PROTOTHEMA

City Stories

Kεντήματα και γραφιστική

Kεντήματα και γραφιστική

H Kανέλλα Αράπογλου σχεδιάζει εταιρικές ταυτότητες και παράλληλα κεντάει λαμαρίνες και πειραματίζεται σε διάφορα εικαστικά projects

H Kανέλλα Αράπογλου κινείται ανάμεσα στα εικαστικά και στο design. Ανάμεσα σε κεντήματα και γραφιστική. Την ίδια ώρα που σχεδιάζει εταιρικές ταυτότητες και συσκευασίες για πελάτες από όλο τον κόσμο, κεντάει λαμαρίνες και πειραματίζεται σε διάφορα εικαστικά projects. Η Κανέλλα σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Communication Design στο Central Saint Martins του Λονδίνου. Αυτή τη στιγμή παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση “Τα προικιά” στον χώρο τέχνης “-ισμός” ενώ παράλληλα συνεχίζει να σχεδιάζει στον δικό της βωμό του design, το γραφείο της στην Αθήνα.


Φωτογραφία: Μάριος Θεολόγης

“Η πρώτη μου αγάπη ήταν το design” μου εξηγεί η ίδια και συνεχίζει: “Μετά τις σπουδές μου, παρέμεινα στην Αγγλία για έξι χρόνια και δούλευα σε δημιουργικά γραφεία αναλαμβάνοντας έργα για εκδοτικούς οίκους και μεγάλα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας, όπως οι Rolling Stones και ο Elton John”. Από coffee table books και έντυπα, η Κανέλλα λίγα χρόνια αργότερα ξεκίνησε να σχεδιάζει μικρά αντικείμενα και να έρχεται όλο και πιο κοντά στην τέχνη. Για μεγάλο διάστημα κράταγε το design για την επαγγελματική της σταδιοδρομία και τα εικαστικά για προσωπική της ευχαρίστηση, αλλά σήμερα πια η καρδιά της είναι μοιρασμένη και στα δύο.



Ένα από τα πρώτα αντικείμενα τέχνης που έφτιαξε ήταν ένα ημερολόγιο από σοκολάτες αλλά αυτό που η ίδια θεωρεί ότι σηματοδοτεί την πορεία της είναι ένα δώρο που είχε φτιάξει για τους εταιρικούς πελάτες του γραφείου της και ήταν ουσιαστικά κέντημα πάνω σε χαρτόνια. Ήταν ένα κουτί που είχε μέσα τέσσερις κάρτες κεντημένες. Η ιδέα ήταν βασισμένη στο μύθο του μίτου της Αριάδνης. Μόλις ο Θησέας σκότωσε τον Μινώταυρο ο μίτος χάθηκε και όταν ξαναβρέθηκε είχε καινούργιο σκοπό, να οδηγήσει τον κόσμο στον ήλιο μέσω του design.

 

 Αυτή ήταν και η πρώτη απόπειρα κεντήματος πάνω σε χαρτί με βάση μια γραμματοσειρά που έχει δημιουργήσει η ίδια. Η αγάπη της για το κέντημα προέρχεται από τις γυναίκες της οικογένειας της, οι οποίες όλες κεντούσαν. Κλωστές, βελόνες και εργόχειρα είναι εικόνες έντονα χαραγμένες στο μυαλό της, αν και η ίδια δεν κεντάει με τον παραδοσιακό τρόπο. Προσάρμοσε όμως την οικογενειακή παράδοση στα δικά της δεδομένα και δημιούργησε πιο μοντέρνες κατασκευές όπως το κέντημα σε λαμαρίνες με μια ιδιαίτερη τεχνοτροπία. 
Από το κέντημα στο design και πάλι πίσω. Έτσι κάπως είναι η ζωή της Κανέλλας και η ίδια παραδέχεται ότι δεν πρόκειται να αφήσει το ένα για χατίρι του άλλου. Από τις δεκάδες εταιρικές ταυτότητες που έχει φτιάξει στο γραφείο της στην Αθήνα, δύο παραδείγματα είναι του Μελίαρτου και του Μitos. Το πρώτο, ένας πολυχώρος στον πεζόδρομο της Ερμού με γεύσεις από την ελληνική παράδοση. Ζητήθηκε από την Κανέλλα να βρει το όνομα και να σχεδιάσει όλη την εταιρική ταυτότητα του καταστήματος. Η ονοματοδοσία είναι ο συνδυασμός δύο ελληνικών λέξεων, μέλι και άρτος, με καθαρά ελληνικά στοιχεία και εύκολες να τις προφέρει ένας τουρίστας. Όσον αφορά στο λογότυπο, η ιδέα της Κανέλλας ξεκίνησε από το σχήμα της κηρήθρας και από τη σφραγίδα που έβαζαν στα ψωμιά στο Βυζάντιο. Το λογότυπο συμπληρώνεται από τον κύκλο πάνω από το “Μ” που δίνει ένα ανθρωποκεντρικό στοιχείο. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του καταστήματος είναι τα χάρτινα κουτιά με μαυρόασπρα σχέδια που δεν έχουν πουθενά ούτε το λογότυπο ούτε την επωνυμία της εταιρείας. “Η εμπειρία είναι όταν ανοίγεις το κουτί και όχι όταν το βλέπεις. Για αυτό και βάλαμε το σήμα στο εσωτερικό του κουτιού”. 



Αυτό ακριβώς είναι που κάνει την δουλειά της Κανέλλας ξεχωριστή. Δεν μένει στον απλό σχεδιασμό. Σκέφτεται και δημιουργεί συνολικά για τον κάθε πελάτη αυτό που θεωρεί καλύτερο για την εταιρεία του. 
Την ίδια στρατηγική ακολούθησε η Κανέλλα και στα μαγιό Mitos. Η εταιρεία είχε ήδη αποφασίσει την δημιουργία κεντημένων μαγιό και το όνομα. Ψάχνοντας βρήκε ότι η αισθητική και η δουλειά της Κανέλλας ταίριαζαν τέλεια με τις ιδέες τους. Μια πολύ καλή συνεργασία, όπως παραδέχεται η ίδια η σχεδιάστρια, η οποία δεν έμεινε μόνο στην δημιουργία της εταιρικής ταυτότητας αλλά εξελίχθηκε περισσότερο δίνοντας της τη δυνατότητα να σχεδιάσει ακόμα και τα μοτίβα που έχουν πάνω τα μαγιό. 



Γυναικείο θέμα όμως έχει και η πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο “Τα προικιά”. Όπως παραδέχεται η Κανέλλα, πρώτα βρήκε τον χώρο της έκθεσης και μετά αποφάσισε το θέμα. “Ο χώρος με ενέπνευσε για να ασχοληθώ με τα προικιά. Αυτό το στοιχείο της παλιάς Αθήνας που μου θύμιζε τις βόλτες μου στο κέντρο όταν ακόμα ο παππούς μου διατηρούσε παλαιοπωλείο και ο μπαμπάς μου εργαστήρι δερμάτινων ειδών στο κέντρο. Όλα αυτά με οδήγησαν με κάποιο μαγικό τρόπο στα προικιά, και στην έρευνα μου για αυτά βρήκα πολύ εντυπωσιακές πληροφορίες”, μου εξηγεί η ίδια. 



Η έκθεση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου, αφορά στον θεσμό που όρισε παραδοσιακά τη ζωή των γυναικών. Έργο ζωής, οικογενειακή επένδυση, αντίτιμο γάμου, αλλά και απόδειξη αξιοσύνης. Περπατώντας σε σταυροβελονιές, χάνοντας πόντους, μπλέκοντας τις κλωστές και βουτώντας στις τρύπες που άνοιξαν οι βελόνες της γιαγιάς της, η Κανέλλα αλλάζει τα μοτίβα του παρελθόντος, ζωγραφίζει πάνω στις αναμνήσεις, ξηλώνει το οικογενειακό εργόχειρο και ξαναφτιάχνει την προίκα της.
Τα εκθέματα χωρίζονται σε τρία δωμάτια: στο πρώτο υπάρχουν ετερόκλητα υλικά και τεχνικές, αναδομώντας τα παραδοσιακά προικιά, στο δεύτερο ο επισκέπτης στέκεται, παρατηρεί και νιώθει τον εγκλωβισμό των τότε γυναικών, και στο τρίτο καταλήγει στην κάθαρση. Εκεί η Κανέλλα δίνει τις δικές της λύσεις, κεντώντας την προίκα της νέας εποχής, ριζωμένη στην παράδοση αλλά βασισμένη σε νέα ιδανικά, την ελεύθερη επιλογή, την αγάπη, τη γνώση, τη μουσική, τη δημιουργία, τη συντροφικότητα, τον έρωτα.
Περισσότερες δουλειές της Κανέλλας: www.kanella.com


Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε όλη την έκτακτη επικαιρότητα πρώτοι!
Ακολουθήστε μας στα

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

2500  χαρακτήρες απομένουν

* Υποχρεωτικά πεδία