Κωνσταντίνος Τζούμας: «Το μόνο καταστροφικό είναι το “εγώ”»

Κωνσταντίνος Τζούμας: «Το μόνο καταστροφικό είναι το “εγώ”»

Δεν θες ποτέ να τελειώσει η συζήτηση με τον Κωνσταντίνο Τζούμα. Θες να τον χαζεύεις καθώς σου αφηγείται με τον δικό του τρόπο τις ιστορίες από το Μανχάταν, απαγγέλλει τσιτάτα για την τέχνη και επιμένει ότι όλα τα αντέχεις τελικά (αρκεί να είσαι -όπως εκείνος- δανδής). Σε λίγο μάλιστα θα υποδυθεί και τον Καβάφη - τυχαίο;

Κωνσταντίνος Τζούμας:  «Το μόνο καταστροφικό είναι το “εγώ”»
Κωνσταντίνος Τζούμας:  «Το μόνο καταστροφικό είναι το “εγώ”»
Στον Κωνσταντίνο Τζούμα πας πάντα χωρίς όπλα: έτοιμες ερωτήσεις, σημειωματάρια, στεγανά και προκαταλήψεις απαγορεύονται. Ξεχνάς όσα ξέρεις για το τι ακριβώς κάνει τον καλλιτέχνη και τι τον οδηγεί αφού το δαιμόνιό του τού επιτρέπει να δοκιμάσει σε ισόποσες δόσεις γεύσεις από τον παράδεισο και την κόλαση. Και γι’ αυτό τον αγαπάς: είναι έτοιμος να ισοπεδώσει και να τσαλακώσει τις βεβαιότητές του και πάνω από όλα τον ίδιο τον εαυτό του (ποτέ όμως το απαράμιλλο στυλ του). Δεν είναι τυχαίο ότι για τη μεγάλη του επιστροφή στη θεατρική σκηνή αποφάσισε να ερμηνεύσει (ή μήπως να ανακαλύψει;) τον καβαφικό εαυτό του. Καθώς τον βλέπω να μπαίνει στο καφέ «Φίλιον» στο Κολωνάκι με τα υπέροχα Dolce&Gabbana υποδήματα, το σαρδόνιο χαμόγελο και το καλοσιδερωμένο πουκάμισο, με μια νωχέλεια στις κινήσεις και το γνωστό σεβαλιέ να στραφταλίζει καθώς πίνει γουλιές από το τσάι του, σκέφτομαι ότι σίγουρα δεν υπάρχει καλύτερος για τον ρόλο του Καβάφη. 



- Κωνσταντίνε, -άλλη μια σύμπτωση με τον Καβάφη- ποια είναι, αλήθεια, η δουλειά του καλλιτέχνη;
Μεγάλη συζήτηση άνοιξες: ίσως το να μεταλλάσσει τα πράγματα στην προσπάθεια να κάνει τη ζωή πιο υποφερτή. Γιατί πάντα θα υπάρχει κάτι να σε τρώει ή να σε βασανίζει. Υπάρχουν, για παράδειγμα, περίοδοι που μπορείς να είσαι σκυμμένος σε ένα χαρτί και να γράφεις με μανία. Αλλες πάλι να επιδίδεσαι σε ατέρμονες αναζητήσεις, κατά τη διάρκεια της νύχτας, για το ποιος είναι ο σκοπός μας ή το μέλλον του πλανήτη. Και κάποια στιγμή εκεί όπου βασανίζεσαι χωρίς να βρίσκεις τις απαντήσεις, τυγχάνει να ακούσεις κάτι μουσικές εξαίσιες και φωνές, να μαγευτείς από κάτι εξαιρετικό και να πεις ότι “κοίτα να δεις, η ζωή είναι υπέροχη αφού υπάρχει η δημιουργία”. Και αυτό μεταδίδεται τελικά και στους γύρω σου και σε αυτούς που σε βλέπουν και σε ακούνε. Κάπως έτσι γίνεται. Αλλά πάντα υπάρχει μια μελαγχολική διαπίστωση κι ένα μικρό αγκάθι που ακόμη δεν το έχεις ανακαλύψει ως καλλιτέχνης. Αλλά ο πόνος που νιώθεις δεν είναι αναγκαστικά κάτι κακό: είναι ώθηση για το στρίψιμο της βίδας.

