Σπυράκη: «Σύννεφα» για ΕΣΠΑ, αγρότες από τον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ
Σπυράκη: «Σύννεφα» για ΕΣΠΑ, αγρότες από τον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ
Τους κινδύνους κενών στη ροή των κονδυλίων από την ΕΕ προς την Ελλάδα και τα κράτη μέλη επισήμανε η Μαρία Σπυράκη - Πιθανό σίριαλ με την ψήφιση του νέου προϋπολογισμού της ΕΕ θα δημιουργήσει προβλήματα σε διάφορες κατηγορίες δικαιούχων - Επίθεση στην κυβέρνηση για την ενημέρωση των πολιτών για τα χρήματα της ΕΕ σε έργα υποδομής
Σε ενημερωτική συνάντηση με Έλληνες δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες, η ευρωβουλευτής και εκπρόσωπος τύπου της Νέας Δημοκρατίας, Μαρία Σπυράκη, αναφέρθηκε στους κινδύνους που μπορεί να προκύψουν από πιθανή καθυστέρηση στην ψήφιση του νέου προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το 2020 και εξής.
Στην ομιλία της η κα Σπυράκη αναφέρθηκε ειδικά στην κοινή αγροτική πολιτική της ΕΕ, τις ενδεχόμενες επιπλοκές από ενδεχόμενη αδυναμία συμφωνίας των Ευρωπαίων ηγετών επί του νέου προϋπολογισμού, κυρίως λόγω της συζητούμενης αύξησης της εισφοράς κάθε κράτους μέλους από 1 σε 1,3% επί του ΑΕΠ.
Επίσης η Μαρία Σπυράκη επιτέθηκε στην κυβέρνηση με αφορμή την πρόσφατη φιέστα εγκαινίων του υποθαλάσσιου καλωδίου στη Σύρο από τον Αλέξη Τσίπρα, καταλογίζοντας απόκρυψη της αλήθειας, η οποία και δυσαρέστησε έντονα την Κομισιόν. Και η αλήθεια είναι ότι το πολύ σημαντικό αυτό έργο χρηματοδοτήθηκε, όπως και πολλά άλλα στην Ελλάδα, κατά 80% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναλυτικά η Μαρία Σπυράκη, με αφορμή τον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ, ανέφερε τα εξής:
«Είμαστε στη φάση που πρέπει να αποφασίσουμε τι προϋπολογισμό θα έχουμε την ερχόμενη πενταετία, όπως πάντα η συζήτηση γίνεται δύο χρόνια πριν την έναρξη ισχύος του. Αυτή τη φορά έχουμε το πρόβλημα των μειωμένων εσόδων λόγω αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου. Έτσι λοιπόν ο ο προϋπολογισμός μετά από το 2020 Ανά έτος θα είναι κατά 10-14 δισ. ευρώ μειωμένος. Και αυτό θα δημιουργήσει μία τρύπα από 70 έως 100 δισ. ευρώ, η οποία μπορεί να καλυφθεί είτε από την περικοπή των εξόδων, είτε με αύξηση των εισφορών από τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Έως τώρα τα κράτη-μέλη, στον τρέχοντα προϋπολογισμό, είχαν συνεισφέρει το 1% του ΑΕΠ τους. Το Κοινοβούλιο ζητά την αύξηση της εισφοράς στο 1,3%. Και βεβαίως με ένα μείγμα και των δύο αυτών παραγόντων θα γίνει προσπάθεια να καλυφθεί το κενό, συν την προσδοκώμενη αύξηση της ανάπτυξης.
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ κατά 80% αφορά στα κονδύλια συνοχής, τα λεγόμενα ΕΣΠΑ και την ΚΑΚ, την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Επίσης περιλαμβάνονται κονδύλια για την Έρευνα και την κάλυψη των διαφορών μεταξύ των κρατών-μελών.
Στην ομιλία της η κα Σπυράκη αναφέρθηκε ειδικά στην κοινή αγροτική πολιτική της ΕΕ, τις ενδεχόμενες επιπλοκές από ενδεχόμενη αδυναμία συμφωνίας των Ευρωπαίων ηγετών επί του νέου προϋπολογισμού, κυρίως λόγω της συζητούμενης αύξησης της εισφοράς κάθε κράτους μέλους από 1 σε 1,3% επί του ΑΕΠ.
Επίσης η Μαρία Σπυράκη επιτέθηκε στην κυβέρνηση με αφορμή την πρόσφατη φιέστα εγκαινίων του υποθαλάσσιου καλωδίου στη Σύρο από τον Αλέξη Τσίπρα, καταλογίζοντας απόκρυψη της αλήθειας, η οποία και δυσαρέστησε έντονα την Κομισιόν. Και η αλήθεια είναι ότι το πολύ σημαντικό αυτό έργο χρηματοδοτήθηκε, όπως και πολλά άλλα στην Ελλάδα, κατά 80% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναλυτικά η Μαρία Σπυράκη, με αφορμή τον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ, ανέφερε τα εξής:
«Είμαστε στη φάση που πρέπει να αποφασίσουμε τι προϋπολογισμό θα έχουμε την ερχόμενη πενταετία, όπως πάντα η συζήτηση γίνεται δύο χρόνια πριν την έναρξη ισχύος του. Αυτή τη φορά έχουμε το πρόβλημα των μειωμένων εσόδων λόγω αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου. Έτσι λοιπόν ο ο προϋπολογισμός μετά από το 2020 Ανά έτος θα είναι κατά 10-14 δισ. ευρώ μειωμένος. Και αυτό θα δημιουργήσει μία τρύπα από 70 έως 100 δισ. ευρώ, η οποία μπορεί να καλυφθεί είτε από την περικοπή των εξόδων, είτε με αύξηση των εισφορών από τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Έως τώρα τα κράτη-μέλη, στον τρέχοντα προϋπολογισμό, είχαν συνεισφέρει το 1% του ΑΕΠ τους. Το Κοινοβούλιο ζητά την αύξηση της εισφοράς στο 1,3%. Και βεβαίως με ένα μείγμα και των δύο αυτών παραγόντων θα γίνει προσπάθεια να καλυφθεί το κενό, συν την προσδοκώμενη αύξηση της ανάπτυξης.
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ κατά 80% αφορά στα κονδύλια συνοχής, τα λεγόμενα ΕΣΠΑ και την ΚΑΚ, την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Επίσης περιλαμβάνονται κονδύλια για την Έρευνα και την κάλυψη των διαφορών μεταξύ των κρατών-μελών.
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα τεθεί σε νέες βάσεις από το 2020, με κεντρικό άξονα τις νέες προτεραιότητες εν όψει και του 2027. Στις σημαντικές αυτές προτεραιότητες περιλαμβάνονται η ασφάλεια και η άμυνα, τα μεγάλα ευρωπαϊκά έργα καθώς και μέτρα για τα προβλήματα που προξενούνται από την παράνομη μετανάστευση.
Περιλαμβάνονται επίσης μέτρα για την αντιμετώπιση της μεγάλης προσφυγικής κρίσης. Και έτσι ερχόμαστε μπροστά στο πρόβλημα, του πώς ακριβώς, με ποιο τρόπο θα επιτευχθούν οι στόχοι του νέου προϋπολογισμού.
Η βασική συναπόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι για τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το Ευρωκοινοβούλιο έχει ήδη ψηφίσει για αυτό, οπότε έχει το ίδιο βάρος συναπόφασης με τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων, δηλαδή τους ηγέτες των κρατών-μελών, οι οποίοι πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για τη σύνθεση του προϋπολογισμού.
Τι προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που μπορεί να ενδιαφέρει την Ελλάδα:
- Προτείνει μια ειδική γραμμή για τον τουρισμό, κάτι που συνιστά μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα.
- Σύνδεση των κονδυλίων συνοχής (ΕΣΠΑ) με το λεγόμενο Σχέδιο Γιούνκερ.
- Αύξηση του ποσοστού επί δύο που θα διατίθεται για την Έρευνα και την Τεχνολογία.
- Επιπλέον 120 εκατομμύρια ευρώ για το Horizon 2020, που είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα Έρευνας και Καινοτομίας της ΕΕ.
- Ειδικό πρόγραμμα για την Άμυνα, τη Βιομηχανία και τις Μεγάλες Υποδομές
- Διπλάσιο κονδύλι για την ενίσχυση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων κ.α.
Το πώς θα γίνουν όλα αυτά είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο, διότι τα κράτη-μέλη μέχρι στιγμής έχουν αρνηθεί να συζητήσουν την αύξηση της εισφοράς στον κοινό προϋπολογισμό στο 1,3% του ΑΕΠ. Το πιθανότερο είναι να καταλήξουμε σε έναν συμβιβασμό, λίγο πάνω από το 1,1% του ΑΕΠ και βεβαίως το τελικό μίγμα των χρημάτων που θα φτάσουν στον εθνικό κορβανά θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που έχουμε.
Εδώ έχει ανοίξει μια συζήτηση για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα να υπάρξει αύξηση των ίδιων πόρων της ΕΕ, δηλαδή το ΦΠΑ, τα πρόστιμα, οπότε προτείνεται μια σειρά από νέους φόρους, οι οποίοι μπορούν να αφορούν, είτε το περιβάλλον, είτε τις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, κάτι όμως που έως τώρα δεν έχει βρει έδαφος για να υλοποιηθεί και μάλλον θεωρείται ως νεκρή συζήτηση. Στην κίνηση χρήματος εντός και εκτός ΕΕ δεν υπάρχουν σύνορα, οπότε είναι εξαιρετικά δύσκολη η εφαρμογή ενός φόρου επί των συναλλαγών, ενώ ακόμη και για τον περιβαλλοντικό φόρο υπάρχουν επιφυλάξεις, καθώς θα επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα.
Αυτά που αφορούν την Ελλάδα έχουν να κάνουν με το στάτους της ως την τρίτη χώρα της ΕΕ σε απορρόφηση κοινοτικών πόρων. Δηλαδή, από τα 408 δισεκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2014-2020 μόνο για την Κοινή Αγροτική Πολιτική, η Ελλάδα ενισχύθηκε από την ΕΕ με 19,61 δισ. ευρώ. Οπότε, οποιαδήποτε περικοπή θα έχει άμεση επίπτωση στην τσέπη των Ελλήνων αγροτών και την κοινή αγροτική πολιτική.
Η Ελλάδα επίσης είναι μια χώρα που εμφανίζει μεγάλη βελτίωση τις υποδομές, την καθημερινότητα των πολιτών της κ.λπ. από τα χρήματα των Ταμείων Συνοχής. Σε αυτά τα προγράμματα εντάσσονται πολλές υποδομές, όπως το υποβρύχιο καλώδιο που εγκαινίασε ο πρωθυπουργός πριν από λίγες ημέρες ξεχνώντας να αναφερθεί στην κοινοτική συμμετοχή, η οποία έχει ξεπεράσει το 70 ίσως φτάνει και στο 80% της χρηματοδότησης. Με άλλα λόγια είναι ένα πολύ ωραίο πάρτι με τα κοινοτικά χρήματα αυτό που εγκαινίασε ο πρωθυπουργός. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο και γι' αυτό εκφράστηκε με πολύ μεγάλη δυσαρέσκεια η Κομισιόν.
Διότι ο Ευρωσκεπτικισμός μεταξύ άλλων, πέρα από την απόσταση και από το έλλειμμα εκπροσώπησης, βασίζεται και στο γεγονός ίτι γίνεται πλημμελής ενημέρωση των πολιτών για το πού οφείλονται τα δημόσια έργα τα οποία εμπλέκονται στην καθημερινότητά τους. Δηλαδή για παράδειγμα, είμαι βέβαιη ότι εάν στη Θεσσαλονίκη γινόταν σήμερα μια σφυγμομέτρηση, θα αποδεικνυόταν ότι οι πολίτες δεν θα γνώριζαν ότι η ανακατασκευή της νέας παραλίας υλοποιήθηκε με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά 80%.
Κλείνοντας, θα έλεγα ότι στις 2 Μαΐου η Κομισιόν θα παρουσιάσει στο Ευρωκοινοβούλιο την πρότασή της για τον προϋπολογισμό. Εμείς ως Ευρωκοινοβούλιο έχουμε ψηφίσει τι θέλουμε, από τις 15 Μαρτίου. Εάν δεν συμφωνήσουμε και δεν κλείσουμε έως τον Φεβρουάριο-Μάρτιο του 2019, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα έχει προϋπολογισμό έως το 2021. Διότι κατόπιν έρχονται οι Ευρωεκλογές, η νέα Κομισιόν θα οριστεί στο τέλος του 2019 και θα πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή η ίδια διαδικασία από την αρχή του 2020, πάλι με την ίδια μεθοδολογία. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει κενό χρηματοδότησης, δηλαδή να μην έχουμε να πληρώσουμε αγρότες και δικαιούχους από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Επίσης, είναι αυτονόητο ότι, εάν η ΕΕ δεν έχει προϋπολογισμό, δεν είναι και ελκυστική σε ξένες επενδύσεις. Γι' αυτό γίνεται, προληπτικά, συζήτηση για τα κονδύλια συνοχής ώστε να διασφαλιστεί η αδιάλλειπτη ροή της χρηματοδότησης και αποφευχθούν κενά. Οπότε προτείνονται δικλείδες ασφαλείας. Η μία είναι η αυστηρή εφαρμογή του κράτους δικαίου, ήτοι όποια χώρα δεν εφαρμόζει τα δέοντα δεν θα λαμβάνει το κονδύλι που δικαιούται. Η δεύτερη είναι η υποδοχή των προσφύγων, κάτι που αποτελεί 'σημαία' για την Άνγκελα Μέρκελ. Εξάλλου αμφότερες αυτές οι δικλείδες είναι γερμανικής έμπνευσης.
Συνολικά εισερχόμαστε σε μια νέα εποχή για τον προϋπολογισμό της ΕΕ, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε απολύτως έτοιμοι, ως οι άνθρωποι που θα έχουμε την ευθύνη για το τι θα γίνει ως η επόμενη κυβέρνηση του ελληνικού κράτους».
Περιλαμβάνονται επίσης μέτρα για την αντιμετώπιση της μεγάλης προσφυγικής κρίσης. Και έτσι ερχόμαστε μπροστά στο πρόβλημα, του πώς ακριβώς, με ποιο τρόπο θα επιτευχθούν οι στόχοι του νέου προϋπολογισμού.
Η βασική συναπόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι για τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Το Ευρωκοινοβούλιο έχει ήδη ψηφίσει για αυτό, οπότε έχει το ίδιο βάρος συναπόφασης με τους εκπροσώπους των κυβερνήσεων, δηλαδή τους ηγέτες των κρατών-μελών, οι οποίοι πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για τη σύνθεση του προϋπολογισμού.
Τι προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που μπορεί να ενδιαφέρει την Ελλάδα:
- Προτείνει μια ειδική γραμμή για τον τουρισμό, κάτι που συνιστά μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα.
- Σύνδεση των κονδυλίων συνοχής (ΕΣΠΑ) με το λεγόμενο Σχέδιο Γιούνκερ.
- Αύξηση του ποσοστού επί δύο που θα διατίθεται για την Έρευνα και την Τεχνολογία.
- Επιπλέον 120 εκατομμύρια ευρώ για το Horizon 2020, που είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα Έρευνας και Καινοτομίας της ΕΕ.
- Ειδικό πρόγραμμα για την Άμυνα, τη Βιομηχανία και τις Μεγάλες Υποδομές
- Διπλάσιο κονδύλι για την ενίσχυση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων κ.α.
Το πώς θα γίνουν όλα αυτά είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο, διότι τα κράτη-μέλη μέχρι στιγμής έχουν αρνηθεί να συζητήσουν την αύξηση της εισφοράς στον κοινό προϋπολογισμό στο 1,3% του ΑΕΠ. Το πιθανότερο είναι να καταλήξουμε σε έναν συμβιβασμό, λίγο πάνω από το 1,1% του ΑΕΠ και βεβαίως το τελικό μίγμα των χρημάτων που θα φτάσουν στον εθνικό κορβανά θα είναι χαμηλότερο σε σχέση με αυτό που έχουμε.
Εδώ έχει ανοίξει μια συζήτηση για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα να υπάρξει αύξηση των ίδιων πόρων της ΕΕ, δηλαδή το ΦΠΑ, τα πρόστιμα, οπότε προτείνεται μια σειρά από νέους φόρους, οι οποίοι μπορούν να αφορούν, είτε το περιβάλλον, είτε τις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές, κάτι όμως που έως τώρα δεν έχει βρει έδαφος για να υλοποιηθεί και μάλλον θεωρείται ως νεκρή συζήτηση. Στην κίνηση χρήματος εντός και εκτός ΕΕ δεν υπάρχουν σύνορα, οπότε είναι εξαιρετικά δύσκολη η εφαρμογή ενός φόρου επί των συναλλαγών, ενώ ακόμη και για τον περιβαλλοντικό φόρο υπάρχουν επιφυλάξεις, καθώς θα επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα.
Αυτά που αφορούν την Ελλάδα έχουν να κάνουν με το στάτους της ως την τρίτη χώρα της ΕΕ σε απορρόφηση κοινοτικών πόρων. Δηλαδή, από τα 408 δισεκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2014-2020 μόνο για την Κοινή Αγροτική Πολιτική, η Ελλάδα ενισχύθηκε από την ΕΕ με 19,61 δισ. ευρώ. Οπότε, οποιαδήποτε περικοπή θα έχει άμεση επίπτωση στην τσέπη των Ελλήνων αγροτών και την κοινή αγροτική πολιτική.
Η Ελλάδα επίσης είναι μια χώρα που εμφανίζει μεγάλη βελτίωση τις υποδομές, την καθημερινότητα των πολιτών της κ.λπ. από τα χρήματα των Ταμείων Συνοχής. Σε αυτά τα προγράμματα εντάσσονται πολλές υποδομές, όπως το υποβρύχιο καλώδιο που εγκαινίασε ο πρωθυπουργός πριν από λίγες ημέρες ξεχνώντας να αναφερθεί στην κοινοτική συμμετοχή, η οποία έχει ξεπεράσει το 70 ίσως φτάνει και στο 80% της χρηματοδότησης. Με άλλα λόγια είναι ένα πολύ ωραίο πάρτι με τα κοινοτικά χρήματα αυτό που εγκαινίασε ο πρωθυπουργός. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο και γι' αυτό εκφράστηκε με πολύ μεγάλη δυσαρέσκεια η Κομισιόν.
Διότι ο Ευρωσκεπτικισμός μεταξύ άλλων, πέρα από την απόσταση και από το έλλειμμα εκπροσώπησης, βασίζεται και στο γεγονός ίτι γίνεται πλημμελής ενημέρωση των πολιτών για το πού οφείλονται τα δημόσια έργα τα οποία εμπλέκονται στην καθημερινότητά τους. Δηλαδή για παράδειγμα, είμαι βέβαιη ότι εάν στη Θεσσαλονίκη γινόταν σήμερα μια σφυγμομέτρηση, θα αποδεικνυόταν ότι οι πολίτες δεν θα γνώριζαν ότι η ανακατασκευή της νέας παραλίας υλοποιήθηκε με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά 80%.
Κλείνοντας, θα έλεγα ότι στις 2 Μαΐου η Κομισιόν θα παρουσιάσει στο Ευρωκοινοβούλιο την πρότασή της για τον προϋπολογισμό. Εμείς ως Ευρωκοινοβούλιο έχουμε ψηφίσει τι θέλουμε, από τις 15 Μαρτίου. Εάν δεν συμφωνήσουμε και δεν κλείσουμε έως τον Φεβρουάριο-Μάρτιο του 2019, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα έχει προϋπολογισμό έως το 2021. Διότι κατόπιν έρχονται οι Ευρωεκλογές, η νέα Κομισιόν θα οριστεί στο τέλος του 2019 και θα πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή η ίδια διαδικασία από την αρχή του 2020, πάλι με την ίδια μεθοδολογία. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξει κενό χρηματοδότησης, δηλαδή να μην έχουμε να πληρώσουμε αγρότες και δικαιούχους από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Επίσης, είναι αυτονόητο ότι, εάν η ΕΕ δεν έχει προϋπολογισμό, δεν είναι και ελκυστική σε ξένες επενδύσεις. Γι' αυτό γίνεται, προληπτικά, συζήτηση για τα κονδύλια συνοχής ώστε να διασφαλιστεί η αδιάλλειπτη ροή της χρηματοδότησης και αποφευχθούν κενά. Οπότε προτείνονται δικλείδες ασφαλείας. Η μία είναι η αυστηρή εφαρμογή του κράτους δικαίου, ήτοι όποια χώρα δεν εφαρμόζει τα δέοντα δεν θα λαμβάνει το κονδύλι που δικαιούται. Η δεύτερη είναι η υποδοχή των προσφύγων, κάτι που αποτελεί 'σημαία' για την Άνγκελα Μέρκελ. Εξάλλου αμφότερες αυτές οι δικλείδες είναι γερμανικής έμπνευσης.
Συνολικά εισερχόμαστε σε μια νέα εποχή για τον προϋπολογισμό της ΕΕ, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε απολύτως έτοιμοι, ως οι άνθρωποι που θα έχουμε την ευθύνη για το τι θα γίνει ως η επόμενη κυβέρνηση του ελληνικού κράτους».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα