
«Σπίτι μου ΙΙ» και ηλικία κτιρίων
Η επιτυχία του προγράμματος «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ Ι» οδήγησε πολύ σωστά την κυβέρνηση στην πρόσφατη ανακοίνωση του προγράμματος «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΙΙ» με διευρυμένα όρια, ηλικιακά και οικονομικά, ώστε να μπορούν να ενταχθούν περισσότερα άτομα και να λύσουν το στεγαστικό τους πρόβλημα αποκτώντας πρώτη κατοικία
Ένα ζήτημα που για πολλά νέα ζευγάρια αποτελεί όνειρο αλλά και εφιάλτη, αφού τα ενοίκια έχουν εκτοξευθεί και η ενοικίαση κατοικίας πλέον απαιτεί ένα μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους. Ωστόσο, η απόφαση να περιοριστεί η επιλεξιμότητα σε ακίνητα παλαιότερα των 15 ετών εγείρει σοβαρά ζητήματα. Ζητήματα που έχουν σχέση με την ασφάλεια αλλά και τη βιωσιμότητα των κτιρίων που επιβάλλεται να επιλέξουν.
Μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2025, οι αιτήσεις για το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» ανήλθαν σε 63.458. Αυτός ο υψηλός αριθμός αιτήσεων αντικατοπτρίζει την έντονη ανάγκη των νέων για στέγαση, αλλά ταυτόχρονα τους ωθεί σε επιλογές ακινήτων που δεν πληρούν τα σύγχρονα πρότυπα ασφάλειας. Είναι δυστυχώς γνωστό σε όλους ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πιο σεισμογενείς χώρες της Ευρώπης, με ιστορικό καταστροφικών σεισμών και απώλειες χιλιάδων ζωών. Ο τελευταίος Ελληνικός Αντισεισμικός Κανονισμός (ΕΑΚ) τέθηκε σε ισχύ το 2001, μετά τον καταστροφικό σεισμό της Πάρνηθας και την απώλεια 143 ανθρώπων, με στόχο την προστασία των κατασκευών από σεισμικές δραστηριότητες. Από τότε μέχρι σήμερα, στο αρχικό κείμενο του Ε.Α.Κ.2000 έχουν γίνει οι αναγκαίες τροποποιήσεις, συμπληρώσεις και διευκρινίσεις. Από το 2014 και μετά χρησιμοποιείται είτε μόνον ο Ε.Α.Κ.2000 (αυτούσιος), είτε μόνον ο Ευρωκώδικας EC8 (αυτούσιος).
Ο περιορισμός όμως που υπάρχει στο πρόγραμμα ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΙΙ για την αγορά κατοικιών άνω των 15 ετών, οδηγεί όσους καταφέρουν να ενταχθούν και πάρουν τη βεβαίωση επιλεξιμότητας να αναζητούν ακίνητα που έχουν ανεγερθεί από 20 έως 50 χρόνια πριν την εφαρμογή του νέου αντισεισμικού κανονισμού. Να μην παραβλέψουμε ακόμη, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ακίνητα που επιβάλλει να επιλεγούν το πρόγραμμα (υδραυλικά, ηλεκτρική εγκατάσταση, μονώσεις, αλλαγή θέρμανσης) και τα οποία είναι βέβαιο ότι θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν οι νέοι ιδιοκτήτες, οι οποίοι ήδη αντιμετωπίζουν οικονομικές προκλήσεις.
Το «Σπίτι μου ΙΙ» φαίνεται να είναι ένα επιφανειακό μέτρο που δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των νέων και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Αντί να προωθεί την αγορά σύγχρονων, ασφαλών και ενεργειακά αποδοτικών κατοικιών, τους κατευθύνει σε επιλογές που μπορεί να αποδειχθούν επιζήμιες μακροπρόθεσμα.
Πραγματικά, δεν μπορώ να κατανοήσω ποιοι λόγοι οδήγησαν σε αυτούς τους όρους, ίσως να υπάρχουν οικονομικές προεκτάσεις που έχω δυνατότητα να αντιληφθώ, πιστεύω όμως ότι η κυβέρνηση οφείλει να επανεξετάσει τους όρους, εστιάζοντας στην ασφάλεια, την ενεργειακή απόδοση και την οικονομική βιωσιμότητα των κατοικιών, ώστε να προσφέρει πραγματικές λύσεις στο στεγαστικό πρόβλημα των νέων.
*Ο Ηλίας Κ. Μάτσικας είναι δημοσιογράφος
Μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2025, οι αιτήσεις για το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» ανήλθαν σε 63.458. Αυτός ο υψηλός αριθμός αιτήσεων αντικατοπτρίζει την έντονη ανάγκη των νέων για στέγαση, αλλά ταυτόχρονα τους ωθεί σε επιλογές ακινήτων που δεν πληρούν τα σύγχρονα πρότυπα ασφάλειας. Είναι δυστυχώς γνωστό σε όλους ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πιο σεισμογενείς χώρες της Ευρώπης, με ιστορικό καταστροφικών σεισμών και απώλειες χιλιάδων ζωών. Ο τελευταίος Ελληνικός Αντισεισμικός Κανονισμός (ΕΑΚ) τέθηκε σε ισχύ το 2001, μετά τον καταστροφικό σεισμό της Πάρνηθας και την απώλεια 143 ανθρώπων, με στόχο την προστασία των κατασκευών από σεισμικές δραστηριότητες. Από τότε μέχρι σήμερα, στο αρχικό κείμενο του Ε.Α.Κ.2000 έχουν γίνει οι αναγκαίες τροποποιήσεις, συμπληρώσεις και διευκρινίσεις. Από το 2014 και μετά χρησιμοποιείται είτε μόνον ο Ε.Α.Κ.2000 (αυτούσιος), είτε μόνον ο Ευρωκώδικας EC8 (αυτούσιος).
Ο περιορισμός όμως που υπάρχει στο πρόγραμμα ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΙΙ για την αγορά κατοικιών άνω των 15 ετών, οδηγεί όσους καταφέρουν να ενταχθούν και πάρουν τη βεβαίωση επιλεξιμότητας να αναζητούν ακίνητα που έχουν ανεγερθεί από 20 έως 50 χρόνια πριν την εφαρμογή του νέου αντισεισμικού κανονισμού. Να μην παραβλέψουμε ακόμη, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ακίνητα που επιβάλλει να επιλεγούν το πρόγραμμα (υδραυλικά, ηλεκτρική εγκατάσταση, μονώσεις, αλλαγή θέρμανσης) και τα οποία είναι βέβαιο ότι θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν οι νέοι ιδιοκτήτες, οι οποίοι ήδη αντιμετωπίζουν οικονομικές προκλήσεις.
Το «Σπίτι μου ΙΙ» φαίνεται να είναι ένα επιφανειακό μέτρο που δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των νέων και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Αντί να προωθεί την αγορά σύγχρονων, ασφαλών και ενεργειακά αποδοτικών κατοικιών, τους κατευθύνει σε επιλογές που μπορεί να αποδειχθούν επιζήμιες μακροπρόθεσμα.
Πραγματικά, δεν μπορώ να κατανοήσω ποιοι λόγοι οδήγησαν σε αυτούς τους όρους, ίσως να υπάρχουν οικονομικές προεκτάσεις που έχω δυνατότητα να αντιληφθώ, πιστεύω όμως ότι η κυβέρνηση οφείλει να επανεξετάσει τους όρους, εστιάζοντας στην ασφάλεια, την ενεργειακή απόδοση και την οικονομική βιωσιμότητα των κατοικιών, ώστε να προσφέρει πραγματικές λύσεις στο στεγαστικό πρόβλημα των νέων.
*Ο Ηλίας Κ. Μάτσικας είναι δημοσιογράφος
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα