδες μέχρι το 2027, με πιθανές εξαγωγές προς συμμάχους όπως η Ινδία και η Κίνα.
Οι κινητήρες του είναι σχεδιασμένοι για υπερηχητική πτήση χωρίς μετακαύση αν και οι αρχικοί Saturn AL-41F1 πρόκειται να αντικατασταθούναπό τους νεότερους Izdeliye 30,οι οποίοι αναμένεται να βελτιώσουν την απόδοση και τη μείωση του ίχνους θερμότητας
Το Su-57 διαθέτει εξελιγμένα χαρακτηριστικά, που το κατατάσσουν ωςένα από τα πιο προηγμένα μαχητικά παγκοσμίως.
Διαθέτει τεχνολογία stealth, πανίσχυρους κινητήρες Izdeliye 30 (οι Ρώσοι είχαν πάντα τους πιο ισχυρούς κινητήρες έστω και αν έπασχαν σε αξιοπιστία),δυνατότητα vectoring thrust για φοβερούς ελιγμούς,φέρει ό,τι πιο σύγχρονο σε όπλικά συστήματα έχει η Ρωσία ενώ διαθέτει και προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου.
Η σύγκριση του Su-57 με τα αμερικανικά F-22 και F-35 είναι αναπόφευκτη:
Σε σχέση μετο F-22 υπερέχει σε stealth χαρακτηριστικά και αισθητήρες, αλλά το Su-57είναι πιο ικανό σε κλειστούς ελιγμούς και dogfighting.
Το F-35 διαθέτει ανώτερη συνδεσιμότητα και ηλεκτρονικά,αλλά το Su-57 είναι ταχύτερο και καλύτερο σε αερομαχίες.
Το Su-57 τέθηκε επίσημα σε υπηρεσία στη ρωσική Πολεμική Αεροπορία το 2020. Χρησιμοποιήθηκε σε περιορισμένο βαθμό στη Συρία για δοκιμέςσε πραγματικές συνθήκες μάχης.
Παρότι υπάρχουν αναφορές για ενδιαφέρον από ξένες αγορές, όπως η Τουρκία και το Βιετνάμ, οι εξαγωγές παραμένουν περιορισμένες, κυρίως λόγω της χαμηλής παραγωγής και των διεθνών κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Προς το παρόν,το Su-57 παραμένει ένα «μυστήριο» για τους δυτικούς,γι’ αυτό και η εμφάνισή του στην Ινδία (και μάλιστα σε άτυπη «κόντρα» με ένα F-35) δημιούργησε μεγάλη αίσθηση.
Όπως και να έχει, παρά τις ικανότητές του στα χαρτιά, το Su-57φαίνεται ότι έχει πολύ δρόμο μπροστά του.
Πέρα από τις σχεδιαστικές του αδυναμίες (όπως για παράδειγμα το πολύ υψηλό ίχνος στα ραντάρ) υπάρχουν θέματα με την παραγωγή του (υπολογίζεται ότι δεν υπάρχουν λίγο πάνω από 30 επιχειρησιακά στην ρωσική πολεμική αεροπορία) αλλά και την αξιοπιστία του κινητήρα.
Στην Αθήνα του 2025, η μετακίνηση για όσους επιλέγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς των Συγκοινωνιών Αθηνών έχει αποκτήσει έναν πιο χαλαρό ρυθμό. Λιγότερο ψάξιμο για εισιτήρια, λιγότερες ουρές, λιγότερο άγχος, αρκεί να βγάλεις από το πορτοφόλι σου μια οποιαδήποτε τραπεζική κάρτα.
Η Χριστουγεννιάτικη συλλογή της Oxford Company προτείνει κομμάτια με χαρακτήρα, υψηλής ποιότητας υλικά και γραμμές που παραμένουν πάντα στη μόδα, για δώρα που διαρκούν.