Κλείσιμο
- Πώς όμως φτάνεις από τον Χένρι Τζέιμς (συγγραφέα του «Στρίψιμου της βίδας») στον Καβάφη - με στίχους ή με εμμονές; Μέσα από τον αυτοβιογραφούμενο Καβάφη.  Εχοντας πρόσβαση στο Αρχείο Καβάφη αφού έχει περιέλθει στο Ιδρυμα Ωνάση, ο Γιάννης Φαλκώνης αναζήτησε και επεδίωξε να εστιάσει σε διαφορετικές λεπτομέρειες του Αλεξανδρινού ποιητή: στις συζητήσεις που είχε ο Καβάφης με νέους ποιητές, σε μια βόλτα που κάνει στην Αλεξάνδρεια με κάποιον νέο, στα φαντάσματα που στοιχειώνουν τις μέρες και τις ώρες της εφηβείας. Οπως ξέρεις, η ποίηση του Καβάφη δεν είναι παρά ένα σύνολο από θύμησες. Η ποίηση είναι σαν να βγαίνει μέσα από ένα μαβί ηλιοβασίλεμα που λούζει με τα χρώματά του το κορμί που ρεμβάζει σε μια κάμαρα ημιφωτισμένη. Ολα έτσι είναι στον Καβάφη. Σε σημείο που να νομίζεις ότι οι ερωτικές αισθήσεις του είναι πλατωνικές και δεν τις έζησε ποτέ. Δεν νομίζω να ήταν από αυτούς που «ψώνιζαν» νεαρούς. Την έχω ζήσει αυτή τη φυλή των ανθρώπων, ειδικά την εποχή που ήμουν στη Νέα Υόρκη. Ανδρών και γυναικών. Αυτούς που εξορμούσαν τις νύχτες αποφασισμένοι για τροφή για σάρκα. Ο Καβάφης δεν είναι αυτό: τα επεξεργάζεται πολύ τα πράγματα σε επίπεδο πνευματικό. Αλλά πάντα, όταν έρχεσαι σε επαφή με έναν καλλιτέχνη, βρίσκεις διάφορες συνάφειες. Για παράδειγμα, ο Καβάφης απεχθάνεται σφόδρα τη σοβαρότητα. Και εγώ σε κάποιο από τα βιβλία μου είχα γράψει: «Απεχθάνομαι τη σοβαρότητα, πλήττω με τη σοβαρότητα, διασκεδάζω με τη σοβαροφάνεια και βαριέμαι τους επαγγελματίες κωμικούς». Με τέτοιες συνάφειες κυλάνε τα πράγματα.



«H ποίηση του Καβάφη δεν είναι παρά ένα σύνολο από θύμησες. Η ποίηση είναι σαν να βγαίνει μέσα από ένα μαβί ηλιοβασίλεμα που λούζει με τα χρώματά του το κορμί που ρεμβάζει σε μια κάμαρα ημιφωτισμένη. Ολα έτσι είναι στον Καβάφη. Σε σημείο που να νομίζεις ότι οι ερωτικές αισθήσεις του είναι πλατωνικές και δεν τις έζησε ποτέ. Δεν νομίζω να ήταν από αυτούς που “ψώνιζαν” νεαρούς»

- Τι σε σπρώχνει στα πράγματα; Ζωτική ορμή, περιέργεια ή κάτι άλλο; Μάλλον το ότι αποφεύγω τις βεβαιότητες και τις συμβατικότητες. Κι αυτό είναι κάτι που το διαπιστώνεις όταν συναντάς αυτές τις περίεργες κατηγορίες ανθρώπων, όπως οι «συντελιακοί» ή οι «χρεοκοπιστές», τους αρέσει να ανακαλύπτουν παντού καταστροφές. Τους αρέσει η σύμβαση της καταστροφής, το να ανακαλύπτουν αρχές και βεβαιότητες στην προφητεία του επερχόμενου τέλους. Πολλοί έχουν νιώσει, δεν λέω, στριμωγμένοι και προσωπικά έχω δει ανθρώπους να καταστρέφονται, αλλά εδώ μιλάμε για πραγματική καταστροφολαγνεία. Εχω παρατηρήσει ότι υπάρχουν άνθρωποι που νιώθουν οργασμική ευχαρίστηση με την καταστροφή - επιζητούν αυτή τη μεγαλειώδη πυρπόληση, τη νερώνεια πυρκαγιά καθώς τη χαζεύουν από το μπαλκόνι του πλούσιου σπιτιού τους. Αν όμως εξαρτάσαι από τα πράγματα και τα βιώνεις καθημερινά, ξέρεις τι σημαίνει πραγματικά να καταστρέφονται. Αυτοί που μιλάνε για καταστροφή θα σωθούν παίρνοντας το αεροπλάνο και πετώντας για άλλους τόπους και εμείς θα βλέπουμε το καμένο «Αττικόν». Αν όμως είχαν ερωτευτεί, είχαν ζήσει μέσα στο «Αττικόν», είχαν ανταλλάξει εκεί το πρώτο τους χάδι, δεν θα χαίρονταν.

