Κατάθλιψη: Μια διαταραχή που θεραπεύεται, εάν αποφασίσετε να την αντιμετωπίσετε

katathlipsi

Ποια είναι τα συμπτώματα, οι ενδείξεις που θα πρέπει να μας θορυβήσουν και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα – Τι λέει στο protothema.gr η Δρ. Ίλια Θεοτοκά 

Για το ζήτημα της κατάθλιψης μίλησε στο protothema.gr η Δρ. Ίλια Θεοτοκά, Κλινική Ψυχολόγος – Ψτχοθεραπεύτρια στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο και πρόεδρος της Δράσης για την Ψυχική Υγεία.

Όπως επισημαίνει η κυρία Θεοτοκά, η κατάθλιψη είναι μια ψυχολογική διαταραχή που θεραπεύεται, εφόσον ο πάσχων αποφασίσει να την αντιμετωπίσει. Ωστόσο, το πρόβλημα είναι ότι η κατάθλιψη ή οι σκέψεις για τερματισμό της ζωής δεν αναγνωρίζονται πάντα.

Η κυρία Θεοτοκά αναλύει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, τις ενδείξεις που πρέπει να μας προβληματίσουν καθώς και το πώς να δώσουμε βοήθεια σε δικά μας πρόσωπα. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον τα συμπτώματα επιμείνουν ή κάποιος σκέφτεται ότι η ζωή του δεν αξίζει ή κάνει σκέψεις να δώσει τέλος στη ζωή του, θα πρέπει να επισκεφθεί άμεσα έναν κλινικό ψυχολόγο ή ψυχίατρο, για να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία ή να πάρει αντικαταθλιπτική αγωγή.

theotoka1


Αναλυτικά, η κυρία Θεοτοκά ανέφερε στο protothema.gr

«Μπι, πάντα σε αγαπούσα. Αυτό δεν είναι δικό σου λάθος. Ρώτησε τον μπαμπά», ήταν το σημείωμα που άφησε η Kate Spade πριν αυτοκτονήσει.

Το πρόβλημα με την κατάθλιψη ή και με τις σκέψεις για τερματισμό της ζωής είναι ότι δεν αναγνωρίζονται πάντα. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για αυτό.

Μπορεί να υπάρχουν εσωτερικευμένοι φόβοι σε πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι διστάζουν να μιλήσουν για αυτούς. Πολλοί άνθρωποι δεν μιλούν για τα συναισθήματά τους και η σιωπή πολλές φορές εκλαμβάνεται ως έλλειψη προβλημάτων. Επίσης, δεν γίνεται πάντα κατανοητό ότι συχνά παράπονα για σωματικά προβλήματα μπορεί να είναι μέρος της κατάθλιψης. Και ασφαλώς υπάρχει και η χαμογελαστή κατάθλιψη(smiled depression), όπου το άτομο διαχειρίζεται σε γενικές γραμμές τη ζωή του,αλλά μέσα του εγκαθίσταται σιγά-σιγά μια καταθλιπτική θεώρηση του εαυτού του και της ζωής.

Τα βασικά συμπτώματα της κατάθλιψης είναι:

  • Διακυμάνσεις στη διάθεση, θλίψη, αίσθημα κόπωσης
  • Ευερεθιστότητα, επιθετικότητα
  • Μειωμένη προσοχή και συγκέντρωση
  • Αλλαγές στον ύπνο και στη διατροφή
  • Ιδέες αναξιότητας
  • Απογοήτευση, αίσθημα κενού και ματαιότητας
  • Απώλεια της ενεργητικότητας, απραξία, μείωση ενδιαφέροντος για δραστηριότητες, συναναστροφές, κοινωνική απομόνωση
  • Αυξημένη αυτοκριτική (είμαι βάρος, δεν αξίζω), τάσεις αυτοκατηγορίας
  • Χρήση αλκοόλ, χαπιών
  • Πιθανές συζητήσεις για θάνατο ή αυτοκτονία.


Ενδείξεις που θα πρέπει να μας θορυβήσουν

Οι ενδείξεις που θα πρέπει να μας θορυβήσουν σε άλλα πρόσωπα έχουν να κάνουν με παράπονα που διατυπώνουν ότι δεν έχουν κίνητρο, ενέργεια ή παράπονα για σωματικά ενοχλήματα (αρθριτικά, πονοκέφαλοι), αλλαγή της εμφάνισης, της υγιεινής, της διατροφής, ευερεθιστότητα, φόβος για αρρώστιες, ανορεξία, βουλιμία, παχυσαρκία, διαταραχές ύπνου, επαναλαμβανόμενοι θυμοί, υπερκινητικότητα.
Πολλές φορές πάσχοντες με κατάθλιψη δεν μοιάζουν θλιμμένοι,αλλά παραπονούνται για τη ζωή τους, ότι έχουν χάσει το νόημα, το ενδιαφέρον.

Ένα άτομο που μιλά για αυτοκτονία πρέπει να το παίρνουμε σοβαρά υπ' όψιν

Τι μπορεί να κάνει το περιβάλλον σε περιπτώσεις ατόμων με κατάθλιψη;

Ακούστε το αγαπημένο σας πρόσωπο
Μην κριτικάρετε τα συναισθήματά του
Αποφύγετε αχρείαστες συγκρούσεις
Καλέστε τον σε μία κοινωνική εκδήλωση
Μην προσπαθήσετε να τον θεραπεύσετε
Συνοδεύστε τον στον ψυχολόγο
Ενισχύστε τον να συνεχίσει τη θεραπεία του.
Μη διστάσετε να μιλήσετε στον ψυχολόγο: Πάρτε τηλέφωνο, κλείστε ραντεβού, πηγαίνετε στο ραντεβού,παραμείνετε στη θεραπεία.


Συμβουλές για να αντιμετωπίσετε την κατάθλιψη

  • Μιλήστε σε κάποιον δικό σας για τα συναισθήματά σας.
  • Διατηρείστε, όσο γίνεται, μία θετική διάθεση. Αποδεχτείτε ότι στη ζωή υπάρχουν δυσκολίες, θλίψη, δυσάρεστες στιγμές. Είναι σημαντικό να μπορούμε να αγαπάμε τη ζωή, ακόμα και στις πιο δύσκολες φάσεις της.
  • Προσπαθήστε να σκέφτεστε ρεαλιστικά. Ελέγξτε τις προσδοκίες και τις προτεραιότητες σας. Μην εστιάζετε στα αρνητικά μίας κατάστασης, δείτε και τις θετικές της πλευρές.
  • Μην αφήνετε τις αρνητικές σκέψεις να επηρεάζουν τον τρόπο που θα επιλύσετε ένα πρόβλημα. Να είστε ανοιχτοί σε πιθανές λύσεις.
  • Κάντε μία λίστα με αυτά που σας αρέσουν στον εαυτό σας.
  • Επιτρέψτε στον εαυτό σας να μην είστε τέλειοι.
  • Να θέτετε μικρούς καθημερινούς στόχους. Όταν τους ολοκληρώνετε, να επιβραβεύετε τον εαυτό σας.
  • Φροντίστε τη διατροφή σας. Επιλέγετε τροφές με Ω3 λιπαρά και πλούσιες σε βιταμίνη Β12. Αποφύγετε το αλκοόλ και την υπερβολική ποσότητα καφέ. Φροντίστε τον ύπνο σας.
  • Βάλτε συστηματικά την άσκηση στη ζωή σας (πχ. περπάτημα καθημερινά, κάποιο σπόρ, γυμναστική κλπ),μπορείτε να συνδυάσετε την άσκηση με φιλική παρέα, που την κάνει πιο ευχάριστη.
  • Να εκτίθεστε συστηματικά σε ηλιόλουστα μέρη.
  • Βάλτε καινούργιες δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή σας (ζωγραφική, μουσική, φωτογραφία).Το να είμαστε δημιουργικοί, μας επιτρέπει να εξερευνούμε τα συναισθήματά μας και να εκφραζόμαστε. Παράλληλα, μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα και μας δίνει ικανοποίηση.
  • Εμπλακείτε πιο ενεργά σε δραστηριότητες. Εμπλουτίστε την κοινωνική σας ζωή, κρατείστε κοντά σας τους φίλους και την οικογένεια.
Οι παραπάνω συμβουλές μπορεί να σας βοηθήσουν σημαντικά, αλλά όχι από μόνες τους, εάν τα καταθλιπτικά συναισθήματα είναι έντονα, διαρκούν πάνω από 2 εβδομάδες και επηρεάζουν σοβαρά την καθημερινή σας λειτουργικότητα. Στην περίπτωση αυτή, αλλά και στην περίπτωση που σκέπτεστε ότι η ζωή δεν αξίζει και κάνετε σκέψεις να δώσετε τέλος στη ζωή σας, θα πρέπει να επισκεφτείτε άμεσα έναν κλινικό ψυχολόγο ή ψυχίατρο, να ξεκινήσετε ψυχοθεραπεία ή και να πάρετε αντικαταθλιπτική αγωγή. Να έχετε υπόψη σας ότι η κατάθλιψη είναι μια ψυχολογική διαταραχή που θεραπεύεται, εφόσον αποφασίσετε να την αντιμετωπίσετε.

ΣΧΟΛΙΑ (9)

...

Η κατάθλιψη βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην λανθασμένη αυτοεικόνα και στην χαμηλή αυτοεκτίμηση. Όσα χαρτιά και να πάρει κάποιος και να το παίζει ειδικός, άλλο να το λές και άλλο να το ζεις. Η αλήθεια είναι πως η κατάθλιψη μπορεί να θεραπευτεί αν πας στην ρίζα του προβλήματος... Και το φάρμακο είναι η αυτο-αγάπη, η οποία όσο λείπει πάντα θα πέφτουμε με τα μούτρα σε τσιγάρα, ποτά και λάθος ανθρώπους.

Τι λες γιατρέ μου και του λόγου σου

Αν κάμει outsourcing ο Κυριάκος θα αισθάνομαι καλύτερα;;

Gizelle

Μα τι ξέρουν οι ¨Ελληνες "γιατροί" με διπλωματάκια από Ρουμανία, Βουλγαρία, Ρωσία, κλπ. Και ή γάτα μου χάπια θα έδινε σε αυτούς με κατάθλιψη. Αυτή είναι η πιο εύκολη λύση.

Δρ Ελένη

Ξεχάσατε να γράψετε πως οι ψυχολογικές θεραπείες με CBT ή BA αποδείχθηκαν σε δημοσιευμένες κλινικές μελέτες πιο αποτελεσματικές από τις φαρμακοθεραπείες με εθιστικά αντικαταθλιπτικά χάπια. Οι συνάδελφοι μου ψυχίατροι, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, φορτώνουν με χάπια τους ασθενείς, παραβλέποντας να ενημερώσουν υπεύθυνα και δεοντολογικά πως σύμφωνα με μεγάλες meta-analyses δημοσιευμένες στο BMJ, τα αντικαταθλιπτικά χάπια αυξάνουν τις αυτοκτονίες κατά 2-5 φορές!

Oxymoron

Κατ' αρχάς , είναι θετική η γνωστοποίηση νέων μεθόδων ψυχοθεραπείας , ιδιαιτέρως γιά όσους ενδιαφέρονται.!!! Περαιτέρω , είναι γνωστό ότι στην φαρμακευτική αγωγή ανταποκρίνονται ικανοποιητικά μόνο τό 50% τών ασθενών, ενώ περίπου τό 25-30% δέν ανταποκρίνονται καθόλου στήν φαρμακευτική αγωγή. Τό υπόλοιπο 25% περίπου , ανταποκρίνεται σχεδόν καλώς..!! Επομένως τό 25 - 30% τών ασθενών , παρά την λήψη φαρμάκων, είναι ........ *από χέρι *απροστάτευτο , καί επομένως επικίνδυνο για αυτοκτονικές σκέψεις καί απόπειρες αυτοκτονίας . Επίσης, ένας που δέν ανταποκρίνεται σέ ένα φάρμακο, μπορεί να ανταποκριθεί καλώς σέ ένα άλλο , καί καλύτερα σε ένα τρίτο..!!! Άρα όταν συνταγογραφηθεί ένα αντικαταθλιπτικό , είναι άγνωστο εάν αυτό τό φάρμακο είναι εκείνο στο οποίο ανταποκρίνεται ο ασθενής..!! ----- Τό θέμα που θίγουν και άλλοι ψυχολόγοι/ψυχίατροι , τής αυξήσεως τών αυτοκτονιών από την λήψη φαρμάκων είναι καθαρώς ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ , καί απεικονίζεται από τό γνωστό " The trolley problem" , τό οποίο έχει περιέλθει στην επικαιρότητα διότι απασχολεί καί τούς κατασκευαστές τής αυτόνομης οδήγησης. Τελευταίος παράγοντας είναι τό κόστος των άλλων μεθόδων ψυχοθεραπείας , και η ύπαρξη ειδικευμένων ικανοποιητικά ιατρών , στην εφαρμογή τους...!!! Επί των θεμάτων αυτών θέλουμε σχόλια καί αποτελέσματα συγκριτικών πλεονεκτημάτων καί μειονεκτημάτων καί αποτελεσμάτων...!!

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους.

Νομίζω ότι τα τελευταία χρόνια γίνεται κατάχρηση του όρου " κατάθλιψη". Στην ουσία οι περισσότεροι που το λένε απλά περνάνε μια ασχημη περίοδο της ζωής τους για διάφορους λόγους. Η κατάθλιψη στην πραγματικότητα έχει βαθύτερα αίτια και δεν φεύγει ποτέ. Απλά μπορείς να την περιορίσεις. Αλλά μόνο με βοήθεια από ψυχίατρο. Οι ψυχολόγοι/ψυχαναλυτές δεν κάνουν τίποτα παραπάνω από ότι ένας παπάς που εξομολογεί. Τσάμπα τα λεφτά.

Αν εσύ είσαι ψυχίατρος,

εγώ είμαι αστροναύτης.

Η ζωη θελει θαρρος και τολμη.

Βρε πατε να βρειτε κανενα γκομενακι και θα σας περασουν ολα.Το φαρμακο λεγεται ΕΡΩΤΑΣ..(οχι στα χρονια της χολερας αλλα των μνημονιων.) Ειναι ο αλλος -αλλη ,20 χρονια παντρεμενος -νη ,και αναρωτιεται γιατι εχει καταθλιψη!!!Ειναι ο αλλος στη ιδια δουλεια 30 χρονια κανοντας κατι που δε γουσταρει καθολου και αναρωτιεται γιατι δεν νιωθει καλα....μμμ!Τι να πεις τωρα; Δρομοοοο!Βρε δρομο.

Νομίζω

ότι έχεις κάποιο δίκιο!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ανασααα

H «ΑΝΑΣΑ», η πρώτη Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση για την υποστήριξη των ανθρώπων που πάσχουν από Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής, γιόρτασε τα 11 χρόνια λειτουργίας της και τα 10 χρόνια ύπαρξης & προσφοράς του Κέντρου Ημέρας και πραγματοποίησε μία επετειακή παρουσίαση του σημαντικού της έργου στην Ελλάδα

egkefaliko

Η έρευνα δείχνει ότι το περπάτημα περίπου τέσσερις ώρες την εβδομάδα ή το κολύμπι δύο έως τρεις ώρες την εβδομάδα σχετίζεται με την εκδήλωση λιγότερο σοβαρών εγκεφαλικών, σε σχέση με τους ανθρώπους που δεν ασκούνται

mastos1

Αναμένεται να προσδιοριστεί από τον ΕΟΠΥΥ το ποσοστό αποζημίωσης της εξέτασης - Πρόκειται για  ένα γενετικό τεστ σχετικά με γονιδιακή μετάλλαξη που μπορεί να προκαλέσει καρκίνο του μαστού και ωοθηκών