«Κόντογλου 1925»

kontoglou

Μια φορητή εικόνα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου από τη συλλογή του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Π. Λοβέρδου παρουσιάζει ως ¨έκθεμα του μήνα¨ το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

«Κόντογλου 1925», μια υπογραφή με επώνυμο και χρονολογία.

30 χρόνια μετά τη γέννησή του, ο Φώτης Κόντογλου –με καταγωγή από το Αϊβαλί της Μικράς Ασίας γενν. το 1895- ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους και πνευματικούς δημιουργούς του 20ού αιώνα, δημιούργησε την εικόνα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου την οποία φιλοξενεί στους χώρους του το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Το συγκεκριμένο έργο άνηκε στη συλλογή του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Π. Λοβέρδου (1878-1934) και αργότερα δωρήθηκε στο Μουσείο μαζί με σημαντικά αντικείμενα εκ των οποίων κάποια βρίσκονται στην μόνιμη έκθεσή του.

Στην ιστοσελίδα www.ebyzantinemuseum.gr διαβάζω σχετικά για την συλλογή και παραθέτω εδώ: «Το 1979, παραδόθηκαν στο Μουσείο για συντήρηση και φύλαξη επ’ αόριστον περίπου 660 αντικείμενα εκκλησιαστικής τέχνης (15ος-19ος αιώνα) από τη συλλογή του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Π. Λοβέρδου (1878-1934). Το τμήμα της Συλλογής Λοβέρδου που βρίσκεται στο Μουσείο περιλαμβάνει χειρόγραφα, έργα ξυλογλυπτικής, εκκλησιαστικά άμφια, έργα μεταλλοτεχνίας, καθώς και 470 μεταβυζαντινές φορητές εικόνες, αξιόλογα δείγματα της κρητικής και της επτανησιακής ζωγραφικής».

Επιπλέον, στο ιστότοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος διαβάζω σχετικά από την επιμελήτρια Καλλιόπη-Φαίδρα Καλαφάτη: «...η συλλογή του Διονυσίου Π. Λοβέρδου -τραπεζίτη καταγόμενου από την Κεφαλονιά- πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες και αξιολογότερες συλλογές έργων μεταβυζαντινής θρησκευτικής τέχνης στην Ελλάδα. Πυρήνα της αποτέλεσαν οι 200 εικόνες της συλλογής του φιλολόγου Αλεξίου Κολυβά (1848-1915). Μετά το θάνατο του Κολυβά η συλλογή αγοράστηκε από τον Λοβέρδο, o oποίος, επιδεικνύοντας ζήλο και διαθέτοντας σημαντικά ποσά, την εμπλούτισε και τη στέγασε στη μεγαλοπρεπή κατοικία του στην οδό Μαυρομιχάλη 6, στην Αθήνα.

Οι εικόνες αποτελούν αξιόλογα δείγματα της κρητικής και επτανησιακής ζωγραφικής της περιόδου από τον 15ο έως και τον 19ο αιώνα, ενώ αρκετές από αυτές είναι έργα επώνυμων ζωγράφων. Πιστοποιούν την επιβίωση της βυζαντινής τέχνης στους αιώνες που ακολούθησαν την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και μαρτυρούν τη θρησκευτική καλλιτεχνική δημιουργία αυτής της περιόδου. Νέοι εικονογραφικοί τύποι, θέματα εμπνευσμένα από τη Δυτική εικονογραφία, καθώς και συνθέσεις προσηλωμένες στην αυστηρή βυζαντινή παράδοση τονίζουν την ιδιαίτερη σημασία αυτής της συλλογής, προσφέροντας την ευκαιρία στον επισκέπτη να εμπλουτίσει τις γνώσεις του για τη μεταβυζαντινή ζωγραφική».


ΣΧΟΛΙΑ (1)

Για

τον ελλαδιστανο μονον οτι εχει επιρροή απο την βαρβαρη-παπικη ευρωπη εχει αξια.Οτι του θυμιζει Ρωμανία ειναι συντηρητικο, οπισθοδρομικο.Ευτυχως το Ελλαδιστάν ψυχορραγεί, τελειωνει και δεν θα καταστρεψει και αλλο το ρωμεηκο.Καλλιτεχνες σαν τον Κόντογλου σημαινουν πολλα για μας τους ρωμηους.

kontos

κοντογλου κατεστρεψε την εξελιξη της βυζαντινής ζωγραφικής και την επεστρεψε στην συντηρικότητα πάλι. υπερκτημημένος. δεν είναι ενας μιχαήλ δαμασκηνός ένας εμμανουήλ τζάννες.....

ανδρέας

παρόμοια αισθητική έχω και εγώ. Δεν με ελκύει η δουλειά του Κόντογλου και προτιμώ τον Δαμασκηνό, αν και προγενέστερος. Οι δουλειές του είναι καταπληκτικές, επηρεασμένες βέβαια από την Δύση, εξού και μας φαίνονται πιο προσιτές. Βέβαια από την άλλη, θα μας πουν οτι υπήρχε λόγοι για αυτή την "στείρα" κάπως απεικόνιση: η υπερβατικότητα που απορρέει από την βυζαντινή τέχνη, βασίζεται στην αποφυγή της φυσιοκρατίας και αυτό είναι δύσκολο στο δικό μας σύγχρονο μάτι. Λογικό είναι. Θυμήσου οτι από την περιβόητη μεσοβυζαντινή περίοδο κυρίως τα ψηφιδωτά της Μονής Δαφνίου απεικονίζουν κάπως φυσιολογικά τις μορφές και δείχνουν και λίγο φόντο. Τα έχει αυτά η τέχνη

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

synthesi01

Το Κράτος ως Λερναία Ύδρα, όπως «λέει» και ο τίτλος του νέου βιβλίου του καθηγητή Γιώργου Δερτιλή – ένα δοκίμιο που περιγράφει επτά μορφές με τις οποίες μπορούμε σήμερα πλέον να σκεφτούμε το κράτος.

1
tombazis01

Ένα ιστορικός ελαιώνας στην παραθαλάσσια περιοχή Γαλατά Τροιζηνίας στην Βορειοανατολική Πελοπόνησσο απέναντι απο το όμορφο νησί του Πόρου φτιαγμένος από τον ναύαρχο της Επανάστασης  Εμμανουήλ Τομπάζη μας δίνει σήμερα ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

lev01

Η κα Βάσω Βούζα-Κυρατζή συνάντησε στη πόλη των Γρεβενών τον σχεδιαστή Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης η δημιουργική δουλειά που συνοδεύει μια παραγωγική προσπάθεια με επίκεντρο μια φάρμα λεβάντας.

1
barber0

Ποιόν εν τέλει εμπιστεύεται ένας κουρέας για να αφεθεί να δεχθεί τις υπηρεσίες ενός συναδέλφου του; Ένα ενδιαφέρον θέμα…με καλοκαιρινή διάθεση.

1
60147391_2214446438624038_8701900897598308352_n

Το εστιατόριο των αδελφών Κομπογιαννίτη στη περιοχή του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Καλαμάτας είναι ένας συνδυασμός γεύσεων που έρχεται από την τοπική παράδοση με την απαραίτητη τσαχπινιά της σύγχρονης δημιουργίας.

tsas

Ο Άγγελος Φωκιανός είναι ένας νέος Αθηναίος, επιχειρηματίας της γενιάς των 20plus αλλά και ένας επιχειρηματίας της «μιας ιδέας» -αρκεί εκείνη να βρει ανταπόκριση και να «δέσει» το ακροατήριο και πάνω σε αυτό να «χτίσει» την επιτυχία της.

jghmvew

Το Park your Cinema επιστρέφει στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ, με αφιέρωμα σε κλασικές κωμωδίες και αγαπημένες παιδικές ταινίες