- Τη νιώθεις κι εσύ ακόμη αυτή τη μαγεία και την αναμπουμπούλα; Δεν σταματάει ποτέ αυτή η τρικυμία και η ορμή. Τυγχάνει πολλές φορές να νιώθω αυτό το σκίρτημα με αφορμή ένα πρόσωπο, ένα καρδιοχτύπι που δεν μπορώ να εξηγήσω. Δεν ξέρω αν τελικά κανείς καλλιτέχνης μπορεί - κι ίσως δεν πρέπει κιόλας. Θυμάμαι χαρακτηριστικά την ιστορία ενός ταξιδευτή που είχε αγοράσει ένα μοντέρνο έργο τέχνης από έναν Αβορίγινα: ένα σκοτεινό μαύρο ταμπλό με ένα χρυσαφί κύμα, εντυπωσιακό και μεγαλειώδες. Και επειδή επέμενε να μάθει τι ακριβώς συμβόλιζε, αψήφησε τις συμβουλές της γκαλερίστα που του έλεγε ότι αυτά τα ερωτήματα δεν τίθενται στη σύγχρονη τέχνη (το γνωστό ερώτημα «τι θέλει να πει ο ποιητής»). Τελικά ο καλλιτέχνης ανευρίσκεται και δίνει την εξήγηση: το χρυσαφί κύμα συμβολίζει τον εμετό! Γι’ αυτό λοιπόν μη ρωτάς τι ακριβώς κάνει η μοντέρνα τέχνη: το θέμα είναι να σε πιάνει και να σε αφήνει μετέωρο. Προσωπικά αυτό με ενδιαφέρει από τα έργα: να μπορώ να τα ξανακοιτάξω και να βρω  πράγματα και ανθρώπους μέσα από ένα είδος μετεωρισμού. Κι αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Πάντα καλό βγαίνει από τα πράγματα αρκεί να μην τρομοκρατείται κανείς. Προσωπικά είμαι αισιόδοξος και ότι ακόμη και μέσα από αυτόν τον ορυμαγδό της οικονομικής κρίσης, κάτι καλό θα αρχίσει να φαίνεται.



Με την Κερασία Σαμαρά στην παράσταση «Κ.Π. Καβάφης, Αυτοβιογραφούμενος»

- Αλήθεια, έχεις τρομοκρατηθεί ποτέ για τίποτα; Θυμάμαι ένα περιστατικό από τη δεκαετία του ’70 όταν έτυχε να βρεθώ νεαρός στην καρδιά του Χάρλεμ εν αγνοία μου. Φορώντας μια μαύρη βελούδινη κάπα πάνω από ένα κατάμαυρο βελούδινο παντελόνι, βρέθηκα να γυρνοβολάω νύχτα στο Χάρλεμ χωρίς να υποψιαστώ τον κίνδυνο. Εβλεπα κάτι κατεστραμμένα σπίτια, κάτι αναμμένες φωτιές, αλλά προχωρούσα απτόητος παρότι συνειδητοποιούσα ότι οι γύρω μου με κοιτούσαν σαν εξωγήινο. Είχα δε και το θράσος να ρωτήσω πού είναι ο πλησιέστερος σταθμός του μετρό. Οταν διηγήθηκα τα καθέκαστα στη φίλη μου, μια Αμερικανίδα βιντεοάρτιστ που με φιλοξενούσε στο Μανχάταν, εκείνη έδωσε τη δική της εξήγηση: «Προφανώς τη γλίτωσες από σύμπτωση. Φαντάστηκαν ότι για να έχεις το θάρρος να κυκλοφορείς με τέτοια εμφάνιση, ψηλός, λεπτός και ντελικάτος σε αυτές τις περιοχές, είσαι Ιταλός μαφιόζος και κουβαλάς όπλο». Και τότε σκέφτηκα τη δική μας παροιμία: «Φοβάται ο Γιάννης το θεριό και το θεριό τον Γιάννη». Γιατί περί αυτού επρόκειτο. Δεν μπορώ επομένως να πω ότι έχω τρομοκρατηθεί για κάτι - ίσως από ανθρώπους που δεν ήξερα τι ακριβώς περίμεναν από εμένα, που έβλεπα ότι κάτι προσδοκούσαν, αλλά δεν μπορούσα να εξηγήσω την περίπλοκη αυτή στρατηγική της αράχνης.

 - Ποια είναι η δική σου στρατηγική απομάκρυνσης; Η αδιαφορία. Κι ίσως αυτό να είναι το τίμημα της επιβίωσης, όταν έχουν δει πολλά τα μάτια σου και έχεις βρεθεί στην κόλαση. Τίποτα καταστροφικό δεν θα γίνει - το «εγώ» είναι καταστροφικότερο όλων. Το «εγώ» σας να ανησυχεί. Κι αυτό είναι που ανησυχεί και τον απλό κόσμο που έχει μεγαλύτερη φρόνηση από αυτή που φαντάζονται όσοι χειραγωγούν την κοινή γνώμη. Γιατί αυτός ο κόσμος δείχνει τη δυσαρέσκειά του χωρίς να το κάνει θέμα. Αυτοί είναι άλλωστε που διαθέτουν την πραγματική τεχνική της επιβίωσης και αυτό είναι το μεγάλο μάθημα που έχω πάρει από τη ζωή: τίποτε δεν είναι τόσο συμπαντικό ή μοναδικό - και απόλυτη αλήθεια δεν υπάρχει.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης