From Taste to not Waste: Γιατί πρέπει να κάνουμε την αλλαγή τώρα!

From Taste to not Waste: Γιατί πρέπει να κάνουμε την αλλαγή τώρα!

Η σημερινή, Διεθνής Ημέρα Ενημέρωσης για την Απώλεια και τη Σπατάλη Φαγητού (29/9), είναι μια καλή αφορμή για να σκεφτούμε πώς μπορούμε να γίνουμε όλοι μέρος της λύσης και να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της σπατάλης τροφίμων (food waste), ένα ζήτημα ηθικό, ανθρωπιστικό, περιβαλλοντικό και οικονομικό.

Image_2_-_Food_Waste_Makanan_Sisa

Sponsored Content 

Παρότι, ο πλανήτης βιώνει μια άνευ προηγουμένου ευμάρεια σε σχέση με πριν από 100 χρόνια για παράδειγμα -με βάση τα στοιχεία του ΑΕΠ της κάθε χώρας- και παρότι το θέμα της πείνας δεν πρωταγωνιστεί στα δελτία ειδήσεων όπως συνέβαινε πριν από 30 χρόνια λ.χ., είναι γεγονός ότι υπάρχουν εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο που υποσιτίζονται και ζουν στο όριο της φτώχειας. Όχι μόνο στην Αφρική και στην Ασία, αλλά και στις ανεπτυγμένες ηπείρους. Την ίδια στιγμή, και αυτό είναι το παράδοξο, η απώλεια και η σπατάλη τροφίμων είναι τεράστια. Δισεκατομμύρια τόνοι βρώσιμων τροφίμων απορρίπτονται κάθε χρόνο στα σκουπίδια, λόγω της άκριτης κατανάλωσης και αγοράς προϊόντων που τελικώς δεν καταναλώνουμε, λόγω λανθασμένου προγραμματισμού ή απλώς, επιπολαιότητας. Και όλα αυτά ενώ ακόμη και στην Ευρώπη υπάρχει επισιτιστική ανασφάλεια (λόγω και του πολέμου στην Ουκρανία).  

Πρόκειται για ένα ανθρωπιστικό ζήτημα, αλλά και κλιματικό, καθώς στις παραγωγικές και logistics (αποθήκευση, μεταφορά, διανομή) διαδικασίες των τροφίμων που δεν καταναλώνονται οφείλεται έως και το 10% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον πλανήτη. Μερικά νούμερα, ακόμη, ξεδιαλύνουν πλήρως το ζήτημα. 1,3 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων που παράγονται παγκοσμίως χάνονται ή σπαταλώνται κάθε χρόνο. Ενώ το 28% της παγκόσμιας γεωργικής έκτασης χρησιμοποιείται ετησίως για την παραγωγή τροφίμων που χάνονται ή σπαταλώνται. Με αποτέλεσμα η σπατάλη τροφίμων να κοστίζει στην παγκόσμια οικονομία περίπου 940 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο. Και όλα αυτά, ενώ υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που πεινούν.  

1617029998947

Και, δυστυχώς, όλα αυτά συμβαίνουν και στην Ελλάδα. Κάθε χρόνο στη χώρας μας, τα ελληνικά νοικοκυριά πετούν πάνω από 1.000.000 τόνους τροφίμων, τα μισά εκ των οποίων θα μπορούσαν να είχαν καταναλωθεί με ασφάλεια. Μεσοσταθμικά, κάθε πολίτης στην Ελλάδα, πετά κάθε χρόνο 98,2 κιλά τροφίμων. H μεγαλύτερη σπατάλη τροφίμων εντοπίζεται στο σπίτι μας, σε ποσοστό που ξεπερνά το 50% επί του συνόλου της σπατάλης σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κάτι που κοστίζει σε κάθε ελληνικό νοικοκυριό ακόμη και έναν ολόκληρο βασικό μισθό (τουλάχιστον 650 ευρώ).

Στο πολύπλευρο αυτό ζήτημα, υπεύθυνες εταιρείες όπως η Unilever και αγαπημένα brands όπως η Hellmann’s δεσμεύονται και αναλαμβάνουν δράσεις που καλλιεργούν μια διαφορετική ηθική κατανάλωσης, προστατεύοντας τα τρόφιμα και δείχνοντας τρόπους με τους οποίους η σπατάλη τροφίμων μπορεί να μειωθεί. 

Η Unilever έχει δεσμευτεί ότι θα μειώσει  κατά το ήμισυ όλα τα απορρίμματα τροφίμων (food waste) σε όλες τις δραστηριότητές της έως το 2025 (πέντε χρόνια πριν από το 2030, που είναι ο αντίστοιχος στόχος του ΟΗΕ), αλλά και ότι δεν θα καταστρέφονται τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν. Παράλληλα, προσπαθεί να εμπνεύσει τους καταναλωτές να σπαταλούν λιγότερα τρόφιμα, μέσω καινοτόμων πρωτοβουλιών, πρακτικών, δράσεων και συνεργασιών. Ενδεικτικά, συνεργάζεται με διάφορους φορείς, οργανισμούς και ΜΚΟ όπως το «Μπορούμε» και η Τράπεζα Τροφίμων με στόχο τον περιορισμό και τη σωστή διαχείριση τροφίμων αλλά και την καταπολέμηση του υποσιτισμού στην Ελλάδα.  

p_5


Στο ίδιο πλαίσιο, η Hellmann's έχει ως αποστολή να εμπνεύσει τους ανθρώπους να είναι πιο επινοητικοί με το φαγητό τους, μετατρέποντας τα συστατικά που έχουν ήδη σε νόστιμα γεύματα, ώστε να σπαταλούν λιγότερα. Έτσι, με στόχο να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με τη σπατάλη τροφίμων, παρουσίασε το καλοκαίρι την καμπάνια «Make Taste, Not Waste», μέσω της οποίας βοηθά τους καταναλωτές να γίνουν πιο ευρηματικοί στο φαγητό τους, σπαταλώντας λιγότερα τρόφιμα αλλά και χρήματα, καθώς όλοι ξέρουμε ότι «το φαγητό είναι πολύ καλό για να σπαταληθεί». Η καμπάνια πλαισιώθηκε από online και offline ενέργειες, αξιοποιώντας σεφ και δημοφιλείς influencers, ενισχύοντας το έργο της Μη Κερδοσκοπικής Οργάνωσης «Μπορούμε» και εμπλέκοντας δήμους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζοντας σε διαφορετικές χρονικές περιόδους όπου παρατηρείται αυξημένη σπατάλη τροφίμων, όπως η Τσικνοπέμπτη ή η Κυριακή του Πάσχα, η Hellmann’s σε συνεργασία με τον γνωστό σεφ Βασίλη Καλλίδη και επιδραστικούς ανθρώπους όπως ο Λάμπρος Φισφής, η Κατερίνα Παπουτσάκη και ο Ηλίας Γκότσης, δημιούργησε μια σειρά από YouTube videos με έξυπνες ιδέες και πρωτότυπες συνταγές για το πώς να αξιοποιήσεις τα leftovers σου αλλά και να έχεις zero food waste. 

wwf-hotel-kitchen


Ούτε όμως οι κλάδοι της εστίασης και της φιλοξενίας μπορούν να μείνουν ανεπηρέαστοι από τη σπατάλη φαγητού. Δισεκατομμύρια γεύματα πετιούνται κάθε χρόνο από εστιατόρια, ξενοδοχειακές μονάδες, συνεδριακούς χώρους κ.λπ. που εξυπηρετούν κάθε χιλιάδες κόσμο. Και επειδή το θέμα δεν αφορά μόνο τους καταναλωτές, αλλά και τους επαγγελματίες, η Unilever Food Solutions που έχει ως στόχο να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες επαγγελματικής τροφοδοσίας στον κλάδο της εστίασης συνεργάστηκε με ξενοδοχειακές μονάδες σε όλη την Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος «Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία», με στόχο την μείωση της σπατάλης τροφίμων. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2019 και εστιάζει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ελληνικών ξενοδοχείων (που αυτή τη στιγμή φτάνουν τα 15), μέσα από την καλύτερη διαχείριση των πρώτων υλών και τη δημιουργία μιας νέας φιλοσοφίας που αναδεικνύει την πραγματική αξία της τροφής και παύει τη σπατάλη.

Αλλά για να έχουν αποτέλεσμα δράσεις σαν αυτές, χρειάζονται τη συνεργασία όλων μας. Ας την παρέχουμε απλόχερα, όντες φειδωλοί μόνο σε ένα πράγμα: στη σπατάλη τροφίμων!  

 

 

Κλείσιμο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης