«Κόντογλου 1925»

kontoglou

Μια φορητή εικόνα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου από τη συλλογή του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Π. Λοβέρδου παρουσιάζει ως ¨έκθεμα του μήνα¨ το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

«Κόντογλου 1925», μια υπογραφή με επώνυμο και χρονολογία.

30 χρόνια μετά τη γέννησή του, ο Φώτης Κόντογλου –με καταγωγή από το Αϊβαλί της Μικράς Ασίας γενν. το 1895- ένας από τους κορυφαίους Έλληνες ζωγράφους και πνευματικούς δημιουργούς του 20ού αιώνα, δημιούργησε την εικόνα του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου την οποία φιλοξενεί στους χώρους του το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Το συγκεκριμένο έργο άνηκε στη συλλογή του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Π. Λοβέρδου (1878-1934) και αργότερα δωρήθηκε στο Μουσείο μαζί με σημαντικά αντικείμενα εκ των οποίων κάποια βρίσκονται στην μόνιμη έκθεσή του.

Στην ιστοσελίδα www.ebyzantinemuseum.gr διαβάζω σχετικά για την συλλογή και παραθέτω εδώ: «Το 1979, παραδόθηκαν στο Μουσείο για συντήρηση και φύλαξη επ’ αόριστον περίπου 660 αντικείμενα εκκλησιαστικής τέχνης (15ος-19ος αιώνα) από τη συλλογή του Κεφαλλονίτη συλλέκτη Διονυσίου Π. Λοβέρδου (1878-1934). Το τμήμα της Συλλογής Λοβέρδου που βρίσκεται στο Μουσείο περιλαμβάνει χειρόγραφα, έργα ξυλογλυπτικής, εκκλησιαστικά άμφια, έργα μεταλλοτεχνίας, καθώς και 470 μεταβυζαντινές φορητές εικόνες, αξιόλογα δείγματα της κρητικής και της επτανησιακής ζωγραφικής».

Επιπλέον, στο ιστότοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος διαβάζω σχετικά από την επιμελήτρια Καλλιόπη-Φαίδρα Καλαφάτη: «...η συλλογή του Διονυσίου Π. Λοβέρδου -τραπεζίτη καταγόμενου από την Κεφαλονιά- πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες και αξιολογότερες συλλογές έργων μεταβυζαντινής θρησκευτικής τέχνης στην Ελλάδα. Πυρήνα της αποτέλεσαν οι 200 εικόνες της συλλογής του φιλολόγου Αλεξίου Κολυβά (1848-1915). Μετά το θάνατο του Κολυβά η συλλογή αγοράστηκε από τον Λοβέρδο, o oποίος, επιδεικνύοντας ζήλο και διαθέτοντας σημαντικά ποσά, την εμπλούτισε και τη στέγασε στη μεγαλοπρεπή κατοικία του στην οδό Μαυρομιχάλη 6, στην Αθήνα.

Οι εικόνες αποτελούν αξιόλογα δείγματα της κρητικής και επτανησιακής ζωγραφικής της περιόδου από τον 15ο έως και τον 19ο αιώνα, ενώ αρκετές από αυτές είναι έργα επώνυμων ζωγράφων. Πιστοποιούν την επιβίωση της βυζαντινής τέχνης στους αιώνες που ακολούθησαν την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και μαρτυρούν τη θρησκευτική καλλιτεχνική δημιουργία αυτής της περιόδου. Νέοι εικονογραφικοί τύποι, θέματα εμπνευσμένα από τη Δυτική εικονογραφία, καθώς και συνθέσεις προσηλωμένες στην αυστηρή βυζαντινή παράδοση τονίζουν την ιδιαίτερη σημασία αυτής της συλλογής, προσφέροντας την ευκαιρία στον επισκέπτη να εμπλουτίσει τις γνώσεις του για τη μεταβυζαντινή ζωγραφική».


ΣΧΟΛΙΑ (1)

Για

τον ελλαδιστανο μονον οτι εχει επιρροή απο την βαρβαρη-παπικη ευρωπη εχει αξια.Οτι του θυμιζει Ρωμανία ειναι συντηρητικο, οπισθοδρομικο.Ευτυχως το Ελλαδιστάν ψυχορραγεί, τελειωνει και δεν θα καταστρεψει και αλλο το ρωμεηκο.Καλλιτεχνες σαν τον Κόντογλου σημαινουν πολλα για μας τους ρωμηους.

kontos

κοντογλου κατεστρεψε την εξελιξη της βυζαντινής ζωγραφικής και την επεστρεψε στην συντηρικότητα πάλι. υπερκτημημένος. δεν είναι ενας μιχαήλ δαμασκηνός ένας εμμανουήλ τζάννες.....

ανδρέας

παρόμοια αισθητική έχω και εγώ. Δεν με ελκύει η δουλειά του Κόντογλου και προτιμώ τον Δαμασκηνό, αν και προγενέστερος. Οι δουλειές του είναι καταπληκτικές, επηρεασμένες βέβαια από την Δύση, εξού και μας φαίνονται πιο προσιτές. Βέβαια από την άλλη, θα μας πουν οτι υπήρχε λόγοι για αυτή την "στείρα" κάπως απεικόνιση: η υπερβατικότητα που απορρέει από την βυζαντινή τέχνη, βασίζεται στην αποφυγή της φυσιοκρατίας και αυτό είναι δύσκολο στο δικό μας σύγχρονο μάτι. Λογικό είναι. Θυμήσου οτι από την περιβόητη μεσοβυζαντινή περίοδο κυρίως τα ψηφιδωτά της Μονής Δαφνίου απεικονίζουν κάπως φυσιολογικά τις μορφές και δείχνουν και λίγο φόντο. Τα έχει αυτά η τέχνη

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

symposio

Η πρωτοβουλία για την σύμπραξη ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ελλάδας της φιλοξενίας που εμπνεύστηκε και υλοποιεί ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος σβήνει φέτος τα 10 κεράκια της

act4greece

Therapy Dogs, Δάσος Δρομέων και Δίπλα στα Κακοποιημένα Παιδιά είναι τρείς από τις καμπάνιες που έχουν ανέβει και τρέχουν στην πλατφόρμα crowdfunding της Εθνικής Τράπεζας

ornithes

Ως ένας είδος πνευματικού μνημόσυνου στον Φάνη Ι. Κακριδή μπορεί να λογισθεί η νέα ανανεωμένη ερμηνευτική έκδοση του εμβληματικού έργου του κλασσικού φιλολόγου πάνω στον Αριστοφάνη και τις Όρνιθες του

kifisos

Μια ξεχασμένη ιστορία για τον Ελευσινιακό Κηφισό μας θυμίζουν οι συντάκτες του blog του ψηφιακού οικομουσείου Pros - Eleusis (Personalized ROuteS in Eleusis) το οποίο δημιούργησε η κοινοπραξία από το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» και τις εταιρείες Mentor και CITE

stelios-tzakos

Ο Τζάκο Καράσσο με βαθιές ρίζες στην επιχειρηματική κοινότητα της Θεσσαλονίκης – 4η γενιά μιας οικογένειας κλωστοϋφαντουργών- ξεκίνησε να πουλάει βρεφικές πάνες μέσα από το διαδίκτυο και πέτυχε! Σήμερα, η εταιρεία του διαθέτει μια ολοκληρωμένη σειρά βρεφικής φροντίδας και παίρνει το ένα μετά το άλλο τα διεθνή βραβεία

jinandjazz

Μια σαββατιάτικη βραδιά με gin & jazz σε ένα all day στέκι στο κέντρο της Χαλκίδας όπου μεταξύ των μουσικών της μπάντας υπάρχει και μια ιδιαίτερα ξεχωριστή παρουσία

vincent-river

Ένα έργο – Vincent του Philip Ridley- που έχει στο πυρήνα του το φαινόμενο της ομοφοβίας παίζεται στο Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ με τη Μαρία Σκουλά και τον Δημήτρη Φουρλή